Huskattsutställning

Katten bör ju vara grundtrygg och låta sig hanteras över hela kroppen. Men man vet inte förrän man testat, min Lova är tuff och orädd, men tyckte inte det var kul så slutade ställa henne efter två utställningar, Lysa däremot var livrädd för andra människor och rädd för alla maskade katter (birma/ ragdoll) men testade på en liten utställning i djuraffär. Hade en uppochnervänd kartong led tyg över så hon kunde gömma sig, efter en stund tyckte hon det var spännande... och för varje utställning har hon blivit modigare, tryggare och mer självförtroende, både borta och hemma, numera älskar hon åka på utställning, packar sigsjälv såfort utställningsväskan kommer fram ligger tryggt på domarbordet och får excellent på temperament ”cool lady” / ”världsvan” ”super temperament” osv. Och hemma visar hon numera uppsug för allt ich alla 😀.

Så man får testa sig fram.

Ska försöka svara kortfattat på resten.
1. Gå med i en sveraksansluten kattklubb.
2. Ansök om huskattbevis. (Blankett finns på sveraks sida).
Gör detta i god tid. Tar tid att få medlemsbummer som du behöver för att anmäla till utställning. Och man måste anmäla 1-2-3 månader innan.
Se till att ange rätt färg/ EMS-kod, ta hjälp om du är osäker, har katten 2mm vitt nånstans så ska det anges sim vitt. Rätt mailadress är viktigt också, då du har den när du loggar in och får bekräftelse på Mail.

3. Vaccination mot det vanliga. Grundvaccinerad sen årligen. Max ett år sen senaste, minst 15dagar.

4. Vänj katten att duschas och testa vilka produkter som funkar. Schampo och balsam (iaf om du har långhår). Espree brukar funkar bra till de flesta, sen finns serven rad ”finare” märken också. Föna och borsta katten torr så den inte får lockar på magen (gäller ffa långhår, och om du inte har en ras som ska vara krullig, då gör du tvärt om...).
Nåt antistatspray är bra att ha på utställningsdagen, men spraya aldrig direkt i pälsen utan antingen i luften över eller på kam och kamma.

5. Sy eller köp ett burskynke. Är inte svårt att sy. Köp liten kattlåda, ett tips är såndär liten miniplastback från typ Jysk med lock ifall man ska ha med egen sand. Det står pp inbjudan. Och även om det sponsras med sand kan det vara bra att ha det katten är van vid.

6. Anmäl till utställning, huskatt är klass 14 via minakatter på Vänta på bekräftelse, kontrollera att den stämmer.
Ofta har utställningarna evenemangssidor på Facebook, leta rätt där så får du senaste nytt. Endel utställningar har nybörjarservice, men annars brukar de vara hjälpsamma på plats ändå.

7. Kom i god tid, först ska du visa vaccinationsintyg, sen veterinärbesiktning (de kollar öron, tänder, päls mm) sen kommer du till incheckningar, är det fler köer så har de delat upp och går efter första bokstaven i ditt efternamn. (Man är inte ensam om att stå och rabbla hela alfabetet för att veta vilken kö man ska stå i.). Du får ditt burnr och de brukar peka ungefär vilket håll.
Leta rätt på din bur, sätt upp burskynket, ställ in låda mat och sand, nån bädd till katten och sist katten. Om/när katten är lugn, kolla var dun katts domare är (står i katalogen du får vid incheckning om du inte sett domarfördelningen innan), kolla ordningen huskatter (HCL / HCS) brukar vara sist men kolla så se inte ändrat. Men oftast har du hela förmiddagen på dig att gosa med din katt, kolla hur det går till osv.
När du tror det snart är din tur så brukar det vara dags för nominering till panel av alla raskatter domaren haft... håll dig och din katt borta just då, kan bli mkt folk och katter och jubel, men ha koll, direkt efter är det huskatternas tur, sög till assistenten i gul skjorta att det är första gången, hon/han hjälper dig om du vill. Man kan sätta in sin katt i en tim domarbur bakom domaren när din katts nummer kommer upp på buren, men man måste inte (såvida det inte är en assistentburen utställning, men oftast numera är det ”bärasjälv”, jag brukar hålla mina katter själv och försöker undvika att behöva sätta dem i domarbur, när assistent torkat av bordet och din katts nr står på bordet håller du upp katten framför domaren (hur du håller din huskatt är upp till dig, de ska hållas så de servså snygga ut som möjligt, endel är snyggast om de hålls ut som t.ex main coon, andra är finast om de hålls ”ihop” som britter, birma etc, googla bilder träna hemma, och håll så som du och din katt känns mest bekväma med. Men ganska direkt ber domarn dig sätta ner katten på bordet, sen ska du bara stå och låtsas förstå vad han/hon säger, haha. Domarn kollar, känner, klämmer, har du tur får du en domare som gosar lite med din katt så den får en bra första upplevelse, sen skriver domaren protokollet, då kan du få stå och hålla/klappa lite på katten medans den ligger på domarbordet. Sen får duvta din katt, och troligtvis vänta kvar, när alla i fin klass är dömda (dev delas upp i lång och korthår och honor och hanar) så jämför domaren och rangordnar, brukar tyvärr inte vara så jättemånga huskatter på utställningar, men skiljer mycket på olika ställen också.

Katten som blir 1a, om den bedöms ligga över 97p blir också nominerad och får en kokard, medalj eller pokal och slavuppror i finalen/panelen efter Lynchpausen.

Efter ett tag kan du gå prisbordet, där finns fack med domarnas namn där protokollen läggs, leta rätt på din katts protokoll, visa för personen bakom, ibland finns bara rosett till 1an, men vissa klubbar har även till t.ex 2-4an.

Är din katt nominerad så ska du hålla koll på när de ropar upp panelordningen, ( raskatter delar upp i 4 kategorier (1-4) huskatter är kat 5, inland säger dom 5 ibland huskatter.
Numera är det oftast burlösa paneler, då får du vänta till din katts nr kommer upp på ett bord och en assistent står redo att ta emot din katt. De är oftast mycket trevliga och kan fråga hur du vill katten ska hållas, jag brukats pga de får hålla så det blir så bekvämt som möjligt för både assistenten och framförallt katten, man kan säga att katten är ny. Assistenterna är skickliga och älskar katter och tar bra hand om din katt. Sen får du stå ich vara nervös, bästa honan går mot bästa hanen, 2-3domare röstar och den som får flest röster blir best in show, man får tillbaka sin katt direkt efter, den som blir bis ska kanske fotas ich du får ta emot massa priser.

Så det var min korta sammanfattning, haha. Låter mycket men man lär sig, och finns alltid folk att fråga. Det är jättekul att träffa kattfolk och titta på alla katter. Och jag tycker man stärker bandet mellan sigsjälv och sin katt när man är iväg på såna här äventyr.


Stort tack för en väldigt bra beskrivning!
Tror jag ska besöka en kattutställning utan katten först.
Så får jag lite koll och se hur det verkar.

Funderar på om hon skulle gilla utställning? Jag gillar ju rosetter😉😉
Fast tänk om vi /katten inte är så bra?
Tål att kluras på
 
Stort tack för en väldigt bra beskrivning!
Tror jag ska besöka en kattutställning utan katten först.
Så får jag lite koll och se hur det verkar.

Funderar på om hon skulle gilla utställning? Jag gillar ju rosetter😉😉
Fast tänk om vi /katten inte är så bra?
Tål att kluras på

Har du möjlighet att besöka så gör det. Annars är det bara att fråga sig fram, testa och göra sitt bästa. Oftast är folk hjälpsamma.
Här ser du sveraks utställningskalender:
https://www.sverak.se/utstallning/utstallningskalender/

Haha gillar du rosetter så satsa på spinneriets utställning (på våren). Detta kom vi hem med efter en helg där. (Inklusive fårskinnspläden och allt i soffan) och egentligen ännu mer men vi skänkte bort en hel del kattmat direkt.
 

Bifogade filer

  • EB3C5CB9-172F-44DD-90F9-4C84EF197803.jpeg
    EB3C5CB9-172F-44DD-90F9-4C84EF197803.jpeg
    380,2 KB · Visningar: 47
Har du möjlighet att besöka så gör det. Annars är det bara att fråga sig fram, testa och göra sitt bästa. Oftast är folk hjälpsamma.
Här ser du sveraks utställningskalender:
https://www.sverak.se/utstallning/utstallningskalender/

Haha gillar du rosetter så satsa på spinneriets utställning (på våren). Detta kom vi hem med efter en helg där. (Inklusive fårskinnspläden och allt i soffan) och egentligen ännu mer men vi skänkte bort en hel del kattmat direkt.

Oj ! Hur många katter ställer du ut? Får se om min lilla dam skulle kunna tänka sig utställning. Jag får åka och titta först.
 
Oj ! Hur många katter ställer du ut? Får se om min lilla dam skulle kunna tänka sig utställning. Jag får åka och titta först.

Oftast två, och där på spinneriet var det två katter med. Huskatten Lysa blev 1a och Nom på lördagen. Selkirk rexen blev ex1 m, Nom och Best In Show både lördag och söndag plus att hon vann deras sidotävling ”Herre på täppan”.
Men är väldigt olika vad klubbar har för priser, spinneriet har stoooora kokarder (som rosetter heter), Dackekatten som vi var på nu sist (och min husis Lysa) vann ich blev 1a, Nom och Best In Show båda dagarna) har rosett för 1or, liten men fin pokal för Nom och liten men jättefin glaspokal som BIS. Kul med variation. Dock har flera andra klubbar börjat ha lite olika kattprydnadsfigurer som BISpris, i järn, plåt eller träskulptur. Vist de i plåt är snygga och hade jag inte redan haft såna hade jag väl blivit glad för en sån, men eftersom jag tycker att de är snygga har jag hur redan köpt såna och har som dekoration.
Kan tänka mig några tycker de är fula, precis som jag tyckt om nån träskulptur, men smaken är ju som baken, var diskussion nyligen om vad folk helst vill ha som priser. Och det var väldigt olika.
Och jag väljer ju inte utställning efter priser direkt. Men jag som nyligen funderade på om och när jag ska köpa ett nät till Lovikkas rosetter så som jag har till mina andra, men ville vänta då det ser ju fjuttigt ut med ett nät och bara nån liten ex1 rosett (hon blev iof bis på sin första utställning också men då var det medalj som Nom och en ljuslykta som Bis). Men ja... en helg på spinneriets och jag får nog köpa henne ett nät nu 😂.

Lysa och Lovikka på senaste- Dackekattens BIS-priser. Ovanpå buren syns en av nompokalerna också.
Då hade jag förresten med tre katter, min huskatthane också som på söndagen lyckades vinna mot hård motståndare och bli Nom också 🙈. Så då gick min hona mot min egen hane 😂 i Bisfinalen (som förövrigt egentligen heter panel). Och Lysa vann då
 

Bifogade filer

  • 27AA53CD-F6CC-4C8F-8630-82480247753D.jpeg
    27AA53CD-F6CC-4C8F-8630-82480247753D.jpeg
    297,4 KB · Visningar: 31
Oftast två, och där på spinneriet var det två katter med. Huskatten Lysa blev 1a och Nom på lördagen. Selkirk rexen blev ex1 m, Nom och Best In Show både lördag och söndag plus att hon vann deras sidotävling ”Herre på täppan”.
Men är väldigt olika vad klubbar har för priser, spinneriet har stoooora kokarder (som rosetter heter), Dackekatten som vi var på nu sist (och min husis Lysa) vann ich blev 1a, Nom och Best In Show båda dagarna) har rosett för 1or, liten men fin pokal för Nom och liten men jättefin glaspokal som BIS. Kul med variation. Dock har flera andra klubbar börjat ha lite olika kattprydnadsfigurer som BISpris, i järn, plåt eller träskulptur. Vist de i plåt är snygga och hade jag inte redan haft såna hade jag väl blivit glad för en sån, men eftersom jag tycker att de är snygga har jag hur redan köpt såna och har som dekoration.
Kan tänka mig några tycker de är fula, precis som jag tyckt om nån träskulptur, men smaken är ju som baken, var diskussion nyligen om vad folk helst vill ha som priser. Och det var väldigt olika.
Och jag väljer ju inte utställning efter priser direkt. Men jag som nyligen funderade på om och när jag ska köpa ett nät till Lovikkas rosetter så som jag har till mina andra, men ville vänta då det ser ju fjuttigt ut med ett nät och bara nån liten ex1 rosett (hon blev iof bis på sin första utställning också men då var det medalj som Nom och en ljuslykta som Bis). Men ja... en helg på spinneriets och jag får nog köpa henne ett nät nu 😂.

Lysa och Lovikka på senaste- Dackekattens BIS-priser. Ovanpå buren syns en av nompokalerna också.
Då hade jag förresten med tre katter, min huskatthane också som på söndagen lyckades vinna mot hård motståndare och bli Nom också 🙈. Så då gick min hona mot min egen hane 😂 i Bisfinalen (som förövrigt egentligen heter panel). Och Lysa vann då


Jag är en sån som nästan kunnat välja tävling efter priserna (iaf rosetterna) :o:D😂
 
Oftast två, och där på spinneriet var det två katter med. Huskatten Lysa blev 1a och Nom på lördagen. Selkirk rexen blev ex1 m, Nom och Best In Show både lördag och söndag plus att hon vann deras sidotävling ”Herre på täppan”.
Men är väldigt olika vad klubbar har för priser, spinneriet har stoooora kokarder (som rosetter heter), Dackekatten som vi var på nu sist (och min husis Lysa) vann ich blev 1a, Nom och Best In Show båda dagarna) har rosett för 1or, liten men fin pokal för Nom och liten men jättefin glaspokal som BIS. Kul med variation. Dock har flera andra klubbar börjat ha lite olika kattprydnadsfigurer som BISpris, i järn, plåt eller träskulptur. Vist de i plåt är snygga och hade jag inte redan haft såna hade jag väl blivit glad för en sån, men eftersom jag tycker att de är snygga har jag hur redan köpt såna och har som dekoration.
Kan tänka mig några tycker de är fula, precis som jag tyckt om nån träskulptur, men smaken är ju som baken, var diskussion nyligen om vad folk helst vill ha som priser. Och det var väldigt olika.
Och jag väljer ju inte utställning efter priser direkt. Men jag som nyligen funderade på om och när jag ska köpa ett nät till Lovikkas rosetter så som jag har till mina andra, men ville vänta då det ser ju fjuttigt ut med ett nät och bara nån liten ex1 rosett (hon blev iof bis på sin första utställning också men då var det medalj som Nom och en ljuslykta som Bis). Men ja... en helg på spinneriets och jag får nog köpa henne ett nät nu 😂.

Lysa och Lovikka på senaste- Dackekattens BIS-priser. Ovanpå buren syns en av nompokalerna också.
Då hade jag förresten med tre katter, min huskatthane också som på söndagen lyckades vinna mot hård motståndare och bli Nom också 🙈. Så då gick min hona mot min egen hane 😂 i Bisfinalen (som förövrigt egentligen heter panel). Och Lysa vann då

Oj så många klasser? På en utställning. Väldigt fina katter du har. Och så olika i pälsen.
Kan tvyärr inte lägga in bild. Men det är roligt att ställa ut. Jag får åka och titta och se vad min gillar att åka bil. Hade varit roligt att prova.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nån som har huskatt Ragchilla 😻(Ragdoll/Chinchilla perser) katt och kan berätta lite om deras lynne, arbete med pälsen osv? Och om den...
Svar
14
· Visningar
2 406
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 602
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 786
Senast: Sel
·
Övr. Katt Ja. Nån gång ibland hade väl inte varit hela världen men hon har verkligen vår grusgång/parkering som toalett. Det är svårt att ta sig...
2
Svar
30
· Visningar
2 227
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp