Hus eller lägenhet?

Angående insyn så är det mitt ENDA krav på lägenhet! (Jag är inte så kräsen 😂)

Jag måste kunna springa runt naken om jag känner för det. 🤷🏻‍♀️😂 Har fönster mot loftgången nu men det frostade jag och så var det problemet löst. 😉
 
Har det varit väldigt gamla hus eller byggs det sämre hus i Finland än i Sverige? :p Jag har i en lägenhet kunnat höra folk ovanför, men där var det något seriöst fel på ljudisoleringen. Annars, nej. Aldrig att jag hör någons tv och jag hör inte ens att det pratas i trapphuset när jag är i hallen.
Jag bor i ett gammalt hus. Tunna väggar. Hör grannarna ovanför hela tiden. Men dom väsnas orimligt mycket anser jag. Dom har garanterat tegelstenar som tofflor och dom brötar nått kopiöst. Ingen av tidigare grannar har låtit så mycket hela tiden som dom som bor där nu gör. Alkisen som bor bredvid kan skruva upp volymen på stereon nån gång men det hörs mest i hallen. Ytterväggarna är åxå tunna. Det blåser rakt igenom dom och det hörs verkligen när det blåser
 
Jag bor i ett gammalt hus. Tunna väggar. Hör grannarna ovanför hela tiden. Men dom väsnas orimligt mycket anser jag. Dom har garanterat tegelstenar som tofflor och dom brötar nått kopiöst. Ingen av tidigare grannar har låtit så mycket hela tiden som dom som bor där nu gör. Alkisen som bor bredvid kan skruva upp volymen på stereon nån gång men det hörs mest i hallen. Ytterväggarna är åxå tunna. Det blåser rakt igenom dom och det hörs verkligen när det blåser
Fast att det hörs när det blåser har jag inte så mycket emot, draget är jobbigt men inte ljudet. Naturljud som vind, regnets smattrande, fågelkvitter osv. stör inte på samma sätt som musik, gräsklippare eller dieselmotorer som står på tomgång.
 
Angående insyn så är det mitt ENDA krav på lägenhet! (Jag är inte så kräsen 😂)

Jag måste kunna springa runt naken om jag känner för det. 🤷🏻‍♀️😂 Har fönster mot loftgången nu men det frostade jag och så var det problemet löst. 😉
Det var nog tur att det var sommar och grönt på träden när jag tapetsera om. Träden står precis framför fönstret i tv-rummet. Det var kopiöst varmt och kläderna åkte ibland 😅 vägen går precis utanför
Fast att det hörs när det blåser har jag inte så mycket emot, draget är jobbigt men inte ljudet. Naturljud som vind, regnets smattrande, fågelkvitter osv. stör inte på samma sätt som musik, gräsklippare eller dieselmotorer som står på tomgång.
Inte ljudet av blåsten i sig, det tjuter och gnisslar. Det är plåtfasad på huset och träden står nära. Annars gillar jag ljudet av blåst och regn.
 
Jag har bott både i lägenhet och i villa, och säger som andra; olika boenden passar bra vid olika tidpunkter i livet :).

Som livet är nu så skulle jag aldrig kunna bo i en lägenhet. Jag skulle dö inombords av att ha personer så nära mig, att ens riskera att höra folk eller att de skulle kunna höra mig. Sen så hade man nog inte varit så populär i lägenhet när man lever som vi gör, med minst 5 hundar i varierande storlekar :D.

Så nu och för många år framöver bor vi perfekt; i villa längst ut på en grusväg, med natur runtom hela tomten, 4500 m2 inhägnad tomt och ett fristående hundhus med hundgårdar, optimalt för boende med brukshundar i fokus. Vi har även bara ca 15 min till närmsta samhälle med affärer, pizzerior och annat, och ca 20 min in till stan där jobbet ligger. Så på många sätt perfekt boende för oss nu.

Jag kan dock tänka mig när man börjar bli uppemot 75-80 att närhet till andra människor och enklare tillgång till stadens nyttigheter kan bli lockande nog för att skaffa nån form av lägenhet igen. Men jag har (just nu) svårt att se att lägenhet och centralt boende skulle locka igen tidigare än så :)
 
Jag har alltid fördömt villaområden med grannar nära, hus med stora fönster osv. O så sitter jag där nu, i ett hus (som jag hyr förvisso), i ett område där alla hus ser likadana ut (byggda 80talet) där du kan se rakt in hos grannarna, med fönster från golv till nästan tak.
Men jag är glatt överraskad måste jag säga, området består kanske av 50-70 hus, vissa har två bostäder i ett hus (typ parhus, 2or), det är lugnt och tyst, fester i området kan jag räkna på en hand under 6 år. Grannarna är respektfulla, inget hets om gräsmattor, prylar, bilar osv och de flesta hjälper till om man ber om det, allt från laga gräsklippare till ringa samtal om vattenläckor till vattna blommor om nån åker iväg.
Det jobbiga är barnen, jag gillar inte barn så det kan va därför ;) Men ska jag bo i nåt mer villakvarter i livet så är det såhär jag vill ha det.
 
Är lite likadan vilket är katastrof just nu när vi har tusen andra saker vi måste förhålla oss till. Jag tänker också sekelskiftetsvilla på landet i fantasin men med jobbpendling till stan, två bilar och två sociala vuxna som gärna träffar andra vuxna åtminstone ett par gånger i veckan som givetvis bor i stan eller åt fel håll så blir det helt pannkaka.

Så då tänker jag lägenhet i stan men då blir det hemmakontor i barnrum, leva varandra, liten hall, litet badrum, barnvagn i gallerhiss, ramper, leta gatuparkering.. jag får lite av ett melt down bara jag tänker på det.

Så nu återstår det mestadels fula lösningar :D Snacket just nu är mest ”HUR fult kan vi bo och ändå få alla funktioner vi vill”. Inte särskilt fult hittills har vi märkt, men jag tänker att så fort lillan är här och vi har fått ett par melt downs var här inne i stan så kommer kompromissviljan komma ifatt. Jag fick mitt första förra veckan. Maken var nära här om veckan efter att ha letat parkering i 50 min, men ändå inte riktigt där. Tänker att när hon skriker sista 30 av dessa 50 min så är säkert han i hamn också på fult radhus.

Leta parkering i 50 minuter!
Jag hade börjat gråta efter max 10 😂
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 426
Senast: Squie
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
706
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 525
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 900
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp