Husköps-tråden del 2 :)

Tänker så också. Tillträdet spelar in väldigt mycket här, vet att min storebror hade 6 månader när de köpte hus och det gav god tid att hinna sälja lägenheten och få koll på allt. Skulle vi kunna köpa nu och flytta in i sommar så skulle allt kännas enklare.
En av grannarna här hade 10 månader, började fundera på om de hade ångrat sig 😁

Köp nu och tillträde till sommaren tror jag är ganska vanligt just nu.
 
Det beror nog på samhällsklass också. Min släkt har nog aldrig bott särskilt stort.
Precis.
Och numera så tycker alla att de skall bo som överklassen gjorde då.
Vad de inte vet är att man hade kläder på sig även inomhus på vintern. Några rum var varma från kaminer men man klädde på sig varmt för att gå till köket i det stora (400 kvm) huset på morgonen.
Det var liksom inte uppvärmt i hela huset.
 
Precis.
Och numera så tycker alla att de skall bo som överklassen gjorde då.
Vad de inte vet är att man hade kläder på sig även inomhus på vintern. Några rum var varma från kaminer men man klädde på sig varmt för att gå till köket i det stora (400 kvm) huset på morgonen.
Det var liksom inte uppvärmt i hela huset.
Dessutom var man ju ofta fler än 4 som bodde i huset.

Vi har ett stort hus (230 +130) men det är för att vi byggt till vårt hus och då är det svårt att vara smart med kvadratmetrarna. Man måste ju utgå ifrån det man har. 🤷‍♀️ Hade vi byggt nytt så hade vi kunnat bygga betydligt mindre men ändå fått samma användningsområden.
 
Flyttkartonger och en 2-åring kan bli en redig röra.
Jag provade det.
Inte att rekommendera.

Jag fattar det. Men det innebär inte att vi har alla möjligheter i världen att välja och vraka på optimala scenarion just nu där allt är skitbekvämt. Jag har hellre en 2-åring bland flyttkartongerna och lite ekonomisk marginal än att vara nyförlöst och inse att vi köpt något vi inte har råd med.
 
Jag fattar det. Men det innebär inte att vi har alla möjligheter i världen att välja och vraka på optimala scenarion just nu där allt är skitbekvämt. Jag har hellre en 2-åring bland flyttkartongerna och lite ekonomisk marginal än att vara nyförlöst och inse att vi köpt något vi inte har råd med.
Det förstår jag absolut.
 
Jag tror absolut de kommer gå upp, frågan är bara hur mycket de hinner gå upp på de 6-12 månader som vi skulle behöva för att få ihop lite mer kontanter och kanske ha hunnit landa lite i att vara föräldrar. Kanske är det samma priser som nu, kanske hinner de sticka iväg. Det man kan hoppas på är ju att lägenhetspriserna följer med om det sticker, det är ju just kontanter som är tufft för oss och inte lån, vilket gör att vi egentligen tjänar lite på att sälja och köpa på dyr marknad just nu för det innebär att vi får loss mer kontanter. Just nu är vår lägenhet värderad till 300 tkr mer än vad vi köpte den för. Skulle den vara värderas till 400 tkr mer om ett år är det 700 000 mer på slutpriset som vi kan köpa för för de 100 tkr plus att vi kanske sparat ihop 100 tkr till vilket blir 1,4 milj. Det sämsta som skulle kunna hända är att huspriserna går upp och lägenheterna i stan går ner eller står stilla.

Sen ska jag säga att även om hus är dyrt som fan, så har pandemin även gjort att 3or och 4or här i stan har stuckit iväg. De säljs för ca 105-110 tkr/kvm i mitt område. För nåt år sen tänkte vi fortfarande att får vi inte råd med hus så blir vi kvar i stan några år till och köper en trea. Men det är fasen dyrare 😅 Det finns ändå radhus/parhus där vi tittar för 6,5-7 milj, det får du inte många kvm i stan för just nu. Stor och fin familjevilla känns långt bort, men ett parhus på 120 kvm känns fullt görbart (hoppas jag och önskar att jag hade en spåkula).

Angående hur mycket priserna kan gå upp så är det mycket mer än jag kunnat föreställa mig. Vi har bott i vårt hus i drygt 5 år. Värdeökning per månad under den tiden är cirka 20-25 000. Det är mer än vi kunde spara per månad innan vi flyttade in i huset.

Nu vet jag inte om detta är representativt i landet men vi går vara väldigt glada att vi flyttade till hus när vi gjorde för det hade varit väldigt tufft ekonomiskt några år senare.
 
Angående hur mycket priserna kan gå upp så är det mycket mer än jag kunnat föreställa mig. Vi har bott i vårt hus i drygt 5 år. Värdeökning per månad under den tiden är cirka 20-25 000. Det är mer än vi kunde spara per månad innan vi flyttade in i huset.

Nu vet jag inte om detta är representativt i landet men vi går vara väldigt glada att vi flyttade till hus när vi gjorde för det hade varit väldigt tufft ekonomiskt några år senare.

Så är det verkligen, det rusar. Frågan som är mest intressant för oss är dock hur huspriserna utvecklar sig i relation till lägenhetspriserna inne i stan. För så länge de följer varandra så fungerar det ju för oss, vår lägenhet har stigit 17 000:- månad i värde sen vi flyttade in. Men problemet just nu är ju att huspriserna har stigit ännu mer sen pandemin. Dock vet jag inte hur utvecklingen kommer se ut de kommande åren nu. Att den går upp vågar jag lova, men vad som går upp mest vet jag inte.
 
Jag tror absolut de kommer gå upp, frågan är bara hur mycket de hinner gå upp på de 6-12 månader som vi skulle behöva för att få ihop lite mer kontanter och kanske ha hunnit landa lite i att vara föräldrar. Kanske är det samma priser som nu, kanske hinner de sticka iväg. Det man kan hoppas på är ju att lägenhetspriserna följer med om det sticker, det är ju just kontanter som är tufft för oss och inte lån, vilket gör att vi egentligen tjänar lite på att sälja och köpa på dyr marknad just nu för det innebär att vi får loss mer kontanter. Just nu är vår lägenhet värderad till 300 tkr mer än vad vi köpte den för. Skulle den vara värderas till 400 tkr mer om ett år är det 700 000 mer på slutpriset som vi kan köpa för för de 100 tkr plus att vi kanske sparat ihop 100 tkr till vilket blir 1,4 milj. Det sämsta som skulle kunna hända är att huspriserna går upp och lägenheterna i stan går ner eller står stilla.

Sen ska jag säga att även om hus är dyrt som fan, så har pandemin även gjort att 3or och 4or här i stan har stuckit iväg. De säljs för ca 105-110 tkr/kvm i mitt område. För nåt år sen tänkte vi fortfarande att får vi inte råd med hus så blir vi kvar i stan några år till och köper en trea. Men det är fasen dyrare 😅 Det finns ändå radhus/parhus där vi tittar för 6,5-7 milj, det får du inte många kvm i stan för just nu. Stor och fin familjevilla känns långt bort, men ett parhus på 120 kvm känns fullt görbart (hoppas jag och önskar att jag hade en spåkula).
Radhus/parhus för 6,5-7 miljoner? Varför? Du hittar fina radhus för 5 miljoner i Stockholm kommun, utan problem!
 
Ok. Jag diskuterade frågan med min kompis som är bolånerådgivare på SEB i Stockholm (Danderyd). Hen sa att större renovering krävdes.
Beror nog på bank. Vi värderade om efter tre år. Det utan att redogöra för större renoveringar, det var enbart utifrån marknad. Inte SEB.
 
Jag tror absolut de kommer gå upp, frågan är bara hur mycket de hinner gå upp på de 6-12 månader som vi skulle behöva för att få ihop lite mer kontanter och kanske ha hunnit landa lite i att vara föräldrar. Kanske är det samma priser som nu, kanske hinner de sticka iväg. Det man kan hoppas på är ju att lägenhetspriserna följer med om det sticker, det är ju just kontanter som är tufft för oss och inte lån, vilket gör att vi egentligen tjänar lite på att sälja och köpa på dyr marknad just nu för det innebär att vi får loss mer kontanter. Just nu är vår lägenhet värderad till 300 tkr mer än vad vi köpte den för. Skulle den vara värderas till 400 tkr mer om ett år är det 700 000 mer på slutpriset som vi kan köpa för för de 100 tkr plus att vi kanske sparat ihop 100 tkr till vilket blir 1,4 milj. Det sämsta som skulle kunna hända är att huspriserna går upp och lägenheterna i stan går ner eller står stilla.

Sen ska jag säga att även om hus är dyrt som fan, så har pandemin även gjort att 3or och 4or här i stan har stuckit iväg. De säljs för ca 105-110 tkr/kvm i mitt område. För nåt år sen tänkte vi fortfarande att får vi inte råd med hus så blir vi kvar i stan några år till och köper en trea. Men det är fasen dyrare 😅 Det finns ändå radhus/parhus där vi tittar för 6,5-7 milj, det får du inte många kvm i stan för just nu. Stor och fin familjevilla känns långt bort, men ett parhus på 120 kvm känns fullt görbart (hoppas jag och önskar att jag hade en spåkula).
Hur knäppt är det inte att jag hade varit glad om treor gick för 105-110 tkr/kvm i mitt område (Vasastan) :laugh:O_o. Det går snarare för 135-145 tkr/kvm. Och av den anledningen köpte jag en 2:a på 60 kvm i höstas och inte en 3:a som jag hade hoppas på. Nu älskar jag lgh jag har köpt men priserna är galna :cautious:.
 
Senast ändrad:
Radhus/parhus för 6,5-7 miljoner? Varför? Du hittar fina radhus för 5 miljoner i Stockholm kommun, utan problem!
I Stockholms kommun??! Var gör man det? Eller menar du stockholms region? För inom Stockholms kommun finns ju inte många hus, snarare mycket få hus, och att hitta ett fint parhus inom kommungränsen för 5 miljoner känns inte sannolikt. Men har du sett någon annons?
 
I Stockholms kommun??! Var gör man det? Eller menar du stockholms region? För inom Stockholms kommun finns ju inte många hus, snarare mycket få hus, och att hitta ett fint parhus inom kommungränsen för 5 miljoner känns inte sannolikt. Men har du sett någon annons?
Jag skrev radhus, inte parhus. Stockholm kommun sträcker sig långt utanför innerstan. Till exempel Spånga/Vällingby/Hässelby, där är 5 miljoner ett rätt så normalt pris för ett radhus.
 
Radhus/parhus för 6,5-7 miljoner? Varför? Du hittar fina radhus för 5 miljoner i Stockholm kommun, utan problem!

Inte där vi tittar/vill bo :) Slutpriserna har varit 5,8-7,8 under 2021 och då har vi inte riktigt fastnat för de i det lägre spannet. Så visst finns de men inte som intresserat oss.
 
Inte där vi tittar/vill bo :) Slutpriserna har varit 5,8-7,8 under 2021 och då har vi inte riktigt fastnat för de i det lägre spannet. Så visst finns de men inte som intresserat oss.

Okej! Det gör det ju både mycket lättare och svårare att vara bestämd kring vad man vill ha. Just nu är utbudet extremt litet men bör öka i feb-maj, då är det rimligt med inflytt i aug-nov. Alltså rätt så långt bort. :)
 
Okej! Det gör det ju både mycket lättare och svårare att vara bestämd kring vad man vill ha. Just nu är utbudet extremt litet men bör öka i feb-maj, då är det rimligt med inflytt i aug-nov. Alltså rätt så långt bort. :)
Är det ”det vanliga” med så långt för inflytt? Jag hoppas vi köpt något senast i feb/mars och då vill jag flytta in i typ juni så vi kan börja renovera (för det lär vi behöva) och sånt när det är sommar 😄 tycker det är störigt att det bara ibland står med när det är tänkt inflytt i annonserna.
 
Är det ”det vanliga” med så långt för inflytt? Jag hoppas vi köpt något senast i feb/mars och då vill jag flytta in i typ juni så vi kan börja renovera (för det lär vi behöva) och sånt när det är sommar 😄 tycker det är störigt att det bara ibland står med när det är tänkt inflytt i annonserna.
3 månader är ovanligt kort om man säger som så. Köper du ett hus i januari så är det 50/50 med inflytt innan sommaren. Köper du i mars vill jag påstå att det oftast är efter sommaren. Om det inte är ett dödsbo.
 
Är det ”det vanliga” med så långt för inflytt? Jag hoppas vi köpt något senast i feb/mars och då vill jag flytta in i typ juni så vi kan börja renovera (för det lär vi behöva) och sånt när det är sommar 😄 tycker det är störigt att det bara ibland står med när det är tänkt inflytt i annonserna.

Det varierar stort beroende på vem man köper av, allt från 1-12 månader. Ett dödsbo ger snabbt tillträde och någon som köpt nyproduktion vill ofta bo kvar länge.
4-6 månader är rimligt att räkna med men man kan alltid fråga mäklaren hur säljaren tänker.
 

Liknande trådar

Svar
715
· Visningar
37 420
Senast: Wille
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
325
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
472

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp