Husdrömmen som blev en mardröm

Väcker liv i min gamla tråd.

Hittade ett gammal mail från en medlem här som skickade in en ansökan åt oss på Sofias Änglar 2017. Satt och grät när jag läste ansökan och minnena kom tillbaka hur psykiskt dåligt jag mådde under den perioden. Har verkligen förträngt massor!
Hjärnan är märkligt konstruerad och hur många minnen bara har vart helt borta. Var likadant när jag röjde ur förrådet uppe när vi skulle fixa väggarna där och hittade de två pärmarna med papper från stämningen av byggföretaget och pappren från rätten. Hade glömt bort att byggföretaget hade skickat mig till inkasso.

Huset är fortfarande inte helt klart ännu och vi bor fortfarande endast på nedervåningen. Ni som följer på instagram har sett lite uppdateringar i alla fall.

Målet är att vi ska bli klara till Jul för att kunna flytta upp om vi orkar att köra på. Det vore så himla skönt att bara vara klara någon gång. 5 års renoverande tar på krafterna.

Tänkte försöka vara lite aktiv här en period, så ger jag er en chans att ställa frågor så kan jag svara på de ni undrar över :)
 
Lider med dig, men låter som det är en ljusning på gång.

Känner igen mycket från vårt husletande.
Kollat på hus och sätter sig i bilen med hundskit på skorna.
Alla fönster på vid gavel, då blir man som en mögelhund när man går in.
I förbifarten nämner mäklaren att tomten ska styckas av innan försäljning.
Vi hade en extremt nitisk oberoende besiktningsman och köpte hus nr 3 av de vi kostat på med besiktning. Men ändå så kom vi på kant med grannen i början, han hade pengar och en inackordering i stallet som var advokat. Men vi körde utnötnings metoden och till sist så gav grannen upp då vi ändå ska bo bredvid varandra. Tips, Ta alltid kort och datera när något händer nära din tomtgräns.
 
Lider med dig, men låter som det är en ljusning på gång.

Känner igen mycket från vårt husletande.
Kollat på hus och sätter sig i bilen med hundskit på skorna.
Alla fönster på vid gavel, då blir man som en mögelhund när man går in.
I förbifarten nämner mäklaren att tomten ska styckas av innan försäljning.
Vi hade en extremt nitisk oberoende besiktningsman och köpte hus nr 3 av de vi kostat på med besiktning. Men ändå så kom vi på kant med grannen i början, han hade pengar och en inackordering i stallet som var advokat. Men vi körde utnötnings metoden och till sist så gav grannen upp då vi ändå ska bo bredvid varandra. Tips, Ta alltid kort och datera när något händer nära din tomtgräns.

Skulle jag leta hus idag, skulle jag nog vara extremt nojig. Och skulle kräva den mest genomgående besiktning som finns :o

Vet inte hur mycket jag har skrivit i tråden om våran granne? Men hon är inte vidare rolig granne. Tror jag skrev en sväng om när hon va och pilla i vårt elskåp och stängde av en fas för oss. Elskåpet satt på hennes lada då denna fastighet och hennes hörde ihop förr i tiden. Vid avstyckningen så skrevs det aldrig något servitut, men har aldrig vart problem grannar emellan tidigare.
Nu har vi dragit om inkommande el och satt upp en egen stolpe (bekostade själva) men det känns så skönt att slippa vara rädd för vad hon hittar på nästa gång.

Hon är arg på oss för att det har låtit när vi har renoverat. Nu har hon hållit sig relativt lugn eftersom sakerna vi renoverat nu inte låtit lika mycket (Ändå har vi vart extremt noga och låter inte innan 10 på morgonen eller 22 på kvällen) Men hon dampar väl igen sen när vi ska bygga ny farstu samt balkongen.

Det är trist när de inte fungerar bra med grannar, man lever ju ändå rätt nära inpå varandra.
Men de är bra att övriga människor i området är helt underbara.

När de anordnades en loppis i området så kom det förbi en äldre dam som berättade att hon hade bott i huset tidigare. Hon fick en rundvisning här inne och blev superglad att få se sitt barndomshem igen. Hon skulle komma och hälsa på någon mer gång och ta med sig gamla bilder från huset. Hon hade gått förbi här massor med gånger, men inte riktigt vågat komma ner och hälsa eller be om att få se huset, så passade på att gå förbi när det var loppis och andra människor här.
Hon berättade en massa om hur fin trädgård det har vart här förut och välkrattade grusgångar och massor med fruktträd. Hon trodde till och med att det fanns en trädgårdskarta med alla träd och buskar in ritade (tyvärr många träd som är borta nu ) och för mig som är trädgårdsintresserad är det superkul!

Tidigare ägare i huset har verkligen låtit trädgården förfalla. Nu har vi påbörjat återuppbyggnaden av trädgården också, men är mycket kvar att göra.
 
Senast ändrad:
Jaha synd :/ Får köra en buketräff för alla som engagerat sig i tråden sen när det är klart (om det någonsin blir helt klart :p, finns alltid nya saker att göra..)

Börjat läsa från början i tråden nu, känns som jag läser om någon annan eller som att man läser en bok. 😓
Hade till och med glömt bort att vi hade planerat en buke jobbhelg här.
Men de kanske får bli en buketräff sen till nästa sommar om Corona har lugnat sig? Herregud va ni har stöttat mig under de jobbiga åren! Alltid har det vart någon som jag har kunnat bolla med och verkligen kunnat lufta mina tankar.

Sorry om jag trackar min egen tråd. Sitter och läser och minns tillbaka och gråter
 
Har ni fått bort all hussvamp? Visst dök den upp på många ställen om jag kommer ihåg historian rätt?

All hussvampen är borta och det stämmer att vi hittade på flera olika ställen i huset (både över och undervåning).
Hussvampen som var på virke så sågade vi bort allt + 70cm. De som fanns i grunden så grävde vi först ur hela grunden och sen kom Anticimex hit och sanerade med Boracol.
På övervåningen tog vi ner den väggen som det var hussvamp på och byggde upp en ny vägg. Där hade det gått upp mot taket så fick byta lite virke på vinden också samt byta delar av en bärande stock.
 
Är sjukt imponerad över allt ni har gjort under dessa åt. Jag hoppas ni sätter ner å njuter väldigt snart, följer er på instagram å ni kör på hela tiden.
 
Det är ett fantastiskt jobb ni lagt ner. Hoppas ni hinner njuta lite mellan varven.

Kan väl inte påstå att vi har hunnit njuta så mycket och koppla bort bygget under de här 5 åren. Tog ett litet brejk den här sommaren och höll på lite i trädgården. Sen var vi även ute på landet en sväng under semestern, men blev ingen byggpaus för sambon där. Byggde ny brygga där 😝
Men vi hann med lite utflykter, fisketurer osv

Vi har haft svårt att koppla av när vi vet att det är massor kvar att göra. Med brejket i sommar har det vart svårt för sambon att komma igång igen, så passade på att måla några rum då så man ser att det händer något.
 
Är sjukt imponerad över allt ni har gjort under dessa åt. Jag hoppas ni sätter ner å njuter väldigt snart, följer er på instagram å ni kör på hela tiden.

Vi har som mål att bli så klara så vi kan flytta upp på övervåningen tills i jul. Först då tror jag att vi kan slappna av mera.
Vi har haft några småavbrott i renoveringen, men inga längre perioder. Även om man tar paus så har man hela tiden en stress i bakhuvudet och inte kan släppa hur mycket det är kvar att göra.

Märks tydligare nu att barnen skulle behöva sitt eget space också (delar rum nu). Så de längtar extremt mycket efter att få sina egna rum.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Hemmet För flytt. Ett stort steg från hyresrätt till egen villa. Den 16 januari får vi nycklarna till vårt eget lilla fina hus, ett väl...
Svar
4
· Visningar
1 070
Senast: Solvira
·
Hemmet Behöver nog gnälla av mig lite, för att göra en jättelång historia kort så blev vi mer eller mindre tvingade att flytta från vårt...
Svar
15
· Visningar
2 449
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp