Husbilsfunderingar

Lupin

Trådstartare
Vi diskuterar husbil, men ingen av oss har någon egentlig erfarenhet. Jag har haft husvagn en gång tidigare, i mitt förra förhållande, men husvagnserfarenheten varade bara i ett år och ca 3 utflykter.

Vad ska man tänka på när man ska köpa husbil? Det verkar finnas någon slags längdgräns, för båtavgifter och parkeringsmöjligheter? Men var går den gränsen och vad innebär det mer detaljerat? Hur ligger det till med föräkringssidan, vad kostar det och vad har man för slags försäkring på en husbil?

Det är inte aktuellt på ett par år till, men vi vill vara ute i god tid eftersom vi kan typ ingenting. Vi har inte heller hur mycket pengar som helst att lägga ut, men om knappt 2,5 år får jag tillbaka de 50 000 kr jag sparade i premieobligationer och det borde kunna räcka en bit tror jag. Vi kommer nog att lägga oss på ca 100 000 kr, mer än så tror jag inte vi tycker det är värt? Helst ännu billigare, men absolut ingen gör-det-själv-husbil med enorma, dyra renoveringsbehov. Vad får man för 50-100000 kr på husbilsmarknaden?

Det är bra om det finns toamöjlighet (porta potti) men dusch är inte tvunget. Vi är två vuxna och om 2,5 år har vi i alla fall en 5-åring och en 4,5-åring som måste kunna åka säkert. I den åldern sitter man väl i alla fall framåtvänd i någonslags bältesstol eller på bälteskudde? Men det måste finnas bälten även för barnen. Ev, om vi har tur, har vi även en ca 1,5-åring att ta hansyn till. Den då blivna 5-åringen är sambons varannan-helg-son, men vi vill ju såklart kunna ta med alla barnen samtidigt ifall andan faller på. :laugh:

Och så hunden såklart...en dvärgpudel. Eller kanske två. :angel:

Tacksam för tips och råd och rekommendationer! :)
 
Sv: Husbilsfunderingar

Vi hyrde husbil ett år. Jag gillde det inte, det blev inte den mysiga campingkänslan på någe vis. Svårt med förtält med. Vi vill ju görna ut och åka med. Är vi i tex. Halmstad så brukar vi dra över till Danmark, då blir det bökigt med husbil. Jag hade satsat på husvagn. Borde bli billigare i skatt och försäkring.
 
Sv: Husbilsfunderingar

Vi vill inte ha husvagn. :angel:

Husbilen är tänkt till att vara ett alternativ till att alltid behöva vara ute tre-fyra månader i förväg och boka hotell inför Vätternrundan, Göteborgsvarvet, div hundutställningar etc, fast säkert även en och annan liten semestertrip. :)
 
Sv: Husbilsfunderingar

Vi har husbil och jag älskar det! Visst kan det vara lite bökigt att behöva packa in allt och köra iväg med "huset" om man står sationerad, men jag tycker det är kanon att man kan vara i den när man kör, suveränt!

Sen är vi ju inga sådana som åker iväg och stannar på en och samma camping eller liknande en längre tid så för oss funkar det kanon. Husvagn hade nog inte varit något för oss..
 
Sv: Husbilsfunderingar

husbil är perfekt, allt i ett enda ekipage & inte en husvagn man måste släpa runt på. Det är lätt & smidigt att parkera på en vanlig parkering & man kan stå var som hellst nästan. Tror maxlängd för färja är 6m & höjd 2,4m men det står på deras hemsidor. Skatt & försäkring betalar du bara när bilen är påställd så det är inte speciellt dyrt, även om års kostnaden kan verka dyr så har man den ju oftast bara påställd några månader så den faktiska summan är inte så mkt. När ni är & tittar på husbilar så tänk på planlösningen hur ni vill ha det, kan lätt bli ett irritations moment om man köper en husbil som man tycker det är för mkt "bök" med om planlösningen inte är den bästa. Lycka till, det är jätte mysigt att vara ute & åka & framför allt smidigt sätt att ta sig iväg på:banana:
 
Sv: Husbilsfunderingar

Tack för era svar! :)

Det dröjer ju ett tag till, så vi lär hinna fundera och kolla runt. En viktig sak är att det finns bälte i fler stolar, så att även barnen åker säkert. Det verkar det inte finnas i alla husbilar.

Förresten, hur är det med vinterförvaringen? Hur viktigt är det att husbilen står i garage? Är det ok med carport? Hur förvarar "alla andra" sin husbilar på vintern?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 439
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 397
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 569
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp