Bukefalos 28 år!

Hushållsekonomi - tips & råd

Singoalla

Trådstartare
Nu blottar jag min hushållsekonomi lite, men jag känner att jag skulle behöva input från er. Jag är ensamstående och bor i en tvåa tillsammans med min hund. Jag har gått igenom min budget då jag tyckte att det är mycket pengar som bara ”försvinner” varje månad. Många bäckar små, som det heter. Jag märkte då att jag har 6661:- i fasta utgifter utöver hyran varje månad, vilket jag tycker låter som väldigt mycket :o Vad tycker ni? Där är det dock två stora utgifter med återbetalning av CSN-lån samt hundvakt.

Här är mina bäckar små (och stora):
Busskort 790:-
Medlemskap i Unionen 150:-
TV /bredband 636:-
El 271:-
Stöd till hjälporganisationer 145:-
Hundförsäkring 328:-
Medlemskap gym 199:-
Återbetalning lån 541:-
Återbetalning CSN 1200:-
Hemförsäkring 103:-
Spotify 99:-
Netflix 99:-
Mobilräkning ink avbetalning telefon 500:-
Hundvakt 1600:-

Det blir alltså 6661:- sammanlagt. Tycker ni att det ser helt orimligt ut för en ensamstående med hund? Jag har en hyra på 6400:- också (Stockholm) så det är 13061:- som ryker från kontot i början av varje månad. Sedan tillkommer ju såklart mat, hundmat, hushållsartiklar och annat nödvändigt.

Hur ser era utgifter ut? :)
 
Jag tycker det ser normalt ut, den posten som är enklast att dra ner är kanske tv:n? Kollar du på tv? Kan du byta till billigare bredband?

Annars tipsar jag om appen Tink :up: Den gjorde mig uppmärksam på en del utgifter som jag knappt ens noterade att jag hade, innan jag insåg att i klumpsumma var det rätt mycket pengar.. :o
 
Nu blottar jag min hushållsekonomi lite, men jag känner att jag skulle behöva input från er. Jag är ensamstående och bor i en tvåa tillsammans med min hund. Jag har gått igenom min budget då jag tyckte att det är mycket pengar som bara ”försvinner” varje månad. Många bäckar små, som det heter. Jag märkte då att jag har 6661:- i fasta utgifter utöver hyran varje månad, vilket jag tycker låter som väldigt mycket :o Vad tycker ni? Där är det dock två stora utgifter med återbetalning av CSN-lån samt hundvakt.

Här är mina bäckar små (och stora):
Busskort 790:-
Medlemskap i Unionen 150:-
TV /bredband 636:-
El 271:-
Stöd till hjälporganisationer 145:-
Hundförsäkring 328:-
Medlemskap gym 199:-
Återbetalning lån 541:-
Återbetalning CSN 1200:-
Hemförsäkring 103:-
Spotify 99:-
Netflix 99:-
Mobilräkning ink avbetalning telefon 500:-
Hundvakt 1600:-

Det blir alltså 6661:- sammanlagt. Tycker ni att det ser helt orimligt ut för en ensamstående med hund? Jag har en hyra på 6400:- också (Stockholm) så det är 13061:- som ryker från kontot i början av varje månad. Sedan tillkommer ju såklart mat, hundmat, hushållsartiklar och annat nödvändigt.

Hur ser era utgifter ut? :)
Allt verkar se helt normalt ut väl? Men mobilräkningen är kanske lite hög? eller? Jag sitter med två mobiler (iphone, inte senaste modell och en är avbetald men ändå) och en padda och betalar absolut inte mer än det dubbla (tror jag).
 
Nu blottar jag min hushållsekonomi lite, men jag känner att jag skulle behöva input från er. Jag är ensamstående och bor i en tvåa tillsammans med min hund. Jag har gått igenom min budget då jag tyckte att det är mycket pengar som bara ”försvinner” varje månad. Många bäckar små, som det heter. Jag märkte då att jag har 6661:- i fasta utgifter utöver hyran varje månad, vilket jag tycker låter som väldigt mycket :o Vad tycker ni? Där är det dock två stora utgifter med återbetalning av CSN-lån samt hundvakt.

Här är mina bäckar små (och stora):
Busskort 790:-
Medlemskap i Unionen 150:-
TV /bredband 636:-
El 271:-
Stöd till hjälporganisationer 145:-
Hundförsäkring 328:-
Medlemskap gym 199:-
Återbetalning lån 541:-
Återbetalning CSN 1200:-
Hemförsäkring 103:-
Spotify 99:-
Netflix 99:-
Mobilräkning ink avbetalning telefon 500:-
Hundvakt 1600:-

Det blir alltså 6661:- sammanlagt. Tycker ni att det ser helt orimligt ut för en ensamstående med hund? Jag har en hyra på 6400:- också (Stockholm) så det är 13061:- som ryker från kontot i början av varje månad. Sedan tillkommer ju såklart mat, hundmat, hushållsartiklar och annat nödvändigt.

Hur ser era utgifter ut? :)

Tycker det ser helt normalt ut, men jag reagerade på kostnaden för hundförsäkringen. Det är nästan vad min boxertik (mao stor och sjuk ras) på 7 år kostar per månad hos If, har fått för mig att du har en liten hund? :confused:
 
Nu blottar jag min hushållsekonomi lite, men jag känner att jag skulle behöva input från er. Jag är ensamstående och bor i en tvåa tillsammans med min hund. Jag har gått igenom min budget då jag tyckte att det är mycket pengar som bara ”försvinner” varje månad. Många bäckar små, som det heter. Jag märkte då att jag har 6661:- i fasta utgifter utöver hyran varje månad, vilket jag tycker låter som väldigt mycket :o Vad tycker ni? Där är det dock två stora utgifter med återbetalning av CSN-lån samt hundvakt.

Här är mina bäckar små (och stora):
Busskort 790:-
Medlemskap i Unionen 150:-
TV /bredband 636:-
El 271:-
Stöd till hjälporganisationer 145:-
Hundförsäkring 328:-
Medlemskap gym 199:-
Återbetalning lån 541:-
Återbetalning CSN 1200:-
Hemförsäkring 103:-
Spotify 99:-
Netflix 99:-
Mobilräkning ink avbetalning telefon 500:-
Hundvakt 1600:-

Det blir alltså 6661:- sammanlagt. Tycker ni att det ser helt orimligt ut för en ensamstående med hund? Jag har en hyra på 6400:- också (Stockholm) så det är 13061:- som ryker från kontot i början av varje månad. Sedan tillkommer ju såklart mat, hundmat, hushållsartiklar och annat nödvändigt.

Hur ser era utgifter ut? :)

Det ser väl inte så annorlunda ut tycker jag :)
Nöjen i form av hund,gym och tv/ljud = 3000.-/månad, resten är sånt man behöver betala för att kunna bo och ta sig någonstans.
 
Om du betalar 1200 kr/mån till CSN, tjänar du ju inte alarmerande lite vad jag kan förstå. Och det är rimligt att man låter sina utgifter - sitt liv, sin bekvämlighet - följa inkomsterna.

För mig ser det där väldigt normalt ut, jag tänker att det möjligen finns kanske 150 kr/mån att spara om du lägger en massa tid för att kolla el-. och mobil/tv-avtal. Är det ens värt besväret?

Trösta dig med att hunden är en hund, inte en häst. :)
 
Jag tycker det ser normalt ut, den posten som är enklast att dra ner är kanske tv:n? Kollar du på tv? Kan du byta till billigare bredband?

Annars tipsar jag om appen Tink :up: Den gjorde mig uppmärksam på en del utgifter som jag knappt ens noterade att jag hade, innan jag insåg att i klumpsumma var det rätt mycket pengar.. :o

Bra tips. Jag ska ringa Com Hem också, kollar på typ 3 kanaler och har typ 100 :p
 
Allt verkar se helt normalt ut väl? Men mobilräkningen är kanske lite hög? eller? Jag sitter med två mobiler (iphone, inte senaste modell och en är avbetald men ändå) och en padda och betalar absolut inte mer än det dubbla (tror jag).

Jag skaffade ny mobil precis innan semestern så det är en helt ny avbetalning som jag börjat med. Gissar att det är därför! Innan detaljer jag typ 250:-
 
Tycker det ser helt normalt ut, men jag reagerade på kostnaden för hundförsäkringen. Det är nästan vad min boxertik (mao stor och sjuk ras) på 7 år kostar per månad hos If, har fått för mig att du har en liten hund? :confused:

Ja, det stämmer. Jag skaffade en ganska maffig försäkring till honom när jag köpte honom, men då låg den ändå på ca 250:- sen har den stigit. Ska ringa Agria och se om vi kan hitta en bättre lösning :) Kanske inte behöver den värsta..
 
Om du betalar 1200 kr/mån till CSN, tjänar du ju inte alarmerande lite vad jag kan förstå. Och det är rimligt att man låter sina utgifter - sitt liv, sin bekvämlighet - följa inkomsterna.

För mig ser det där väldigt normalt ut, jag tänker att det möjligen finns kanske 150 kr/mån att spara om du lägger en massa tid för att kolla el-. och mobil/tv-avtal. Är det ens värt besväret?

Trösta dig med att hunden är en hund, inte en häst. :)
Det baseras väll inte på inkomst längre?
 
Jag har mitt csn på kvartal, sen delar jag upp det själv per månad. Det blev "billigare" än att ändra till per månad (jag gjorde det för jag trodde det skulle bli lägre i månaden då).
 
Ja, det stämmer. Jag skaffade en ganska maffig försäkring till honom när jag köpte honom, men då låg den ändå på ca 250:- sen har den stigit. Ska ringa Agria och se om vi kan hitta en bättre lösning :) Kanske inte behöver den värsta..

Min corgi fyller två i februari, är försäkrad i Folksam med 75000 i veterinärvård, betalar 165 kr i månaden! :)
 
Vi (jag, man, två barn) har ca 17-20' i fasta avgifter inkl mat. Inte inkl bensin. Vi har hus, fem bilar, hästsläp, två hästar, två katter och två kaniner. Inget lån förutom huslån som ligger på 1,3 miljoner.
På hästarna och bilarna lägger vi väl endel pengar men i övrigt är vi rätt sparsamma och har inga onödiga utgifter etc.
Dina kostnader låter helt normala. Har man inte häst, bil och hus så sparar man ju en hel del bara där.
 
Det baseras väll inte på inkomst längre?

Jag har verkligen ingen aning faktiskt! Men visst kan jag tycka att jag betalar mycket. Dock har jag haft tilläggslån av CSN de sisa 1,5 året så det påverkar nog mycket. Men för att svara @Petruska så har jag absolut en bra (helt rimlig) lön så jag klarar mig fint trots att "bäckarna" blir en del!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp