Husdjur-vilket?

Minni-Borg

Trådstartare
Hejsan!

Jag bor helt ensam i min lägenhet och nu börjar jag tröttna på det... Skulle så gärna vilja ha en "sambo".
Har funderat på en massa olika djur jag skulle kunna tänka mig, och nu vill jag gärna ha tips på djur som skulle kunna passa!
Jag vill inte ha något "gulligull" djur typ som en hamster eller kanin (hoppa inte på mig för det nu)
Har funderat på orm eller ödla, majsorm isåfall som jag har en del erfarenhet av redan. Sedan har jag funderat på fiskar, fast jag vill inte ha "vanliga" fiskar utan något lite ovanligare... Ja, jag sitter och funderar fram och tillbaka och nu undrar jag om ni har några ideer att komma med? =)
 
Sv: Husdjur-vilket?

En jordekorre ;) Då får du iaf något att titta på, dom är överallt men väldigt underhållande.

091102.jpg


Och glöm blomkrukor....;) (fast den jag har nu är ganska snäll):

blom3.jpg
 
Sv: Husdjur-vilket?

Råttor! de är roliga, hyffsat lättskötta, lever inte 100 år och anses fortfarande ofta som lite "ovanliga" men det går ändå att få tag på mycket fakta och duktigt råttfolk.
 
Sv: Husdjur-vilket?

Pirajor!

Dom är så vackra och kan bli riktigt stora.

Min vän hade ett stim, hon svalt dom och matade dom sedan med räkor, då hoppade dom upp och tog dom ovanför vattenytan. Imponerande när man var liten, men inte schyst mot djuren!

Annars finns det gott om vattensköldpaddor som vill ha nya hem, gratis...

Av reptilerna är Daggeckos(Phelsuma) mina favoriter.

Tarantellor är också lätta och trevliga djur att ha. Särskilt någon av brachypelma arterna, typ Emilia eller Smithi.

Klockgrodor är supervackra, men lite pill.

Och glöm inte Acrantophis dumerili! Kanske världens vackraste och trevligaste boa orm!

Lycka till med letandet!
 
Sv: Husdjur-vilket?

En jordekorre ;) Då får du iaf något att titta på, dom är överallt men väldigt underhållande.

091102.jpg


Och glöm blomkrukor....;) (fast den jag har nu är ganska snäll):

blom3.jpg

HUH? Kan man ha sånna? :D Måste läsa MASSOR om dem! Tack för tipset :D Var hittar man sånna förresten att köpa? Djurbutik? Uppfödare? =)
 
Sv: Husdjur-vilket?

Pirajor!

Dom är så vackra och kan bli riktigt stora.

Min vän hade ett stim, hon svalt dom och matade dom sedan med räkor, då hoppade dom upp och tog dom ovanför vattenytan. Imponerande när man var liten, men inte schyst mot djuren!

Annars finns det gott om vattensköldpaddor som vill ha nya hem, gratis...

Av reptilerna är Daggeckos(Phelsuma) mina favoriter.

Tarantellor är också lätta och trevliga djur att ha. Särskilt någon av brachypelma arterna, typ Emilia eller Smithi.

Klockgrodor är supervackra, men lite pill.

Och glöm inte Acrantophis dumerili! Kanske världens vackraste och trevligaste boa orm!

Lycka till med letandet!

Pirayor har jag faktiskt funderat på :D Men var finns de att köpa? =)
 
Sv: Husdjur-vilket?

HUH? Kan man ha sånna? :D Måste läsa MASSOR om dem! Tack för tipset :D Var hittar man sånna förresten att köpa? Djurbutik? Uppfödare? =)

Dom kräver plats kan jag förvana om, annars får dom stressbeteenden. Min är ute i en voljär (ca 2*3 m och 2m hög) på sommarhalvåret.

Man ska ha dom ensamma, jag hade två ihop och det gick bra, men när första hanen dog och jag köpte en ny så började dom att slåss och jag fick sälja honom. De hade heller inte ut mycket av varandra, de ignorerade varandra och är inga flockdjur.

De blir inte tama så de vill sitta still men min tjej klättrar gärna på mig och tar mat ur handen, så hon rä itne rädd men som sagt, dom har massor med energi så nrä dom är vakna klättrar dom runt precis överallt.

Nä, jag skulel inte köpa av djuraffär, de har ofta dom i jättesmå burar under tiden och de blir enormt stressade av att sitta på små ytor så jag skulel inte vilja sponsra det. Min Emma är omplacering, hon var 4 år när jag köpte henne av en i sthm. Båda hanarna köpte jag i danmark.
 
Sv: Husdjur-vilket?

Afrikanska pygméigelkottar är väldigt härliga djur med mycket småhyss för sig, men mer markbundna än jordekorrarna ;).
 
Sv: Husdjur-vilket?

Det har nog mycket att göra med hur mycket man hanterar de, precis som många gnagare många gånger föredrar att vara nattaktiva om de inte hanteras mycket av människor.

Jag har hittills bara haft en, men kommer garanterat skaffa igen när utrymmet finns, och han var jättetuff och personlig, och främst aktiv eftermiddag-kväll (eftersom det var då vi i regel var hemma). Han kom fram och nafsade på ens strumpor när han ville ha uppmärksamhet och satt gärna i knäet eller sov i ens famn. Gömma strumpor älskade han, och leka med bollar och leksaksbilar. :D

Skulle kunna jämföra honom med en liten katt. Rumsren, gick lös i lägenheten, väldigt selektiv i sitt val av människor och självständigare än en hund.
 
Sv: Husdjur-vilket?

Låter underbart!

Jag har tyvärr gjort det svårt för mig när det kommer till djur...skaffade en vinthund vilket gör att jag aldrig skulle våga ha ett annat sorts djur lösspringande i hemmet...förutom en katt kanske...jag är dessutom inte så förtjust i "djur i bur":)
Men om utrymmet finns en dag och jag orkar ha 100% koll på hunden hemma, så låter en idott som ett supertrevligt husdjur!
 
Sv: Husdjur-vilket?

Jag har också hund nu, och bor i etta så det funkar ju självklart inte längre.
Hunden flyttade in innan kotte försvann (annan, större lgh) och de var åtskilda när vi inte hade koll på djuren, men det tog itne många minuter för hunden att förstå att igelkottar är inga djur man bråkar med. De höll sig på varsin kant för det mesta och verkade inte störas nämnvärt av varandra. Men det måste ju finnas plats för båda, även när de hålls åtskilda :).
 
Sv: Husdjur-vilket?

Ödlor, tex skäggagam är nog vad jag skulle skaffa.
Själv har jag precis skaffat räkor, väldigt fascinerande!

Beroende på hur mycket tid och pengar du vill lägga ner, så finns ju också korallakvarium, hur vackra som helst och med många roligare fiskar och andra djur.
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 071
Senast: Scata
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 495
Senast: Amha
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 925
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 846
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp