Husköps-tråden del 2 :)

Är det ”det vanliga” med så långt för inflytt? Jag hoppas vi köpt något senast i feb/mars och då vill jag flytta in i typ juni så vi kan börja renovera (för det lär vi behöva) och sånt när det är sommar 😄 tycker det är störigt att det bara ibland står med när det är tänkt inflytt i annonserna.
Det beror på både säljaren och dig som köpare. Vår säljare hade redan ny bostad ordnad i form av marklägenhet, hyres. Och vi hyrde vårt boende. Så vi tog över huset på två veckor. Eftersom vi kunde erbjuda en snabb affär och att säljaren slapp flyttstädningen så gick hon med på snabb försäljning utan att vänta in andra budgivare (skrev papper dagen efter visning eller om det t.o.m. var samma dag). Vi skrev iaf på papperna samma dag som vi la ett bud.
 
Det beror på både säljaren och dig som köpare. Vår säljare hade redan ny bostad ordnad i form av marklägenhet, hyres. Och vi hyrde vårt boende. Så vi tog över huset på två veckor. Eftersom vi kunde erbjuda en snabb affär och att säljaren slapp flyttstädningen så gick hon med på snabb försäljning utan att vänta in andra budgivare (skrev papper dagen efter visning eller om det t.o.m. var samma dag). Vi skrev iaf på papperna samma dag som vi la ett bud.
Ja vi har ju hyres så kan i princip flytta in dagen efter vi hittat något hus/vad de nu blir 😄. Vi har ju såklart uppsägningstid men har råd med dubbla kostnader i tre månader plus att det är ju sån brist på hyresrätter i Göteborg så lägenheterna i vårt hus brukar bli uthyrda direkt så man kan flytta innan de tre månaderna gått om man vill.

Eftersom vi med största sannolikhet också ska totalrenovera direkt så behöver ingen flyttstäda det vi köper heller, känns rätt meningslöst att någon ska städa supernoga när vi ändå ska riva ner alla tapeter och golv och stöka till.
 
När vi ändå är inne på tid, hur brukar det gå till? Är ju helt ny på köpa hus både jag och min man, vad är tidslinjen liksom?

1. Lånelöfte
2. Hitta något att köpa
3. Köp det
4. Betala handpenning
5. Vänta på inflytt
6. Flytta in, betala resten - samma dag?
7. Betala lagfart - när?
8. Betala pantbrev - när?
 
När vi ändå är inne på tid, hur brukar det gå till? Är ju helt ny på köpa hus både jag och min man, vad är tidslinjen liksom?

1. Lånelöfte
2. Hitta något att köpa
3. Köp det
4. Betala handpenning
5. Vänta på inflytt
6. Flytta in, betala resten - samma dag?
7. Betala lagfart - när?
8. Betala pantbrev - när?
När vi köpte och flyttade in i vårt hus så hade mäklaren haft kontakt med vår bank så att resten av köpesumman skulle betalas ut på avtalat datum och tid för tillträde, det var inte något vi behövde styra i. Banken ordnade med lagfart och pantbrev, så där behövde vi inte heller göra något.
 
När vi ändå är inne på tid, hur brukar det gå till? Är ju helt ny på köpa hus både jag och min man, vad är tidslinjen liksom?

1. Lånelöfte
2. Hitta något att köpa
3. Köp det
4. Betala handpenning
5. Vänta på inflytt
6. Flytta in, betala resten - samma dag?
7. Betala lagfart - när?
8. Betala pantbrev - när?
Lönelöfte bör vara fixat innan man börjar springa på visningar om det är en het marknad, för att kunna hoppa in i budgivningen direkt och så klart veta exakt vad man har för summor att röra sig med i bankens ögon. Gäller i sex månader så vi fick förnya vårt en eller två gånger.
Hitta något att köpa, vinn budgivning betala handpenning vid kontraktsskrivning.
Resten av summan betalas på tillträdesdag då man skriver på det sista och får nycklarna. Bokas i hyffsat god tid innan, speciellt om det ska vara ett månadsskifte för att hinna få en slottid av banken (för transaktionen).
När vi köpte för ett knappt år sedan drog banken summan för lagfart och pantbrev vid tillträdet, vet att vänner som köpte ett par år innan fick räkning på lagfarten i efterhand.
 
När vi ändå är inne på tid, hur brukar det gå till? Är ju helt ny på köpa hus både jag och min man, vad är tidslinjen liksom?

1. Lånelöfte
2. Hitta något att köpa
3. Köp det
4. Betala handpenning
5. Vänta på inflytt
6. Flytta in, betala resten - samma dag?
7. Betala lagfart - när?
8. Betala pantbrev - när?
Kostnaden för lagfart och pantbrev kom efter 2 månader om jag inte minns fel.
 
Lönelöfte bör vara fixat innan man börjar springa på visningar om det är en het marknad, för att kunna hoppa in i budgivningen direkt och så klart veta exakt vad man har för summor att röra sig med i bankens ögon. Gäller i sex månader så vi fick förnya vårt en eller två gånger.
Hitta något att köpa, vinn budgivning betala handpenning vid kontraktsskrivning.
Resten av summan betalas på tillträdesdag då man skriver på det sista och får nycklarna. Bokas i hyffsat god tid innan, speciellt om det ska vara ett månadsskifte för att hinna få en slottid av banken (för transaktionen).
När vi köpte för ett knappt år sedan drog banken summan för lagfart och pantbrev vid tillträdet, vet att vänner som köpte ett par år innan fick räkning på lagfarten i efterhand.
Håller med ovan frånsett att jag aldrig har hört att handpenningen har/ska betalas vid kontraktskrivandet. När jag, och samtliga jag känner, har köpt BR eller hus så har man som köpare haft 7 dagar på sig att betala handpenningen (alltså betalningen ska ha inkommit till mäklarens konto inom 7 dagar).

Aldrig hört att man har erlagt handpenningen samma dag man skriver kontrakt.
 
Håller med ovan frånsett att jag aldrig har hört att handpenningen har/ska betalas vid kontraktskrivandet. När jag, och samtliga jag känner, har köpt BR eller hus så har man som köpare haft 7 dagar på sig att betala handpenningen (alltså betalningen ska ha inkommit till mäklarens konto inom 7 dagar).

Aldrig hört att man har erlagt handpenningen samma dag man skriver kontrakt.
Visst fan, jag som rörde till det, vid husköpet tror jag till och med mäklaren påminde om handpenning innan de där sju dagarna hade gått 😅
 
Visst fan, jag som rörde till det, vid husköpet tror jag till och med mäklaren påminde om handpenning innan de där sju dagarna hade gått 😅
Då är jag med :D. Kändes något jobbigt att vara beredd direkt vid kontraktsskrivningen att betala handpenningen haha. Budgivningen kan ju gå snabbt och det är ju inte alltid man har just beloppet motsvarande handpenningen samlat på ett konto under budgivningen.
 
Är det ”det vanliga” med så långt för inflytt? Jag hoppas vi köpt något senast i feb/mars och då vill jag flytta in i typ juni så vi kan börja renovera (för det lär vi behöva) och sånt när det är sommar 😄 tycker det är störigt att det bara ibland står med när det är tänkt inflytt i annonserna.
Det är som sagt jätteolika. Vi skrev kontrakt på vårt hus sista november och säljarna hade inflytt i sitt nya någon vecka senare så de ville ju hetsa. Vi skulle ju sälja lägenheten då också så hade ingen brådska, men det blev kompromiss 1 februari, alltså bara 2 månader senare. En följd av att mäklaren lovat för mycket åt båda håll..:meh:
 
Ja vi har ju hyres så kan i princip flytta in dagen efter vi hittat något hus/vad de nu blir 😄. Vi har ju såklart uppsägningstid men har råd med dubbla kostnader i tre månader plus att det är ju sån brist på hyresrätter i Göteborg så lägenheterna i vårt hus brukar bli uthyrda direkt så man kan flytta innan de tre månaderna gått om man vill.

Eftersom vi med största sannolikhet också ska totalrenovera direkt så behöver ingen flyttstäda det vi köper heller, känns rätt meningslöst att någon ska städa supernoga när vi ändå ska riva ner alla tapeter och golv och stöka till.
Låt detta framgå när ni lägger bud, be mäklaren framföra det till säljaren (snabbt övertag eftersom ni inte behöver sälja något samt att de slipper flyttstädningen. Det kan göra att ni kan få köpa - även om ni inte lägger högsta budet.
 
Är det ”det vanliga” med så långt för inflytt? Jag hoppas vi köpt något senast i feb/mars och då vill jag flytta in i typ juni så vi kan börja renovera (för det lär vi behöva) och sånt när det är sommar 😄 tycker det är störigt att det bara ibland står med när det är tänkt inflytt i annonserna.
Vi skrev kontrakt i mitten av Augusti och hade inflytt 1 november. Säljarna hade redan nytt boende och ville att vi skulle flytta in så fort som möjligt. Vi hade inte sålt innan vi skrev kontraktet så därför tog vi 3 månader till inflyttning, annars hade vi flyttat tidigare.
 
Är det ”det vanliga” med så långt för inflytt? Jag hoppas vi köpt något senast i feb/mars och då vill jag flytta in i typ juni så vi kan börja renovera (för det lär vi behöva) och sånt när det är sommar 😄 tycker det är störigt att det bara ibland står med när det är tänkt inflytt i annonserna.

När vi köpte vårt nuvarande hus så skrev vi kontrakt i maj och tillträde mitten av september samma år. Av vad jag vet från andra kompisar som köpt hus så har 4-6 månader varit det vanligaste tidsplaner från kontraktsskrivning till inflytt.
 
Vi hade en försäljningsklausul, att vår BR skulle vara såld (valde samma mäklare men det måste man nog inte) inom typ tre månader, annars kunde vi dra oss ur husköpet utan kostnad.

Så tog lite tid, skrev kontrakt i typ augusti och flyttade in i december.
 
Ja vi har ju hyres så kan i princip flytta in dagen efter vi hittat något hus/vad de nu blir 😄. Vi har ju såklart uppsägningstid men har råd med dubbla kostnader i tre månader plus att det är ju sån brist på hyresrätter i Göteborg så lägenheterna i vårt hus brukar bli uthyrda direkt så man kan flytta innan de tre månaderna gått om man vill.

Eftersom vi med största sannolikhet också ska totalrenovera direkt så behöver ingen flyttstäda det vi köper heller, känns rätt meningslöst att någon ska städa supernoga när vi ändå ska riva ner alla tapeter och golv och stöka till.
Jag skulle dock vilja att säljaren flyttstädar (ansvarar för det) oavsett renovering eller ej. Visst ska man blåsa huset så kanske inte, men säg att man inte ska ta bort köket men kanske måla om luckorna så vill definitivt jag att köksskåp, lådor, kyl, frys och skafferi är noggrant rengjorda.

Jag som precis har tillträtt min nya BR skickade faktiskt anmärkningar på flyttstädning till säljarna. Bla då slafferi inte var rent (smulor och klett), dammigt bakom elementen, fönstrerna var inte rengjorda och dammiga lister. Detta trots att jag har hantverkare som ska hitt och måla plus slippa golven innan jag flyttar in. Bla då hantverkarna annars får lägga mer tid på att städa innan de kan börja måla (dammigt och måla är ju ingen bra kombo). Men även för att jag ju ska ha kvar skafferiet och jag har ingen lust att städa efter säljarna. Vidare tycker jag tex att det är supertråkigt att tvätta fönster så ska man inte bytta fönster så skulle jag absolut vilja att dessa var rengjorda vid flyttstädningen. Säljarna svarade snabbt på mina anmärkningar och rapporterade det direkt till den städfirma de hade använt.

Flyttstädning är ju mkt mer omfattande än vanlig städning.
 
Jag skulle dock vilja att säljaren flyttstädar (ansvarar för det) oavsett renovering eller ej. Visst ska man blåsa huset så kanske inte, men säg att man inte ska ta bort köket men kanske måla om luckorna så vill definitivt jag att köksskåp, lådor, kyl, frys och skafferi är noggrant rengjorda.

Jag som precis har tillträtt min nya BR skickade faktiskt anmärkningar på flyttstädning till säljarna. Bla då slafferi inte var rent (smulor och klett), dammigt bakom elementen, fönstrerna var inte rengjorda och dammiga lister. Detta trots att jag har hantverkare som ska hitt och måla plus slippa golven innan jag flyttar in. Bla då hantverkarna annars får lägga mer tid på att städa innan de kan börja måla (dammigt och måla är ju ingen bra kombo). Men även för att jag ju ska ha kvar skafferiet och jag har ingen lust att städa efter säljarna. Vidare tycker jag tex att det är supertråkigt att tvätta fönster så ska man inte bytta fönster så skulle jag absolut vilja att dessa var rengjorda vid flyttstädningen. Säljarna svarade snabbt på mina anmärkningar och rapporterade det direkt till den städfirma de hade använt.

Flyttstädning är ju mkt mer omfattande än vanlig städning.
Jo jag vet jag har jobbat extra med flyttstäd i gymnasiet ;) vi kommer riva ut typ allt med allra största sannolikhet så städ känns skitsamma. Jag tycker inte det är jobbigt om jag måste städa själv heller, jag är bra på det 😄 och jag tycker inte andras städning duger så kommer ändå vilja städa själv 🙈


jag hade faktiskt inte orkat va så småsint (menar inte att du var det) att tjafsa om städning om jag köpt ett renoveringsobjekt för 5-6 miljoner. Att då tjafsa om några tusenlappar, vad ger det? Kanske om säljaren beter sig illa men annars nä.
 
Jo jag vet jag har jobbat extra med flyttstäd i gymnasiet ;) vi kommer riva ut typ allt med allra största sannolikhet så städ känns skitsamma. Jag tycker inte det är jobbigt om jag måste städa själv heller, jag är bra på det 😄 och jag tycker inte andras städning duger så kommer ändå vilja städa själv 🙈


jag hade faktiskt inte orkat va så småsint (menar inte att du var det) att tjafsa om städning om jag köpt ett renoveringsobjekt för 5-6 miljoner. Att då tjafsa om några tusenlappar, vad ger det? Kanske om säljaren beter sig illa men annars nä.
Det kostar ju dock inte säljarna något att man anmärker på flyttstädningen. Har de anlitar en städfirma så får de ju framföra det till den firman som då får komma och åtgärda det firman har missat.

Men ja, vi är alla olika :)
 
Senast ändrad:
Jo jag vet jag har jobbat extra med flyttstäd i gymnasiet ;) vi kommer riva ut typ allt med allra största sannolikhet så städ känns skitsamma. Jag tycker inte det är jobbigt om jag måste städa själv heller, jag är bra på det 😄 och jag tycker inte andras städning duger så kommer ändå vilja städa själv 🙈


jag hade faktiskt inte orkat va så småsint (menar inte att du var det) att tjafsa om städning om jag köpt ett renoveringsobjekt för 5-6 miljoner. Att då tjafsa om några tusenlappar, vad ger det? Kanske om säljaren beter sig illa men annars nä.
Brukar inte bli nåt tjafs, städfirman kommer tillbaka och åtgärdar bara. Personligen tycker jag att det är jobbigt nog att flytta ändå och slipper gärna börja städa efter nån annan det första jag gör.
 
När vi ändå är inne på tid, hur brukar det gå till? Är ju helt ny på köpa hus både jag och min man, vad är tidslinjen liksom?

1. Lånelöfte
2. Hitta något att köpa
3. Köp det
4. Betala handpenning
5. Vänta på inflytt
6. Flytta in, betala resten - samma dag?
7. Betala lagfart - när?
8. Betala pantbrev - när?
Banken måste ha pantbrev för att kunna betala ut lånet, så det har jag alltid betalat i samband med det.
Lagfart kan ta litet tid och vissa ligger på det ett tag för att skjuta upp kostnaderna.
Jag har haft nytta av att kunna slänga in kontantinsatsen omedelbart vid kontrakskrivning. Det kan påverka budgivningen.
För oss gjorde det det när sonens studentlya köptes.
När säljaren fick klart för sig att pengarna till hela köpeskillingen redan fanns så slog han till för att slippa krångel i sitt liv.
 
Värdera om för att låna mer har i inte gräns på 5 år.

Värdera om för att hamna under belåningsgraden för de olika amorteringskraven är en annan sak.

//köpte 2018, omvärderade 2021, sänkte belåningsgraden från 85% till ca 50% trots att jag lånade nästan 200.000 till. Men amorteringskravet kvarstår.
 

Liknande trådar

Svar
45
· Visningar
1 635
Senast: _Elly_
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
249
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
108 563
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp