Husköps-tråden del 2 :)

Väcker liv i denna gamla tråd. Det är inga fler som letar nytt boende?

Jag och sambon börjar så smått tänka på nytt boende, denna gång ett slutgiltigt. Förmodligen hus. Vi kan ingenting om detta och det känns så läskigt!

Vi ska börja gå på visningar för att träna lite. Vad ska man särskilt tänka på? Vilka saker i ett besiktningsprotokoll ska man särskilt hålla utkik efter? Hit me med alla era bästa tips!

Idag kom det faktiskt ut ett väldigt perfekt hus på många sätt och vis, men lite läskiga påpekanden på besiktningsprotokollet tycker jag som kan så lite!
 
Väcker liv i denna gamla tråd. Det är inga fler som letar nytt boende?

Jag och sambon börjar så smått tänka på nytt boende, denna gång ett slutgiltigt. Förmodligen hus. Vi kan ingenting om detta och det känns så läskigt!

Vi ska börja gå på visningar för att träna lite. Vad ska man särskilt tänka på? Vilka saker i ett besiktningsprotokoll ska man särskilt hålla utkik efter? Hit me med alla era bästa tips!

Idag kom det faktiskt ut ett väldigt perfekt hus på många sätt och vis, men lite läskiga påpekanden på besiktningsprotokollet tycker jag som kan så lite!
Letar inte aktivt, men håller koll :) Tror dock inte flytt bli aktuellt, vi trivs bra i vårt hus men visst hade det säkert varit billigare att ha hästarna hemma.

Vad är det för påpekanden i besprotokollet?
 
Väcker liv i denna gamla tråd. Det är inga fler som letar nytt boende?

Jag och sambon börjar så smått tänka på nytt boende, denna gång ett slutgiltigt. Förmodligen hus. Vi kan ingenting om detta och det känns så läskigt!

Vi ska börja gå på visningar för att träna lite. Vad ska man särskilt tänka på? Vilka saker i ett besiktningsprotokoll ska man särskilt hålla utkik efter? Hit me med alla era bästa tips!

Idag kom det faktiskt ut ett väldigt perfekt hus på många sätt och vis, men lite läskiga påpekanden på besiktningsprotokollet tycker jag som kan så lite!

Vi gör. Har vart och tittat på några ställen och varit nära köp, men alltid något som gör att vi inte vill köpa. Och jag är så less. Nu senast var vi till en enorm gård, fanns så mycket potential. Men med tanke på priset så fanns inte utrymme för bygge/renovering, och huset som skulle varit stort visade sig ha en inomhuspool som tog upp en jäkla massa plats. Den läckte dessutom.. så helt plötsligt blev huset för litet och krävde en del renovering :arghh:
Vi håller på oss några månader till dock och håller utkik, annars går vi tillbaka till originalplanen som är att bygga upp en gård from scratch.
 
@Riru Oj, vad snopet med inomhuspool. Spännande att bygga upp egen gård! Är det vanligt att man gör det?

Ja, hade väl inte haft nåt emot den om den bara vart i ett inglasat uterum eller så, men inomhus och ta upp boyta.. nä. Vi behöver all plats vi kan få!
Jag tror inte det är så himla vanligt, kostar ju en del, kommer ta väldigt lång tid med hus, utebyggnader och om vi vill ha stall/ladugård/vaddetnublir. Vi vill ju helst hitta en gård vi bara kan flytta in i direkt, så himla mycket smidigare :angel: Men bra gårdar hålls det hårt i.
 
Letar inte aktivt, men håller koll :) Tror dock inte flytt bli aktuellt, vi trivs bra i vårt hus men visst hade det säkert varit billigare att ha hästarna hemma.

Vad är det för påpekanden i besprotokollet?

Det kan vara lite kul att bara hålla koll också. Drömobjektet kan ju dyka upp :) Men det är ju också påfrestande med flytt, minst sagt!

De anmärkningar som fanns och som vi reagerade på var framförallt:

1) Det finns vissa problem med avloppsledningen ut till gatan som behöver spolas ca vart tredje år.

2)
Mikrobiellpåväxt förekommer i begränsad omfattning på yttertakets insida.

3) Fuktgenomslag förekommer i nederkant av grundmurar. Utreglade väggar med bakomliggande platonmatta förekommer i ett par utrymmen.Fuktinträngning förekommer i de motfyllda ytterväggarna (anses dock vara normalt med tanke på husets ålder). Utvändiga åtgärder avseende utvändig fuktisolering och dränering kan förbättra situationen. Huset har både flytande golv och utreglade väggar, vilka båda betecknas som riskkonstruktioner med avseende på fukt- och mikrobiella skador.
 
Det kan vara lite kul att bara hålla koll också. Drömobjektet kan ju dyka upp :) Men det är ju också påfrestande med flytt, minst sagt!

De anmärkningar som fanns och som vi reagerade på var framförallt:

1) Det finns vissa problem med avloppsledningen ut till gatan som behöver spolas ca vart tredje år.

2)
Mikrobiellpåväxt förekommer i begränsad omfattning på yttertakets insida.

3) Fuktgenomslag förekommer i nederkant av grundmurar. Utreglade väggar med bakomliggande platonmatta förekommer i ett par utrymmen.Fuktinträngning förekommer i de motfyllda ytterväggarna (anses dock vara normalt med tanke på husets ålder). Utvändiga åtgärder avseende utvändig fuktisolering och dränering kan förbättra situationen. Huset har både flytande golv och utreglade väggar, vilka båda betecknas som riskkonstruktioner med avseende på fukt- och mikrobiella skador.
Jag tänker såhär...
Avloppsledningen skulle jag vilja veta mer om, jag hade kanske försökt få till en inspektion med kamera för att få en ordentlig bild av läget.
Yttertaket hade förmodligen inte oroat mig, beroende på omfattning. Förmodligen kan en komplettering av isoleringen på vindsgolvet, och en ökning av ventilationen på vinden, förbättra läget.
Fukten i grundmurarna... nej, beroende på omfattning hade det inte oroat mig särskilt mycket heller. Reglade väggar i källare är iofs ett otyg, men det är relativt enkelt att riva innerväggen och blottlägga muren istället - och sen är en dränering förstås inte av ondo heller.
Totalt sett skulle de anmärkningarna inte säga totalt "NEJ!" till mig, beroende förstås på priset.
 
Och vi lyckades faktiskt hitta ett ställe efter mycket letande, budande, hopp och förtvivlan ;) Så många gånger jag varit både glad och besviken. Men till sist hittade vi ställe som fick bli vårt (efter en otroligt nervös, omtumlande och långdragen budgivning såklart). Vi har ju letat sporadiskt i ca 1 år och hållit utkik. Varit på några visningar men det har egentligen varit få objekt ens värda för oss att kolla på. Så vi har tillträde 1 mars, men det är mycket renovering och fix innan vi kan flytta in på riktigt :)

Vi kommer utöver ytskikt inne behöva fixa avlopp, delar av tak samt att det skall dras om väg (och sätta för befintlig utfart med häck och staket) eftersom nuvarande väg ligger lite nära så vill vi avgränsa lite mot den och skapa en bättre gårdsbild, dränera behöver vi också göra på sikt. För vår del var inga sådana grejer ett "big NO NO" mycket eftersom vi har mycket arbetskraft och kompetens gratis och för att för oss var läget och marken viktigast!

Jag håller tummarna för att ni andra hittar era drömbostäder!
 
Gör ett försök att blåsa liv i tråden! Hoppas det är fler bukefalister som letar bostad, jag ska köpa mitt första egna hem och är väldigt grön med en ynka visning i ryggen. Känns lite skrämmande och stor process, så hoppas vi är fler som kan älta och hoppas! :) Den visning gav inte heller något kan jag ju nämna, utan letandet har väl precis börjat..
 
Har varit iväg och kikat på liten gård, ca 3,7 hektar med ladugård, Dock totalrenovering av huset, dock mest kosmetiskt, behövs nya golv och tapeter, Köket behöver byggas om, i ladugården är det väldigt högt i tak så ska skärma av halva delen och göra stall resten får va verkstaden. Finns stort vedskjul vid sidan av som kan fungera som lösdrift. Dock väldigt vattensjuk mark, främst vissa delar av åkern. Så den behöver också dräneras. Får se vad som sker Finns inte allt för många gårdar till salu här i närheten.
 
@cowgirl81 Nu letar jag (tyvärr) inte gård men här kryllar det inte heller av objekt. De som kommer ut säljs fort. Är det avskräckande renovering eller är ni ändå intresserade? Mvh kan göra rent golvbrunn själv :cool:
 
@cowgirl81 Nu letar jag (tyvärr) inte gård men här kryllar det inte heller av objekt. De som kommer ut säljs fort. Är det avskräckande renovering eller är ni ändå intresserade? Mvh kan göra rent golvbrunn själv :cool:
Nja nackdelen är att vi skulle behöva bo i huset samtidigt som de renoveras. Och med en grabb på adhd kan det bli ganska hett känner jag plus valp på de. så får se vad vi beslutar, dock pratat gubben på att han ville ha lite mer mark och gärna lite skog.
 
Idag har vi lagt bud på ett hus. Herregud, jag är redan ett vrak. :rofl:

Pirrigt! Håller tummarna :up:


Vi var och tittade på en liten gård i helgen, både jag och sambon blev mycket förtjusta.
Hade egentligen bara tänkt att börja reka områden, det är den första gården vi tittade på men den hade nästan allt vi letar efter.

Så frågan är nu om man ska sätta igång bollen i rullning, dra igång försäljning av eget hus osv. Vi har inte ens skaffat lånelöfte utan hade väl tänkt att leta hus i början av nästa år. Vet inte alls hur snabb marknaden är nu heller.

Att stället ligger 22 mil bort för ju det lite svårare att titta förbi igen på extra visningen. :meh:
 
Pirrigt! Håller tummarna :up:


Vi var och tittade på en liten gård i helgen, både jag och sambon blev mycket förtjusta.
Hade egentligen bara tänkt att börja reka områden, det är den första gården vi tittade på men den hade nästan allt vi letar efter.

Så frågan är nu om man ska sätta igång bollen i rullning, dra igång försäljning av eget hus osv. Vi har inte ens skaffat lånelöfte utan hade väl tänkt att leta hus i början av nästa år. Vet inte alls hur snabb marknaden är nu heller.

Att stället ligger 22 mil bort för ju det lite svårare att titta förbi igen på extra visningen. :meh:


Ibland trillar man ju bara på det. Jag och karln sa för några veckor sen att vi kanske skull pausa husletandet tills jag vet vad jag ska göra närmsta åren (min nuvarande tjänstgöring är tidsbegränsad). Det gick ju bra. :p
 

Liknande trådar

Svar
690
· Visningar
36 352
Senast: Bufera
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
324
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp