B

Blixten

Har precis kommit i kontakt med en häst som inte blivit tränad enligt AR tidigare.Vad tycker ni man kan börja att göra? Det är så svårt att veta hur man ska göra eftersom hon är van vid helt andra hjälper...
//Tack
 
börja med skol longeringen. jag håller på och gör det på min foderhäst som jag hämtade i november. han har stabiliserat sig en massa men inte tillräkligt tycker jag inte. har haft ngr på han medans jag longerat o det har funkat sådär för han skjuter över dom hela tiden. så jag varierar lite där.
sedan gör jag markarbete och går ut o går med han :p
 
Jag deltog i min första AR kurs med min häst i helgen. Varken han eller jag har erfarenhet av detta tidigare.

Vi fick börja med sökningen fram o ned och att få korrekt böjning. När detta fungerade fick jag börja med att arbeta honom på en volt (vid handen). Där fick jag se till att böjningen och lösgjordheten bibehölls. Sedan jobbade vi med att flytta honom utåt på volten.

Passet efter började vi med böjd rakt fram och öppna.

Innan helgen var över hade vi lyckats göra några steg riktigt bra öppna o sluta vid handen och även testat lite uppsuttet.
 
Oj, vad mycket ni hann med på en helg!
Vi ska också på urs om några veckor men det vore ju roligt att kunna lite redan innan... :p
Vad är det för typ av häst? Gammal, Ung?
 
Ja, jag är förvånad själv över att det gick så snabbt. Men nu ska jag inte påstå att det sitter. Utan vi har gått igenom övningarna och fått känna på hur det känns när det är rätt. Nu är det övning på hemmaplan som gäller... :)

Min pålle är en 9-årig fullblodsvallack. Han var menad som galopphäst en gång i världen men såldes och skolades till ridhäst redan som treåring. Jag köpte honom som 5-åring och vi rider/tränar mest hemma i skogen. Har försökt skola honom till att lyssna på mycket fina hjälper o sits. Vi har deltagit i lite vanliga dressyrträningar och även fuskat lite med western....

Men ska inte påstå att allt gick helt smärtfritt. Första dan gick han hela tiden och försökte trycka in bogen och knuffa på mej. Men med rätt övningar fick vi snart fason på det. Dagen efter var han som förbytt. Mycket uppmärksam och lyssnade på alla hjälper. Poletten hade väl trillat ner under natten, eller så hade jag blivit tydligare i hjälpgivningen... :angel:

Det är i vilket fall jättekultycker både hästen o jag!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 944
Senast: iNHALE
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
897
Senast: Valle
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 493
Senast: tuaphua
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
449
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp