Husbil vs husvagn

_Taggis_

Trådstartare
Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett alternativ istället, men det känns så krångligt att dra runt ett släp.

Tanken såddes nu när jag insett att jag hatar att resa och den största anledningen till det är att inte ha nåt eget krypin. Jag gillar ju att åka runt och se saker. Och så har jag hund och det är alltid si och så med att hitta boende där man får ha hund också. Jag leker då med tanken att jag kan skaffa mig en ny hobby - resa och se mig omkring inkl hund och exkl att vara beroende av att nån vill inhysa mig alt. hyra stuga. Den dagen jag ev slutat med häst behöver jag nåt att göra då jag är ledig.

Jag har vänner och bekanta i hela landet och det vore skönt att kunna hälsa på utan att snylta på dem sas, och så då ha hunden i mitt eget bo. Och kunna stanna vart jag vill och ändå kunna bo där, tex på nån fin utkiksplats i obygden.

Fördel med husbil som jag ser det är: slippa släpa runt en släpvagn, lättare att bara stanna nånstans, om jag vill ha med ett släp tex hästtransport så går det att haka på.
Nackdelar med husbil: Ännu ett fordon som ska repareras, underhållas osv. Priset (avgörande).

Fördel med husvagn: Billigare, samma boutrymme till billigare prislapp. Inte lika mkt som kan krångla som i en hel bil.

Jag är ensam med en liten hund, så det behöver inte vara nåt stort as, det bör finnas plats för en medföljande kompis nån enstaka gång men inte för nån längre vistelse. Jag hade kunnat ha en sån där plåtis-bil, men de är ju dyra de med. De små husvagnarna kanske är lika lätta att backa in och parkera nånstans, som om man har en hel husbil? Och kostar väl inte jättemkt i jämföresle med en husbil.

Vad säger buke om detta? Vad ska en tänka på vad gäler husbilar och husvagnar? Jag kan inte vara den enda som funderat på att underlätta hemestrandet?
 
Åk runt till olika firmor och titta, numera finns det små husvagnar med hyfsat vettig inredning.

Kan du vänta ett år eller så, tills Covid har minskat såpass att folk kan åka utomlands igen lär man kunna fynda billigt. Så många har köpt husvagn/bil förra och detta året, jag tror inte alla vill fortsätta.
 
En stor nackdel med husbil är ju att krocksäkerheten är i princip obefintlig. Då är det ju isf en plåtvariant man ska välja.

Ja precis. Är en anledning till att jag känner mest för en plåtis. Eller en äldre variant med vanlig motorhuv och inte helintegrerad bodel.... Men jag har ändå inte råd med nån flådig lyxbil, samtidigt som jag inte vill ha nån gammal sunkig som kräver en antsälld mekaniker....
 
Min åsikt om dessa båda fordon är att de används på två olika sätt.

Husbil.
Man åker en dag och stannar för natten på ett ställe. Nästa dag åker man vidare, och stannar för natten på ett nytt ställe. Repeat.

Husvagn.
Du åker till ett intressant område, och ställer husvagnen på ett bra ställe. Detta ställe använder du sedan som bas, för utflykter i området med dragbilen utan släp, utflykter som går i stjärnform ut från basen.
När man utflyktat klart i det området, hakar man på vagnen och åker mot nästa intressanta område, och gör utflykter i stjärnform därifrån. Repeat.

Åkte med husvagn då barnen var små. Tältar idag, för det både passar bra och är enklare. Husbil känns lite som pensionärsliv.
 
Åk runt till olika firmor och titta, numera finns det små husvagnar med hyfsat vettig inredning.

Kan du vänta ett år eller så, tills Covid har minskat såpass att folk kan åka utomlands igen lär man kunna fynda billigt. Så många har köpt husvagn/bil förra och detta året, jag tror inte alla vill fortsätta.

Ja herregud jag tänker inte köpa i år, sen får vi hoppas covidskiten är över. Mitt behov är oberoende av coronapandemin. Snarare som ersättning för att ha en stuga. Jag är rastlös så tror det passar mig bättre dessutom.
 
Min åsikt om dessa båda fordon är att de används på två olika sätt.

Husbil.
Man åker en dag och stannar för natten på ett ställe. Nästa dag åker man vidare, och stannar för natten på ett nytt ställe. Repeat.

Husvagn.
Du åker till ett intressant område, och ställer husvagnen på ett bra ställe. Detta ställe använder du sedan som bas, för utflykter i området med dragbilen utan släp, utflykter som går i stjärnform ut från basen.
När man utflyktat klart i det området, hakar man på vagnen och åker mot nästa intressanta område, och gör utflykter i stjärnform därifrån. Repeat.

Precis så tänker jag med och har fått uppfattningen om. Jag kommer ha behov av bägge delar dock. För kortare helgutflykter eller långa trippar med kortare stopp, likväl som att åka iväg nån vecka och stå på nåns gård. Därför är det heller inte intressant med ett stort as om det är en vagn, den ska vara smidig att dra runt, parkera, vända osv. Jag är van att köra släp men vill kunna vara på små skogsvägar och såna ställen.
 
Husbil känns lite som pensionärsliv.
Lägger till att jag kan inte motivera ett nyinköp av en husbil för egen del, med mindre än att de som är tänkta att åka i den är pensionärer. Det blir annars vääääldigt dyra semestrar, under de typ tio år som husbilen kommer leva.
 
Jag haft haft tillgång till en hemmabyggd husbuss. Gjord av en mercedesvan.

Lagom storlek för att kunna parkera där en större personbil fickplats. Man kunde med andra ord ställa ifrån sig den i stort sett överallt.

Vi vildcampade i stort sett hela tiden. Dvs vi parkerade inne på en skogsbilväg eller i en fin glänta. Den hade ingen toa s man fick kissa i buskarna. men vatten och gasolkök fanns och ett lilet kylskåp på fritidsbatteri.

Eftersom jag kört runt mycket med hästtransport så skulle jag inte vilja släpa runt på ett ännu större släp om jag ska åka iväg nånstans. :)

Jag skulle alla gånger satsa på en liten husbil.
 
Därför är det heller inte intressant med ett stort as om det är en vagn, den ska vara smidig att dra runt, parkera, vända osv. Jag är van att köra släp men vill kunna vara på små skogsvägar och såna ställen.
Håller med om storlek.
Sovplats för två, matbord och kylskåp är vad jag egentligen skulle vilja ha i både husbil och husvagn.

Faciliteten dusch är det mest idiotiska man kan ha, tycker jag.
 
Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett alternativ istället, men det känns så krångligt att dra runt ett släp.

Tanken såddes nu när jag insett att jag hatar att resa och den största anledningen till det är att inte ha nåt eget krypin. Jag gillar ju att åka runt och se saker. Och så har jag hund och det är alltid si och så med att hitta boende där man får ha hund också. Jag leker då med tanken att jag kan skaffa mig en ny hobby - resa och se mig omkring inkl hund och exkl att vara beroende av att nån vill inhysa mig alt. hyra stuga. Den dagen jag ev slutat med häst behöver jag nåt att göra då jag är ledig.

Jag har vänner och bekanta i hela landet och det vore skönt att kunna hälsa på utan att snylta på dem sas, och så då ha hunden i mitt eget bo. Och kunna stanna vart jag vill och ändå kunna bo där, tex på nån fin utkiksplats i obygden.

Fördel med husbil som jag ser det är: slippa släpa runt en släpvagn, lättare att bara stanna nånstans, om jag vill ha med ett släp tex hästtransport så går det att haka på.
Nackdelar med husbil: Ännu ett fordon som ska repareras, underhållas osv. Priset (avgörande).

Fördel med husvagn: Billigare, samma boutrymme till billigare prislapp. Inte lika mkt som kan krångla som i en hel bil.

Jag är ensam med en liten hund, så det behöver inte vara nåt stort as, det bör finnas plats för en medföljande kompis nån enstaka gång men inte för nån längre vistelse. Jag hade kunnat ha en sån där plåtis-bil, men de är ju dyra de med. De små husvagnarna kanske är lika lätta att backa in och parkera nånstans, som om man har en hel husbil? Och kostar väl inte jättemkt i jämföresle med en husbil.

Vad säger buke om detta? Vad ska en tänka på vad gäler husbilar och husvagnar? Jag kan inte vara den enda som funderat på att underlätta hemestrandet?
Ett bra tält vore kanske ett alternativ? Smidigare, billigare och mindre saker att ta hand om.
 
Vi vildcampade i stort sett hela tiden. Dvs vi parkerade inne på en skogsbilväg eller i en fin glänta. Den hade ingen toa s man fick kissa i buskarna. men vatten och gasolkök fanns och ett lilet kylskåp på fritidsbatteri.
Mitt expertområde är att finna gamla övergivna landsvägssnuttar, där en nyare landsväg dragits nån annanstans så denna landsvägssnutt blivit obsolet. Men finns alltså fortfarande kvar.

Så länge det inte finns nåt hus som fortfarande använder vägen, så brukar de vara utmärkta att göra en snabb övernattning på.
 
Vännerna som har pickup har en camper. Dvs ett skåp de ställer på flaket. Används när de ska iväg på träningshelg eller meeting med hästarna.

Litet enkelt alternativ för den som ändå kör pickup.
typ en sån här. Fast jag tror deras är mindre?

1621190717698.png
 
Mina föräldrar har husbil och det verkar vara så härligt. De åker runt hela Europa och Sverige med den, stannar några dagar eller bara en dag på en plats och åker sedan vidare. De kan bo med den i stan likväl som i naturen.
Ofta åker de över en helg till Stockholm och står mitt inne i stan med den där istället för att bo på hotell. Eller så åker de över en natt till ett naturområden bara några mil bort.

Tror det är mellanstorlek på den, en modern modell. Finns dubbelsäng bak, en dubbelsäng fram som går att fälla ned, matbord, kök, dusch och toa samt förvaring. Jag brukar bo i den när jag hälsar på dom, skönt att ha ett eget krypin.
Pappa använder den en hel del som hemmakontor nu när mamma jobbar hemifrån.

Den kostade dock en hel del pengar i inköp, men å andra sidan har de ingen sommarstuga de har den avställd på vintern.
 
Vi hade husbil - en stor en som vi bodde i under ett par år i USA. Det var toppen - MEN, när man väl parkerat ... och vill åka iväg nånstans ... då måste man dra iväg med denna stora strandade val igen. Vi löste det med att ha en liten pickup på släp, och varsin cykel på pickupens flak. Man vill ju kunna röra på sig även sedan man anlänt till campingen eller var man nu rtänker stanna.
 
Senast ändrad:
Vi har haft både husbil och husvagn. Husbil är bra när man vill åka omkring och stanna borta några dagar här och där och när man gör längre utflykter. Husvagn om man vill vara still på en plats. Själv är jag sådär lagom road av att åka runt. Men ibland när jag har varit iväg på nått några dagar lite längre bort så har det varit skönt med husbil. Annars kan jag tänka mej att ha en husvagn uppställd. Fast egentligen har jag varken tid eller ro att vara borta på det sättet. Men då kan man ju ta bilen och komma och gå som man känner för
 
Håller med om storlek.
Sovplats för två, matbord och kylskåp är vad jag egentligen skulle vilja ha i både husbil och husvagn.

Faciliteten dusch är det mest idiotiska man kan ha, tycker jag.

Ang nyköp blir det inte så, herregud nej. De pengarna lägger jag inte. Möjligen isåfall på en C-reggad bil för permanentboende med tanken att jag då inte behöver ha nån annan bostad alls. Men nej jag är för bekväm i min vardag...

Ja precis. Jag vill hellre ha en liten smidig än en med allt lyx. Mikro, kokplatta, kylskåp, en liten ho eller balja. Behöver nog inte ens vatten, kan ha med i dunk. Dusch är totalt onödigt, är jag borta så länge då står jag vid nåns hus med dusch. Toa vill jag gärna ha för jag vill inte behöva gå ut om jag står dumt till, eller mitt i natten.
 
Eftersom jag kört runt mycket med hästtransport så skulle jag inte vilja släpa runt på ett ännu större släp om jag ska åka iväg nånstans. :)

Jag skulle alla gånger satsa på en liten husbil.
Lite så känner jag, har åkt väldigt mkt med hästsläp coh det är så-jävl-segt att köa med släp. Långsamt. Men frågan är om prisskillnaden väger upp det. Är ju ffa ett snigelboende jag behöver ja, dvs huset med mig :angel: Och det känns som att husvagn är enklare att äga, kräver mindre underhåll.

Finns det ens små husbilar? Jag tänker att plåtis är de minsta jag sett? Ombyggda vanar känns inte så kul, jag vill kunna vistas i den också, inte bara krya in och sova.
 
Mina föräldrar har husbil och det verkar vara så härligt. De åker runt hela Europa och Sverige med den, stannar några dagar eller bara en dag på en plats och åker sedan vidare. De kan bo med den i stan likväl som i naturen.
Ofta åker de över en helg till Stockholm och står mitt inne i stan med den där istället för att bo på hotell. Eller så åker de över en natt till ett naturområden bara några mil bort.

Tror det är mellanstorlek på den, en modern modell. Finns dubbelsäng bak, en dubbelsäng fram som går att fälla ned, matbord, kök, dusch och toa samt förvaring. Jag brukar bo i den när jag hälsar på dom, skönt att ha ett eget krypin.
Pappa använder den en hel del som hemmakontor nu när mamma jobbar hemifrån.

Den kostade dock en hel del pengar i inköp, men å andra sidan har de ingen sommarstuga de har den avställd på vintern.

Ja det verkar härligt. Dock är jag ju ensam så jag behöver inte ha nåt stort, och jag kommer nog hålla mig i Norden. Men jag tänker att jag gillar att turista runt i Sverige och skulle ha gjort det mer om jag inte hade häst. Och jag är ingen campingturistare utan vill kunna stanna där jag känner för, utan att trängas med folk.
 
Jag har åkt runt en del med en kompis husbil och våra hundar (totalt 5 st av mindre raser). Hon har haft två olika husbilar under den tiden vi rest tillsammans. En äldre typ 80-tal och en lite nyare (men absolut inte top-notch skulle gissa på mid-90). I båda bilarna har det funnits sovplats för två, kompis sover i alkoven och jag har sovit där bak. Vi använder aldrig duschen utan gör det på camping eller ställplats och fricampar en del. Sen är det bra att komma till ställplats/camping för att tömma toa, gråvattentank och fylla på med färskvatten. Vi hade en resa en läckande frostvakt till färskvattnet och det var inte så kul att cykla iväg och fixa vatten på dunk hela tiden.
I den gamla fanns det inte dieselvärme utan den fick man köra all värme på gasol vilket gör att det går en del om det är lite kallare ute. Sen var det lite smartare lösningar i den nyare med större kyl och frysfack som funkade. Den äldre hade typ en minibar så fick knappt plats några kylvaror alls.
 

Liknande trådar

Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 973
Senast: Otherside
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 148
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 706
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp