Husköparskolan

Kära husköparskolan hjälp mig.

Jag har fått erbjudande om att köpa ett hus från 1930 och jag vet inte om det är lönt att besikta.

Huset har inget riktigt indraget vatten eller avlopp, elen tas från en granne som har en egen mätare så man betalar faktisk kostnad och en fast summa varje år.
Sommarvatten finns, en brunn med en slang in i köket. Avloppet från den hon leds ner i källaren och ut vidare. Källaren är mer att likna vid en rejäl krypgrund då halva huset står på berg så takhöjden är kanske 140.
Tegeltak ser ok ut men det finns ett bågnande innertak. Tydligen ser det ut som att nån gått på det (enligt min svåger och syskonbarn till säljaren).

Anledningen till att jag velar med besiktning är för att hela huset med 6 rum, 4000kvm tomt är mitt för 50'.

Vad tror ni?
 
Men till badrummet. Så här står det i besiktningsprotokollet:

"Sprickor finns i golvklinker i duschen. Klinker har lokalt släppt.
För att konstatera orsaken till och omfattningen av sprickor som noterades på golvet samt eventuella underliggande skador rekommenderas att en fördjupad undersökning utförs.
Vid fuktindikering som utfördes i utrymmet noterades förhöjda fuktindikationer i duschen vid sprickor. För att kontrollera om skada finns samt bestämma orsaken till och omfattningen av det förhöjda fuktindikationerna som indikerades, rekommenderas att en fördjupad undersökning utförs."

Vad kan värsta scenario tänkas kosta? Värsta scenario i mina ögon är att det har läckt vatten ner i bjälklaget och att det finns massor av fukt och mögel där. Upplys mig gärna om det finns ett ännu värre tänkbart scenario.

Men är inte det här en skada som kan gå på säljarens hemförsäkring? Det går ju också att köpa med villkoret att säljaren står för att åtgärda skadan.
 
Men är inte det här en skada som kan gå på säljarens hemförsäkring? Det går ju också att köpa med villkoret att säljaren står för att åtgärda skadan.

Försäkringsbolagen har blivit betydligt mer restriktiva med vad de ersätter och inte när det gäller badrum. Min vattenskada hade de inte tagit mycket på om det hade varit idag. Nu behövde jag inte betala alls så mycket egentligen om man ser till vad det kostade totalt.
 
Vi försöker bortse från bankens idéer om bolån vid ny tjänst, för det är helt enkelt superlöjligt. Förhoppningsvis kan en träff med en bankperson på fysiskt kontor vara mer flexibel än en telefonkontakt på SBAB som är vår nuvarande långivare.

I morgon ska vi titta på ett riktigt ruckel! :D Fördelen med det är att vi vet att det är ett stort renoveringsbehov och att säljaren också vet om det. Så vi hoppas på att kunna pruta rejält då huset har legat ute ett tag.

Jag kalkylerar med följande poster för renovering efter ROT-avdrag (huset är på knappt 60 kvm med 65 kvm biyta, enplans med källare och sadeltak):

Tak, inklusive pannor, papp och ny läkt: 120 tkr
Ny el (endast delvis bytt): 50 tkr
Dränering: 90 tkr
Fiberindragning (min sambo måste ha snabbt internet): 35 tkr
Målning av fönster och fasad (görs själva): 30 tkr
Tak och el är dock prio 1 som måste göras före inflyttning.
ca. 330 tkr

Oklara kostnader:
Golvvärmen i badrummet uppges vara trasig och ev. är det den enda värmekällan i badrummet: Okänd kostnad / åtgärd oklar
Stammarna i kök och badrum har bytits ut i samband med renovering, men avrinningen i avloppen är dålig. Det kan handla om allting från ett stopp till att avrinningen till stammen vid tomtgränsen behöver förbättras: Okänd kostnad / åtgärd oklar

På sikt:
Ny elpanna alt. en mer rationell uppvärmningslösning 35000-150000
Installation av braskamin

Synpunkter tas gärna emot på mina uppskattade kostnader! :)

Sedan finns det en annan orosfråga och det är källaren där vi inte har fått klarhet i om det finns isolering mellan betongplattan i källaren och den vattenburna golvvärmen (som är urkorkat att ha i en källare) som finns i övriga rum i källaren. Dumt nog ligger det trägolv ovanpå, så här måste vi se om det har hanterats på rätt sätt eller om det finns stor risk för fukt. Men här tror jag nog att vi väljer att backa om svaret vi får är otillfredsställande.

Nu har vi varit och tittat på huset ovan. Och du milde tid vilket ruckel. Nuvarande ägare har låtit det förfalla och de ytskiktsrenoveringar som de har gjort (badrummet undantaget) är så taffligt gjorda att man blir mörkrädd. De förbättringsåtgärder som de själva har gjort har snarast bidragit till förödelsen. Det borde nästan vara straff på att missköta sitt hus på det sättet. Redan när jag klev in i farstun så sprack kalkylen. Men ack så fint det kan bli och området är vårt drömområde. Och trädgården var helt underbar! :love:

Mäklaren tror att en totalrenovering från topp till tå, utblåsning av allt och nya material och jobb kommer gå på 1000 tkr. Vi är dock inte intresserade av att blåsa ut riktigt allt. Under laminatgolvet så ligger gammal fiskbensparkett och det ska väldigt mycket till för att det inte ska gå att ev. laga och slipa. Alla dörrar och liknande går att använda och golven i källaren var bra. Fönster är vi inte intresserade av att byta, mer än att en ruta har spruckit och att samtliga fönster behöver målas och kittas om. Men det kan vi göra själva, liksom ommålning av huset. Köket är ganska nytt, men liksom allt annat groteskt taffligt gjort. Det kan monteras ner, man spara stommarna, snyggar till ytskikten bakom, kaklar där kakel saknas och sedan montera upp det igen (men rakt! :up:) och skaffa ny bänkskiva.

Vi har en förhoppning om att vi skulle kunna klara oss på 700-800 tkr. Badrummet var gudskelov fint och gjort av behörig fackman. Och det fanns annan värmekälla i badrummet varför det inte är hela världen om golvvärmen tills vidare inte fungerar. Ganska ny tvättmaskin, torktumlare, kyl och frys fanns.

Garage finns, men det funderar vi på att riva i samband med att fuktskyddet kring grunden ses över. Det består nämligen av blåbetong och cuprinolbehandlade takskivor. Som en bonus blir det billigare och lättare att gräva runt huset när det är borta. När pengar sedan kommer så kan man istället bygga en carport. I garaget fanns dessutom det största humlesamhälle jag någonsin sett. Det kryllade av dem.

Nu återstår bara följande frågetecken:
- Är det värt jobbet (även om man lejer ut det mesta)?
- Kommer 700-800 tkr räcka?
- Det finns redan ett skambud, om vi lägger ett högre skambud, kommer de att bjuda över?
- Kommer säljaren att acceptera vårt skambud? Säljaren har sagt till mäklaren att de kan tänka sig att släppa huset för 100 tkr under utgångspris. Vårt skambud skulle dock ligga 300 tkr under utgångspris.
- Kommer banken att tycka att det är en bra idé?

Fast ärligt talat så kommer det nog inte att bli det huset. Min sambo som är patologisk pedant är fortfarande i chock efter visningen. :laugh:
 
Senast ändrad:
Men är inte det här en skada som kan gå på säljarens hemförsäkring? Det går ju också att köpa med villkoret att säljaren står för att åtgärda skadan.

Jag har funderat på det, men jag betvivlar det. Säljaren har trots allt stått och duschat rakt ner på en trasig golvklinker i gud vet hur många år. Så den kostnaden och den kalkylerade risken för större skador får nog betraktas som att det ändå kommer att påverka slutpriset. Det är ju inte en okänd skada, utan något som en köpare kan se med blotta ögat.
 
Kära husköparskolan hjälp mig.

Jag har fått erbjudande om att köpa ett hus från 1930 och jag vet inte om det är lönt att besikta.

Huset har inget riktigt indraget vatten eller avlopp, elen tas från en granne som har en egen mätare så man betalar faktisk kostnad och en fast summa varje år.
Sommarvatten finns, en brunn med en slang in i köket. Avloppet från den hon leds ner i källaren och ut vidare. Källaren är mer att likna vid en rejäl krypgrund då halva huset står på berg så takhöjden är kanske 140.
Tegeltak ser ok ut men det finns ett bågnande innertak. Tydligen ser det ut som att nån gått på det (enligt min svåger och syskonbarn till säljaren).

Anledningen till att jag velar med besiktning är för att hela huset med 6 rum, 4000kvm tomt är mitt för 50'.

Vad tror ni?

Det beror lite på vad husen i området är värda och om huset i sig är beboligt annars. Men nej för 50 000kr hade jag inte besiktat mer än kanske för min egen skull så jag vet vad som behöver göras.
 
Det beror lite på vad husen i området är värda och om huset i sig är beboligt annars.

Eftersom det är ett fritidshus (fast det har varit ett boningshus, funnits vedvärmd utanpåliggande vattenvärme) som är mycket större än de få i samma kategori är det svårt att gissa. Ett året-runt hus i samma by kostar mellan 200 000kr och 450 000kr beroende på storlek (och bara med tomt).
 
Eftersom det är ett fritidshus (fast det har varit ett boningshus, funnits vedvärmd utanpåliggande vattenvärme) som är mycket större än de få i samma kategori är det svårt att gissa. Ett året-runt hus i samma by kostar mellan 200 000kr och 450 000kr beroende på storlek (och bara med tomt).
Då får du ju eg bara kolla att ev fel som du måste åtgärda inte landar på mer än du ev kan få tillbaka vi en försäljning. (Utgår jag ifrån mig själv, hade jag velat ha det och känt att renoveringen inte skulle kosta mig min sans och vett så hade jag nog köpt det utan för många frågor. )
 
Eftersom det är ett fritidshus (fast det har varit ett boningshus, funnits vedvärmd utanpåliggande vattenvärme) som är mycket större än de få i samma kategori är det svårt att gissa. Ett året-runt hus i samma by kostar mellan 200 000kr och 450 000kr beroende på storlek (och bara med tomt).

Kan du gå upp själv på vinden och se hur det ser ut - om det åtminstone är torrt? Takskivor som bågnar inåt kan mycket väl vara en fuktskada.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag behöver hjälp!!! För sisådär 15 år sedan, flera år innan vi flyttade hit, var vår gård ett dödsbo och ägarinnorna var aldrig här...
Svar
16
· Visningar
4 411
Senast: Dorinda
·
E
Övr. Katt Hej! Jag behöver verkligen råd av någon som har vana med katter och att flytt av katt. ALLA råd är guld värda! Jag skall försöka att...
Svar
6
· Visningar
1 151
Senast: gentleknight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp