Husköps-tråden del 2 :)

Det andra låter jobbigt, men om området är nytt kanske mataffär osv kommer? Men man ska stå ut tills allt är klart också.

Det är nytt så fler saker kommer sannolik, men nog inte på gångavstånd. Detta är sista slingan ner mot naturreservat så bara promenaden upp till det redan etablerade bostadsområdet är 15-20 min, så kommer det fler butiker och förskolor mm. så kommer det sannolikt där och inte ute på kanten av området mot reservat. Drömmigt fint dock, men kanske inte så hemskt anpassat för rörlighet med småbarn. Vägen är även byggd så att man måste åka in i området och sen ut igen, därav krångligt med bussen. Så även om det görs satsningar på kollektivtrafik med fler bussar och bättre vägar så blir det samma där, de kommer inte dra väg genom reservatet mot stan utan det kommer alltid bli en liten "loop in" för de som bor där nere.
 
Det är nytt så fler saker kommer sannolik, men nog inte på gångavstånd. Detta är sista slingan ner mot naturreservat så bara promenaden upp till det redan etablerade bostadsområdet är 15-20 min, så kommer det fler butiker och förskolor mm. så kommer det sannolikt där och inte ute på kanten av området mot reservat. Drömmigt fint dock, men kanske inte så hemskt anpassat för rörlighet med småbarn. Vägen är även byggd så att man måste åka in i området och sen ut igen, därav krångligt med bussen. Så även om det görs satsningar på kollektivtrafik med fler bussar och bättre vägar så blir det samma där, de kommer inte dra väg genom reservatet mot stan utan det kommer alltid bli en liten "loop in" för de som bor där nere.
Kan föreställa mig hur det ser ut och att det är fint och trevligt och fantastiskt i teorin. Om man inte har barn, då är det nog hell 🙈 man ska göra det så enkelt och bekvämt som möjligt för sig själv i vardagen.
 
Kan föreställa mig hur det ser ut och att det är fint och trevligt och fantastiskt i teorin. Om man inte har barn, då är det nog hell 🙈 man ska göra det så enkelt och bekvämt som möjligt för sig själv i vardagen.

Jag hade känt att det var hell även utan barn att behöva åka buss en timme 😂
Mina krav är lata gångavstånd till allt och pendeltåg 🙄
 
Ju mer jag har funderat senaste dagarna, ju mer inser jag vilken skillnad det skulle bli att ha gångavstånd till saker och ting samt goda bussförbindelser vs. att behöva vara bilburen. I ena parhuset finns som sagt mataffär, förskola, park och buss inom 5 minuter från boendet. I det andra parhuset är busskommunikationerna komplicerade, det är 10 min gångavstånd till buss och den åker väldigt snirkligt i området vilket gör att bussen tar 56 minuter till stan trots att bil tar 25 minuter. Det går att haffa bussen på en annan station och då tar det 37 min men då måste man gå rakt genom skogen (vilket inte skulle gå med barnvagn, och kanske inte är trevligt ensam i mörker heller). Mataffär finns inte i området, och inte heller förskola (dock kanske 5 km bort).

Detta skulle ju innebära, om jag eller maken har bilen, att den andre mer eller mindre blir strandsatt i huset? Det går ju inte att varken lämna/hämta på förskola eller handla mat. Ni får ursäkta att jag tänker högt och att det här sannolikt är sjukt basic insikt men den slog mig just :D Huset är dyrt och jag tror inte vi är särskilt taggade på att lägga till kostnaden för ytterligare en bil.

Vi kanske måste hålla oss till att titta på boenden där den som är hemma med småbarn (föräldraledig eller kväll/helg därefter) har fri rörlighet utan bil. Känns som att det kan bli hemskt bökigt annars..

MVH
Stadsbon som flyttar ut filosoferar

Jag som bor centralt i stan kan knappast tanka mig hus besvarligt det ar att inte ha gangavstand till basala services! Rostar verkligen for hur bra det ar att bo med gangavstand och vilken frihet det ger - mindre planerarned, inget parkerande osv
 
Jag som bor centralt i stan kan knappast tanka mig hus besvarligt det ar att inte ha gangavstand till basala services! Rostar verkligen for hur bra det ar att bo med gangavstand och vilken frihet det ger - mindre planerarned, inget parkerande osv

Beror ju på var huset ligger dock! Parkering är en katastrof just nu, bil i centrala Stockholm är ingen hit så jag längtar verkligen efter att ha en egen parkeringsplats utanför huset. Men.. just mataffär, förskola och busstation får gärna ligga på gångavstånd! Take-away som jag har nu kan jag tänka mig att skippa, vill hellre laga mat hemma hur som helst. Kommer dock sakna att ha gym på gångavstånd men tränar många andra träningsformer också och utomhusträning brukar överlag vara mer tillfredsställande ändå.
 
Jag hade känt att det var hell även utan barn att behöva åka buss en timme 😂
Mina krav är lata gångavstånd till allt och pendeltåg 🙄

Vi har lata gångavstånd till det mesta just nu, men då får man ju bo i en skolåda också :D Har dock som krav 30-40 min till stan med buss, där går min smärtgräns. Tycker buss är ganska mysigt men man vill ju inte lägga för stor del av sitt liv på transport hur som helst, oavsett form.
 
En fråga om pantbrev, tror jag att det är. Jag förstod inte riktigt detta, men vänner till oss köpte ett hus för några år sedan för 5,4 milj. De berättade att eftersom säljaren hade bott där länge och var väldigt lågt belånad så fick de betala nästan 150 tkr för nåt som hade med pantbrevet att göra. Alltså ett kostnad som tillkom efter köp. Läste även en annons på en tomt här om dagen där de skrev att tomten är avstyckad och pantbrev därmed inte finns, en hint om kommande kostnad?

Jag förstår inte riktigt detta, och vet inte vad jag ska googla på för hitta svaret heller 😅 Men är det alltså så att det tillkommer kostnader om man köper en fastighet som i dagsläget inte är belånad, eller är lågt belånad, med hög egen belåning, och hur ska man i så fall kunna veta det i förväg?
 
En fråga om pantbrev, tror jag att det är. Jag förstod inte riktigt detta, men vänner till oss köpte ett hus för några år sedan för 5,4 milj. De berättade att eftersom säljaren hade bott där länge och var väldigt lågt belånad så fick de betala nästan 150 tkr för nåt som hade med pantbrevet att göra. Alltså ett kostnad som tillkom efter köp. Läste även en annons på en tomt här om dagen där de skrev att tomten är avstyckad och pantbrev därmed inte finns, en hint om kommande kostnad?

Jag förstår inte riktigt detta, och vet inte vad jag ska googla på för hitta svaret heller 😅 Men är det alltså så att det tillkommer kostnader om man köper en fastighet som i dagsläget inte är belånad, eller är lågt belånad, med hög egen belåning, och hur ska man i så fall kunna veta det i förväg?
Brukar det inte kunna stå i annonsen hur mycket det finns pantbrev för?
 
En fråga om pantbrev, tror jag att det är. Jag förstod inte riktigt detta, men vänner till oss köpte ett hus för några år sedan för 5,4 milj. De berättade att eftersom säljaren hade bott där länge och var väldigt lågt belånad så fick de betala nästan 150 tkr för nåt som hade med pantbrevet att göra. Alltså ett kostnad som tillkom efter köp. Läste även en annons på en tomt här om dagen där de skrev att tomten är avstyckad och pantbrev därmed inte finns, en hint om kommande kostnad?

Jag förstår inte riktigt detta, och vet inte vad jag ska googla på för hitta svaret heller 😅 Men är det alltså så att det tillkommer kostnader om man köper en fastighet som i dagsläget inte är belånad, eller är lågt belånad, med hög egen belåning, och hur ska man i så fall kunna veta det i förväg?
Du behöver betala 2% av pantbrevetsbeloppet. Alltså det som du tar pantbrev på. Belåningsbeloppet minus befintliga pantbrev. Befintliga pantbrev brukar stå i annonsen på huset.
Ju högre belånat huset redan är, desto mindre kostnad för dig.
 
Sen har du ju lagfart också, men det kanske du har koll på? :D

Du hann före men hann med en fråga om det också :D

Men det kan ju bli hur mycket pengar som helst egentligen. När man ansöker om bolån frågar de ju bara om pris på bostad och hur mycket insats man har. Har man insatsen godkänner de, men det kan ju tillkomma flera 100 tkr. Men kan det bli en del av lånet då eller måste man ha dessa kontant också?
 
Läser att det kostar 1,5% av taxeringsvärdet att få lagfart och 2% av pantbrevets belopp för pantbrev. Är det alltså två separata summor?
1,5% av taxeringsvärdet eller köpeskillingen, beroende på vad som är högst. Oftast köpeskillingen här omkring.
Ja, det är två olika. Du behöver betala både lagfart och pantbrev (om du belånar huset mer än befintligt pantbrev).
 
Du hann före men hann med en fråga om det också :D

Men det kan ju bli hur mycket pengar som helst egentligen. När man ansöker om bolån frågar de ju bara om pris på bostad och hur mycket insats man har. Har man insatsen godkänner de, men det kan ju tillkomma flera 100 tkr. Men kan det bli en del av lånet då eller måste man ha dessa kontant också?
Är ganska säker på att du måste ha de pengarna kontant, utöver kontantinsatsen. Dock inte helt 100 på det. Men typ 99%. Någon annan kanske kan svara helt 100. (Vi kan ju hoppas att jag har fel för ja, det är mycket pengar.. 😬)
 

Liknande trådar

Svar
50
· Visningar
2 050
Senast: Ninnurur
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
249
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
108 643
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp