Husbilar och deras säkerhet

Tror släktingen sa att de kör i 70 på filmen, samma test görs med personbilar när de kontrollerar säkerhet vid frontalkrock.
Som jag skrev tidigare gjordes testet eftersom utredaren för olyckor blev oroad över de höga dödsiffrorna i olyckor med just husbilar.

Att det har stolpar av trä och noll energiabsorberande material tycker jag är högst oroväckande och inget man ser hos moderna personbilar.
Det borde vara rätt stora skillnader mellan modeller/koncept tänker jag, husbilar är ju ingen homogen grupp med avseende på fordonskonstruktion. Helintegrerade med relativt ömtåliga karosser i ena änden, konventionella skåpbilar och lastbilsbyggen i andra änden... En husbil som är en inredd plåtskåpbil borde rimligen inte vara mindre krocksäker än samma skåpbil med verkstadsinredning, och om så är fallet är problemet ju väldigt mycket större än bara husbilar.
 
Det borde vara rätt stora skillnader mellan modeller/koncept tänker jag, husbilar är ju ingen homogen grupp med avseende på fordonskonstruktion. Helintegrerade med relativt ömtåliga karosser i ena änden, konventionella skåpbilar och lastbilsbyggen i andra änden... En husbil som är en inredd plåtskåpbil borde rimligen inte vara mindre krocksäker än samma skåpbil med verkstadsinredning, och om så är fallet är problemet ju väldigt mycket större än bara husbilar.

Nu valde de att testa de två vanligaste modellerna av husbilar.
Deras oro rör nya husbilar, inte omyggen av skåpbilar.
 
Nu valde de att testa de två vanligaste modellerna av husbilar.
Deras oro rör nya husbilar, inte omyggen av skåpbilar.
Ombyggen har jag inte pratat om. En hyfsad andel av nya fabriksbyggda husbilar är inredda helt konventionella skåpbilar, det är därför jag resonerade kring en spridning i krocksäkerhet mellan koncept. Inte för att förringa utan för att nyansera.
 
Ombyggen har jag inte pratat om. En hyfsad andel av nya fabriksbyggda husbilar är inredda helt konventionella skåpbilar, det är därför jag resonerade kring en spridning i krocksäkerhet mellan koncept. Inte för att förringa utan för att nyansera.

Då förstår jag.
Som jag förstod det så handlar det om bilar som är byggda just som husbilar, inte intedda skåpbilar.
Oavsett så tycker jag det är både oroväckande och obehagligt att det är så höga dödssiffror och att det knappt pratas om det.
 
Jag sätter en peng på att det är den här typen av husbilar @Anders pratar om.
En konventionell hantverkar-skåpbil, som inte är inredd för en hantverkare utan för en semesterflanör.

Det borde inte vara nån större skillnad i krocksäkerhet för bältade förare och passagerare i dessa, oavsett om dess inredning har gasspis eller gassvets.

https://www.caravan.se/nya-plåtisar-vans-i-lager
 
Husbilar blir allt vanligare och med dem följer olyckorna.
Jag pratade med en släkting igår som jobbar på trafikverket och är väl insatt. När de såg att dödsolyckorna ökade gjordes detta test.

Det är ju helt vansinnigt att de inte har några vettiga säkerhetskrav och blir totalt mos även vid lägre hastigheter. En miljon och du får en lådbil av träd med fancy yttre.

Hur tänker ni som har eller ska köpa? Har ni kollat upp säkerheten på era husbilar? Är det något ni tänkt på?
Jag menar inte att vara anklagande, innan vi pratade om detta igår tog jag för givet att bilarna testas som personbilar med samma standard och krav.
Varför pratas det inte mer om detta?
Tycker det är väldigt obehagligt och oroväckande.
Hu vad läskigt.
(Kan inte svara något mer för äger inte och har inte funderat på att köpa, nu börjar jag fundera på att tacka nej om någon skulle vilja skjutsa i en däremot. Barnet blev ju nästan halshugget av bordet.)
 
Såg inte kollegan vad som blev kvar av mopedbilen som polisen körde på/över/igenom vid utryckning för någon månad sen?
Jag visade den för min junior i avskräckande syfte faktiskt, inte så pedagogiskt kanske men det struntar jag i och syftet blev uppnått...
Men jag ställer gärna upp på en modern A-traktor, dvs en riktig bil som är elektroniskt strypt :up:
Grejen är ju dessutom att den jag tex sett på väg (innan jag visste att de existerade ens, ok jag är lite efter) var så små och märkliga att de liksom syntes mindre samtidigt som de går i en underhastighet som inte är helt med i trafikrytmen (ok det kanske var föraren, men det säger sig kanske själv med en tonåring utan körkort), att bara den saken är en risk i sig, att inte synas och ha oväntad hastighet. Gick hem och letade på vad det kunde vara.

(Sedan har vi en jätteläskig låg grej utanför jobbet, under skrivbordshöjd, formad som en torped, 2-3 hjul med liten glasbubbla på, gul och avlång, som är ganska snabb. Vet inte om det är en liggcykel eller något slags bil men ganska snabb. Den gav lite ångest när man backade ut från vår gamla parkering.)
 
Att karossen i bodelen inte har samma krocksäkerhet som kupén i en modern personbil tycker jag inte är kontroversiellt. Men de platser där passagerare skall sitta under färd behöver förstås vara säkra. Jag tycker det är svårt att bedöma på filmen i trådstarten hur pass bristande säkerheten är hos de testade husbilarna. En kollision med ett helt fast föremål i 100+ km/h dödar ju ofta personer även i normala personbilar.
Vad svårt det var att hitta krocktest som är exakt liknande. Jag blev också nyfiken.

Här är något från 2015 som ska visa bästa Volvon, en skrytfilm kanske iofs.
https://teknikensvarld.se/nyheter/b...0-bast-nagonsin-i-euro-ncap-krocktest-193312/
Men det är nog 50 km i timmen på den jag såg glimta förbi. Såg mycket bättre ut oavsett.
 
Lite nyanseringar:

Generellt sett har inte ökad passiv säkerhet varit något som har efterfrågats av husbilsägare/förare. Passiva säkerhetssystem (deformationszoner, krockbalkar, mm) blir snabbt tungt och för att bygga en husbil med tillfredsställande passiv säkerhet så skulle man behöva höja maxvikten (vilket har varit på tapeten!). Det är dock osannolikt att husbilstillverkare kommer att göra det. Istället är det mer sannolikt, och effektivare lobbyism, att uppgradera och utöka den aktiva säkerheten: ABS, antisladd, LDW/LKA, DW, ACC, collision warning system, BLIS/CTA osv.

Generellt är det ju där den främsta säkerhetsutvecklingen sker nu för tiden, att minska den mänskliga felfaktorn i trafiken, och mycket pekar på att utveckling av aktiva säkerhetssystem är det viktigaste för att nå nollvisionen.

Hälsningar, någon som har jobbat inom trafiksäkerhet och ätit lunch ovanför att krocklabb vareviga dag (och skrek och hoppade lika högt varje gång det smällde).
 
Lite nyanseringar:

Generellt sett har inte ökad passiv säkerhet varit något som har efterfrågats av husbilsägare/förare. Passiva säkerhetssystem (deformationszoner, krockbalkar, mm) blir snabbt tungt och för att bygga en husbil med tillfredsställande passiv säkerhet så skulle man behöva höja maxvikten (vilket har varit på tapeten!). Det är dock osannolikt att husbilstillverkare kommer att göra det. Istället är det mer sannolikt, och effektivare lobbyism, att uppgradera och utöka den aktiva säkerheten: ABS, antisladd, LDW/LKA, DW, ACC, collision warning system, BLIS/CTA osv.

Generellt är det ju där den främsta säkerhetsutvecklingen sker nu för tiden, att minska den mänskliga felfaktorn i trafiken, och mycket pekar på att utveckling av aktiva säkerhetssystem är det viktigaste för att nå nollvisionen.

Hälsningar, någon som har jobbat inom trafiksäkerhet och ätit lunch ovanför att krocklabb vareviga dag (och skrek och hoppade lika högt varje gång det smällde).

Jag är helt med på vad du menar och vi pratade om detta.

Men eftersom det idag är fullt möjligt att köra upp på motorvägen åt fel hål, köra påverkad, vilt och is på vägar osv så vill jag åka så säkert som möjligt. Eller åtminstone inte i en dödsfälla av trä 😅
Hade jag haft barn hade de inte fått åka en meter i de bilar som visas på filmerna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp