MissFideli

Trådstartare
Jag är så himla sugen på att skaffa egen liten stuga, men det är lättare sagt än gjort. Så små hus som jag är ute efter går oftast som fritidshus och har alltså inte året-runt-standard.
Så ni som har rustat, byggt till osv måste hjälpa mig lite så jag vet vad jag ska titta efter, eller om det ens är nån idé.

Räknar inte med arbetskostnader just nu, kan tänka mig att de skiljer för mycket för att jämföra.
Takläggning: Kan man säga ett ca-pris per kvm eftersom hus är så olika stora?
Isolering: De flesta som säljs billigt är ju hus från mitten/slutet av 1800-talet och framåt av timmer. Isolerar man bäst på utsidan eller insidan? Grunden och golvet, hur? Korta beskrivningar bara så jag fattar :confused:. Kostnad per kvm? Vad kostar ett bra isolerat fönster? Ska det vara 2- eller 3-glas?
Dra in vatten, el och telefon: Meterkostnad. Sen eli huset såklart.
Badrum: Fick prisuppgift på ca 225.000:- här om man byggde till. Blir det samma om man installerar allt i befintligt rum, eller blir det dyrare då?
Dra rör till köket bl.a, kan nån en m-kostnad på det?
Ska man anlägga en egen brunn att ta vatten ur, eller får man inte göra det? Ansluta sig till kommunalt? Samma gäller avlopp, 3-kammarbrunn eller stenkista? Kostnad för grävning, nerstopp och tömning (hur ofta t.ex)?
Fler frågor kommer att dyka upp, så jag fyller på eftersom.

Tacksam för alla svar !!
 
Prata med en byggfirma.
Dom kan säkert ge dig prisuppgifter som är aktuella för din ort.

Skulle inte du flytta till huvudstaden? :confused:
 
Tak: Lägger man plåt så blir det billigt. Tegel blir dyrt.
Mellan 50-100SEK/kvm kanske. Slätplåt/bandplåt 500/kvm ditlaggt.

Timmerhus tilläggsisoleras bäst på utsidan.

Golvet får man riva upp och göra om om det inte är isolerat. Grunden kan man isolera utifrån med särskilda frigolitblock med glasfiberskal.

Dra in el och vatten = jättedyrt.
El i huset likaså, 70 000/kanske

Telefon 600sek. Om man är skriven där.
Badrum c:a 25 000 i befintligt rum.
Det andra priset (225 000:-) var med vattenbrunn och avlopp.

Rör i köket, kanske 5 000:-.

Man får borra brunn. Kostnad 20 000:- - 60 000:- beroende på hur långt man måste borra och hur långt man måste stålsko.

Stenkista - bara för spillvatten. Vill du ha mulltoa eller frystoa?
3-kammarbrunn - för allt avlopp. 20 000:- till 30 000:- för brunnen och lika mycket för att få ner den i marken och få en fungerande infiltration. Tömning 600 pengar 1 gång/år pluss abonemangsavgift på 250sek/år.

Ett bra timmerhus med ett ordentligt tak är en bra start. Helst att det finns el och gärna en brunn på tomten. Det ordentliga taket är inte för att tak är så dyrt, utan för att huset då mår bättre för övrigt med ett bra tak.

Föster beror på. Tvåglas allra minst. Ytterfönster med innerfönster fungerar utmärkt. 3-glas är bra men oerhört dyrt, ofteast så kan man återanvända det som finns.
 
Försök skaffa ett hus med vedspis i köket och vattenburen värme från den. Veden blir garanterat billigare än att ha en massa dyr direktverkande el! :) Mina kompisar har gjort detta och en av dem behöver bara jobba fyra dagar i veckan för de lever så billigt...
 
När det gäller timmerhus är det sällan det betalar sig på en livstid att isolera väggarna. Se till att vind är ordentligt isolerade där det mesta av värmen försvinner ut.

Nästa stora energitjuv är fönster och dörrar och runt dessa. Se till att det är ordentligt drevat runt dessa och att springor i dörrar och fönster är tätade. Byt inte ut eventuella enkelglasfönster, som Inte Ung skrev så är de riktigt bra ihop med innanfönster (ska enligt en undersökning vara minst lika bra som moderna treglasfönster). Enkelglasfönster ska inte tätas om man har innanfönster, då tätar man bara innanfönstret.

Sen ska du se till att få ett dragfritt golv också och då är det riva upp och isolera som gäller om det inte är gjort sen tidigare förstås.

Priser på det har jag lite svårt att ge men, det brukar löna sig att kolla upp priser. Fast om du kan hitta det så är det nog billigare att hitta ett ställe som har el, vatten och avlopp även om det har ett högre inköpspris än vad det blir att köpa ett utan och sen betala för att få det indraget.

När det gäller rör och avlopp och sånt så är www.rinkabyror.se ett ställe med bra priser.
 

Liknande trådar

Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
991
Hemmet Jag är bara nyfiken, ni som har gjort det eller vet vad det kan kosta, vad kostar det att dra in kommunalt vatten (avlopp finns) i hus...
Svar
18
· Visningar
891
Senast: mamman
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 275
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp