Husköps-tråden del 2 :)

Behöver hjälp att tänka inför visning och ev bud. Vad är det som kostar vid husköp? 1.5% av köpeskillingen i lagfart, ytterligare 1% för pantbrev, så priset +2.5%? Eller är kostnaden för pantbrev baserat på summan du lånar och inte köpesumman? Besiktning, vad kostar en sådan, 10 000? För att beviljas lån brukar väl kravet vara att en mäklare sköter kontraktskrivning och värderar även vid köp privat. Vad ska jag räkna på där? Det här är ny mark för mig så har jag missat något avgift så lyft den gärna!
Min erfarenhet gällande kostnad för mäklare är att säljaren står för den kostnaden. Det är ju säljaren som anlitar mäklaren. Nu finns det såklart undantagsfall där köparen ska bekosta mäklararvodet och då har detta arvode angivits i annonsen.
 
Min erfarenhet gällande kostnad för mäklare är att säljaren står för den kostnaden. Det är ju säljaren som anlitar mäklaren. Nu finns det såklart undantagsfall där köparen ska bekosta mäklararvodet och då har detta arvode angivits i annonsen.
Sen vad en mäklare kostar kan ju skilja sig ganska mkt. De bostadsannonser där köparen ska betala arvodet har det legat på mellan 10 000-30 000 här i sthlms innerstad. Dock ganska ovanligt med det upplägget enligt mig. När säljaren betalar arvodet så är det ofta en grundavgift, tex 50 000 kr, plus viss procent om slutpriset hamnar över ett bestämt belopp. Så här är det i alla fall i sthlm. Vissa mäklare har enbart procent som då är olika beroende på slutpriser.
 
Då har vi lagt nytt bud (hoppas jag kan skriva det utan att jinxa något). Vi lade utgångsbud, vårt absoluta max +50000 kr. Det var massor av folk på visningen. Stugan är underbar! Det känns så deprimerande att veta att det med all säkerhet kommer att bjudas över med flera hundratusen, när det förmodligen skulle ha gått för åtminstone halvmiljonen mindre för ett år sedan.

Hur som helst, kan vi inte ta Bukes samtliga tummar och hålla dem att ingen annan vill ha stugan? Snälla!

Överbjudna! :(
 
Golvvärmen i helt nya badrummet i huset är trasigt/fungerar ej (har troligtvis aldrig gjort sen det byggdes i somras) 😔😭 Bra start som husägare. Vi får väl leva med iskalla golv, blir ju svindyrt att göra om hela badrummet. Så onödigt enkel grej vi såklart borde kollat om det funkade.
 
Golvvärmen i helt nya badrummet i huset är trasigt/fungerar ej (har troligtvis aldrig gjort sen det byggdes i somras) 😔😭 Bra start som husägare. Vi får väl leva med iskalla golv, blir ju svindyrt att göra om hela badrummet. Så onödigt enkel grej vi såklart borde kollat om det funkade.
Det behöver inte vara dyrt! Vi har elslinga som installerades i våras och inte fungerar. Det kommer en tekniker i veckan som ska byta givare. Det kommer vara gratis då det är garanti på grejerna.
 
Golvvärmen i helt nya badrummet i huset är trasigt/fungerar ej (har troligtvis aldrig gjort sen det byggdes i somras) 😔😭 Bra start som husägare. Vi får väl leva med iskalla golv, blir ju svindyrt att göra om hela badrummet. Så onödigt enkel grej vi såklart borde kollat om det funkade.
Ni borde väl kunna använda er av konsumenttjänstlagen gentemot den firma som gjort jobbet.
 
Golvvärmen i helt nya badrummet i huset är trasigt/fungerar ej (har troligtvis aldrig gjort sen det byggdes i somras) 😔😭 Bra start som husägare. Vi får väl leva med iskalla golv, blir ju svindyrt att göra om hela badrummet. Så onödigt enkel grej vi såklart borde kollat om det funkade.

Kolla så att det inte bara är säkringen till golvvärmen som har gått sönder.

Jag ska göra en ganska kort historia lång (bara för att få berätta om en klantig hantverkare): Vi fick något akutfel på elen i förrförra lägenheten och jourhavande "elektriker" kom ut eftersom det inträffade ganska sent på kvällen. Elektrikern visade sig vara rörmokare och gjorde en rejäl felkoppling så att det small så att alla säkringar gick sönder och det kom svart rök ur kontaktuttagen. Vi hade precis köpt ny (superdyr) spis och gjort om vårt badrum med nylagt klinker och golvvärme. Varken elugnen, golvvärmen eller sambons dator fungerade efter rörmokarens eskapader. Turligt nog visade det sig att det var säkringarna i både spis och golvvärmen som gick, och säkringen till golvvärmen satt i dosan i väggen. Efter denna händelse har jag tipsat flera med golvvärme som inte har fungerat om att det kan vara säkringen som är trasig - med mycket gott resultat.

Om det inte är säkringen så kan man identifiera var ett ev. brott på kabeln finns. Har ni tur så är det på ett ställe där det går att knacka upp en golvplatta och laga golvvärmen.
 
Kolla så att det inte bara är säkringen till golvvärmen som har gått sönder.

Jag ska göra en ganska kort historia lång (bara för att få berätta om en klantig hantverkare): Vi fick något akutfel på elen i förrförra lägenheten och jourhavande "elektriker" kom ut eftersom det inträffade ganska sent på kvällen. Elektrikern visade sig vara rörmokare och gjorde en rejäl felkoppling så att det small så att alla säkringar gick sönder och det kom svart rök ur kontaktuttagen. Vi hade precis köpt ny (superdyr) spis och gjort om vårt badrum med nylagt klinker och golvvärme. Varken elugnen, golvvärmen eller sambons dator fungerade efter rörmokarens eskapader. Turligt nog visade det sig att det var säkringarna i både spis och golvvärmen som gick, och säkringen till golvvärmen satt i dosan i väggen. Efter denna händelse har jag tipsat flera med golvvärme som inte har fungerat om att det kan vara säkringen som är trasig - med mycket gott resultat.

Om det inte är säkringen så kan man identifiera var ett ev. brott på kabeln finns. Har ni tur så är det på ett ställe där det går att knacka upp en golvplatta och laga golvvärmen.

... eller om det kanske var givaren, som @Unafraid talar om.
 
@Unafraid @Saija @Philosophia Vi hoppas det är något enkelt fel. Tydligen hade golvvärmen kopplats på/installerats första gången i tisdags, eftersom ägarna inte bott där. Renoveringen gjordes ju klart dagen innan visning och man ska ju vänta några veckor innan golvvärmen kopplas på för första gången. Tidigare ägare ska höra med elektrikern/hantverkaren som annars får komma dit och titta. Vi får se var det landar. Hoppas det löser sig enkelt och smidigt.

Termostaten står på 30 grader och om man höjer tempen så klickar den till och säger att den höjer värmen. Men golven är lika iskalla ändå.
 
@Unafraid @Saija @Philosophia Vi hoppas det är något enkelt fel. Tydligen hade golvvärmen kopplats på/installerats första gången i tisdags, eftersom ägarna inte bott där. Renoveringen gjordes ju klart dagen innan visning och man ska ju vänta några veckor innan golvvärmen kopplas på för första gången. Tidigare ägare ska höra med elektrikern/hantverkaren som annars får komma dit och titta. Vi får se var det landar. Hoppas det löser sig enkelt och smidigt.

Termostaten står på 30 grader och om man höjer tempen så klickar den till och säger att den höjer värmen. Men golven är lika iskalla ändå.
Det kan vara termostaten också. Men som sagt, det är garanti på grejerna, så känn lugnet! Förhoppningsvis går det att lösa.
 
@Unafraid @Saija @Philosophia Vi hoppas det är något enkelt fel. Tydligen hade golvvärmen kopplats på/installerats första gången i tisdags, eftersom ägarna inte bott där. Renoveringen gjordes ju klart dagen innan visning och man ska ju vänta några veckor innan golvvärmen kopplas på för första gången. Tidigare ägare ska höra med elektrikern/hantverkaren som annars får komma dit och titta. Vi får se var det landar. Hoppas det löser sig enkelt och smidigt.

Termostaten står på 30 grader och om man höjer tempen så klickar den till och säger att den höjer värmen. Men golven är lika iskalla ändå.
Termostaten i min förra lgh visade samma. Alltså att värmen var på, i mitt fall 25 grader etc., men golvet var kallt. Efter samtal med leverantören av termostaten visade det sig att det var termostat som var fel. Med ny termostat funkar golvvärmen :).

Garantitiden mot hantverkarna och leverantörerna av materialet gäller även för er (så länge kvitto finns kvar, så be säljaren om det). För termostaten som fanns i mitt badrum tex var garantitiden 10 år (var leverantörer som berättade det).

Hoppas det som felar för er också är enkelt åtgärdat!
 
Det drog ut på tiden men nu har det varit visning. Dvs jag har fått komma in och se mig omkring tillsammans med ägaren av huset. Är inte avskräckt! Hjärtat klappar verkligen för hus, läge, potential och historia. Nackdelen är att ägaren verkar såhär några veckor senare lite motvillig till att sälja. Det finns ingen annan spekulant i nuläget (ingen annons, utan ren slump). Hen skulle få betänketid, jag har lagt ett i mitt tyckte bra bud men det är knappast pengarna som kommer avgöra. Bara hålla tummarna att jag gjort ett bra intryck och säljaren inte får kalla fötter!
 
Nu har vi flyttat till huset. Kaos, urk vad hemskt det är att flytta! Men det känns än så länge jättebra. Sån lyx att ligga i soffan och titta ut på natur och träd istället för en husvägg och hustak!

Vi har ju ingen vind eller källare (vilket vi tycker är så skönt 😁) men det innebär ju också att vi inte har massvis med förvaring inne i huset. Vi har ett isolerat, men i nuläget ej uppvärmt garage (går att värma upp med elelement men då blir det ju dyrt). Undrar lite vad vi kan ställa där och inte. Kan vi tex förvara gamla urvuxna barnkläder, bilbarnstol, annat i tyg och med stoppning? Våra vinterjackor när den säsongen är över? Det är ju kallt därinne. Tidigare ägare påstår att det inte blir minusgrader därinne på vintern men jag tvekar på om det stämmer, tycker redan det är rejält kallt därinne.
 
Nu har vi flyttat till huset. Kaos, urk vad hemskt det är att flytta! Men det känns än så länge jättebra. Sån lyx att ligga i soffan och titta ut på natur och träd istället för en husvägg och hustak!

Vi har ju ingen vind eller källare (vilket vi tycker är så skönt 😁) men det innebär ju också att vi inte har massvis med förvaring inne i huset. Vi har ett isolerat, men i nuläget ej uppvärmt garage (går att värma upp med elelement men då blir det ju dyrt). Undrar lite vad vi kan ställa där och inte. Kan vi tex förvara gamla urvuxna barnkläder, bilbarnstol, annat i tyg och med stoppning? Våra vinterjackor när den säsongen är över? Det är ju kallt därinne. Tidigare ägare påstår att det inte blir minusgrader därinne på vintern men jag tvekar på om det stämmer, tycker redan det är rejält kallt därinne.
Vi saknar också vind och källare. Vi har gjort ett av rummen till förråd av kläder, utedynor, färg osv. Skulle vi förvara tyg ute i några av våra ej uppvärmda förråd skulle de bli förstörda.
 
Vi saknar också vind och källare. Vi har gjort ett av rummen till förråd av kläder, utedynor, färg osv. Skulle vi förvara tyg ute i några av våra ej uppvärmda förråd skulle de bli förstörda.

Jag fattar! Helst vill vi ju slippa just det. Vi älskar att vi har bra med yta till annat inomhus och ett eget rum för kontor etc. Då tar vi kanske nästan hellre att vi värmer upp det isolerade garaget (som är ombyggt till rum alltså, så inget garage idag) och tar den extra kostnaden...
 
Nu har vi flyttat till huset. Kaos, urk vad hemskt det är att flytta! Men det känns än så länge jättebra. Sån lyx att ligga i soffan och titta ut på natur och träd istället för en husvägg och hustak!

Vi har ju ingen vind eller källare (vilket vi tycker är så skönt 😁) men det innebär ju också att vi inte har massvis med förvaring inne i huset. Vi har ett isolerat, men i nuläget ej uppvärmt garage (går att värma upp med elelement men då blir det ju dyrt). Undrar lite vad vi kan ställa där och inte. Kan vi tex förvara gamla urvuxna barnkläder, bilbarnstol, annat i tyg och med stoppning? Våra vinterjackor när den säsongen är över? Det är ju kallt därinne. Tidigare ägare påstår att det inte blir minusgrader därinne på vintern men jag tvekar på om det stämmer, tycker redan det är rejält kallt därinne.

Mina föräldrar kallställer sommarstugan på vintern, alltså ingen värme på överhuvudtaget, och lämnar alla sängkläder, sängar, soffor, tv och kläder över vintern. Det har inte varit något problem så jag tror att ni kan ställa in det mesta i garaget även om det skulle gå under minus.

Kläder och sängkläder tror jag att dom brukar tvätta upp till våren för att det ska kännas fräscht men i övrigt gör dom inget speciellt.

Det man får vara försiktig med är produkter där det kan finnas vätskor och batterier.
 
Vi saknar också vind och källare. Vi har gjort ett av rummen till förråd av kläder, utedynor, färg osv. Skulle vi förvara tyg ute i några av våra ej uppvärmda förråd skulle de bli förstörda.

Varför skulle tyg bli förstört i era ej uppvärmda förråd? Det är ju inte så att kläder far illa av att kylas ner eller förvaras i minusgrader.
 

Liknande trådar

Svar
686
· Visningar
35 933
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
323
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp