Husköps-tråden del 2 :)

Nu har jag äntligen något att tillföra i denna tråden :rofl:
Vi har hittat en jordbruksfastighet precis vid en å, med helt underbar utsikt. Huset och större delen av längorna är skrot så det blir till att riva och bygga nytt. Och nu har sambon övertalat mig att vi ska bygga det själva :eek:
Vi ska på visning på fredag så vi får titta lite mer ordentligt och fråga ut mäklaren om marken runt om då det bara är knappt 0.3 h till huset men det finns möjlighet att köpa marken runtom till. Så vi får se, väntar med spänning till fredag :nailbiting:
 
Nu har jag äntligen något att tillföra i denna tråden :rofl:
Vi har hittat en jordbruksfastighet precis vid en å, med helt underbar utsikt. Huset och större delen av längorna är skrot så det blir till att riva och bygga nytt. Och nu har sambon övertalat mig att vi ska bygga det själva :eek:
Vi ska på visning på fredag så vi får titta lite mer ordentligt och fråga ut mäklaren om marken runt om då det bara är knappt 0.3 h till huset men det finns möjlighet att köpa marken runtom till. Så vi får se, väntar med spänning till fredag :nailbiting:

Fick mig att tänka på denna:

http://www.hemnet.se/bostad/gard-2rum-toreboda-landsbygd-toreboda-kommun-rotkilen-18-8769275
 
Min kompis bor granne med den "gården" den stora nackdelen där är att det är mer hus än mark,och att bostads huset blev renoverat i början-mitten av 70 talet,vilket syns :yuck::cautious:

Fast jag har för mig att det fanns en massa mark att köpa till detta? Men den kanske inte låg i direkt anslutning?
 
Nu har jag äntligen något att tillföra i denna tråden :rofl:
Vi har hittat en jordbruksfastighet precis vid en å, med helt underbar utsikt. Huset och större delen av längorna är skrot så det blir till att riva och bygga nytt. Och nu har sambon övertalat mig att vi ska bygga det själva :eek:
Vi ska på visning på fredag så vi får titta lite mer ordentligt och fråga ut mäklaren om marken runt om då det bara är knappt 0.3 h till huset men det finns möjlighet att köpa marken runtom till. Så vi får se, väntar med spänning till fredag :nailbiting:
Hur gick det igår?
 
Hur gick det igår?
Inget vidare. Ägaren ville inte sälja till så mycket mark som vi ville ha, för att få alla godkännande vi behöver för ev bygglov osv behövde vi börja diskutera med Fyra! Enheter på kommunen, fanns möjlighet att arrendera mark ist men den ägdes av ytterligare en myndighet och var just för tillfället utarrenderad till områdets största bonde och han kommer ju aldrig lämna det ifrån sig. Sååå vi länner att det är lite för många kockar för den soppan. Så vi bestämde oss för att hoppa över denna och fortsätta leta annat.
 
Vi ska inte köpa hus riktigt än, ligger väl ett par år fram i tiden. Men jag vet precis var jag vill bo och egentligen exakt vilket hus jag vill ha men finns ju ingen garanti att det är till salu då (är inte det nu heller).

Men det verkar inte vara några hus alls till salu i området, är inte det ovanligt? Hade ju velat se ungefär vilka priser de går på osv. Kan man fråga mäklare ungefär vad priserna i området är? Eller är det konstigt? Kan ju vara bra veta om vi ska ha 500k i handpenning eller om det krävs en mille (hope not).
 
Vi ska inte köpa hus riktigt än, ligger väl ett par år fram i tiden. Men jag vet precis var jag vill bo och egentligen exakt vilket hus jag vill ha men finns ju ingen garanti att det är till salu då (är inte det nu heller).

Men det verkar inte vara några hus alls till salu i området, är inte det ovanligt? Hade ju velat se ungefär vilka priser de går på osv. Kan man fråga mäklare ungefär vad priserna i området är? Eller är det konstigt? Kan ju vara bra veta om vi ska ha 500k i handpenning eller om det krävs en mille (hope not).
På booli.se kan du söka på försäljningspriser för orter, områden och till och med för specifika gator. Mäklarna på orten lär också ha koll.
 
Nu hoppar jag in i den här tråden då vi börjat tröttna på radhuslivet... eller?

Vi har bott här i fem år snart och tyckt det varit jätteskönt och bekvämt med bilfritt område, nära till allt och gott om kompisar åt barnen. Nu börjar det dock kännas trångt, huset är ganska trist och begränsat i sin planlösning och tomten är liten. Stallen i kommunen är få även om jag har en bra stallplats nu, dock utan ridhus som jag egentligen skulle vilja ha. Nu när vi har hund är det viktigt med bra promenadvägar, vilket det finns här, men det är ju så mycket folk överallt! Vi börjar helt enkelt luta åt att flytta ut på "landet" igen. Samtidigt med viss tvekan då man vet vad man har men inte vad man får...

Nu har vi i alla fall hittat ett hus i grannkommunen, en mil längre från stan mot vad vi har nu. Pendeltåg istället för buss. På plussidan finns:
+ stor, solig tomt
+ trevligt område
+ fin natur nära
+ närmare sonens nya skola som han börjar i i höst
+ massor av stall i närområdet

Och på minussidan:
- fult och ganska nedgånget hus som nog kräver en hel del arbete för att få som vi vill ha det
- vill vi verkligen flytta längre ifrån stan? :nailbiting:
- minsta sonen trivs jättebra i skolan här och har ett par år kvar tills han ska byta.

Att köpa villa i den kommunen vi bor i nu är inte ett alternativ tyvärr. För den budget vi har är det som bäst rivningsobjekt som finns.

Lite råd, Buke?
 
Nu hoppar jag in i den här tråden då vi börjat tröttna på radhuslivet... eller?

Vi har bott här i fem år snart och tyckt det varit jätteskönt och bekvämt med bilfritt område, nära till allt och gott om kompisar åt barnen. Nu börjar det dock kännas trångt, huset är ganska trist och begränsat i sin planlösning och tomten är liten. Stallen i kommunen är få även om jag har en bra stallplats nu, dock utan ridhus som jag egentligen skulle vilja ha. Nu när vi har hund är det viktigt med bra promenadvägar, vilket det finns här, men det är ju så mycket folk överallt! Vi börjar helt enkelt luta åt att flytta ut på "landet" igen. Samtidigt med viss tvekan då man vet vad man har men inte vad man får...

Nu har vi i alla fall hittat ett hus i grannkommunen, en mil längre från stan mot vad vi har nu. Pendeltåg istället för buss. På plussidan finns:
+ stor, solig tomt
+ trevligt område
+ fin natur nära
+ närmare sonens nya skola som han börjar i i höst
+ massor av stall i närområdet

Och på minussidan:
- fult och ganska nedgånget hus som nog kräver en hel del arbete för att få som vi vill ha det
- vill vi verkligen flytta längre ifrån stan? :nailbiting:
- minsta sonen trivs jättebra i skolan här och har ett par år kvar tills han ska byta.

Att köpa villa i den kommunen vi bor i nu är inte ett alternativ tyvärr. För den budget vi har är det som bäst rivningsobjekt som finns.

Lite råd, Buke?

Inte lätt att råda!

Vi har valt ett mellanting. Ett villaområde nära skola och bra promenadvägar (elljusspår i skogen) med hundarna. Inom tre minuter finns apotek, en större ICA-butik, gym/sport-hall, bank etc. Ett pyttelitet centrum.

Stall finns inom fem-tio-minuters körväg - MEN det tar 40-60 minuter (beroende på trafik) att köra till Göteborg, om man skall in i centrum.

För oss är detta mer praktiskt än hus på "riktiga landet", och radhus känns inte aktuellt.
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Vi släpper nog huset vi hittade, buden har under dagen idag dragit iväg över vad vi tycker det är värt att lägga på det. Bara att kolla vidare...
 
Fick höra av en kollega att en av dem pensionerade grävarna har en gård med mark som dem vill sälja när hans mamma som bor där inte kan bo kvar. Hon är typ 100 bast och lite sjuklig, så jag tänkte jag skulle ringa han och fråga lite snällt om han kunde ha oss i åtanke den dagen det inträffar. Det betyder att vi har lite tid på oss att spara upp en ännu större buffert.

Usch vad hemskt och manipulerande det låter :nailbiting::crazy:
 
Men det verkar inte vara några hus alls till salu i området, är inte det ovanligt? Hade ju velat se ungefär vilka priser de går på osv. Kan man fråga mäklare ungefär vad priserna i området är? Eller är det konstigt? Kan ju vara bra veta om vi ska ha 500k i handpenning eller om det krävs en mille (hope not).

Är det ett populärt område så är det nog ganska vanligt. I vårt område t ex så är det sällan något till salu. Vi flyttade in 2007 och jag tror att det genom åren varit en 5-6 hus som sålts här sedan vi flyttade in.
 
Fick höra av en kollega att en av dem pensionerade grävarna har en gård med mark som dem vill sälja när hans mamma som bor där inte kan bo kvar. Hon är typ 100 bast och lite sjuklig, så jag tänkte jag skulle ringa han och fråga lite snällt om han kunde ha oss i åtanke den dagen det inträffar. Det betyder att vi har lite tid på oss att spara upp en ännu större buffert.

Usch vad hemskt och manipulerande det låter :nailbiting::crazy:
Inte det minsta manipulerande.

De flesta människor som kommit lite längre upp i åldrarna är fult och totalt medvetna om att livet inte varar för evigt. Kompisen som är mitt i 50-åren har rustat huset och i samband med det fixat ders sovrum på nedervåningen för att inte behöva gå upp och ner för trappor när de blir gamla. Man vet att man inte lever för evigt. Själv bytte jag till en induktionsspis som jag inte kan glömma plattan på och elda upp huset den vägen.

När en gammal person inte kan bo i sitt hus längre är det massor av praktiska bekymmer. Att veta att det finns intresserade köpare kan rent av kännas skönt.
 

Liknande trådar

Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
245
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
108 476
Senast: Lingon
·
Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 313
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp