Husdjurstema

mian1

Trådstartare
på förskolan. Jag tyckte att det lät trevligt eftersom vi själva har husdjur och dottern gillar dem väldigt mycket. Men temat har vissa bieffekter och nu undrar jag om jag är överkänslig eller om jag ska ta upp det med den ansvariga läraren.
När min man åkte till veterinären för att avliva vår gamla hund frågade vår dotter om hunden skulle få en spruta så att hon dog. Det var inte riktigt så vi hade planerat att förklara avlivningen, men vi kunde ju inte ljuga. Då hade hon ingen riktig förklaring till hur hon visste att man avlivade djur med en spruta. Efter det har hon dels varit ledsen för att hunden är borta och dels har hon blivit rädd för sprutor och veterinärer/läkare. Hon tror att alla sprutor avlivar och har gråtit när pappa och lillebror har varit hos doktorn för att hon tror att de kanske ska dö.
I morses, vid frukostbordet, frågade hon om jag visste hur man dödade grisar! Vi har inte gjort någon hemlighet av att de grisar vi lånar på somrarna åker "hem" och inte kommer tillbaka. Att de dör har vi inte direkt pratat om och även om hon själv kan ha lurat ut att det är vad som händer så har vi absolut aldrig, aldrig berättat hur en slakt går till. Men i morses satt hon och berättade för mig hur man skjuter grisar med bultpistol!!! :eek: Det hade hennes fröken berättat!!!!!
Vi bor på landet och alla de andra barnen på förskolan har djur, men mest hundar och katter. Vad jag vet har ingen av föräldrarna lantbruk och jag är säker på att vi är de enda som har grisar. Så det är inte någon av de andra barnen som har berättat att det finns en pistol med en metallstång i som man skjuter in i grisens huvud så att den dör. Fy, vad makabert!!! :eek:
 
Sv: Husdjurstema

Oj vad jobbigt! Hur gammal är hon? Min brorson hade en period kring 4-5 år när allt med döden var väldigt intressant och han absorberade allt och oroade sig jättemycket för de omkring honom, han är en liten grubblare. Det var väldigt jobbigt.
 
Sv: Husdjurstema

Hon är 4 år och hon har också funderat en del över döden, men det känns inte som om husdjursdöden på förskolan direkt har hjälpt till. Å ena sidan vill jag inte ljuga för henne och påstå att vi alla lever i evighet och att kött kommer från fabriken. Å andra sidan vill jag inte gå för fort fram och göra döden allt för hemsk. Och bultpistoler...?
 
Sv: Husdjurstema

Kanske dom har pratat om julskinka och att barnen frågat hur man dödar grisarna?
Ibland tror jag att yngre barn tar vissa saker som döden lättare än vad vi tror ändå. De är nyfikna och det finns inga tabun och de vill ibland veta saker som en annan helst blundar för..som att julskinkan är en gris som man dödar för att kunna äta..
Fast visst låter det lite hemskt att en 4-åring kommer hem och berättar om bultpistoler :crazy:
 
Sv: Husdjurstema

Fast med tanke på att hon numera är rädd för alla sprutor så är kanske tanken på bultpistol ett bättre alternativ. Pistoler är farliga saker som hon knappast lär komma i kontakt med ändå.
 
Sv: Husdjurstema

Det kanns anda markligt att et husdjurs tema skulle inkludera avlivningen av dessa husdjur. Kanns snarare som att ett sadant tema i den aldern borde hallas pa en mer oskyldig niva.
Sen vet man ju inte om nagot av de andra barnen borjat prata om just sprutorna och froken kannt behov av att forklara det narmare.
Kanske skulle kunna foresla ett tema dar sprutor ar nagot bra (veterinarerna ger vaccin sa hunden inte blir sjuk eller behandlar en sjuk hund sa den blir frisk. Ni kan ju tanka er vaccinations dagen i skolan om alla barnen tror de ska bli avlivade!
 
Sv: Husdjurstema

KL

Men om frågorna kommer upp, hur anser ni då att man som pedagog ska hantera det? Ska man ljuga? Ska man berätta sanningen men kanske inte så detaljerat?

Barn är nyfikna och ofta ganska vetgiriga. Det är inte alltid lätt att svara på deras frågor! Hade ett barn frågat mig var julskinkan kommer ifrån, hade jag nog ändå försökt förklara att det är en gris (fast jag hade nog inte gått in på detaljer om hur man slaktar dem med bultpistol, men att man dödar grisen för köttets skull är ju faktiskt relevant). Om något barn sedan har frågat hur man avlivar ett djur, t ex en hund, så är det ju svårt att prata bort det. Att säga att man ger djuret en spruta och att den får somna in är väl ändå inte speciellt makabert? Det som blev fel i det här fallet är i så fall att din dotter tolkade det som att alla sprutor dödar, och det får man ju vara noga med att poängtera (men det är inte heller så lätt att tänka på precis när man berättar). Alla tolkar ju information på olika sätt, och det gäller att vara lyhörd både som förälder och som pedagog så att man kan reda ut eventuella missförstånd innan de blir ett problem.

//Julia
 
Sv: Husdjurstema

KL

Men om frågorna kommer upp, hur anser ni då att man som pedagog ska hantera det? Ska man ljuga? Ska man berätta sanningen men kanske inte så detaljerat?

Barn är nyfikna och ofta ganska vetgiriga. Det är inte alltid lätt att svara på deras frågor! Hade ett barn frågat mig var julskinkan kommer ifrån, hade jag nog ändå försökt förklara att det är en gris (fast jag hade nog inte gått in på detaljer om hur man slaktar dem med bultpistol, men att man dödar grisen för köttets skull är ju faktiskt relevant). Om något barn sedan har frågat hur man avlivar ett djur, t ex en hund, så är det ju svårt att prata bort det. Att säga att man ger djuret en spruta och att den får somna in är väl ändå inte speciellt makabert? Det som blev fel i det här fallet är i så fall att din dotter tolkade det som att alla sprutor dödar, och det får man ju vara noga med att poängtera (men det är inte heller så lätt att tänka på precis när man berättar). Alla tolkar ju information på olika sätt, och det gäller att vara lyhörd både som förälder och som pedagog så att man kan reda ut eventuella missförstånd innan de blir ett problem.

//Julia

Håller med dig här. Döden är inget som ska sopas under mattan tills barnen i föräldrarnas ögon är mogna för den, för den sker långt innan föräldrarna tror att barnen ska klara av sådan förklaringar. Jag ser det inte som konstigt ifall flickan faktiskt frågat HUR man avlivar en gris, eftersom hon tydligen kan relatera till grisar.

Det förskolan gjort "fel" var att de inte berättade om det här för föräldrarna så att föräldrarna kan följa upp samtalet. Då hade kanske tösen inte fått den här rädslan för sprutor.

Mian1, ta med din dotter till veterinär som ger djur sprutor och få honom eller henne att visa och förklara att man använder sprutor till så oerhört mycket! Kunskap är makt sägs det, och jag tror att ju mer hon vet desto mindre rädd blir hon. Gör ett besök till en läkare för att få samma förklaring fast relaterat till människor!

Jag tycker absolut att avlivning hör hemma i ett husdjurstema! Varför inte liksom? Hur många här har inte avlivat något husdjur?
 
Sv: Husdjurstema

Jag ser inget fel i att man är ärlig över hur man slaktar/avlivar djur.

Det kan ju hända att när de pratat om grisar (och kanske att de blir julskinka etc.) så har din dotter hävdat att man ger sprutor när man avlivar djur (det vet hon ju sedan hunden) och då har fröken svarat att man avlivar grisar med bultpistol.

Jag skulle nog lägga mer mer krut på att prata om mediciner och sprutor och allt gott det faktiskt gör. Och att effekten beror på vad man har för vätska i sprutan (avlivningsvätska kontra medicin).

Jag tycker nog att många föräldrar är för sena och ibland förljugna om var maten kommer ifrån. Det är ett faktum att djur dödas för att bli människors mat hur osmakligt det än låter.
Man får där fokusera på att prata om att det är viktigt att djuren har ett bra liv och att inte avlivningen är smärtsam.
 
Sv: Husdjurstema

Jag skulle nog lägga mer mer krut på att prata om mediciner och sprutor och allt gott det faktiskt gör. Och att effekten beror på vad man har för vätska i sprutan (avlivningsvätska kontra medicin).

Jag tycker nog att många föräldrar är för sena och ibland förljugna om var maten kommer ifrån. Det är ett faktum att djur dödas för att bli människors mat hur osmakligt det än låter.
Man får där fokusera på att prata om att det är viktigt att djuren har ett bra liv och att inte avlivningen är smärtsam.

Veterinären var här och vaccinerade i går, men dottern ville inte vara hemma och titta. Jag har förklarat att man oftast ger sprutor för att djuren ska må bra och inte bli sjuka. Lillan är rädd att veterinären ska ta fel spruta och hur han inte tar fel är diskutionen just nu. Hon är ju trots allt fortfarande liten. :crazy:

Lillan vet att kött är från djuren och att olika delar av djuret har olika namn ex. skinka, högrev... Så att man äter djur är ingen nyhet för henne. Däremot är det ganska nyss som hon kopplade att djuret dödas innan man äter det.
Med utegrisar varje sommar och grannar med kor och får så har hon förstått att man ska vara snäll mot djuren och se till att de är lyckliga.
Ang. att döden inte är något att vara rädd för så har vi läst Adjö herr Muffin sedan katten dog förra året.

Det där med att hunden blev avlivad har nog berört mest eftersom hon då upplevde att hunden försvann. Det var hennes bästa kompis, hon åkte till veterinären och kom aldrig tillbaka. Om någon dör så försvinner den ur hennes liv. Det förstod hon inte innan hunden dog.
 
Sv: Husdjurstema

KL
Ja 4 åringar verkar ha ett morbit sinne för döden. Vår 4 åring berättade med stor inlevelse hur pappa hade huggit huvudet av tupparna och hur de flaxade med vingarna medan blodet rann ur dem, medan de hängde upp o ner fastbundna vid benen i ett träd :crazy::rofl:

Tillräckligt med inlevelse för att husets 13 åring skulle sluta äta den goda curry grytan innehållande tupp..........4 åringen däremot åt med god aptit.
 
Sv: Husdjurstema

Mina barn är idag 2, 5 och 7 år och vi har alltid varit mycket ärliga i alla sådana här fråger.

Vi svarar alltid på de fråger om döden som kommer upp, vi svarar på precis det som barnan frågar om varken mer eller mindre. Och visst svaren är många gånger jobbiga men jag upplever det som om de är värre för oss vuxna än för barnen.

I våran familj lever vi tätt inpå döden med många husdjur och även till viss del slaktdjur. Det är inte konstigt utan en naturlig del av livet.

Vi har fått kritik av våra vänner pga av det öppna sättet mot barnen men jag anser att det är rätt, livt är inte alltid vacker och jag tror att det är bra med sanningen på en gång, förr eller senare kommer det frm ändå.

Våra barn har själva fått vara med till veterinären och avlivat kanin och hund. Inte något kul och vi har alla varit ledsna men jag har inte upplevt att det varit negativt.
För några veckor sedan tvingades vi avliva ett av våra ston och barnen ville vara med, här drog vi en gräns och tilllät det inte, däremot fick de gåt dit och lägga blommer och tända ljus efteråt. Blodet gick inte att dölja och visst uppstod det frågor men vi svarade och det har inte bekrymmrat dem efteråt.

Barnen har även varit med och vakat över närstående och även sett dem döda. Barnen har inte tagit detta nagativt utan naturligt, men visst ledsna.

Det jag tycker är viktigt ar att man förklarar att med djur kan man inte göra så mycket som man kan med människor. Man väljer att avliva djur inte människor. Alla sprutor är inte dödliga!
Våra barn ser ju även ofta att de får pencelin, vaccinationer mm så det är inget mina barn har reflekterat direkt över.

Däremot fick vi när äldsta pojken var liten avliva en unghsät skut på ATG och visst var han orolig nästa gång vi skulle dit men det är bara att förklara.

Jag tror helt klar att öppenhet och ärlighet varar längst, men man behöver inte ge mer information än de frågar efter.
 
Sv: Husdjurstema

lånar min egen knapp

Efter att ha jobbat på en palliativ avdelning där man många gånger mötte barn i stor sorg, har jag lärt mig en mycket viktigt detalj. Barnen man mötte var tyvärr allt för ofta små barn som mist en förälder eller annan viktig närstående.

Det allra viktigaste jag lärde mig där var att använda ordet död. Man är död! När man är död slår inte längre hjärtat, man ser inget, hör inget och känner inget. Man kan inte vakna för man sover inte.

Att använda ord som exempelvis "gå bort" "sover för alltid" osv kan ha förödande konsekvenser.
 
Sv: Husdjurstema

Jag tror att det är viktigt att barn får uppleva konceptet "död", på ett ärligt och enkelt sätt redan som små. Själv är jag uppvuxen på bondgård, med döden ständigt närvarande i husdjur som försvinner och hittas döda, kaninungar som dör, slaktbilen som hämtar kor, kräftor som kokas levande. Jag hade en speciell katt, som jag sörjde när hon dog, grät och saknade. Men man lär sig att det är en del av livet, och saknaden blir mer en efterklang av glädjen man hade tillsammans.
Av den anledningen kan jag inte heller riktigt förstå vegetarianism. Det ingår i konceptet "ko" att jag drar fram den ur mammans mage, torkar den, ger den mat, tar hand om den, släpper den på bete, skyddar den på vintern, inseminerar den och tar hand om kalven, mjölkar, ger den foder och omvårdnad, ringer veterinären om den blir sjuk, skickar den till slakt, och tillslut äter upp den. Förstår inte varför det skulle vara bättre om den bara låg och ruttnade.
Men nu har jag kanske kidnappat tråden...
 
Sv: Husdjurstema

Instämmer med de inlägg som tycker att förskolepersonalen kanske borde ha berättat lite mer för föräldrarna vad de faktiskt kommer prata om, så att man som förälder åtminstone kan vara förberedd på de frågor och funderingar som kan uppstå.

Jag försöker själv vara så öppen jag klarar av att vara mot våra barn, angående döden. Mitt största problem är att jag själv har så svårt för döden, tycker det är ogreppbart. Men för barnen har vi förklarat att djuren dör och att de då "kommer till hästhimlen" eller var de nu hamnar. Och ja, vi har även diskuterat att hästarnas himmel egentligen inte finns, men att det kan kännas skönt att låtsas att hästarna hamnar i ett "himmelrike" där allt är bra, när de dör. Våra barn vet att köttet kommer från djuren, även om sonen (3½) just nu har bestämt sig för att inte äta skinka på frukostmackan för att den kommer från grisen... (notera då att jag själv äter vegetariskt sedan drygt 20 år)

Av den anledningen kan jag inte heller riktigt förstå vegetarianism
Det är veganerna du tänker på...
Och jag förstår inte heller varför det är fel att ta vara på den födoresurs som det döda djuret faktiskt är, även om jag själv inte äter kött.
 
Sv: Husdjurstema

kl

Då sk jag berätta om min dödfixerade 4½ åring:).

Hon har pratat om döden i mer än ett år. Hon tittar gärna på kort på djur vi har haft innan hon föddes och vill veta exakt hur de dog och varför, ett tag fick jag berätta som godnattsaga hur min ena häst blev halt, hur vi behandlade många gånger och tillslut var tvugna att avliva.....
Samma med vår hund som drack glykol och blev supersjuk och dog...

Ibland är hon lite ledsen över dessa djur och säger att hon saknar dem. Hon är även arg på mig eftersom jag körde på en av våra katter....

Vi har sagt att själen kommer till himmlen och kroppen ligger i jorden och att när man dör träffar man alla man älskar i himmlen.

Hon är även mkt intresserad av vilda djur och deras död:crazy:. Är mer än gärna med när svärfar slaktar älg och hjort och vill veta vad alla delarna heter. Nästa år vill hon följa med på jakt (vilket hon troligtvis inte kommer få). Hon vill gärna gå ut i skogen och titta på ett älgskelett som ligger ganska nära huset och vill veta vart alla ben har suttit i kroppen.
Hon frågar alltid när vi äter kött vilket djur det kommer ifrån. Hon vet att våra katter kommer att dö någon gång när de blir gamla och brukar säga att hon ska älska dom tills dess och aldrig kommer sluta med det:love:.

Hon frågar om allt. Hon älskar djur men vet att vi äter vissa djur, att de kommer dö före oss och hur slakt går till.

När hon blir stor ska hon rädda världen, hon har en väl utarbetad plan för hur hon ska rädda alla djur både tama och vilda:D:D

Min tjej har vitt och brett berättat på dagis om hur en slakt går till (inte själva dödandet men det andra) och hr man drar av skinnet och sprättar upp mm mm.

Jag tycker att hon är sund. Har aldrig berättat något om hon själv inte har frågat.

Till Ts. Jag tycker att på dagis borde de kanske ha berättat för er föräldrar att de hade pratat om bultning mm så att ni hade haft en chans att prata om det hemma. Antagligen har ju personalen inte sagt "Idag barna ska vi prata m hur man dödar djur...". Frågan lär ju ha kommit från något barn.

Tycker inte att du ska orora dig, men du kan ju berätta för personalen hur din dotter har reagerat så att de vet..
 
Sv: Husdjurstema

Jag tror helt klar att öppenhet och ärlighet varar längst, men man behöver inte ge mer information än de frågar efter.
Håller med om hela ditt inlägg, men just denna mening är så otroligt viktig.
Frågar barn något vill de ha ett ärligt och rakt besked utan en massa hummanden och tillrättalägganden.
Har hundet fått en avlivningsspruta? - Ja, det har den. Varför? - Den var så sjuk att det inte gick göra den frisk.
Det är barnens direkta "här och nu-frågor" som de lär sig av.
Hur dödar man en gris? Man skjuter in en bult i hjärnan så att den dör. Varför försköna världen?
När man arbetar med barn dyker det upp dussintals existensiella frågor varje dag, barnet håller ju på att lära sig hur det hela hänger ihop. Med all säkerhet så har någon kompis till ts barn kommit i kontakt med slakt och velat testa sina upplevelser/funderingar på fler för att bringa ordning i sina egna tankar.
Jag är inte helt säker på att jag om jag varit pedagogen i det här fallet kommit ihåg att informera föräldrarna, för mig är det en ganska normal företeelse, mina barn och andra ungar härikring har varit med på grisslakten redan vid 5-7 års ålder.
 
Sv: Husdjurstema

Håller med om hela ditt inlägg, men just denna mening är så otroligt viktig.
Frågar barn något vill de ha ett ärligt och rakt besked utan en massa hummanden och tillrättalägganden.
Har hundet fått en avlivningsspruta? - Ja, det har den. Varför? - Den var så sjuk att det inte gick göra den frisk.
Det är barnens direkta "här och nu-frågor" som de lär sig av.
Hur dödar man en gris? Man skjuter in en bult i hjärnan så att den dör. Varför försköna världen?
När man arbetar med barn dyker det upp dussintals existensiella frågor varje dag, barnet håller ju på att lära sig hur det hela hänger ihop. Med all säkerhet så har någon kompis till ts barn kommit i kontakt med slakt och velat testa sina upplevelser/funderingar på fler för att bringa ordning i sina egna tankar.
Jag är inte helt säker på att jag om jag varit pedagogen i det här fallet kommit ihåg att informera föräldrarna, för mig är det en ganska normal företeelse, mina barn och andra ungar härikring har varit med på grisslakten redan vid 5-7 års ålder.

Väldigt bra skrivet! :) Men som pedagog tycker jag att det är viktigt att berätta för föräldrarna vad vi pratat om just för att barnen kan få mardrömmar. Lika viktigt som att föräldrarna upplyser oss om när döden inträffar i deras närhet så vi kan vara förberedda på eventuella frågor om döden från barnen.
 
Sv: Husdjurstema

Äh, det där lärde jag mig som liten och det skadar inte så länge man inte gör någon stor affär av det. Vi slaktade själva när jag var barn och det var inget konstigt att tjurarna bultades och for i backen. Man blev van.

Skulle ett barn fråga mig hur man gör när man slaktar skulle jag också berätta, men utan målande beskrivningar. Fler behöver veta var maten kommer ifrån. Makabert blir det bara om vi vuxna gör det makabert.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 905
Senast: exotic
·
Hundhälsa I mars la jag upp den här bilden på Monsters tänder: Idag tog jag den här: Så nu har jag bokat tid för munsanering, det känns...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 166
Senast: Sleepy
·
Katthälsa Jaha, då har grannkatten troligen blivit påkörd, nån gång senaste dygnet. Mamma som är på besök kom ner och berättade för mig att...
2
Svar
24
· Visningar
2 240
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag är vegetarian, djurvän och jag tycker inte att det är självklart att djur är värda mindre än människor. Nu har jag fått veta att det...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
12 569
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp