Husdrömmen som blev en mardröm

Verkligen imponerade ja, jag har läst om tråden och uppdaterat mig lite.
Hur mycket har ni kvar eller är ni ”färdiga”?

Det som är kvar är

Nedervåningen:
Behöver byta 2 fönster i hallen och fixa fönstersmygar osv.
Saknas golv och taklister på flera ställen
Saknas sten framför kakelugnen i sovrummet
Tvättstugan ska det sättas upp skåp osv. Men kan inte göras förrän badrummet uppe är klart eftersom vi fick lösa med en duschkabin i tvättstugan "tillfälligt"
+ lite andra småsaker

Övervåningen:
Fräsa ur för golvvärmen i allrummet
Lägga plåtar och lägga golvvärme
Sätta upp element i övriga rum (vatten element)
Lägga golv i allrum, förråd
Bygga alla fönstersmygar
Sätta fönsterfoder (samtliga rum)
Lister (golv, tak samtliga rum)
Rörmokerijobb i badrummet för att koppla in allt.
Lite övriga småsaker kvar i badrummet (saker som ska monteras och stockarna som är synliga i taket ska laseras)
El jobb, bara delvis inkopplat med el nu
Måla förrådet
Tapetsera två rum
Bygga ett räcke vid trappen i allrumet (tillfällig lösning nu)
Sista takbrädan kvar i allrummet på den delen där det är öppet till nock (måste komma på en smart lösning där)
Bygga klart garderoben och hyllorna i vårt sovrum
Lägga sten framför kakelugnen i vårt sovrum

Övrigt:
Trappen ska renoveras
Ventilationssystemet ska byggas klart och kopplas in
Vinden ska isoleras
Farstun ska rivas och byggas om + bygga en balkong ovanpå (man kommer gå ut på balkongen från allrummet)

Har säkert glömt bort massa småsaker som behöver göras också

Kan tillägga också att vi endast bor på nedervåningen och har gjort hela tiden.
 
Det som är kvar är

Nedervåningen:
Behöver byta 2 fönster i hallen och fixa fönstersmygar osv.
Saknas golv och taklister på flera ställen
Saknas sten framför kakelugnen i sovrummet
Tvättstugan ska det sättas upp skåp osv. Men kan inte göras förrän badrummet uppe är klart eftersom vi fick lösa med en duschkabin i tvättstugan "tillfälligt"
+ lite andra småsaker

Övervåningen:
Fräsa ur för golvvärmen i allrummet
Lägga plåtar och lägga golvvärme
Sätta upp element i övriga rum (vatten element)
Lägga golv i allrum, förråd
Bygga alla fönstersmygar
Sätta fönsterfoder (samtliga rum)
Lister (golv, tak samtliga rum)
Rörmokerijobb i badrummet för att koppla in allt.
Lite övriga småsaker kvar i badrummet (saker som ska monteras och stockarna som är synliga i taket ska laseras)
El jobb, bara delvis inkopplat med el nu
Måla förrådet
Tapetsera två rum
Bygga ett räcke vid trappen i allrumet (tillfällig lösning nu)
Sista takbrädan kvar i allrummet på den delen där det är öppet till nock (måste komma på en smart lösning där)
Bygga klart garderoben och hyllorna i vårt sovrum
Lägga sten framför kakelugnen i vårt sovrum

Övrigt:
Trappen ska renoveras
Ventilationssystemet ska byggas klart och kopplas in
Vinden ska isoleras
Farstun ska rivas och byggas om + bygga en balkong ovanpå (man kommer gå ut på balkongen från allrummet)

Har säkert glömt bort massa småsaker som behöver göras också

Kan tillägga också att vi endast bor på nedervåningen och har gjort hela tiden.
Kul att du uppdaterar.
Himmel vilket jobb ni har gjort. Är grymt imponerad. Jag fattar inte att ni har kunnat hålla ångan uppe under fem års tid. Sjukt imponerande. ❤️
 
Kul att du uppdaterar.
Himmel vilket jobb ni har gjort. Är grymt imponerad. Jag fattar inte att ni har kunnat hålla ångan uppe under fem års tid. Sjukt imponerande. ❤

Svårt att förstå de själv när jag har läst tillbaka här i tråden. Har glömt bort hur rejäla dipper jag haft och hur jobbigt det vart i vissa perioder.
Men förstår nog nu att sömnproblemen jag har och ångestkänslan som kommer ibland på kvällarna har att göra med all stress som vart under alla dessa år.
Jag har inte riktigt kunna koppla ihop min ångest med det som sker under dagarna nu, för nu är det ändå mycket lugnare.
 
Det som är kvar är

Nedervåningen:
Behöver byta 2 fönster i hallen och fixa fönstersmygar osv.
Saknas golv och taklister på flera ställen
Saknas sten framför kakelugnen i sovrummet
Tvättstugan ska det sättas upp skåp osv. Men kan inte göras förrän badrummet uppe är klart eftersom vi fick lösa med en duschkabin i tvättstugan "tillfälligt"
+ lite andra småsaker

Övervåningen:
Fräsa ur för golvvärmen i allrummet
Lägga plåtar och lägga golvvärme
Sätta upp element i övriga rum (vatten element)
Lägga golv i allrum, förråd
Bygga alla fönstersmygar
Sätta fönsterfoder (samtliga rum)
Lister (golv, tak samtliga rum)
Rörmokerijobb i badrummet för att koppla in allt.
Lite övriga småsaker kvar i badrummet (saker som ska monteras och stockarna som är synliga i taket ska laseras)
El jobb, bara delvis inkopplat med el nu
Måla förrådet
Tapetsera två rum
Bygga ett räcke vid trappen i allrumet (tillfällig lösning nu)
Sista takbrädan kvar i allrummet på den delen där det är öppet till nock (måste komma på en smart lösning där)
Bygga klart garderoben och hyllorna i vårt sovrum
Lägga sten framför kakelugnen i vårt sovrum

Övrigt:
Trappen ska renoveras
Ventilationssystemet ska byggas klart och kopplas in
Vinden ska isoleras
Farstun ska rivas och byggas om + bygga en balkong ovanpå (man kommer gå ut på balkongen från allrummet)

Har säkert glömt bort massa småsaker som behöver göras också

Kan tillägga också att vi endast bor på nedervåningen och har gjort hela tiden.
Då är det en del kvar, men ni har ju ändå lagt ett hästjobb bakom er med allt som hänt innan.
Det måste väl kännas skönt att kunna börja se slutet, tänker när det var som värst dök det väl upp det ena efter andra typ hela tiden (om jag inte missminner mig)?
Vilken resa ni gjort och att ni orkat, verkligen beundransvärt. Jag hade nog aldrig orkat själv. ❤️
 
Då är det en del kvar, men ni har ju ändå lagt ett hästjobb bakom er med allt som hänt innan.
Det måste väl kännas skönt att kunna börja se slutet, tänker när det var som värst dök det väl upp det ena efter andra typ hela tiden (om jag inte missminner mig)?
Vilken resa ni gjort och att ni orkat, verkligen beundransvärt. Jag hade nog aldrig orkat själv. ❤

Kommer nog kännas overkligt den dagen den blir så pass klart att vi kan flytta upp till övervåningen.

Ja, det var en hel del annat samtidigt som vi renoverade som mest. Blåsta av snickarna som var här och upp i rätten med det, samtidigt blir äldsta dottern diagnostiserade med ITP och sjukskriven så jag vabbade ungefär ett halvår, hittade mer fel med huset ju mer vi rev, jag skadade foten och hoppade på kryckor (ramlade i huset när det endast fanns reglar att gå på), stress med ekonomin, astma anfall på barnen så akut till sjukhus, vissa gånger ambulans osv osv.

Tack 😍 Förstår inte själv heller. Och jag hoppas att man inte kraschar sen när det är klart när man väl slappnar av.
 
Kommer nog kännas overkligt den dagen den blir så pass klart att vi kan flytta upp till övervåningen.

Ja, det var en hel del annat samtidigt som vi renoverade som mest. Blåsta av snickarna som var här och upp i rätten med det, samtidigt blir äldsta dottern diagnostiserade med ITP och sjukskriven så jag vabbade ungefär ett halvår, hittade mer fel med huset ju mer vi rev, jag skadade foten och hoppade på kryckor (ramlade i huset när det endast fanns reglar att gå på), stress med ekonomin, astma anfall på barnen så akut till sjukhus, vissa gånger ambulans osv osv.

Tack 😍 Förstår inte själv heller. Och jag hoppas att man inte kraschar sen när det är klart när man väl slappnar av.
Håller tummar och tår mentalt för er. Ni har verkligen inte haft det lätt. ❤️
 
Kommer nog kännas overkligt den dagen den blir så pass klart att vi kan flytta upp till övervåningen.

Ja, det var en hel del annat samtidigt som vi renoverade som mest. Blåsta av snickarna som var här och upp i rätten med det, samtidigt blir äldsta dottern diagnostiserade med ITP och sjukskriven så jag vabbade ungefär ett halvår, hittade mer fel med huset ju mer vi rev, jag skadade foten och hoppade på kryckor (ramlade i huset när det endast fanns reglar att gå på), stress med ekonomin, astma anfall på barnen så akut till sjukhus, vissa gånger ambulans osv osv.

Tack 😍 Förstår inte själv heller. Och jag hoppas att man inte kraschar sen när det är klart när man väl slappnar av.
Jag följer er på Instagram och älskar vad ni gör med huset. Ni är så himla duktiga.
jag kommer ihåg turerna med snickarna. Hur gick det sen i rätten? Om du vill berätta såklart.
 
Jag följer er på Instagram och älskar vad ni gör med huset. Ni är så himla duktiga.
jag kommer ihåg turerna med snickarna. Hur gick det sen i rätten? Om du vill berätta såklart.

Vi hade muntliga förhandlingar där snickarna inte ville bemöta våra villkor alls, så det slutade med att det bokades tid för rättegång. Snickarnas sista bud var att bara stryka sista räkningen (tror den låg på 150 000, exakt siffra tror jag finns längre tillbaka i tråden) och det var inte ens hälften av summan vi hade räknat fram till.
Men när vi väl kom hem från muntliga förhandlingarna så bröt jag ihop totalt och sambon var också helt slut. Vi kände att vi verkligen inte orkade lägga ned massor av jobb inför rättegång, massor med förlorad tid både på huset och barnen och även att vår mentala hälsa inte skulle klara av det. Det blev helt enkelt för mycket.

Vi drog en chansning dagen efter och kontaktade domaren för att höra om det gick att förlika ändå. Tror aldrig jag har mått så dåligt i mitt liv som jag gjorde då. Hopplösheten och det enorma berget jag såg framför mig. Omöjligt att bestiga.

När domaren återkom och meddelade att de gick att förlika trots att vi sa nej dagen innan så var det en enorm sten som som lättade från hjärtat.
Där och då, tror jag att både jag och sambon insåg att familjen är viktigast. Det gäller att välja vart man lägger sina strider för att orka till slutet.

Det har varit jobbiga perioder efteråt också, stress och pengar som flyger iväg. Men inte alls på samma sätt (svårt att förklara).
 
@saint__anger har läst hela tråden och vet inte vad jag ska säga. Är djupt imponerad över att ni har orkat (även om jag förstår att det inte var så mycket till val), men samtidigt ledsen över hur ni bara stött på motgång efter motgång. Det var skönt att komma till slutet och läsa att ni ändå verkar se ljuset i tunneln lite mer nu.

Jag följer gärna dig på insta, om du vill säga vad du heter där. Men bara om du vill, det är absolut inget krav eller måste! :)
 
@saint__anger har läst hela tråden och vet inte vad jag ska säga. Är djupt imponerad över att ni har orkat (även om jag förstår att det inte var så mycket till val), men samtidigt ledsen över hur ni bara stött på motgång efter motgång. Det var skönt att komma till slutet och läsa att ni ändå verkar se ljuset i tunneln lite mer nu.

Jag följer gärna dig på insta, om du vill säga vad du heter där. Men bara om du vill, det är absolut inget krav eller måste! :)

Tack 😍
Försöker att hålla drömmen vid liv och se visionen hur det färdiga resultatet ska vara.
Men ser jag tillbaka blir jag ledsen över all tid vi förlorat med barnen, tid vi aldrig kommer att få tillbaka. Så försöker oftast bara att se framåt för att orka. Kanske en av anledningarna att jag har glömt så mycket hur hela den här resan vart. Minnen kom tillbaka när jag läste min tråd.

Självklart, heter jempalindell på instagram.
 
Jag följer också er på instagram och så ofantligt imponerad. Det bli så oerhört fint. Jag hoppas att ni orkar in i mål och att ni se får njuta av ert fina hus i massor av år.
 
Hej på er 😍


Ni som följer på instagram har sett att det har vart dåligt med uppdateringar på senaste tiden. Orken har inte riktigt funnits att ge sig på större projekt. Dels har priserna på mycket gått upp nå extremt under corona på byggmaterial. Vår garderobsvägg är inte klar än då garderobsinredningen och flera garderober har vart svårt att få tag på. Har tappat lusten lite då att inreda och fixa.

Nu senaste helgerna har vi i alla fall tagit tag i att gå igenom alla flyttkartonger som fortfarande stått packade sen 2015 och kört iväg massa på tippen och skänkt bort saker. Ett helt rum + en kattvind har vart fylld med grejer. Trots att det råder mer kaos än vanligt med saker överallt, så känns det ändå bra att ta tag i oredan. Något som känts övermäktigt tidigare.

Hoppas att energin kan hålla sig uppe nu, så vi kanske kan inreda och få till det här som ett hem. Har fortfarande inte riktigt nått dit ännu
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Hemmet För flytt. Ett stort steg från hyresrätt till egen villa. Den 16 januari får vi nycklarna till vårt eget lilla fina hus, ett väl...
Svar
4
· Visningar
1 070
Senast: Solvira
·
Hemmet Behöver nog gnälla av mig lite, för att göra en jättelång historia kort så blev vi mer eller mindre tvingade att flytta från vårt...
Svar
15
· Visningar
2 449
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp