Hus eller lägenhet?

Menar du att bostadsrätterna är dyrare än likvärdiga äganderätter? Eller jämför du hus och lägenheter i olika skick? Den jämförelsen blir ju svårare i så fall.

Personligen hade jag fått lägga minst en miljon till i inköp för ett hus med äganderätt likvärdigt med det jag köpte, något jag inte hade kunnat låna till som ensamstående. Mer kontroll över utgifterna har man kanske, men samtidigt är det stor möjlighet till grupprabatt i en förening. Jag får t.ex rejäl rabatt på internet och TV, och det blir oftast billigare per hus om man tar in målare för att måla 10 hus än ett. Men visst, är man sån som helst gör utvändigt arbete själv är det ju ett annat läge.
Solceller får jag för övrigt sätta upp om jag vill, ingen hindrar mig, så det är inget som är förbjudet automatiskt i en bostadsrätt.
Nej men glappet är inte så stort. En vän sålde sin bostadsrätt (ett radhus 4 rum) och köpte för samma pris en villa med 1000 kvm tomt två kvarter bort. Då låg bostadsrätten nära en större väg medan villan ligger lugnt med skogs område på baksidan av tomten. Jag kan inte riktigt spekulera i skillnaden vad det gäller renoveringsbehov. Men det var inte en villa i väldigt dåligt skick, däremot finns visst renoveringsbehov. Hur det ser ut i bostadsrätten kan jag inte uttala mig om dvs om det är några stora investeringar som behövs göras där inom den närmaste 5-10 åren med tak eller VA. Båda bostadsrätten och villan är från samma årtionde.
 
Ja, det säger jag inget om. :D Men vet att det är en vanlig missuppfattning att man betalar hyra trots att man köper (jag trodde själv att det var så en gång i tiden) och riktigt så är det ju inte. :)

Det enda jag inte får göra är måla huset i en annan färg (antar jag, eftersom alla närmsta grannar har samma :D) och så måste jag klippa häcken en gång om året. Det är en rätt lagom nivå av krav kan jag tycka.

Jag har vänner som bor i BR radhus. De vill renovera badrummet. Pappersarbetet och alla tillstånd föreningen kräver för att de ska få renovera badrummet är så komplicerat att de har gett upp. Iaf deras förening verkar väldigt besvärlig!
 
Jag har vänner som bor i BR radhus. De vill renovera badrummet. Pappersarbetet och alla tillstånd föreningen kräver för att de ska få renovera badrummet är så komplicerat att de har gett upp. Iaf deras förening verkar väldigt besvärlig!
Om de inte ska flytta brunn eller dra nya rör behöver de inte tillstånd, oavsett vad föreningen säger. Det enda kravet är att arbetet utförs fackmannamässigt. Många föreningar sätter upp regler baserat på hur de tycker att saker och ting ska vara och inte baserat på hur det faktiskt är. Tyvärr.
 
Om små hyresvärdar inte skulle få bestämma fritt över vilka de låter hyra skulle många bostäder försvinna från marknaden. Exempelvis som kompisarna som har ett hus i samma trädgård som de själva har. De vill inte hyra ut till vem som helst. Just nu bor hans föräldrar där men den dag de går bort så kan det finnas chans att det kommer ut på marknaden på deras villkor.

Dottern med sambo hyr av en privat hyresvärd, lite nedgånget boende men fullt fungerande och de trivs. Det var många som ville ha lägenheten men de fick chansen trots att det var deras första och de inte hade referenser från tidigare hyresvärdar.
 
Om de inte ska flytta brunn eller dra nya rör behöver de inte tillstånd, oavsett vad föreningen säger. Det enda kravet är att arbetet utförs fackmannamässigt. Många föreningar sätter upp regler baserat på hur de tycker att saker och ting ska vara och inte baserat på hur det faktiskt är. Tyvärr.

Jag minns inga detaljer bara att föreningen bl.a. var tvungen att godkänna företaget som ska utföra arbetet. Hela processen var så komplicerad och svår att lyckas med att de gav upp.
 
Det beror nog på vart man bor. Här är husen inte så dyra och bostadsrätterna inte särskilt billiga. Det är svårare att påverka kostnaderna i bostadsrättsföreningen än vad det är i ditt egen ägda hus. Men det du betalar för är ju att slippa ansvaret. I ett hus kan jag påverka mina driftskostnader genom att göra arbetet själv, välja värmesystem själv, sätta upp solceller osv. Man kan förvisso lämna in sådana förslag eller vara del av styrelsen och jobba för att få igenom förändring, men det är ju en inte helt enkelt process och inte alls säkert att de andra i föreningen vill samma sak. Jag tänker också att bostadsrättsföreningar tar lite mer höjd för saker än vad jag som husägare gör. Man byter saker i mycket god tid snarare än när man absolut måste osv.
Att du "tänker" att man byter tidigare, du verkar inte veta? Byter man tidigare så har man för övrigt sannolikt ett bättre underhåll än om man släcker bränder allteftersom de uppstår.

Det där med att göra arbetet själv, välja värmesystem osv - det är ju just sånt man kan vilja slippa. Frihet betyder olika för olika personer.

KL

Den här tråden är så märklig. Så många verkar ha så stort behov av att racka ner på andras boenden och val. I den mån det nu är val, det är inte alla förunnat att välja exakt hur de ska bo. Tvärtom är det rätt få förunnat. Plånboken sätter ramarna för de flesta och det gäller sannolikt även på buke. Men eftersom så många här verkar ha sitt perfekta boende så undrar jag varför de skriver så känslomässigt om andra sätt att bo? Och sprider så mycket konstigheter om boendeformer de inte känner till (BR i det här fallet).

Själv stortrivs jag med mitt boende, och har stortrivts i andra boendeformer också, men inte för att alla andra boenden är helvetet på jorden. Jag behöver inte rada upp en massa negativa faktorer i andra boendeformer för att öka de positiva här.
 
Att du "tänker" att man byter tidigare, du verkar inte veta? Byter man tidigare så har man för övrigt sannolikt ett bättre underhåll än om man släcker bränder allteftersom de uppstår.

Det där med att göra arbetet själv, välja värmesystem osv - det är ju just sånt man kan vilja slippa. Frihet betyder olika för olika personer.

KL

Den här tråden är så märklig. Så många verkar ha så stort behov av att racka ner på andras boenden och val. I den mån det nu är val, det är inte alla förunnat att välja exakt hur de ska bo. Tvärtom är det rätt få förunnat. Plånboken sätter ramarna för de flesta och det gäller sannolikt även på buke. Men eftersom så många här verkar ha sitt perfekta boende så undrar jag varför de skriver så känslomässigt om andra sätt att bo? Och sprider så mycket konstigheter om boendeformer de inte känner till (BR i det här fallet).

Själv stortrivs jag med mitt boende, och har stortrivts i andra boendeformer också, men inte för att alla andra boenden är helvetet på jorden. Jag behöver inte rada upp en massa negativa faktorer i andra boendeformer för att öka de positiva här.
Men verkligen. Jag har bott i (andrahands)lägenhet, på egenägd gård och nu i (bostadsrätts)villa. Jag har trivts överallt och alla boenden har haft sina för- och nackdelar men ändå varit rätt för mig i den situationen och plats i livet jag varit då.
 
Jag minns inga detaljer bara att föreningen bl.a. var tvungen att godkänna företaget som ska utföra arbetet. Hela processen var så komplicerad och svår att lyckas med att de gav upp.
Föreningen har ingen rätt att lägga sig i vem som utför arbetet. De har inte ens rätt att kräva att man överhuvudtaget anlitar en firma. Man får renovera sitt badrum själv om det görs fackmannamässigt.

Detta är ett bra exempel på det jag menar, att en förening hittar på egna regler som saknar stöd i lag. Min egen förening har tidigare haft en styrelse som höll på likadant. Man kan tycka att det borde vara förbjudet att renovera badrummet själv, men så länge det inte är det kan man inte inskränka rätten genom att hitta på egna regler.
 
Föreningen har ingen rätt att lägga sig i vem som utför arbetet. De har inte ens rätt att kräva att man överhuvudtaget anlitar en firma. Man får renovera sitt badrum själv om det görs fackmannamässigt.

Detta är ett bra exempel på det jag menar, att en förening hittar på egna regler som saknar stöd i lag. Min egen förening har tidigare haft en styrelse som höll på likadant. Man kan tycka att det borde vara förbjudet att renovera badrummet själv, men så länge det inte är det kan man inte inskränka rätten genom att hitta på egna regler.
Problemet är att vissa styrelser tror det. Och det är ganska tungrott för en enskild att då dra ärendet genom hyresnämnden för att få rätt gentemot styrelsen. Har en kompis som går igenom det nu och det tar enormt mycket energi och kunskap (och i dennes fall, en jurist som kostar pengar också).
 
Men verkligen. Jag har bott i (andrahands)lägenhet, på egenägd gård och nu i (bostadsrätts)villa. Jag har trivts överallt och alla boenden har haft sina för- och nackdelar men ändå varit rätt för mig i den situationen och plats i livet jag varit då.
Exakt så. Preferenser ändras och var sak i livet har sin tid. Om nån hade sagt för 10 eller 20 eller 30 år sen att jag skulle bo som jag valt att göra i dag hade jag skrattat. Men man ändrar sig.
 
Problemet är att vissa styrelser tror det. Och det är ganska tungrott för en enskild att då dra ärendet genom hyresnämnden för att få rätt gentemot styrelsen. Har en kompis som går igenom det nu och det tar enormt mycket energi och kunskap (och i dennes fall, en jurist som kostar pengar också).
Och vissa stora hyresvärdar är skit. Och vissa små är det. Och vissa samfälligheter och viss myndighetsutövning och vissa grannar. Men det innebär ju inte att man kan generalisera särskilt långt från enskilda exempel.
 
Föreningen har ingen rätt att lägga sig i vem som utför arbetet. De har inte ens rätt att kräva att man överhuvudtaget anlitar en firma. Man får renovera sitt badrum själv om det görs fackmannamässigt.

Detta är ett bra exempel på det jag menar, att en förening hittar på egna regler som saknar stöd i lag. Min egen förening har tidigare haft en styrelse som höll på likadant. Man kan tycka att det borde vara förbjudet att renovera badrummet själv, men så länge det inte är det kan man inte inskränka rätten genom att hitta på egna regler.
Jag vet inte om ni har missat att reglerna har blivit hårdare från 2023.

Jag rekommenderar den som vill renovera sin bostadsrätt på något sätt där vattenledningar och avlopp är inblandat att läsa på om de senaste lagarna kring det.
Typ kök och badrum.
 
Jag vet inte om ni har missat att reglerna har blivit hårdare från 2023.

Jag rekommenderar den som vill renovera sin bostadsrätt på något sätt där vattenledningar och avlopp är inblandat att läsa på om de senaste lagarna kring det.
Typ kök och badrum.
Nej, vi har inte missat något. Som jag skrev i mitt första inlägg, om man inte ska flytta brunnen eller dra nya rör behöver man inget godkännande för att renovera sitt badrum. Styrelsens godkännande behövs för vissa särskilda renoveringar, till exempel avväxling av bärande vägg. Det står specifikt i vilka fall man behöver styrelsen godkännande och det är inte tillåtet att ha striktare regler. Jag har av olika anledningar lagt en hel del tid på just dessa regler.
 
Problemet är att vissa styrelser tror det. Och det är ganska tungrott för en enskild att då dra ärendet genom hyresnämnden för att få rätt gentemot styrelsen. Har en kompis som går igenom det nu och det tar enormt mycket energi och kunskap (och i dennes fall, en jurist som kostar pengar också).
Ja, absolut. Men om det handlar om en badrumsrenovering där man inte flyttar brunnen eller gör ny rördragning så är det inget man behöver diskutera med styrelsen överhuvudtaget. Om styrelsen försöker dra ett sådant ärende till hyresnämnden kommer de att få bakläxa. Däremot finns det situationer där styrelsen ska lämna godkännande och där kan det bli fråga om att göra en rättslig prövning om styrelsen säger nej till något den borde säga ja till.
 
Nej, vi har inte missat något. Som jag skrev i mitt första inlägg, om man inte ska flytta brunnen eller dra nya rör behöver man inget godkännande för att renovera sitt badrum. Styrelsens godkännande behövs för vissa särskilda renoveringar, till exempel avväxling av bärande vägg. Det står specifikt i vilka fall man behöver styrelsen godkännande och det är inte tillåtet att ha striktare regler. Jag har av olika anledningar lagt en hel del tid på just dessa regler.
Då är det nog så att det i badrummet i exemplet sitter rör så att det inte går att göra någon renovering utan att flytta runt på dessa.
Utanpåliggande antagligen.
Eller stammar som går genom badrummet.
Jag råkade för länge sedan ut för att avloppsstammen gick genom vårt badrum.
Den fick på inga villkor byggas in.
 
Då är det nog så att det i badrummet i exemplet sitter rör så att det inte går att göra någon renovering utan att flytta runt på dessa.
Utanpåliggande antagligen.
Eller stammar som går genom badrummet.
Jag råkade för länge sedan ut för att avloppsstammen gick genom vårt badrum.
Den fick på inga villkor byggas in.
Jag tycker inte det är fel att upplysa styrelsen om att man tänker renovera. Jag har ett exempel från i dag där vi har fått frågan från boende som vill renovera köket om det är något de ska tänka på. Det är ju superbra att kolla. Vi har inspektionsluckor som man inte får bygga igen och det kan vara bra att veta. Det kan ju också vara så att det planers något stort arbete i fastigheten som gör att det är dumt att renovera en viss tidpunkt.

Det jag vänder mig mot är när styrelser sätter upp egna regler för att hindra medlemmarna från att renovera. Vanliga exempel på sådana tramsregler är att styrelsen ska godkänna valet av hantverkare eller att säga att man bara får renovera på vardagar mellan 8-16.
 
Att du "tänker" att man byter tidigare, du verkar inte veta? Byter man tidigare så har man för övrigt sannolikt ett bättre underhåll än om man släcker bränder allteftersom de uppstår.

Det där med att göra arbetet själv, välja värmesystem osv - det är ju just sånt man kan vilja slippa. Frihet betyder olika för olika personer.

KL

Den här tråden är så märklig. Så många verkar ha så stort behov av att racka ner på andras boenden och val. I den mån det nu är val, det är inte alla förunnat att välja exakt hur de ska bo. Tvärtom är det rätt få förunnat. Plånboken sätter ramarna för de flesta och det gäller sannolikt även på buke. Men eftersom så många här verkar ha sitt perfekta boende så undrar jag varför de skriver så känslomässigt om andra sätt att bo? Och sprider så mycket konstigheter om boendeformer de inte känner till (BR i det här fallet).

Själv stortrivs jag med mitt boende, och har stortrivts i andra boendeformer också, men inte för att alla andra boenden är helvetet på jorden. Jag behöver inte rada upp en massa negativa faktorer i andra boendeformer för att öka de positiva här.
Håller med. Jag har bott på massa olika sätt och just nu är bostadsrätt det enda alternativet om jag vill bo där jag bor till en rimlig kostnad. Bostadsrätt har varit enda alternativet i många år för mig för att ha en stadig plats att bo på då jag inte visste när jag var 18 eller ens 25 att jag skulle hamna där jag hamnade geografiskt. Sen tror jag just jag i just den situation jag är i i livet och mtp det generellt ekonomiska läget just nu inte skulle trivas med att bo i villa. Men jag älskar att vistas i hus och hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag haft ett hus också som jag kunde vara i när det passade.
Har heller aldrig upplevt något större bök med styrelser trots flertalet genomlevda sådana i olika lägenheter, och vill man kan man ju påverka genom att själv engagera sig. Har haft större bök med hyresvärdar men inte det heller gör att jag dömer hyresrätt som ett dåligt boende, bor gärna i hyresrätt igen någon gång.
 
Jag har ett exempel från i dag där vi har fått frågan från boende som vill renovera köket om det är något de ska tänka på. De
I ett kök så finns ju både avlopp med vattenlås och vattenledningar till kranar, så det kan ju vara något som styrelsen måste godkänna.
Byte av diskbänk borde ju hamna där?

Som kuriosa kan jag berätta att en av mina hyresgäster slängde ut sitt kök mot min vilja.
Men inte ens en vända i Hyresnämnden hjälpte för att få den att behöva flytta.
Det blev bara krav på att hyresgästen fick ombesörja korrekt installerat avlopp med vattenlås.
Jag är inte riktigt nöjd med resultatet faktiskt.
 
Att du "tänker" att man byter tidigare, du verkar inte veta? Byter man tidigare så har man för övrigt sannolikt ett bättre underhåll än om man släcker bränder allteftersom de uppstår.

Det där med att göra arbetet själv, välja värmesystem osv - det är ju just sånt man kan vilja slippa. Frihet betyder olika för olika personer.
Jag förstår att det är det man vill slippa och det är ju det man betalar för precis som med hyresrätt. Jag föredrar ju då att ha fullfrihet och fullt ansvar själv eller ja jag har både ett hus och en hyresrätt. Men jag vill antingen ha hela ansvaret eller inget alls.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 264
Senast: Squie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 389
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 850
Senast: Krålus
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp