Hushållsassistent användbar?

vilde

Trådstartare
Jag skulle behöva en köttkvarn, en handdriven hade egentligen varit tillräcklig för det är inga stora mängder kött som skall malas. Men sen bakar jag också en del och en mixer hade inte heller varit dumt så jag har börjat fundera på om jag inte skulle satsa på en hushållsassistent. En begagnad sådan och den jag främst tänker på är Electrolux klassiska. Ni som har en sådan, vad tycker ni? Är det något man gärna använder eller står den bara i ett hörn och är i vägen?
 
Jag skulle behöva en köttkvarn, en handdriven hade egentligen varit tillräcklig för det är inga stora mängder kött som skall malas. Men sen bakar jag också en del och en mixer hade inte heller varit dumt så jag har börjat fundera på om jag inte skulle satsa på en hushållsassistent. En begagnad sådan och den jag främst tänker på är Electrolux klassiska. Ni som har en sådan, vad tycker ni? Är det något man gärna använder eller står den bara i ett hörn och är i vägen?
Älskar att använda min när man bakar, går ju så smidigt då.
 
Ett bra beslut!
Jag skulle inte kunna leva utan min assistent. :D

Det är ovärderlig när jag bakar och har mixer och andra tillbehör som jag gillar.
Jag är inne på mina andra kenwood. Den tidigare hette hugin och var från 70-talet men det är samma maskin.

Det finns olika skolor, antingen gillar man elektrolux eller kenwood. Jag skulle inte vilja ha en eletrolux och flera kompisar skulle aldrig kunna tänka sig något annat. :D

Begagnatmarknaden verkar finnas så skaffa en du! Blir et inte bra kan du ju sälja den vidare.
 
Jag har en gammal elektrolux från typsent 70-tal tidigt 80-tal (den är brun-orange....) och den är fantastiskt användbar. Använder den mest till bak, men den har även köttkvarn, korvhorn och ett gäng andra tillbehör som... eh... jag inte har nån aning om vad de gör :rofl:
 
Jag har en sån, som står i en låda i förrådet och dammar🤣
Det är dock inte dens fel, jag är bara inte den husliga typen😉

Jag har gjort korv med min en gång, vara man har rätt tillbehör verkar de väldigt användbara! Om man gillar sånt😆
 
Jag har en gammal elektrolux från typsent 70-tal tidigt 80-tal (den är brun-orange....) och den är fantastiskt användbar. Använder den mest till bak, men den har även köttkvarn, korvhorn och ett gäng andra tillbehör som... eh... jag inte har nån aning om vad de gör :rofl:
Undrade häpet om de gjorde den i brun-orange. Googlade och jajjamän :D
1609143638768.png
 
Älskar våran! Men skulle vilja ha en nyare, för att kunna använda den mer, det fattas knivar (fick svärfars gamla) och skulle vilja mala kött med den också men då behövs den slipas(?). Använder den till bakning nu, så smidigt!
 
Älskar våran! Men skulle vilja ha en nyare, för att kunna använda den mer, det fattas knivar (fick svärfars gamla) och skulle vilja mala kött med den också men då behövs den slipas(?). Använder den till bakning nu, så smidigt!
Kan du inte lämna in för slipning? Jag köpte en urgammal handdriven köttkvarn på loppis som tuggade köttfärs som om den var ny efter knivslipning.

Vill minnas även hålskivorna skulle slipas för att vara helt plana där kniven går emot. Men det kanske behövs mer sällan än vad knivarna slipas. Tror också det var standardmått som gör att det går att köpa nya skivor/knivar.
 
Kan du inte lämna in för slipning? Jag köpte en urgammal handdriven köttkvarn på loppis som tuggade köttfärs som om den var ny efter knivslipning.

Vill minnas även hålskivorna skulle slipas för att vara helt plana där kniven går emot. Men det kanske behövs mer sällan än vad knivarna slipas. Tror också det var standardmått som gör att det går att köpa nya skivor/knivar.
Ja men precis! Nått sånt borde borde absolut gå tänker jag, för det är ju egentligen jätte dumt att köpa en ny när den funkar :)
 
Vi har en Kenwood, major titanium heter nog modellen. Använder den till allt, bröd-o bulldegar, blendern gör smoothies, matberedarinsatsen fixar grönsaker och kvarninsatsen hackar nötter etc. Önskar vi hade plats att ha den framme på bänken, då skulle den antagligen användas varje dag. Nu snittar vi på en gång i veckan kanske.

Prioriterade volym på bunken och motorstyrka framför design när vi köpte, har aldrig ångrat köpet. :)
 
Vi har en Kenwood, major titanium heter nog modellen. Använder den till allt, bröd-o bulldegar, blendern gör smoothies, matberedarinsatsen fixar grönsaker och kvarninsatsen hackar nötter etc. Önskar vi hade plats att ha den framme på bänken, då skulle den antagligen användas varje dag. Nu snittar vi på en gång i veckan kanske.

Prioriterade volym på bunken och motorstyrka framför design när vi köpte, har aldrig ångrat köpet. :)
Bästa maskinen!
 
Jag skulle behöva en köttkvarn, en handdriven hade egentligen varit tillräcklig för det är inga stora mängder kött som skall malas. Men sen bakar jag också en del och en mixer hade inte heller varit dumt så jag har börjat fundera på om jag inte skulle satsa på en hushållsassistent. En begagnad sådan och den jag främst tänker på är Electrolux klassiska. Ni som har en sådan, vad tycker ni? Är det något man gärna använder eller står den bara i ett hörn och är i vägen?
Min mamma har använt sin extremt mycket. Den revolutionerade livet, ungefär. Tror hon haft samma maskin sedan slutet av 80-talet. Den bor i ett underskåp på en hylla som man knäpper loss och sedan lyfter man ut och upp hyllan och låser fast den bredvid bänken. En fiffig lösning.
Den har använts till det mesta. Särskilt minns jag det stora äppelmoskoket varje år, den kan användas för att lägga i hela äpplen och så kommer mos för sig och skal/fröhus för sig i ett annat rör.

Kan man använda den som mixer också?
 
Jag skulle behöva en köttkvarn, en handdriven hade egentligen varit tillräcklig för det är inga stora mängder kött som skall malas. Men sen bakar jag också en del och en mixer hade inte heller varit dumt så jag har börjat fundera på om jag inte skulle satsa på en hushållsassistent. En begagnad sådan och den jag främst tänker på är Electrolux klassiska. Ni som har en sådan, vad tycker ni? Är det något man gärna använder eller står den bara i ett hörn och är i vägen?
Låter bra, håll tassarna borta från Kitchen aid om du inte vill mest vispa grädde och röra sockerkaksmix som en amerikansk husmor :D .

Vår håller verkligen inte för Jan Hedhs bröddegar utan går varm på det.

Men den gör tillräckligt mycket jobb för att jag inser att jag skulle använda en Electrolux klassisk.
 
Fick hem min Electrolux hushållsassistent idag och den var nästan i nyskick. Mixern och köttkvarnen var helt oanvända. Så 1300 kr var ett fynd tycker jag nu :)

Jag skrev innan "alla tillbehör" men det var lite överdrivet, förutom deglandaren ingick köttkvarnen med tillbehör samt mixer.
 
Låter bra, håll tassarna borta från Kitchen aid om du inte vill mest vispa grädde och röra sockerkaksmix som en amerikansk husmor :D .

Vår håller verkligen inte för Jan Hedhs bröddegar utan går varm på det.

Men den gör tillräckligt mycket jobb för att jag inser att jag skulle använda en Electrolux klassisk.
Kitchen aid är inget att ha alltså? Jag skulle vilja ha en köksmaskin, framförallt för att knåda deg, men vet inte vad jag ska satsa på. Om dyrast är bäst eller inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 133
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 839
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 218
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 329
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp