Husdrömmar

Sambon och jag funderar på hus och funderar nu på vad som är bäst för oss. Marknaden sedan covid har ju verkligen tagit fart!!

3 alternativ

1. Köpa ett färdigt hus, kostnad 2.7-3 miljoner kronor

2. Köpa tomt ~800 000kr + bygga sprillans nytt 2.2 miljoner (tot 3 milj)

3. Köpa ett hus i renoveringsbehov 1.8 mil + 650 000kr renovering


Fan vad svårt (och dyrt) allt ska vara....
 

Jag känner samma. Jag och sambon hade en kontantinsats som låg på 15% på något billigare innan pandemin. Nu behöver vi spara ihop minst 100 000 till för att ha råd med något i mindre bra skick på ett mindre bra läge... Kommer vara hyresgäst för alltid känns det som!
 
Jag känner samma. Jag och sambon hade en kontantinsats som låg på 15% på något billigare innan pandemin. Nu behöver vi spara ihop minst 100 000 till för att ha råd med något i mindre bra skick på ett mindre bra läge... Kommer vara hyresgäst för alltid känns det som!

Vi behöver 20% kontantinsats s att köpa färdigt känns långt borta just nu. Det verkade lättare innan pandemin att dribbla lite med banken. Nu är de stenhårda....
 
Jag är i samma läge. Hade kunnat köpa flera hus som såldes för några år sedan med den kontantinsats jag har nu, men nu när jag har pengarna så har priserna dragit iväg något galet, samtidigt som det knappt kommer ut något.

Fortsätter spara.....
 
Vi behöver 20% kontantinsats s att köpa färdigt känns långt borta just nu. Det verkade lättare innan pandemin att dribbla lite med banken. Nu är de stenhårda....
Jag har inte ens kommit till banken än. Min prognos om att jag är 45-55 innan jag lyckas köpa något stämmer nog ganska så väl med hur det faktiskt kommer bli. Himla tråkigt!
Jag är i samma läge. Hade kunnat köpa flera hus som såldes för några år sedan med den kontantinsats jag har nu, men nu när jag har pengarna så har priserna dragit iväg något galet, samtidigt som det knappt kommer ut något.

Fortsätter spara.....
Problemet här är väl att man måste spara i en helt otrolig takt för att komma ifatt eftersom priserna fortfarande stiger. Så sparar man inte typ 200 000/år så blir det svårt. Men det gör verkligen inte jag och min partner...
 
Jag har inte ens kommit till banken än. Min prognos om att jag är 45-55 innan jag lyckas köpa något stämmer nog ganska så väl med hur det faktiskt kommer bli. Himla tråkigt!

Problemet här är väl att man måste spara i en helt otrolig takt för att komma ifatt eftersom priserna fortfarande stiger. Så sparar man inte typ 200 000/år så blir det svårt. Men det gör verkligen inte jag och min partner...
Haha, nej, verkligen inte jag heller. Jag är ju ensam vuxen men är väldigt stolt över hur mycket jag har kunnat spara de senaste åren. Det räcker ju dock inte.
 
Sambon och jag om vi skärper oss skulle nog kunna spara 10-12000 i månaden... men sen vill man ju leva också... vi hade just 4 dagar "off" tillsammans och passade på att åka till fastlandet och bo på hotell 2 nätter, samt äta ute så som frulle, lunch och middag samt lite drinkar och roande party. Första lediga "semestern" på 1.5 år... 5000kr senare.... men det var det värt liksom, för våran skull. Vi har fortf sexsiffrigt på sparkontot motsvarande SEK men just nu räcker det till tomt eller renoveringsbehov.... blää... hela världen verkar vara i samma situation. Vi bor på en liten ö i norra Aus som har samma "problem" som Sverige.....
 
Jag brukar säga att min löneökning per år är alltid lägre än vad huspriserna ökar så hur hårt jag än sparar hinner jag aldrig ikapp. (Där jag vill bo)
Och min mor, som bor i hus, sa lite upplyftande att jag får köpa hus när hon dött=med hjälp av arvet som blir efter försäljning av hennes hus. Kul... :arghh:
 
Jag brukar säga att min löneökning per år är alltid lägre än vad huspriserna ökar så hur hårt jag än sparar hinner jag aldrig ikapp. (Där jag vill bo)
Och min mor, som bor i hus, sa lite upplyftande att jag får köpa hus när hon dött=med hjälp av arvet som blir efter försäljning av hennes hus. Kul... :arghh:
Precis, i Sverige i alla fall är det bättre att köpa nånting, behöver inte vara ens drömboende men som ett mål på vägen att senare kunna köpa det man verkligen vill ha så att man kommer in i loopen. Annars blir det svårt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 557
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 273
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att jag kom hem från min semesterresa, sjönk ju min energinivå rejält. Min glöd försvann, aptiten likaså, jag sov mycket m.m. men...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda -21
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp