Husfrågor igen, "plintgrund"

MissFideli

Trådstartare
Om man hittar en sån där "låda", dvs sommarstuga utan isolering och på plintar (eller liknande) blir det ruskigt dyrt att fixa till ett åretruntboede av ett sånt? Isolering av väggar är väl relativt enkelt, tak och golv är ju värre då.
 
Sv: Husfrågor igen, "plintgrund"

Jag hade gjort som så här;
När jag hittar ett "lämpligt objekt", så rådfrågar jag självklart en snickare/byggare bob.. Denne kan ganska snart tala om vad det kan tänkas komma att kosta, och om det ens är värt det.
 
Sv: Husfrågor igen, "plintgrund"

Men det finns väl vinterbonade stugor på plint?
Alla fjällbyar är väl fulla med dylika byggnader.
 
Sv: Husfrågor igen, "plintgrund"

Jag har tyvärr inga snickare i bekantskapskretsen och jag tror att snickarna här i krokarna har annat att göra än att åka runt och titta på hus med mig :cool:
 
Sv: Husfrågor igen, "plintgrund"

Nyfiken fråga... vad menar du med sommarstuga?

/indianen som bor med familj året runt i en fd sommarstuga.
 
Sv: Husfrågor igen, "plintgrund"

Tja, ett oisolerat hus helt enkelt. Enkla väggar, papptak tror jag. Inget torp eller liknande alltså.
 
Senast ändrad:
Sv: Husfrågor igen, "plintgrund"

Okej.. själv så har jag en västkuststuga som är byggd 1975 och den är inte tilläggsisolerad utan är endast isolerad med det gullfiber som sattes dit när det byggdes.

De i mitt område som har sina hus på plintgrund har isolerat under samt "klätt in" grunden med brädor.

Vi har en friggebod på plintar som sonen bor i och den är tilläggsisolerad under med cellplast 100x1200x2400 mm fungerar kanon.
 
Sv: Husfrågor igen, "plintgrund"

Vad är cellplast? :angel: Frigolit? Hur gjorde ni med marken under huset, hänger cellplasten under huset eller?

Här finns det troligen ingen möjlighet att isolera utan att ta ner nuvarande fasaden, lägga på isolering och på med ny fasad. Insidan är liten som den är. Tror jag, har inte tittat så noga.
 
Sv: Husfrågor igen, "plintgrund"

Cellplats är typ frigolit ja :D Du kan kika på ByggMax hemsida om du vill kolla.

Det sitter mot undersidan av golvet med regler, makadamm och byggplats för att inte fukten ska tränga upp.
 
Sv: Husfrågor igen, "plintgrund"

Smart :bow: Funderade på hur man skulle kunna isolera så, men det låter ju smidigt och relativt enkelt.
 
Sv: Husfrågor igen, "plintgrund"

Nu bor inte vi i vår lilla stuga på vintern, men vi hade kunnat göra det. Den är isolerad med frigolit och gipsplattor på insidan, innanför dessa sitter spånplattor som vi målat. Gipset skyddar mot brand dessutom. Den håller svalkan från natten länge inpå dagen när hettan är som värst, och när vi värmer upp den med kamin så håller den värmen i många timmar utan underhållseldning. Materialet köpte min farbror på nån bygghandel ( typ byggmax) för ett par tusenlappar. Han köpte dessutom kantstötta bitar billigt, eftersom det ändå skulle upp spånskivor innanför.
 
Sv: Husfrågor igen, "plintgrund"

Är det enbart plintar, så har grundkonstruktionen sannolikt drag av en "äkta" torpargrund. Sen finns krypgrunden, där du täcker sidorna mellan plintarna - men då ökar också risken för att fukten stängs in.

Traditionellt sett användes gärna torpargrund med enbart plintar på äldre hus. Många är dock avsedda för åretruntboende, även om man med bättre tekniska förutsättningar ofta har tilläggsisolerat husen senare.

Googlar du på torpargrund och krypgrund så får du mycket info, om vad man skall akta sig för också ...
 
Sv: Husfrågor igen, "plintgrund"

Jag tror inte det finns nån grundkonstruktion? Det är som jag skrivit tidigare inte nått torp, alltså inte byggt för att klara åretruntboende. Det är en sån där stuga som ofta finns på koloniområden, enklast möjliga. Fast denna är nog lite större, typ kanske 40 kvm eller nått.
 

Liknande trådar

Anläggning Tror vi köpt borstar på olika typer av mässor, typ Falsterbo eller Göteborg Horse Show och nu när sista var utsliten har jag googlat mig...
Svar
2
· Visningar
506
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: miumiu
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 543
Senast: Ajda
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 477
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp