Bukefalos 28 år!

MissFideli

Trådstartare
Tydligen är det folk här som är totalt blinda. Man vägrar tro på att katter kastas ut, att katter överges och dumpas. Hur man så totalt kan ha missat hur verkligheten ser ut är för mig en gåta, men här kommer i alla fall lite information till er som inte verkar vilja se det och till er som av andra skäl inte vet detta.

Dessa katters öden är tagna från KKS's hemsida, KKS är den största föreningen i Sverige som sysslar med hemlösa och oönskade katter. Dom "opererar" mest i södra Sverige, men i många städer finns det privata katthem som drivs i egen regi, på bidrag skänkta från spnsorer.
Man räknar med att det finns över 100.000 hemlösa katter i Sverige. Endel har säkert flyttat hemifrån frivilligt, men ägarna har inte varit tillräckligt intresserade av dom för att ID-märka dom och på så vis kunna få hem dom igen. Endel dumpas medvetet, det har hittats kartinger på motorvägar med katter i. Man har sett bilar stanna och kasta ut katter längs vägar, endel flyttar sonika ifrån katten osv. Visst finns det dom som föds ute, men eftersom det inte finns vildkatter i Sverige så härör ALLA hemlösa katter från tamkatter som av olika skäl inte längre har nån ägare.
Många plockas in från kolonier, ställen där katterna sökt varandras sällskap och bildat stora grupper. Ofta blir grupperna så stora att dom blir störande för andra och kommunen blir tvungna att gå in och på nått vis göra sig av med dom. Ibland kan katthemmen och privata eldsjälar ta in dom, ibland får dom helt enkelt sluta sina liv. Återigen, hade ägarna kostat på deras katt en ID-märkning och kastrering, så hade detta kunna undvikas.

Stumpan och hennes syster Lucy, Zila och Zové hittades i Ystads ankdamm.
Zila & Zové fångades in i slutet av sommaren-06 och finns nu i permanent hem. I vintras fick Lucy & Stumpan komma in i värmen.

*****
Selma & Sofie kunde inte vara kvar i hemmet på grund av att de bidrog till slitage i hemmet då ägarna nu skulle renovera (!).
*****
Wilmas ägare övergav henne när de flyttade, de bara åkte och lämnade kvar henne på trappan.
*****
Kajsa dök en dag upp på en innergård i centrala Lund (ungefär samtidigt som Stina) med svullen mage som om hon vore dräktig (hon var dock redan kastrerad) men det berodde på undernäring och maskar. Hon hade en liten lapp i halsbandet där texten höll på att tvättas bort av regnet men där det stod: Du får mig gärna. Jag har flyttat ut från Stora Algatan.
*****
Bodil och Arne satt i en transportbur utanför zoo affären i Alvesta. Ägaren till affären kontaktade Polisen som i sin tur kontaktade KKS.
*****

Detta är alltså bara en bråkdel av alla öden där. Dom flesta är alltså inplockade ur stora kolonier, men som ovan visar så är det många som råkar ut för människans grymhet och nollställda samvete.
 
Senast ändrad:
Sv: Huskatter

Tydligen är det folk här som är totalt blinda. Man vägrar tro på att katter kastas ut, att katter överges och dumpas. Hur man så totalt kan ha missat hur verkligheten ser ut är för mig en gåta, men här kommer i alla fall lite information till er som inte verkar vilja se det och till er som av andra skäl inte vet detta.

Dessa katters öden är tagna från KKS's hemsida, KKS är den största föreningen i Sverige som sysslar med hemlösa och oönskade katter. Dom "opererar" mest i södra Sverige, men i många städer finns det privata katthem som drivs i egen regi, på bidrag skänkta från spnsorer.
Man räknar med att det finns över 100.000 hemlösa katter i Sverige. Endel har säkert flyttat hemifrån frivilligt, men ägarna har inte varit tillräckligt intresserade av dom för att ID-märka dom och på så vis kunna få hem dom igen. Endel dumpas medvetet, det har hittats kartinger på motorvägar med katter i. Man har sett bilar stanna och kasta ut katter längs vägar, endel flyttar sonika ifrån katten osv. Visst finns det dom som föds ute, men eftersom det inte finns vildkatter i Sverige så härör ALLA hemlösa katter från tamkatter som av olika skäl inte längre har nån ägare.
Många plockas in från kolonier, ställen där katterna sökt varandras sällskap och bildat stora grupper. Ofta blir grupperna så stora att dom blir störande för andra och kommunen blir tvungna att gå in och på nått vis göra sig av med dom. Ibland kan katthemmen och privata eldsjälar ta in dom, ibland får dom helt enkelt sluta sina liv. Återigen, hade ägarna kostat på deras katt en ID-märkning och kastrering, så hade detta kunna undvikas.

Stumpan och hennes syster Lucy, Zila och Zové hittades i Ystads ankdamm.
Zila & Zové fångades in i slutet av sommaren-06 och finns nu i permanent hem. I vintras fick Lucy & Stumpan komma in i värmen.

*****
Selma & Sofie kunde inte vara kvar i hemmet på grund av att de bidrog till slitage i hemmet då ägarna nu skulle renovera (!).
*****
Wilmas ägare övergav henne när de flyttade, de bara åkte och lämnade kvar henne på trappan.
*****
Kajsa dök en dag upp på en innergård i centrala Lund (ungefär samtidigt som Stina) med svullen mage som om hon vore dräktig (hon var dock redan kastrerad) men det berodde på undernäring och maskar. Hon hade en liten lapp i halsbandet där texten höll på att tvättas bort av regnet men där det stod: Du får mig gärna. Jag har flyttat ut från Stora Algatan.
*****
Bodil och Arne satt i en transportbur utanför zoo affären i Alvesta. Ägaren till affären kontaktade Polisen som i sin tur kontaktade KKS.
*****

Detta är alltså bara en bråkdel av alla öden där. Dom flesta är alltså inplockade ur stora kolonier, men som ovan visar så är det många som råkar ut för människans grymhet och nollställda samvete.


Det finns inte en enda människa i detta land som inte vet att det finns katter som blir dumpade och är hemlösa. Det innebär inte att alla som vill ha en katt skulle kunna tänka sig att ta hand om en av dessa katter.
 
Sv: Huskatter

Tydligen är det folk här som är totalt blinda. Man vägrar tro på att katter kastas ut, att katter överges och dumpas. Hur man så totalt kan ha missat hur verkligheten ser ut är för mig en gåta, men här kommer i alla fall lite information till er som inte verkar vilja se det och till er som av andra skäl inte vet detta.

Dessa katters öden är tagna från KKS's hemsida, KKS är den största föreningen i Sverige som sysslar med hemlösa och oönskade katter. Dom "opererar" mest i södra Sverige, men i många städer finns det privata katthem som drivs i egen regi, på bidrag skänkta från spnsorer.
Man räknar med att det finns över 100.000 hemlösa katter i Sverige. Endel har säkert flyttat hemifrån frivilligt, men ägarna har inte varit tillräckligt intresserade av dom för att ID-märka dom och på så vis kunna få hem dom igen. Endel dumpas medvetet, det har hittats kartinger på motorvägar med katter i. Man har sett bilar stanna och kasta ut katter längs vägar, endel flyttar sonika ifrån katten osv. Visst finns det dom som föds ute, men eftersom det inte finns vildkatter i Sverige så härör ALLA hemlösa katter från tamkatter som av olika skäl inte längre har nån ägare.
Många plockas in från kolonier, ställen där katterna sökt varandras sällskap och bildat stora grupper. Ofta blir grupperna så stora att dom blir störande för andra och kommunen blir tvungna att gå in och på nått vis göra sig av med dom. Ibland kan katthemmen och privata eldsjälar ta in dom, ibland får dom helt enkelt sluta sina liv. Återigen, hade ägarna kostat på deras katt en ID-märkning och kastrering, så hade detta kunna undvikas.

Stumpan och hennes syster Lucy, Zila och Zové hittades i Ystads ankdamm.
Zila & Zové fångades in i slutet av sommaren-06 och finns nu i permanent hem. I vintras fick Lucy & Stumpan komma in i värmen.

*****
Selma & Sofie kunde inte vara kvar i hemmet på grund av att de bidrog till slitage i hemmet då ägarna nu skulle renovera (!).
*****
Wilmas ägare övergav henne när de flyttade, de bara åkte och lämnade kvar henne på trappan.
*****
Kajsa dök en dag upp på en innergård i centrala Lund (ungefär samtidigt som Stina) med svullen mage som om hon vore dräktig (hon var dock redan kastrerad) men det berodde på undernäring och maskar. Hon hade en liten lapp i halsbandet där texten höll på att tvättas bort av regnet men där det stod: Du får mig gärna. Jag har flyttat ut från Stora Algatan.
*****
Bodil och Arne satt i en transportbur utanför zoo affären i Alvesta. Ägaren till affären kontaktade Polisen som i sin tur kontaktade KKS.
*****

Detta är alltså bara en bråkdel av alla öden där. Dom flesta är alltså inplockade ur stora kolonier, men som ovan visar så är det många som råkar ut för människans grymhet och nollställda samvete.
Bra att du tar upp detta!
Och jag håller med om det du skrivit.
 
Sv: Huskatter

Det finns inte en enda människa i detta land som inte vet att det finns katter som blir dumpade och är hemlösa. Det innebär inte att alla som vill ha en katt skulle kunna tänka sig att ta hand om en av dessa katter.

Nej. Men vill man inte avla utan bara ha en trevlig huskatt till sällskap förstår jag inte varför man inte skulle kunna göra en god gärning och ta till sig en hemlösing. Det finns ju kattungar på katthemmen också.
 
Sv: Huskatter

Väl talat, MissFideli!
Det största problemet för mig är att folk inte inser att de i allra högsta grad bidrar till detta genom att ha fertila katter ute.
 
Sv: Huskatter

Väl talat, MissFideli!
Det största problemet för mig är att folk inte inser att de i allra högsta grad bidrar till detta genom att ha fertila katter ute.
Ja precis, och att folk inte vaccinerar, ID-märker, besiktigar och tar lite mer betalt för ungarna tror jag också är en bidragande orsak.
 
Sv: Huskatter

*knapplån*

Låt saker som användare skrivit i andra trådar få vara kvar i de trådarna. Jag tycker rent generellt att det är väldigt fult att dra upp användares åsikter eller citat från tidigare trådar för att bevisa en poäng i andra trådar. Jag tillåter inga angrepp på användare, inte ens antydan till sådana.

Diskutera gärna generellt men utan insinuationer om att andra användare på forumet är okunniga eller "totalt blinda" eller dylikt.

/Erica - moderator
 
Sv: Huskatter

Ok, varför är det så? Borde man inte kunna stå för vad man skriver?
Jag skulle inte ta illa vid mig om någon tog upp det jag skrivit från andra trådar alls.
(Inget illa ment)
 
Sv: Huskatter

Det handlar inte om att inte stå för vad man skriver, utan om en väldigt otrevlig form av "hetsjakt" som har gått överstyr på andra forum. Att försöka få andra användare att trampa i klaveret eller motsäga sig själv. Jag vill inte hamna i den situationen här...

Det är ju bra om du inte tar illa upp, men många andra gör det tyvärr. Jag tycker också att det är ett dåligt sätt att ge en användare en chans att ändra åsikt, om man hela tiden ska få sina egna (gärna snedvridna) åsikter slängda i ansiktet på sig hela tiden. Varför inte ta varje ny tråd som en ny chans att komma till något slags samförstånd istället för att anklaga? Det är min poäng. Nu ska jag inte stjäla mer utrymme i MissFidelis tråd! :idea:

/Erica - moderator
 
Sv: Huskatter

Jaha!
Och vad vill du att jag skall göra åt det?

Hon vill säkert inte att just du ska göra något åt det ;) utan snarare sprida info om hemlösa katter situation i Sverige.
Ett mycket bra initiativ tycker jag eftersom det verkar som att många männsikor inte har så stor insikt i detta.
 
Sv: Huskatter

Jag som vill ha stallkatter får inga katter från något katthem.
Så mina katter kommer från annat håll.
 
Sv: Huskatter

Det där är ju också väldigt konstigt, en stallkatt med dom rätta förutsättningarna är ju en otroligt lycklig katt! Och ändå får dom inte säljas till det...
 
Sv: Huskatter

Vem har sagt vilket? Att dom är lyckliga eller att man inte får köpa dom från katthem? Att dom är lyckliga påstår jag, att man inte får köpa dom från katthem påstår Inte_Ung.
 
Sv: Huskatter

Jag som vill ha stallkatter får inga katter från något katthem.
Så mina katter kommer från annat håll.
Ja men ifon är bra att den sprids ändå.
Det handlar inte bara om att alla måste ta hand om en katthemskatt.
Det handlar om att öka ett medvetande i samhället. Om hemlösa katter, kattens status osv.
 
Sv: Huskatter

Jaha!
Och vad vill du att jag skall göra åt det?

Farmförallt behöver "svensson" med ett gäng okastrerade katter som ränner ute förstå vad det har för konsekvenser.
"Kalle" som inte ville ha kattungarna utan dumpade dem i skogen måste också förstå vad det leder till.
"lisa" Som vill ha kattungar efter sin så söta hona måste förstå vad som kan hända. Hon ger bort ungarna gratis eller "1 kr tassen". Har katten otur bli den utslängd när den blir könsmogen för den börjar bli "jobbig".

Ingen säger att alla måste ta katter från katthem, jag har själv ingen möjlighet till det då jag har avelskatter och vill ha plats till dem men jag gör "mitt" på annat sätt genom att donera mat och hjälpa till som volontär.

Det är vi människor som har ställt till det så här för katten, det är vårt ansvar att hjälpa dem.
 
Sv: Huskatter

Jag som vill ha stallkatter får inga katter från något katthem.
Så mina katter kommer från annat håll.

Vad har du kontaktat för katthem? De flesta katthem brukar ha någon katt/några katter som inte går att hålla som innekatter och de borde passa utmärkt som stallkatter.
 
Sv: Huskatter

kl

Jo men när man gärna vill ta hand om ett djur som finns på katt/hundhem och verkligen behöver ett hem, så får man avslag bara för att man råkar vara ett år för ung! Vad är bäst; ett gott hem hos en som är 20 eller ett helvete på jorden utan? DET kanske man skulle ta upp lite oftare.

(Vica putt på diverse sk "Katthem")
 
Sv: Huskatter

kl

Jo men när man gärna vill ta hand om ett djur som finns på katt/hundhem och verkligen behöver ett hem, så får man avslag bara för att man råkar vara ett år för ung! Vad är bäst; ett gott hem hos en som är 20 eller ett helvete på jorden utan? DET kanske man skulle ta upp lite oftare.

(Vica putt på diverse sk "Katthem")

Oj, jag känner många i 20-årsåldern som tagit katthemskatter utan problem. Jättetrist att du fått dåligt bemötande.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Ja för att göra en lång story kort, jag bor i lägenhet men huset är ligger "mitt ute i skogen" så det är inte så att vi har ett överflöd...
2
Svar
25
· Visningar
2 546
Senast: vallhund
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 776
Senast: Pudlan
·
Äldre Jag tror att vi precis har varit med om den absoluta höjden av idioti i bostadssammanhang! Dottern har precis blivit sambo och flyttat...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 598
Senast: tanten
·
Övr. Hund Skriver anonymt eftersom de personer det handlar om är mina hyresvärdar, varför detta är lite känsligt. Läget är alltså såhär; Grannen...
Svar
16
· Visningar
2 790
Senast: Ensam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp