Huskattsutställning

Jag har ställt ut min en gång. Just nu är det dock oklart om de blir fler gånger men jag svarar gärna på frågor i den andra tråden också :)
 
Förlåt, helt ot, men varje gång jag hör ordet huskatt får jag den här låten på hjärnan

Mvh tv-barnkanals-skadad
(och kommer nu sjunga den hela vägen hem :o)
:eek:
Det var det hemskaste jag har hört! :rofl: MEN vad kul att höra att de har koll på att det heter norsk skogkatt, och inte skogskatt! :up:
/Ägare till skogkatt som ofta får frågan om jag har en, you guessed it, skogskatt
 
Förlåt, helt ot, men varje gång jag hör ordet huskatt får jag den här låten på hjärnan

Mvh tv-barnkanals-skadad
(och kommer nu sjunga den hela vägen hem :o)
Vafaan? 😂🙈🤣
Du har precis förstört hela ordet huskatt för mig 😉, jag som precis lärt mig säga huskatt istället för bondkatt (bonnkatt) om mina älsklingar.

Till ts @MarieJ Jag ställer huskatter och gått från nybörjare 2015 (sen uppehåll 2016) till att jag började igen och blev fast 2017 och nu även varit på SW och World Winner så jag svarar gärna på det jag kan.
Jag fick mycket hjälp i den stora utställningstråden när jag började *tacksam*.
Och den är ju inte jätteaktiv så det är ju inte så att nya inlägg försvinner på en vecka eller månad, så jag tycker som de andra att det är roligare om vi alla håller ihop och håller igång en tråd om utställning än att det ska göras flera trådar om varje ras eller kategori men bara nån eller ett par aktiva i varje tråd.
De flesta frågor om allt från burskynke, pälsvård, bedömning/ finaler/ panel, regler är ju samma för alla. Och då får man ju mer hjälp och kanske bättre svar från såna som ställt länge fast de (bara) ställt raskatt.

Fast jag känner mig som en nybörjare nu som snart ska ställa raskatt för första gången. Men kommer förståss fortsätta ställa mina husisar sålänge de är friska och tycker det är kul.

Bild på mig och mina huskatter från WW i Finland (hmm vi kanske hade hört hemma i dendär låten iaf..., till mitt försvar gick typ alla runt med såna diadem, om de inte hade typ landsdräkter på sig)
 

Bifogade filer

  • 0D6F348D-9360-4349-9AD4-A859D184508F.png
    0D6F348D-9360-4349-9AD4-A859D184508F.png
    219,5 KB · Visningar: 77
Någon här som ställer ut sina huskatter?

Jag är också nyfiken!
Vilka katter kan gilla utställningar?
Vilka förberedelser?
Hur går det till?
Hur fungerar det på utställningsdagen ?
Speciella vaccinationer eller annat förebyggande att tänka på?

Vill gärna få reda på mer.
 
Jag är också nyfiken!
Vilka katter kan gilla utställningar?
Vilka förberedelser?
Hur går det till?
Hur fungerar det på utställningsdagen ?
Speciella vaccinationer eller annat förebyggande att tänka på?

Vill gärna få reda på mer.

Katten bör ju vara grundtrygg och låta sig hanteras över hela kroppen. Men man vet inte förrän man testat, min Lova är tuff och orädd, men tyckte inte det var kul så slutade ställa henne efter två utställningar, Lysa däremot var livrädd för andra människor och rädd för alla maskade katter (birma/ ragdoll) men testade på en liten utställning i djuraffär. Hade en uppochnervänd kartong led tyg över så hon kunde gömma sig, efter en stund tyckte hon det var spännande... och för varje utställning har hon blivit modigare, tryggare och mer självförtroende, både borta och hemma, numera älskar hon åka på utställning, packar sigsjälv såfort utställningsväskan kommer fram ligger tryggt på domarbordet och får excellent på temperament ”cool lady” / ”världsvan” ”super temperament” osv. Och hemma visar hon numera uppsug för allt ich alla 😀.

Så man får testa sig fram.

Ska försöka svara kortfattat på resten.
1. Gå med i en sveraksansluten kattklubb.
2. Ansök om huskattbevis. (Blankett finns på sveraks sida).
Gör detta i god tid. Tar tid att få medlemsbummer som du behöver för att anmäla till utställning. Och man måste anmäla 1-2-3 månader innan.
Se till att ange rätt färg/ EMS-kod, ta hjälp om du är osäker, har katten 2mm vitt nånstans så ska det anges sim vitt. Rätt mailadress är viktigt också, då du har den när du loggar in och får bekräftelse på Mail.

3. Vaccination mot det vanliga. Grundvaccinerad sen årligen. Max ett år sen senaste, minst 15dagar.

4. Vänj katten att duschas och testa vilka produkter som funkar. Schampo och balsam (iaf om du har långhår). Espree brukar funkar bra till de flesta, sen finns serven rad ”finare” märken också. Föna och borsta katten torr så den inte får lockar på magen (gäller ffa långhår, och om du inte har en ras som ska vara krullig, då gör du tvärt om...).
Nåt antistatspray är bra att ha på utställningsdagen, men spraya aldrig direkt i pälsen utan antingen i luften över eller på kam och kamma.

5. Sy eller köp ett burskynke. Är inte svårt att sy. Köp liten kattlåda, ett tips är såndär liten miniplastback från typ Jysk med lock ifall man ska ha med egen sand. Det står pp inbjudan. Och även om det sponsras med sand kan det vara bra att ha det katten är van vid.

6. Anmäl till utställning, huskatt är klass 14 via minakatter på Vänta på bekräftelse, kontrollera att den stämmer.
Ofta har utställningarna evenemangssidor på Facebook, leta rätt där så får du senaste nytt. Endel utställningar har nybörjarservice, men annars brukar de vara hjälpsamma på plats ändå.

7. Kom i god tid, först ska du visa vaccinationsintyg, sen veterinärbesiktning (de kollar öron, tänder, päls mm) sen kommer du till incheckningar, är det fler köer så har de delat upp och går efter första bokstaven i ditt efternamn. (Man är inte ensam om att stå och rabbla hela alfabetet för att veta vilken kö man ska stå i.). Du får ditt burnr och de brukar peka ungefär vilket håll.
Leta rätt på din bur, sätt upp burskynket, ställ in låda mat och sand, nån bädd till katten och sist katten. Om/när katten är lugn, kolla var dun katts domare är (står i katalogen du får vid incheckning om du inte sett domarfördelningen innan), kolla ordningen huskatter (HCL / HCS) brukar vara sist men kolla så se inte ändrat. Men oftast har du hela förmiddagen på dig att gosa med din katt, kolla hur det går till osv.
När du tror det snart är din tur så brukar det vara dags för nominering till panel av alla raskatter domaren haft... håll dig och din katt borta just då, kan bli mkt folk och katter och jubel, men ha koll, direkt efter är det huskatternas tur, sög till assistenten i gul skjorta att det är första gången, hon/han hjälper dig om du vill. Man kan sätta in sin katt i en tim domarbur bakom domaren när din katts nummer kommer upp på buren, men man måste inte (såvida det inte är en assistentburen utställning, men oftast numera är det ”bärasjälv”, jag brukar hålla mina katter själv och försöker undvika att behöva sätta dem i domarbur, när assistent torkat av bordet och din katts nr står på bordet håller du upp katten framför domaren (hur du håller din huskatt är upp till dig, de ska hållas så de servså snygga ut som möjligt, endel är snyggast om de hålls ut som t.ex main coon, andra är finast om de hålls ”ihop” som britter, birma etc, googla bilder träna hemma, och håll så som du och din katt känns mest bekväma med. Men ganska direkt ber domarn dig sätta ner katten på bordet, sen ska du bara stå och låtsas förstå vad han/hon säger, haha. Domarn kollar, känner, klämmer, har du tur får du en domare som gosar lite med din katt så den får en bra första upplevelse, sen skriver domaren protokollet, då kan du få stå och hålla/klappa lite på katten medans den ligger på domarbordet. Sen får duvta din katt, och troligtvis vänta kvar, när alla i fin klass är dömda (dev delas upp i lång och korthår och honor och hanar) så jämför domaren och rangordnar, brukar tyvärr inte vara så jättemånga huskatter på utställningar, men skiljer mycket på olika ställen också.

Katten som blir 1a, om den bedöms ligga över 97p blir också nominerad och får en kokard, medalj eller pokal och slavuppror i finalen/panelen efter Lynchpausen.

Efter ett tag kan du gå prisbordet, där finns fack med domarnas namn där protokollen läggs, leta rätt på din katts protokoll, visa för personen bakom, ibland finns bara rosett till 1an, men vissa klubbar har även till t.ex 2-4an.

Är din katt nominerad så ska du hålla koll på när de ropar upp panelordningen, ( raskatter delar upp i 4 kategorier (1-4) huskatter är kat 5, inland säger dom 5 ibland huskatter.
Numera är det oftast burlösa paneler, då får du vänta till din katts nr kommer upp på ett bord och en assistent står redo att ta emot din katt. De är oftast mycket trevliga och kan fråga hur du vill katten ska hållas, jag brukats pga de får hålla så det blir så bekvämt som möjligt för både assistenten och framförallt katten, man kan säga att katten är ny. Assistenterna är skickliga och älskar katter och tar bra hand om din katt. Sen får du stå ich vara nervös, bästa honan går mot bästa hanen, 2-3domare röstar och den som får flest röster blir best in show, man får tillbaka sin katt direkt efter, den som blir bis ska kanske fotas ich du får ta emot massa priser.

Så det var min korta sammanfattning, haha. Låter mycket men man lär sig, och finns alltid folk att fråga. Det är jättekul att träffa kattfolk och titta på alla katter. Och jag tycker man stärker bandet mellan sigsjälv och sin katt när man är iväg på såna här äventyr.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nån som har huskatt Ragchilla 😻(Ragdoll/Chinchilla perser) katt och kan berätta lite om deras lynne, arbete med pälsen osv? Och om den...
Svar
14
· Visningar
2 419
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 609
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 804
Senast: Sel
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett balkongbord som hängs över boxkanten är ett smidigt ställe att ställa ifrån sig saker inne i boxen, tipsar Ylva Jonsson om. Det tar...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp