Hus eller lägenhet?

Ja det är ju inte så himla vältänkt från början. Jag är ändå inte så kinkig med insyn, men det finns ju gränser😆

Eller hur 😄 Nog för att jag tillhör en generation som brukar sägas ha höga krav, men att kunna sitta vid köksbordet utan att behöva tänka på hur jag är klädd är väl ändå inte för mycket begärt...
 
Dessa timmar skulle jag inte få göra på en lägenhet i stan…
Alla gräsytor ska klippas hela. Jävla. Tiden. Vi har en hektar som klipps en gång i veckan och sedan några tusen kvarat gräsmatta (why?!). Snö ska skottas. Fasad ska fixas och underhållas, det ska släpas ved och eldas hela tiden. Utebastun ska skuras. Fönster ska bytas ut, sen ska nåt målas igen. Stolpen ska slås om pga tjälen. Nåt går sönder och måste fixas asap.
I år ska vi renovera klart ett rum, förhoppningsvis byta fasad och ordna med ett område vi grävt upp. Sen klippa gräsmattan, sköta planteringar, laga något tak som läcker, skotta snö osv. Råkade hitta en bild från förra året, det var lite mer snöskottning då.. :angel:
Renovera behöver man ju göra i en lägenhet i stan också. Jag tycker att argumentet haltar väldigt mycket. Visst, det tar en stund att måla en gavel, men det tar en stund att vara med på bostadsrättsföreningens städdag två gånger om året också, samt föreningsstämman och andra uppgifter man kan ha i en lägenhet.

Visst, det tar tid att klippa gräsmattan, men som i @em-pirre´s fall får man ju ändå lite skylla sig själv om man klipper över en hektar varje vecka. Det är ju tid man valt att lägga för att man vill, inte av tvång. Att man odlar för hemmabruk kan man ju inte skylla boendeformen på, utan snarare ett intresse.

Jag som bott i alla möjliga bostadsformer tycker inte att det är fler timmar som går åt på gården, än vad det gör när jag bodde i lägenhet. Det är bara andra timmar. Dessutom har jag hästarna hemma, så där sparar jag massor med tid varje dag eftersom det inte är häften av jobbet hemma än vad det är i ett kollektiv- eller inackorderingsstall.
 
Inte läst hela tråden men hade helst velat ha dels gården men även en mindre lägenhet i Stockholm. Det hade varit optimalt :D

Men om jag nu måste välja så väljer jag gården.
En villa i någon förort lockar inte alls.
 
Renovera behöver man ju göra i en lägenhet i stan också. Jag tycker att argumentet haltar väldigt mycket. Visst, det tar en stund att måla en gavel, men det tar en stund att vara med på bostadsrättsföreningens städdag två gånger om året också, samt föreningsstämman och andra uppgifter man kan ha i en lägenhet.

Visst, det tar tid att klippa gräsmattan, men som i @em-pirre´s fall får man ju ändå lite skylla sig själv om man klipper över en hektar varje vecka. Det är ju tid man valt att lägga för att man vill, inte av tvång. Att man odlar för hemmabruk kan man ju inte skylla boendeformen på, utan snarare ett intresse.

Jag som bott i alla möjliga bostadsformer tycker inte att det är fler timmar som går åt på gården, än vad det gör när jag bodde i lägenhet. Det är bara andra timmar. Dessutom har jag hästarna hemma, så där sparar jag massor med tid varje dag eftersom det inte är häften av jobbet hemma än vad det är i ett kollektiv- eller inackorderingsstall.
Jag vill tillägga att jag inte klagar, jag har valt det hela för att jag trivs. Men jag tycker en städdag två gånger om året inte är jämförbart med att byta fasad, byta tak, ha 0,5 ha gräsmatta att klippa, ha en 100-150 meter lång uppfart som ska skottas osv. Lägenhet mot mindre gård går inte alls att jämföra i mina ögon.
 
Bor i hus och har häst hemma.
Älskar vårt ställe, men just nu är jag så less på mörker, is, måsten, mockning, fryst vatten och dyra elräkningar att det hade inte suttit helt fel att få vila upp sig ett par månader i en lägenhet.

...tills våren och värmen kommit, då vill jag sitta på min verandatrapp i morgonsolen och dricka kaffe 😊
 
Renovera behöver man ju göra i en lägenhet i stan också. Jag tycker att argumentet haltar väldigt mycket. Visst, det tar en stund att måla en gavel, men det tar en stund att vara med på bostadsrättsföreningens städdag två gånger om året också, samt föreningsstämman och andra uppgifter man kan ha i en lägenhet.

Visst, det tar tid att klippa gräsmattan, men som i @em-pirre´s fall får man ju ändå lite skylla sig själv om man klipper över en hektar varje vecka. Det är ju tid man valt att lägga för att man vill, inte av tvång. Att man odlar för hemmabruk kan man ju inte skylla boendeformen på, utan snarare ett intresse.

Jag som bott i alla möjliga bostadsformer tycker inte att det är fler timmar som går åt på gården, än vad det gör när jag bodde i lägenhet. Det är bara andra timmar. Dessutom har jag hästarna hemma, så där sparar jag massor med tid varje dag eftersom det inte är häften av jobbet hemma än vad det är i ett kollektiv- eller inackorderingsstall.
I lägenhet kan du bara skita I styrelsemöten och städdagar. Skiter du I att underhålla ditt hus kan det bli dyrt
 
I lägenhet kan du bara skita I styrelsemöten och städdagar. Skiter du I att underhålla ditt hus kan det bli dyrt
Jag har suttit i styrelsen i flera bostadsrättsföreningar och där har de medlemmar som inte varit med på städdagar behövt betala för att hyra in hjälpen, om de inte är med själva. Sitter man med i styrelsen har du ju dessutom ett ansvar man frivilligt tagit på sig så det behöver man ju fullfölja.

Och en lägenhet behöver också underhållas, även om det bara är på insidan.
 
Renovera behöver man ju göra i en lägenhet i stan också. Jag tycker att argumentet haltar väldigt mycket. Visst, det tar en stund att måla en gavel, men det tar en stund att vara med på bostadsrättsföreningens städdag två gånger om året också, samt föreningsstämman och andra uppgifter man kan ha i en lägenhet.

Visst, det tar tid att klippa gräsmattan, men som i @em-pirre´s fall får man ju ändå lite skylla sig själv om man klipper över en hektar varje vecka. Det är ju tid man valt att lägga för att man vill, inte av tvång. Att man odlar för hemmabruk kan man ju inte skylla boendeformen på, utan snarare ett intresse.

Jag som bott i alla möjliga bostadsformer tycker inte att det är fler timmar som går åt på gården, än vad det gör när jag bodde i lägenhet. Det är bara andra timmar. Dessutom har jag hästarna hemma, så där sparar jag massor med tid varje dag eftersom det inte är häften av jobbet hemma än vad det är i ett kollektiv- eller inackorderingsstall.
Jag har aldrig gått på styrelsemöten och i bostadsrätterna som jag har bott i så har vi haft inhyrd personal som städar och donar på gården, dvs ingen underhållsskötsel eller städdagar. Vet inte om det är ovanligt i andra delar av landet? Här är det vanligt.. Och man kan ju välja vilken förening man flyttar till. Man måste ju inte sitta i styrelsen heller..

Det enda jag ”måste” renovera i en brf är typ vitvaror om de går sönder. I övrigt är det bara sånt som man vill göra. I ett hus MÅSTE man underhålla framförallt utomhus, för annars kan det bli stora skador. Och där har man ju både inomhus och utomhus..
 
Renovera behöver man ju göra i en lägenhet i stan också. Jag tycker att argumentet haltar väldigt mycket. Visst, det tar en stund att måla en gavel, men det tar en stund att vara med på bostadsrättsföreningens städdag två gånger om året också, samt föreningsstämman och andra uppgifter man kan ha i en lägenhet.

Visst, det tar tid att klippa gräsmattan, men som i @em-pirre´s fall får man ju ändå lite skylla sig själv om man klipper över en hektar varje vecka. Det är ju tid man valt att lägga för att man vill, inte av tvång. Att man odlar för hemmabruk kan man ju inte skylla boendeformen på, utan snarare ett intresse.

Jag som bott i alla möjliga bostadsformer tycker inte att det är fler timmar som går åt på gården, än vad det gör när jag bodde i lägenhet. Det är bara andra timmar. Dessutom har jag hästarna hemma, så där sparar jag massor med tid varje dag eftersom det inte är häften av jobbet hemma än vad det är i ett kollektiv- eller inackorderingsstall.

Jag har också bott i lägenhet och några 20-50 timmar i månaden på fastighetsunderhåll hade jag aldrig kunnat göra av med. I och för sig gäller det också det moderna kedjehuset vi bodde kort i , i villaförorten.

Sen är det mindre jobb att ha 10 hästar på en egen gård än installade på kallhyra annorstädes, men då skulle det knappast vara ett alternativ alls.

Men egentligen kanske jag inte relaterar till bara hus vs lägenhet i stan, utan till allt som en gård från 1800-talet med mark och byggnader innebär, utanför all civilisation. Eget vatten och brunn, eget avlopp, vattenförsörjning till hästar, stallunderhåll, stängsel, 10 byggnader att måla och underhålla tak på, stall, lösdriftsstall, stängsel, markytor, gräsytor, hagar, skogsdungar, buskröjning osv. Det är ju inte helt representativt för just skillnaden mellan hus och lägenhet även om underhållet man måste göra för en lägenhet är en pytteliten bråkdel av det jag måste göra på min gård. Eller anlita folk för att göra om man hade råd och inte ville själv.

Ett exempel ur högen på tusentals saker att göra: Bara att röja för slamtömningsbilen och dess operatör tar ungefär 4 timmar att göra varje gång.
 
När jag flyttade hit hade precis värmepannan exploderat. Så nytt värmesystem behövdes ju.

Sen har taket tilläggsisolerats, merparten av golven bytts ner till bjälklaget (det behövdes) och köket är bytt (det _hade_ fungerat med det gamla).

Fasaden behöver bytas och ett hörn behöver bytas. Värmesystemet sjunger på sista versen och ska bytas. Badrummet är från typ 80-talet men får hänga med ett tag till. Typ tills jag ärver någon.

Grusvägen behöver underhållas årligen, troligen eg göras om men det kommer inte hända.

Veden kommer hit i säck så den behöver iaf bara bäras in. Getingarna fixar Anticimex.

Men förhoppningsvis är det här året det sista med ”större saker”.
 
När jag flyttade hit hade precis värmepannan exploderat. Så nytt värmesystem behövdes ju.

Sen har taket tilläggsisolerats, merparten av golven bytts ner till bjälklaget (det behövdes) och köket är bytt (det _hade_ fungerat med det gamla).

Fasaden behöver bytas och ett hörn behöver bytas. Värmesystemet sjunger på sista versen och ska bytas. Badrummet är från typ 80-talet men får hänga med ett tag till. Typ tills jag ärver någon.

Grusvägen behöver underhållas årligen, troligen eg göras om men det kommer inte hända.

Veden kommer hit i säck så den behöver iaf bara bäras in. Getingarna fixar Anticimex.

Men förhoppningsvis är det här året det sista med ”större saker”.

Fönstren ska bytas också. Men de nya står i en container och väntar.
 
Renovera behöver man ju göra i en lägenhet i stan också. Jag tycker att argumentet haltar väldigt mycket. Visst, det tar en stund att måla en gavel, men det tar en stund att vara med på bostadsrättsföreningens städdag två gånger om året också, samt föreningsstämman och andra uppgifter man kan ha i en lägenhet.

Visst, det tar tid att klippa gräsmattan, men som i @em-pirre´s fall får man ju ändå lite skylla sig själv om man klipper över en hektar varje vecka. Det är ju tid man valt att lägga för att man vill, inte av tvång. Att man odlar för hemmabruk kan man ju inte skylla boendeformen på, utan snarare ett intresse.

Jag som bott i alla möjliga bostadsformer tycker inte att det är fler timmar som går åt på gården, än vad det gör när jag bodde i lägenhet. Det är bara andra timmar. Dessutom har jag hästarna hemma, så där sparar jag massor med tid varje dag eftersom det inte är häften av jobbet hemma än vad det är i ett kollektiv- eller inackorderingsstall.
Jämför du med BR och du som hyr din gård? Jag vet inte men du kanske inte har huvudansvaret för att ditt hus inte faller ihop? Sen finns ju hyreslägenhet o då har man noll att renovera. Äga hus/gård är iaf mer jobb än de flesta andra boendealternativ. Inte alltid en dans på rosor men givetvis självvalt.
 
Jämför du med BR och du som hyr din gård? Jag vet inte men du kanske inte har huvudansvaret för att ditt hus inte faller ihop? Sen finns ju hyreslägenhet o då har man noll att renovera. Äga hus/gård är iaf mer jobb än de flesta andra boendealternativ. Inte alltid en dans på rosor men givetvis självvalt.
Ja, det är en viktig parameter vid val av boende. Jag ser både ett värde i och en njutning i att kunna vara oberoende av andras insatser, och veta hur man gör saker och hur saker fungerar och hitta alternativa lösningar när något fallerar.

Många tycker istället att det är mycket värt att bara ha någon att ringa till som löser problemet, utan att vara särskilt intresserade av att lära sig hur det fungerar och hur man gör. Då passar olika typer av boendeformer olika bra.
 
Jämför du med BR och du som hyr din gård? Jag vet inte men du kanske inte har huvudansvaret för att ditt hus inte faller ihop? Sen finns ju hyreslägenhet o då har man noll att renovera. Äga hus/gård är iaf mer jobb än de flesta andra boendealternativ. Inte alltid en dans på rosor men givetvis självvalt.
Nu har ju jag haft egen gård i många år också så jag är liksom inte helt tappad bakom flötet.

Dessutom sköter jag allting själv på denna gården jag arrenderar, finns ingen hyresvärd som bryr sig alls. Jag har fått byta både vindskivor, kylskåp etc.
 
Men vad är i vägen?

Min tank töms två gånger per år. Det finns inget framför den mer än gräsmatta.
En skarp sluttning i 30 meter med 1,5 meter hög växtlighet av varierande kraftighet, mycket syren och kirskål. Röjsåg. Har minskat lite efter jag lade ett antal timmar på att grusa och plattsätta första delen av sträckan. Har försökt med marktäckningsduk men kirskålen leder matchen stort än så länge.

Sedan en liten del där lastbilen måste fram måste slyröjas, och sedan återställas då det blir lervälling när gigantbilen rullat dit.

Nu förstår jag såklart att det inte är så för alla som bor i hus på landet.
 
Jag har sålt min bostadsrätt och behöver nu köpa nytt. Men jag har svårt att bestämma mig... Ser det positiva vs negativa med både hus och lägenhet.
Det positiva med lägenheter är att man inte behöver fixa med någon trädgård, inte behöva tänka så mycket på om det krävs nytt tak eller fixa med varmvattenberedare osv. Det positiva med hus är att man inte behöver grannar, man kan göra lite mer som man vill osv.

Vad har du valt och varför? Vad är dina bästa argument för ditt val?
Trädgården är enda anledningen till att jag vill bo i hus, ja det och att katterna ska kunna gå ut. Ett plus är ju att slippa eventuellt jobbig bostadsrättsförening som vill styra i hur man har det.
 
Lägenhet. Kan dagdrömma om hus på landet men så fort insikten att det kräver egen bil dyker upp så spricker bubblan. Uteplats hade varit fint men jag har svårt att byta bort min 12 kvm stora inglasade, insynsskyddade balkong.
 
Intressant tråd, men tycker vissa har väldigt överdriven bild av lägenhetslivet eller så har de bott i väldigt omoderna lägenheter.

Bor i en nyproducerad lägenhet högst upp i huset på nästan 120 kvm och en stor balkong på nästan 20 kvm. Utsikt mot skogen på ena sidan trots att läget är väldigt central. Tbana runt hörnet och kort promenad till restauranger, affärer, osv. Jag har varit bilberoende förr och aldrig mer. Skulle dessutom bli extremt uttråkad att bo "off".

Och de som påstår att man inte kan duscha när man vill eller tvätta/torktumla. Vet inte hur ni bott, men det är inga som helst problem för mig i vår lägenhet. Hör dessutom i princip aldrig grannarna. Sover gott.

Det är dessutom en myt att man slipper grannar bara för att man bor i hus. För det första är det inte optimalt för alla att bo på markplan. Det var en stor chock och omställning för mig när jag bodde i hus då jag inte kunde sova med fönster öppet för att bilar åkte förbi (fick hjärtattack av sopbilarna) eller ungar som hoppar studsmatta och skriker, eller grannar som spelar musik på altanen osv. Gillar inte heller känslan av att grannar har koll på en i villa. I lägenhet är man, som andra påpekat, helt anonym. Det är skönt!

Jag gillar tryggheten av att bo i lägenheten. Stänger dörren och ingen kommer åt en. Finns bara en väg in och då måste de först ta sig in i porten som är låst, sen genom en pansardörr till lägenheten i princip. Oron för inbrott i hus är inte trevlig tycker jag, särskilt som otryggheten ökar.

Många har nog en romantisk bild av hur det är att bo i hus, men det är inte alltid riktigt så.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 401
Senast: Squie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 894
Senast: Krålus
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 390
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp