Husbilar och deras säkerhet

Bison

Trådstartare
Husbilar blir allt vanligare och med dem följer olyckorna.
Jag pratade med en släkting igår som jobbar på trafikverket och är väl insatt. När de såg att dödsolyckorna ökade gjordes detta test.

Det är ju helt vansinnigt att de inte har några vettiga säkerhetskrav och blir totalt mos även vid lägre hastigheter. En miljon och du får en lådbil av träd med fancy yttre.

Hur tänker ni som har eller ska köpa? Har ni kollat upp säkerheten på era husbilar? Är det något ni tänkt på?
Jag menar inte att vara anklagande, innan vi pratade om detta igår tog jag för givet att bilarna testas som personbilar med samma standard och krav.
Varför pratas det inte mer om detta?
Tycker det är väldigt obehagligt och oroväckande.
 
Husbilar blir allt vanligare och med dem följer olyckorna.
Jag pratade med en släkting igår som jobbar på trafikverket och är väl insatt. När de såg att dödsolyckorna ökade gjordes detta test.

Det är ju helt vansinnigt att de inte har några vettiga säkerhetskrav och blir totalt mos även vid lägre hastigheter. En miljon och du får en lådbil av träd med fancy yttre.

Hur tänker ni som har eller ska köpa? Har ni kollat upp säkerheten på era husbilar? Är det något ni tänkt på?
Jag menar inte att vara anklagande, innan vi pratade om detta igår tog jag för givet att bilarna testas som personbilar med samma standard och krav.
Varför pratas det inte mer om detta?
Tycker det är väldigt obehagligt och oroväckande.
Låter nästan som mopedbilarna som också har sjukt dålig säkerhet. Tyvärr är jag inte förvånad, det ska sparas in pengar och väga lätt för att det inte ska bli för tungt för B-kort.
Får bara hoppas att det blir ändring i framtiden. Man kan ju tycka att ens egna säkerhet är viktig, verkar tyvärr inte vara alla som tänker på det och tänker bara på plånboken.... :(
 
Om jag får för mig att skaffa någon variant av husbil så blir det i formen ”plåtis” dvs en transportbil jag bygger om. Antagligen en Transporter eller Transit med fyrhjulsdrift. De är ju inte heller det säkraste man kan åka med men antagligen betydligt bättre.
 
Låter nästan som mopedbilarna som också har sjukt dålig säkerhet. Tyvärr är jag inte förvånad, det ska sparas in pengar och väga lätt för att det inte ska bli för tungt för B-kort.
Får bara hoppas att det blir ändring i framtiden. Man kan ju tycka att ens egna säkerhet är viktig, verkar tyvärr inte vara alla som tänker på det och tänker bara på plånboken.... :(

Jo, vi pratade om dem med. Köra 45 km/h i en låda utan krockzoner och balkar, låter tryggt och säkert 😅

Absolut att det handlar om vikten, ska vara så stort som möjligt och väga lite, något måste bort, i detta fallet säkerheten. Helt vansinnigt.

Detta är inga billiga husbilar utan detta är, standard för hela marknaden.
 
Jo, vi pratade om dem med. Köra 45 km/h i en låda utan krockzoner och balkar, låter tryggt och säkert 😅

Speciellt som de kör tillsammans med andra bilar, så även om föraren i moppebilen är försiktig och kör enligt konstens alla regler så gäller det ju oftast inte alla medtrafikanter 🤦‍♀️😳

Vill minnas att de är sjukt dyra dessutom. Förstår inte hur föräldrar vågar låta sina ungar åka runt i sådana. Då är en EPA betydligt bättre, det är ju liksom en riktig bil.
 
De varianter som ej är integrerade dvs hytten är skild från bodelen, ska ju vara mer säkra. Men jag tror inte de byggs längre?
Jag tycker det är helt sjukt att det inte är säkerhetskrav likvärdigt med personbil. Det är väl antagligen pga att nåt måste rationaliseras bort om en ska komma under 3500 kg :angel: Dock vet jag inte om de sk medeltunga bilarna är bättre, de som kräver C1-körkort. Nån som vet?

Mina föräldrar var intresserade av husbil men just detta med krocksäkerheten av har faktiskt avskräckt dem.
 
Jo, vi pratade om dem med. Köra 45 km/h i en låda utan krockzoner och balkar, låter tryggt och säkert 😅

Absolut att det handlar om vikten, ska vara så stort som möjligt och väga lite, något måste bort, i detta fallet säkerheten. Helt vansinnigt.

Detta är inga billiga husbilar utan detta är, standard för hela marknaden.
Ja, det var rätt skrämmande, enligt videon verkade de där de byggde på bodelen efteråt lite bättre än de som byggdes helt från grunden på samma platta och hade TRÄ i ramen/balkarna, alltså WTF?! :banghead:

Får hoppas det kommer en förändring omgående för det där är inte bra alls, vare sig det gäller mopedbil eller husbil... helt sjukt.
 
Speciellt som de kör tillsammans med andra bilar, så även om föraren i moppebilen är försiktig och kör enligt konstens alla regler så gäller det ju oftast inte alla medtrafikanter 🤦‍♀️😳

Vill minnas att de är sjukt dyra dessutom. Förstår inte hur föräldrar vågar låta sina ungar åka runt i sådana. Då är en EPA betydligt bättre, det är ju liksom en riktig bil.
Det säger dom på jobbet också, har en kollega vars dotter vill ha en mopedbil men de säger nej för de kostar över 100 000kr nya och att en A-traktor/epa är bättre i och med att de har krockzoner osv.
Idag finns det väldigt många fina a-traktorer/epor.
 
Det säger dom på jobbet också, har en kollega vars dotter vill ha en mopedbil men de säger nej för de kostar över 100 000kr nya och att en A-traktor/epa är bättre i och med att de har krockzoner osv.
Idag finns det väldigt många fina a-traktorer/epor.
Såg inte kollegan vad som blev kvar av mopedbilen som polisen körde på/över/igenom vid utryckning för någon månad sen?
Jag visade den för min junior i avskräckande syfte faktiskt, inte så pedagogiskt kanske men det struntar jag i och syftet blev uppnått...
Men jag ställer gärna upp på en modern A-traktor, dvs en riktig bil som är elektroniskt strypt :up:
 
Såg inte kollegan vad som blev kvar av mopedbilen som polisen körde på/över/igenom vid utryckning för någon månad sen?
Jag visade den för min junior i avskräckande syfte faktiskt, inte så pedagogiskt kanske men det struntar jag i och syftet blev uppnått...
Men jag ställer gärna upp på en modern A-traktor, dvs en riktig bil som är elektroniskt strypt :up:
Var ju precis det som gör att de inte tänker köpa en och föreslår A-traktor/epa istället, plus det att nya mopedbilar är svindyra i jämförelse med en a-traktor/epa.
 
Min son har Epa. Tack och lov ville han själv aldrig ha mopedbil pga hur farliga de är så den diskusionen slapp vi här.
Men kravet var också att det skulle vara en bil där man inte gjort ombygge av karossen. Aldrig att jag skulle sätta min unge i en bil där nån hattefnatt varit och skurit och svetsat i bärande balkar.
Men satan så dyra även en Epa typ Volvo 740 är :crazy:
 
De varianter som ej är integrerade dvs hytten är skild från bodelen, ska ju vara mer säkra. Men jag tror inte de byggs längre?
Jag tycker det är helt sjukt att det inte är säkerhetskrav likvärdigt med personbil. Det är väl antagligen pga att nåt måste rationaliseras bort om en ska komma under 3500 kg :angel: Dock vet jag inte om de sk medeltunga bilarna är bättre, de som kräver C1-körkort. Nån som vet?

Mina föräldrar var intresserade av husbil men just detta med krocksäkerheten av har faktiskt avskräckt dem.

Även den icke integrerade blev rätt mosad trots den hyfsat låga hastigheten.

Trafikverket reagerade på att det var så höga dödssiffror i olyckor med husbilar jämfört med samma typ av olyckor med vanliga personbilar.
 
Även den icke integrerade blev rätt mosad trots den hyfsat låga hastigheten.

Trafikverket reagerade på att det var så höga dödssiffror i olyckor med husbilar jämfört med samma typ av olyckor med vanliga personbilar.
Den där testet de gjort visar ganska tydligt på varför det är högre siffror när de är inblandade i olyckor, nästan så man undrar om de som tillverkar husbilar inte gör testkrockar själva?
 
Jag är också lite chockad! Husbilar är ju så dyra att jag var övertygad om att säkerheten skulle vara bättre. Jag kommer ihåg när vår husvagn från 60-70 talet gick sönder och sprack upp mellan vägg och golv när vi körde ned i en håla på er traktorstig (!) då var det trä och isolering så något borde ju ha hänt på 40-50 år!

Jag har ju länge tänkt göra som min pappa och bygga något eget av nån skåpbil, mest för att jag inte har råd eller lust med ett stort åbäke och nu verkar inte säkerheten vara något större motargument...
 
Jag är inte ett dugg chockad. EU pratade väl om att minimikraven var alldeles för låga redan när man satte standarden 2007?

Tyvärr är det väl så att för många behöver dö och för många branschorganisationer behöver klaga innan det blir något.
 
Att karossen i bodelen inte har samma krocksäkerhet som kupén i en modern personbil tycker jag inte är kontroversiellt. Men de platser där passagerare skall sitta under färd behöver förstås vara säkra. Jag tycker det är svårt att bedöma på filmen i trådstarten hur pass bristande säkerheten är hos de testade husbilarna. En kollision med ett helt fast föremål i 100+ km/h dödar ju ofta personer även i normala personbilar.
 
Senast ändrad:
Att karossen i bodelen inte har samma krocksäkerhet som kupén i en modern personbil tycker jag inte är kontroversiellt. Men de platser där passagerare skall sitta under färd behöver förstås vara säkra. Jag tycker det är svårt att bedöma på filmen i trådstarten hur pass bristande säkerheten är hos de testade husbilarna. En kollision med ett helt fast föremål i 100+ km/h dödar ju ofta personer även i normala personbilar.

Tror släktingen sa att de kör i 70 på filmen, samma test görs med personbilar när de kontrollerar säkerhet vid frontalkrock.
Som jag skrev tidigare gjordes testet eftersom utredaren för olyckor blev oroad över de höga dödsiffrorna i olyckor med just husbilar.

Att det har stolpar av trä och noll energiabsorberande material tycker jag är högst oroväckande och inget man ser hos moderna personbilar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp