Hus eller lägenhet?

Jag är uppvuxen i villakvarter i fina förorten och det är någonting jag helst undviker numer. Just nu bor jag sist på grusvägen utan synliga grannar på mina 9 hektar mark. Trivs skitbra! Men jag trivdes skitbra när jag bodde i centrala Göteborg också. Allting har sin tid och det som funkar vid en tid i livet är inte så kul när man kommit in i ett annat stadie i livet.

Jag bor ju själv så jag kan ju välja hur jag vill, men träffar jag någon som jag vill dela livet med så är jag inte alls främmande för att flytta in i stan igen. Men jag är lite lik @tornblomma där, antingen bor man mitt i centrala storstaden med gångavstånd till krogar etc, eller så bor man på landet med friheten och odlingarna runt knuten.

Sen undrar jag vad för jobb alla ni tycker att ni har i hus? Jag fattar inte det. Okej för att jag klipper gräset, men jag hade ju faktiskt kunnat installera en robot till det. Rensar rabatter gör jag väldigt sällan. Men jag spenderar heller ingen tid med att gå till parken och hitta någonstans att sätta mig för att sola. Jag går ut i hängmattan vid poolen där jag kan ligga naken om jag vill. Blir jag kissnödig kan jag helt sonika knata in i huset 5 meter bort, och inte behöva packa ihop mina grejen för att ta mig någonstans. Jag behöver aldrig leta parkering, jag behöver aldrig tänka på soptider på gatan där jag är parkerad, jag behöver inte tänka på inbrottsrisken i bilen heller där jag parkerar.

Skotta snö har jag gjort två gånger i år, varav en med fyrhjulingen och det är ju bara roligt. :D

Det går åt väldigt många timmar om året på byggnads-, mark- och stängselunderhåll. Men då har jag en gård med ganska många byggnader varav en stor ladugård och 11 hektar mark.

Dessa timmar skulle jag inte få göra på en lägenhet i stan…
 
Jag är uppvuxen i villakvarter i fina förorten och det är någonting jag helst undviker numer. Just nu bor jag sist på grusvägen utan synliga grannar på mina 9 hektar mark. Trivs skitbra! Men jag trivdes skitbra när jag bodde i centrala Göteborg också. Allting har sin tid och det som funkar vid en tid i livet är inte så kul när man kommit in i ett annat stadie i livet.

Jag bor ju själv så jag kan ju välja hur jag vill, men träffar jag någon som jag vill dela livet med så är jag inte alls främmande för att flytta in i stan igen. Men jag är lite lik @tornblomma där, antingen bor man mitt i centrala storstaden med gångavstånd till krogar etc, eller så bor man på landet med friheten och odlingarna runt knuten.

Sen undrar jag vad för jobb alla ni tycker att ni har i hus? Jag fattar inte det. Okej för att jag klipper gräset, men jag hade ju faktiskt kunnat installera en robot till det. Rensar rabatter gör jag väldigt sällan. Men jag spenderar heller ingen tid med att gå till parken och hitta någonstans att sätta mig för att sola. Jag går ut i hängmattan vid poolen där jag kan ligga naken om jag vill. Blir jag kissnödig kan jag helt sonika knata in i huset 5 meter bort, och inte behöva packa ihop mina grejen för att ta mig någonstans. Jag behöver aldrig leta parkering, jag behöver aldrig tänka på soptider på gatan där jag är parkerad, jag behöver inte tänka på inbrottsrisken i bilen heller där jag parkerar.

Skotta snö har jag gjort två gånger i år, varav en med fyrhjulingen och det är ju bara roligt. :D
Alla gräsytor ska klippas hela. Jävla. Tiden. Vi har en hektar som klipps en gång i veckan och sedan några tusen kvarat gräsmatta (why?!). Snö ska skottas. Fasad ska fixas och underhållas, det ska släpas ved och eldas hela tiden. Utebastun ska skuras. Fönster ska bytas ut, sen ska nåt målas igen. Stolpen ska slås om pga tjälen. Nåt går sönder och måste fixas asap.

Men skulle dö om jag blev tvungen att bo i någon form av lägenhet ändå. Med hus får man inte tänka att man ska bli klar. Det är ett evighetsprojekt som man lever med.
(obs bor i rätt stort hus byggt i slutet (?) på 1800-talet. Kanske vore stor skillnad om det var en liten stuga utan tillhörande byggnader eller ett nytt hus)
 
16430901513824453301228566513597.jpg

Här är mitt hus fotat för många många år sedan. Det finns en tillbyggd del med farstu nuförtiden och halva övervåningen är inredd. Halva kvar att fixa ännu.
 
Jag är uppvuxen i villakvarter i fina förorten och det är någonting jag helst undviker numer. Just nu bor jag sist på grusvägen utan synliga grannar på mina 9 hektar mark. Trivs skitbra! Men jag trivdes skitbra när jag bodde i centrala Göteborg också. Allting har sin tid och det som funkar vid en tid i livet är inte så kul när man kommit in i ett annat stadie i livet.

Jag bor ju själv så jag kan ju välja hur jag vill, men träffar jag någon som jag vill dela livet med så är jag inte alls främmande för att flytta in i stan igen. Men jag är lite lik @tornblomma där, antingen bor man mitt i centrala storstaden med gångavstånd till krogar etc, eller så bor man på landet med friheten och odlingarna runt knuten.

Sen undrar jag vad för jobb alla ni tycker att ni har i hus? Jag fattar inte det. Okej för att jag klipper gräset, men jag hade ju faktiskt kunnat installera en robot till det. Rensar rabatter gör jag väldigt sällan. Men jag spenderar heller ingen tid med att gå till parken och hitta någonstans att sätta mig för att sola. Jag går ut i hängmattan vid poolen där jag kan ligga naken om jag vill. Blir jag kissnödig kan jag helt sonika knata in i huset 5 meter bort, och inte behöva packa ihop mina grejen för att ta mig någonstans. Jag behöver aldrig leta parkering, jag behöver aldrig tänka på soptider på gatan där jag är parkerad, jag behöver inte tänka på inbrottsrisken i bilen heller där jag parkerar.

Skotta snö har jag gjort två gånger i år, varav en med fyrhjulingen och det är ju bara roligt. :D
I år ska vi renovera klart ett rum, förhoppningsvis byta fasad och ordna med ett område vi grävt upp. Sen klippa gräsmattan, sköta planteringar, laga något tak som läcker, skotta snö osv. Råkade hitta en bild från förra året, det var lite mer snöskottning då.. :angel:
Screenshot_20220125-070344.jpg
 
Tar en mille från priset på min gata, gissar att det är motivation nog för många!

Men jag håller med, just nu byggs det mycket radhus och parhus med fönster golv till tak. Vi har tittat på en hel del sådana byggen, men det förutsätter ju att man haffar ett hus så fort kvarteret släpps på marknaden så man kan få ett vänt mot skogen. De som blir kvar på sluttampen är alltid de som har fönster mot gatan och jag fattar det. Ljusinsläpp och utsikt för all del, men resultatet blir ju bara att man bor i ett akvarium med grannarnas parkeringsplatser utanför fönstret. Obehagligt.
Ja det där har jag tänkt mycket på där jag bor också. Vi bor på bottenplan men har vanliga fönster, det går lätt att styra insyn då med insynskydd av olika slag. Många lägenheter här har dock enorma glaspartier mot gatan. Vad gör folk? De täcker för. Känns ju lite bortkastat😆
 
Alla gräsytor ska klippas hela. Jävla. Tiden. Vi har en hektar som klipps en gång i veckan och sedan några tusen kvarat gräsmatta (why?!).
Jeez, det där känns ju inte hållbart...! :jawdrop: Gör nåt annat med ytan, något slags marktäckare kanske? Eller helt enkelt ängsmark? Den närmaste tomtgräsmattan kanske går att hitta någon kreativ lösning för, jag har en grannpojke som klipper regelbundet mot ett smidigt kontant arvode.
 
Ja det där har jag tänkt mycket på där jag bor också. Vi bor på bottenplan men har vanliga fönster, det går lätt att styra insyn då med insynskydd av olika slag. Många lägenheter här har dock enorma glaspartier mot gatan. Vad gör folk? De täcker för. Känns ju lite bortkastat😆

Ett nybyggt hus här har ett golv-till-tak-fönster i köket på bottenplan. Där köksbordet står. Med gångbana utanför, i lutning.

Slog vad med en kompis om hur lång tid det skulle ta innan det var förtäckt. Tog 5 dagar 😂
 
Ett nybyggt hus här har ett golv-till-tak-fönster i köket på bottenplan. Där köksbordet står. Med gångbana utanför, i lutning.

Slog vad med en kompis om hur lång tid det skulle ta innan det var förtäckt. Tog 5 dagar 😂
Ja det är ju inte så himla vältänkt från början. Jag är ändå inte så kinkig med insyn, men det finns ju gränser😆
 
Jag vill ha hus och gärna gård i framtiden och fokuserar mycket på att det ska vara litet och smidigt. Gräsmattan till exempel får absolut inte vara större än att en robot klarar av det. Grönsaksodlingar ska ha automatisk bevattning. Så mycket som möjligt ska vara automatiserat. Och bara stor gräsmatta har jag ingen nytta av, vad ska jag med det till? Om jag kommer ha pool så ska även den ha en robot. Annars får det vara.

Likadant med det framtida stallet. Har jag en dålig dag så ska det inte ta mer än 10 min att fodra, mocka, ge vatten och hela biten. Så hade jag det i mitt förra stall och det fungerade utmärkt. Fri tillgång till grovfoder gör att man på sin höjd behöver ge foder en gång/dygn.
 
Jag har sålt min bostadsrätt och behöver nu köpa nytt. Men jag har svårt att bestämma mig... Ser det positiva vs negativa med både hus och lägenhet.
Det positiva med lägenheter är att man inte behöver fixa med någon trädgård, inte behöva tänka så mycket på om det krävs nytt tak eller fixa med varmvattenberedare osv. Det positiva med hus är att man inte behöver grannar, man kan göra lite mer som man vill osv.

Vad har du valt och varför? Vad är dina bästa argument för ditt val?
Om jag tyckte trädgård var jobbigt skulle jag aldrig i livet ha ett hus med trädgård. Då skulle lägenhet vara helt självklart, lägenheter äger och ligger bra och nära staden ofta.

Grannar i husområden har mer åsikter oavsett.

(Med det sagt gillar jag själv trädgård och är väldigt nöjd med den och skulle inte vilja flytta till lägenhet igen pga just det. Men jag hade gärna tagit tillbaka lägenhetsgrannarna och bott mitt inne i stan. Det är helt underbart att bestämma sig för att man vill ha färskt bröd och kvista iväg och köpa det eller bestämma sig för att man inte orkar laga middag och sticka ut och äta.)

Är uppvuxen i lägenhet och känner att jag brukar kunna göra precis som jag vill utan att vara nervös över att störa någon, är inte tyst utan brukar klunsa runt som jag vill och ha sena vänner och efter många olika andrahands aldrig fått ett klagomål eller en jobbig granne.
 
Senast ändrad:
Lägenhet! Jag har noll intresse att sköta en trädgård eller underhåll på ett hus. Jag är värdelös på att spara så jag skulle aldrig ha råd med större underhåll på huset. Jag älskar att leva så skulle framförallt inte vilja lägga de pengarna på underhåll av huset. Jag vill kunna stänga dörren och gå hemifrån utan att behöva tänka.

Dock har jag hundar, flera stycken av större modell. Klart som korvspad att det är enklare med en stor tomt och möjlighet till hundgård osv. Är det värt det? Tveksamt. Hundägandet blir enklare, men allt annat blir jobbigare..

Bor nu i radhus som jag hyr. Passar mig bra att hyra, jag gillar att flytta ofta. Blir som ett mellanting mellan lgh och hus, man får en liten tomt utan att behöva tänka på att byta tak. Ingen möjlighet att bygga hundgård är ett minus, och att många barnfamiljer bor i radhusområden. Vi letar nytt nu. Förmodligen ska vi köpa, inte hyra längre. Tittar på både bostadsrätter och hus. Lutar åt att det kanske blir ett friköpt radhus..

Har aldrig någonsin haft problem med att spela musik, duscha på natten eller tvätta när jag vill. Aldrig blivit störd av grannar. Då hade jag ändå sovalkov i hallen förr. Hundarna har aldrig stört sig på grannar i trappan, men där vi bor nu så stör de sig på folk som går förbi fönstren på ”deras tomt”.. Vakthundar som de är.
 
Ytterligare en fördel med lägenhet ur mitt perspektiv är låg elkostnad. Jag har vattenburen värme. Den här månaden är visserligen elräkningen dubbelt så hög som den förra, men det är 600 kronor mot 300.

Däremot så håller jag med om att det kan vara jättejobbigt med lyhörda hus. När grannen som jag har mitt sovrum mot var nyinflyttad hade hon folk hemma och de höll mig vaken till tre på natten, främst mansröster som var så genomträngande att jag hörde vad de sa. En nyinflyttad på andra sidan spelade musik till två på natten vilket också höll mig vaken.

I detta hus hör jag inga skällande hundar men det gjorde jag i förra. Grannen mitt emot hade småhundar som skällde så fort någon rörde sig i trapphuset. När jag pratade med henne om det sa hon att de var för små för att kunna uppfostras...
 
Jag kan bo var som helst, uppvuxen i lägenhet, bor nu på gård. Det är egentligen på tok för mycket jobb, men fördelarna väger över i dagens livssituation. Med fyra hundar har jag svårt att se oss i lägenhet. Däremot har vi löst börjat prata om mindre hus enskilt på landet, utan stall. Det är bara att nuvarande läge är helt fantastiskt för oss 🤩 Nära till jobb, nära till barn och barnbarn, nära fin natur. Svårt att byta bort.
 
Sen undrar jag vad för jobb alla ni tycker att ni har i hus?
Vi har en del saker som vi måste renovera upp. Målat om huset, bytt en dörr, några fönster och så vidare. Sen har vi renoverat en del grejer pga att vi vill, lagt altan, byggt ett staket osv. Den här vintern har vi skottat mer än tidigare vintrar. Jag har ett odlingsintresse så jag gillar att greja i trädgården. Vi typ slåss om att klippa gräset med handjagad gräsklippare. Sjukt tillfredsställande att vandra upp och ner, önskar jag hade större tomt. 😂 Som sagt tidigare. Vi är väldigt hemkära och tycker att sådana här saker är roliga. Ser det inte som jobb på det sättet. Får stress bara av tanken på att ligga i en hängmatta. Jag vill ha något att göra.
 
Som många redan skrivit så beror det på var en är i livet, vad en vill ha.
Uppväxt i villa, och det krävde sitt jobb med rust och underhåll. Har haft bostadsrätter som jag gjort bra förtjänster på, det var minimalt med jobb jämförelsevis med villa. Köpte ett hus från förra sekelskiftet och totalrenoverade det, aldrig mer! Inget var rakt, möss i väggar och inomhus, dyrt med allt. Numera hyr vi allt i Sverige, har det fasta boendet i Finland, flyttade i höst från ett mindre hus på en hästgård till en nyproducerad lägenhet. Så skönt! Visst var det skönt med eget ridhus och stora ytor, men om jag var hemma en dag träffade jag inte på en annan människa. Är för social för det eremitlivet, vill ha liv och rörelse, affärer och kunna gå till en restaurang. Så det beror nog lite på hur en vill ha det.
 
Jag tycker det finns charm med både hus och lägenhet. Just nu bor jag i hus på landet med sambon. Helst vill jag bo ensligt, typ längst in på en enslig grusväg utan några grannar, det drömmer jag om men tyvärr har vi grannar allt för nära oss just nu och ibland driver det mig till vansinne. Lägenhet kan jag tänka mig om jag bor ensam. En liten mysig lägenhet, privat utan insyn där man kan gå in och stänga dörren om sig.

"Värsta tänkbara" boendeformen är nog ett hus i ett villaområde fullt med grannar på alla sidor, inga insynsskydd, liten öppen trädgård och inget privatliv. Inne i byn finns det ett nybyggt villaområde som är precis så. Minismå tomter, inga häckar emellan (ännu), 9/10 hus har stora fönster från golv till tak på flera sidor av huset, när man går på gatan utanför så ser man rakt in i folks kök, vardagsrum osv. Jag hade aldrig klarat att bo så. Jag vill kunna gå naken hemma om jag känner för det utan att grannar och förbipasserade ser mig och jag vill inte behöva ha gardinerna fördragna i alla fönster för att slippa nyfikna grannar som står och glor in.
 
Jeez, det där känns ju inte hållbart...! :jawdrop: Gör nåt annat med ytan, något slags marktäckare kanske? Eller helt enkelt ängsmark? Den närmaste tomtgräsmattan kanske går att hitta någon kreativ lösning för, jag har en grannpojke som klipper regelbundet mot ett smidigt kontant arvode.
Haha vi klipper med hjälp av fyrhjuling. Hela poängen med området är att det ska vara klippt eftersom vi tränar vinthundar där. Själva gårdsområdet klipps med vanlig klippare, resten med atv-mower.
FB_IMG_1643109900385.jpg
 
Jag älskar att bo i hus, men senaste året har jag bott i lägenhet och trivts enormt bra. Saknar inte något av husen det minsta!

Fördelen med lägenheten är att det är lätt att resa bort. Nackdelen är att jag saknar att ha en trädgård.

Får en uteplats till min nästa lägenhet. Blir en bra kompromiss tänker jag. ☺️
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 394
Senast: Squie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 263
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 889
Senast: Krålus
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 383
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp