Huskärlek

Jag har ett hus långt ute på landet mitt i ingenstans som jag har bott i i ungefär ett halvår nu. Det är väldigt spännande, för stugan har en lång och brokig historia men det är ingen som har bott permanent/vintertid här på sannolikt över 60 års tid, så jag känner mig lite som en pionjär kan man säga och har egentligen ingen aning om vad jag har att vänta…

Huset har varit rätt så orört och det mesta är av gammalt snitt. Att vara här är som att resa bakåt i tiden - och så ska det få vara! Byggnadsvård och bevarande är mina ledord. Tillsammans med att försöka mecka in ett drägligt vardagsliv med så få justeringar som möjligt. (Här skall dock erkännas att utedasset är på väg att ersättas med någon modernare lösning, och att de sannolikt drygt 80-åriga elledningarna redan har bytts ut till nya… 😉 )

Trappan upp till övervåningen är sliten och nött, med hack och flisor som har gått i träet och färg som släppt på sina ställen. En vän som besökte mig frågade “Vad ska du göra åt trappan?” Och mitt enkla svar är “Ingenting”. Den är alldeles perfekt precis som den är, med alla sina spår av liv och år av användande. Så länge den håller anser jag inte att jag behöver “göra något åt” den. Jag tänker bara fortsätta gå i den och sätta mina spår…

Huset har en sån enormt stark karaktär! Det är lite svårt att förklara... Men det är lite som en människa med stark personlighet som kan kliva in i ett rum och ta över hela rummet med sin utstrålning. Sån stark personlighet har min lilla stuga! 😊 Jag kan bara inte låta bli att falla för den.

När jag hade skrivit på kontraktet, fått nycklarna och första gången skulle kliva in helt själv i mitt hus så var det nästan som att jag bad lite om ursäkt. Det var en avvaktande känsla som tog emot mig. Som om huset tänkte “vem är du och hur ska det här gå?....”
Jag förklarade mina avsikter med att ta hand om huset på bästa sätt, och hoppades på att huset ville göra detsamma med mig. Det kändes som att jag behövde be om ett godkännande från huset för att få kliva in.

Och nu är jag kär.
Jag älskar att vara här.
Det är en helt fantastisk känsla att vara i det här huset.
Helt annorlunda mot mitt förra hus, som jag aldrig riktigt fick nån känsla för.

Jag känner mig privilegierad som får vara en liten liten del av den här stugans långa historia.
På ett sätt känner jag mig “rekryterad” hit. Det var många och konstiga virrvägar på vägen hit, men nu är jag här, och jag undrar om inte huset har nån privat tumme med ödet och la nåt slags beställningsuppdrag på att få hit nån som var knasig nog att komma hit och bosätta sig… 😉 Det känns lite som att det inte är jag som äger huset, utan huset som äger mig. Och jag kan inte påstå att det känns som att jag är den enda som håller till i den här byggnaden heller… Men än så länge bara som en positiv känsla.

Det ska bli väldigt spännande att få stifta bekantskap med det här huset. Jag ska klia det lite bakom öronen och bl a ägna mig åt välbehövlig fönsterrenovering framåt vårkanten. Rådfråga någon om jag inte skulle kunna behålla den gamla slitna fasaden trots allt, och bara smeka på lite ny slamfärg. Kanske varsamt strö ut lite mer av något träigt varmt fluff uppe på vinden. Jag får se vad det blir helt enkelt. Men odla ska jag i alla fall göra!
 

Så himla härlig läsning! Jag känner igen mig från när jag tittade på min lägenhet, jag klev in och blev förälskad vid första ögonkastet. Sen försökte jag vara förnuftig och inte köpa, men kunde inte stå emot förälskelsen. Sen efter flytt har jag såklart stött på grejer som inte varit bra och sånt jag "borde" kollat upp innan, men nu är jag så kär att jag liksom ser bortom detta och är bara fånigt lycklig. :)

Ser fram emot fler uppdateringar om huset!
 
Det är verkligen spännande, för "man köper inte" ett hus som stått obebott så länge - tyckte alla runtomkring mig... :p Till och med mäklaren och säljarna verkade bli bleka om nosen och började stamma nervöst när det vid kontraktsskrivningen kom fram att jag tänkte bo i stugan permanent (frågan hade inte kommit upp tidigare i processen). Inte lät jag göra nån besiktning heller... :angel: Jag var helt medveten om att precis allting kunde vara fel med ett sånt gammalt hus.

Jag har haft några hus innan (varav även en sommarstuga som jag gjorde om till permanentboende) och känner mig väl rätt så bevandrad med vilka problem som kan uppstå (hoppas jag). Har dock aldrig haft något såhär gammalt hus förut. På sätt och vis flyttade jag hit för att jag ville öva på problemlösning och testa mina gränser för vad jag klarar. Jag var fullt förberedd på trassel och umbäranden!
...och nu har nästan halva vintern gått, och det bara tuffar på! :confused: Allt funkar över förväntan. Jag fattar ingenting. Var är alla problem?! Kom igen nu! :D
Men istället känner jag mig bara väldigt väl omhändertagen av en stuga som verkar lycklig över att någon vill bo i den igen! :love:
 
Så länge priset är rimligt i förhållande till vilka problem ett sån gammalt hus kan ha så kanske inte besiktning är nödvändigt. Du verkar ju ha gått in i detta med öppna ögon :) Hoppas allt går lika bra även fortsättningsvis för er!
Tack!
Eftersom säljarna inte hade låtit göra någon besiktning så skulle jag ha fått bekosta den själv, och jag har varit med vid flera besiktningar och läst ännu fler besiktningsprotokoll så jag vet ju lite vilka områden de tittar på och kan slå ner på, och jag hade undersökt huset väldigt noggrant själv. Men det var verkligen inte självklart att hoppa över det (så GÖR man ju bara inte!) - jag var rätt nervös och konsulterade flera vänner innan jag beslutade mig. Jag har ju varken en besiktningsmans kunskaper eller för den delen mätverktyg...

Sen skulle jag få en försäkringsbesiktning i och med att jag tecknade försäkring på huset, vilken visserligen inte är lika omfattande som en överlåtelsebesiktning, men jag var verkligen förberedd på att besiktningsmannen skulle svimma av och drömma mardrömmar efter att ha gått igenom mitt hus och lämna ett protokoll fullt av feta röda kryss på ALLT... :p Det är ändå ett 150 år gammalt hus som helrenoverades senast för 85 år sedan som vi pratar om.... ;) Men döm om min förvåning när det enda besiktningsmannen hade att slå ner på var att jag borde fixa nån avledningsfåra för vattnet från utomhusdelen till luftluftvärmepumpen (som tidigare ägare satt in innan försäljning) samt att det saknades vattenfelsbrytare på inkommande vatten.
That was it.

Jag trodde att det var dolda kameran, så paff blev jag, men han hade verkligen inte mycket mer att anmärka på (ur försäkringssynpunkt), och då hade han ändå krupit upp på vinden och mätt fukthalten i träet och så.
Husets grund är en mullbänksgrund och går inte att komma in i, så hur status är på grunden är okänt, vilket besiktningsmannen såklart reserverade sig för.
Men annars så var det det renaste besiktningsprotokoll jag nånsin fått på ett hus.
Extremt oväntat.
:laugh:
 
Tack!
Eftersom säljarna inte hade låtit göra någon besiktning så skulle jag ha fått bekosta den själv, och jag har varit med vid flera besiktningar och läst ännu fler besiktningsprotokoll så jag vet ju lite vilka områden de tittar på och kan slå ner på, och jag hade undersökt huset väldigt noggrant själv. Men det var verkligen inte självklart att hoppa över det (så GÖR man ju bara inte!) - jag var rätt nervös och konsulterade flera vänner innan jag beslutade mig. Jag har ju varken en besiktningsmans kunskaper eller för den delen mätverktyg...

Sen skulle jag få en försäkringsbesiktning i och med att jag tecknade försäkring på huset, vilken visserligen inte är lika omfattande som en överlåtelsebesiktning, men jag var verkligen förberedd på att besiktningsmannen skulle svimma av och drömma mardrömmar efter att ha gått igenom mitt hus och lämna ett protokoll fullt av feta röda kryss på ALLT... :p Det är ändå ett 150 år gammalt hus som helrenoverades senast för 85 år sedan som vi pratar om.... ;) Men döm om min förvåning när det enda besiktningsmannen hade att slå ner på var att jag borde fixa nån avledningsfåra för vattnet från utomhusdelen till luftluftvärmepumpen (som tidigare ägare satt in innan försäljning) samt att det saknades vattenfelsbrytare på inkommande vatten.
That was it.

Jag trodde att det var dolda kameran, så paff blev jag, men han hade verkligen inte mycket mer att anmärka på (ur försäkringssynpunkt), och då hade han ändå krupit upp på vinden och mätt fukthalten i träet och så.
Husets grund är en mullbänksgrund och går inte att komma in i, så hur status är på grunden är okänt, vilket besiktningsmannen såklart reserverade sig för.
Men annars så var det det renaste besiktningsprotokoll jag nånsin fått på ett hus.
Extremt oväntat.
:laugh:

De kunde bygga förr i tiden :heart

Mina föräldrar gjorde en tillbyggnad av mitt hus när jag föddes (dvs 50 år sedan snart) och den är skräp, ett riktigt fuskbygge. Det är kallare där än i den gamla delen som är från slutet av 1800-talet...
 
Det är något speciellt med gamla hus.

Mitt byggdes 1882 av en J.A. Hans släkt bodde sedan här tills ett barnbarnsbarn sålde det på 2000-talet. De näst sista i släkten tänkte ha det som sommarhus till en början och eftersom pengarna fanns så rustades det. En gavel som var rutten revs och reglades upp. Alla ledningar, både vatten och el är bytta och den gamla spispannan är kompletterad en vedpanna plus acc.tankar i ett hus på gården. Men det är fortfarande ett gammalt hus. :love:

Jag vet platsens och byns historia ner på 1300-talet. Det inger respekt.

Lycka till med ditt gamla hus TS!
 
Jag bor också i ett 1800-talshus. Exakt vem som byggde nuvarande boningshus det vet jag inte, men jag vet vad paret som byggde jordkällaren heter. Med hjälp av initialerna hittade jag dem i husförhörslängd. Jordkällaren byggdes år 1888, och det känns rätt troligt att huset kan vara från samma tid. Huset friköptes av en man på 1930-talet, och sedan bodde den släkten här till 90-talet när torpet såldes till danskar som fritidshus. Vi köpte det sedan som permanentbostad år 2016. Älskar vårt hus :) !!
 
Vad fint du skriver om huset!
Jag gillar när man har respekt för huset man köper och vad det vill vara.

Vill du lägga ut någon bild?
Här är stugan i slutet av november när det kom lite snö.
stugan.jpg
 
Jag bor också i ett 1800-talshus. Exakt vem som byggde nuvarande boningshus det vet jag inte, men jag vet vad paret som byggde jordkällaren heter. Med hjälp av initialerna hittade jag dem i husförhörslängd. Jordkällaren byggdes år 1888, och det känns rätt troligt att huset kan vara från samma tid. Huset friköptes av en man på 1930-talet, och sedan bodde den släkten här till 90-talet när torpet såldes till danskar som fritidshus. Vi köpte det sedan som permanentbostad år 2016. Älskar vårt hus :) !!
Jag har också letat i husförhörslängder och bland gamla historiska dokument. :) Utifrån det gissar jag att min stuga byggdes 1873. Stugans officiella byggår är från när den byggdes om på 30-talet, men dels finns det många tecken i byggnaden på att den måste vara äldre än så (tex mullbänksgrund, timmerkonstruktion och hur den då tillbyggda övervåningen är planerad) och dels har jag hittat stugan i historiska dokument från och med 1873. Stugan byggdes av den gård som äger marken runtomkring, och har framförallt använts som statarbostad. Jag har hittat 21 olika familjer som har bott i huset under åren - som mest 10 personer samtidigt i ett torp som då var på ca 45 kvm!... :jawdrop:
Det är en del av Sveriges historia som nu känns väldigt avlägsen, men det känns så häftigt att den här stugan var med på den tiden! :love:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 150
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 472
Senast: verser
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 264
Senast: Calmiche
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp