Husköps-tråden del 2 :)

Värdera om för att låna mer har i inte gräns på 5 år.

Värdera om för att hamna under belåningsgraden för de olika amorteringskraven är en annan sak.

//köpte 2018, omvärderade 2021, sänkte belåningsgraden från 85% till ca 50% trots att jag lånade nästan 200.000 till. Men amorteringskravet kvarstår.

Kan detta bero på bank tro, eller är det samma för alla?

Allmän fråga. När jag tänker på det så är det lite konstigt att vi har amorteringskrav, men så fort vi amorterat 100 000:- så kan man belåna sig upp till 85% av värdet igen, eller lösa ett privatlån mot detsamma. Är inte det lite ett kryphål, vi har amorteringskrav för att betala av lånet, men kan nästan när som helst använda de pengarna till annat och belåna upp oss igen. The never ending bolån, det som Finansinspektionen försökte lagstifta bort?
 
Kan detta bero på bank tro, eller är det samma för alla?

Allmän fråga. När jag tänker på det så är det lite konstigt att vi har amorteringskrav, men så fort vi amorterat 100 000:- så kan man belåna sig upp till 85% av värdet igen, eller lösa ett privatlån mot detsamma. Är inte det lite ett kryphål, vi har amorteringskrav för att betala av lånet, men kan nästan när som helst använda de pengarna till annat och belåna upp oss igen. The never ending bolån, det som Finansinspektionen försökte lagstifta bort?
Det borde man väl kunna? Men tänk på att om du tecknar nytt lån så betalar du en administrativ avgift + pantbrev på det nya lånet.
 
Det borde man väl kunna? Men tänk på att om du tecknar nytt lån så betalar du en administrativ avgift + pantbrev på det nya lånet.

På min bank står ingen information om att 5-års regeln för omvärdering inte gäller om det är för att höja lånet (inte ändra amorteringen), men har sett på andra banker att de skriver ut info om det. Får fråga dem!
 
På min bank står ingen information om att 5-års regeln för omvärdering inte gäller om det är för att höja lånet (inte ändra amorteringen), men har sett på andra banker att de skriver ut info om det. Får fråga dem!
Det vore konstigt om banken inte var intresserad av att få in mer ränta varje månad :D
 
Det vore konstigt om banken inte var intresserad av att få in mer ränta varje månad :D

Exakt, så varför erbjuda att ändra ett privatlån till bolån? Privatlån har ju högre ränta. Samt, även om bankens främsta intresse är att få in räntor så har de ju trots det inte rätten att frångå lagen om amorteringskrav. Så om de inte får skippa amorteringen, så borde de ju egentligen inte få göra det indirekt heller genom att släppa loss de amorterade pengarna igen till låntagaren och bara höja lånet igen. Det blir ju som om låntagaren inte har amorterat alls då.
 
Kan detta bero på bank tro, eller är det samma för alla?

Allmän fråga. När jag tänker på det så är det lite konstigt att vi har amorteringskrav, men så fort vi amorterat 100 000:- så kan man belåna sig upp till 85% av värdet igen, eller lösa ett privatlån mot detsamma. Är inte det lite ett kryphål, vi har amorteringskrav för att betala av lånet, men kan nästan när som helst använda de pengarna till annat och belåna upp oss igen. The never ending bolån, det som Finansinspektionen försökte lagstifta bort?
https://www.fi.se/sv/finansiell-sta...morteringskrav-for-hushall-med-stora-skulder/
 
Vi körde en sväng och haffade hela tre husvisningar igår. Ett hus som jag trodde låg ute för lockpris men visade sig vara lite av ett ruckel enligt besiktningsprotokollet. Ett hus som var överraskande fint, bilderna gjorde inte huset rätta utan både jag och maken blev väldigt förtjusta. Sen var vi på ett tredje som var katastrof, såg nytt och fint ut på bilderna men väl på plats så kändes hela huset som ett taffligt hemmasnickeri 😅

Sen var vi ute i ett expansionsområde som maken gillar mycket och tittade runt var de bygger just nu. Det var också överraskande fint och kändes inte alls så långt bort som jag trodde.

Summa summarum, vi lärde oss lite mer av besiktningsprotokollen och fick bättre feeling för olika områden. Har räknat på pantbrev och lagfart på husen. Känner mig tryggare i hela processen ju mer vi lär oss, men vi lär inte buda på nåt av dessa.

(Jag lägger inte ut specifika annonser i tråden men är någon nyfiken på husen vi tittar på, eller områdena, så är det bara att skicka PM!)
 
Hej igen! Huset vi var intresserade av hade förhandsvisning samma dag som dottern bestämde sig för att komma tidigt, så det gick ju åt skogen. Nu har vi span på ett annat hus och har några frågor.

Det är ett nybygge och utan att hunnit prata med mäklaren ännu så skulle jag kunna sätta mitt huvud på att det är blivande grannen som styckat av sin tomt, bygger och säljer. Det ser så ut. Allt verkar klart och huset i fråga är bestämt. Så om jag förstått det rätt så säljer de nu, som en nyproduktion, och så bygger säljaren det och man får tillträde när huset är klart. Vad ska man tänka på?

Hur vet man att man får ett bra hus och att säljaren inte bygger ett slarvigt korthus? För för sig att ”göra själv”? Vid ett byggt hus gör man ju besiktning innan man köper, men hur gör man nu? Vi vet vilken husleverantör och modell det är, det är dock inte ett helt nyckelfärdigt hus utan verkar göras ”varianter” på modellen.

Varför tror ni köparna säljer redan nu, och inte avvaktar till bygget är klart?

Hur funkar det med pantbrev tro? Gissar att de inte kommer ha lån på tomten (det ligger på deras befintliga tomt som de har kvar?) men kan ha lån för bygget som räknas som pantbrev?
 
Hej igen! Huset vi var intresserade av hade förhandsvisning samma dag som dottern bestämde sig för att komma tidigt, så det gick ju åt skogen. Nu har vi span på ett annat hus och har några frågor.

Det är ett nybygge och utan att hunnit prata med mäklaren ännu så skulle jag kunna sätta mitt huvud på att det är blivande grannen som styckat av sin tomt, bygger och säljer. Det ser så ut. Allt verkar klart och huset i fråga är bestämt. Så om jag förstått det rätt så säljer de nu, som en nyproduktion, och så bygger säljaren det och man får tillträde när huset är klart. Vad ska man tänka på?

Hur vet man att man får ett bra hus och att säljaren inte bygger ett slarvigt korthus? För för sig att ”göra själv”? Vid ett byggt hus gör man ju besiktning innan man köper, men hur gör man nu? Vi vet vilken husleverantör och modell det är, det är dock inte ett helt nyckelfärdigt hus utan verkar göras ”varianter” på modellen.

Varför tror ni köparna säljer redan nu, och inte avvaktar till bygget är klart?

Hur funkar det med pantbrev tro? Gissar att de inte kommer ha lån på tomten (det ligger på deras befintliga tomt som de har kvar?) men kan ha lån för bygget som räknas som pantbrev?
Säljarna lär ju vilja göra så bra avans som möjligt eftersom han gör detta för att sälja, så kolla upp innan vad för arbetskraft/firmor de ämnar anlita.

Jag har utanför mitt jobbfönster ett helt sånt område. En firma som köpt upp ca 30 tomter. Husen ser jättefina ut och ligger på ca 5-6 miljoner. Husen byggs hastigt av undermåligt material av Polacker som jobbar dygnet runt och får bo i risiga husvagnar. Det är fuktproblem i fasader och en massa krångel.
 
Säljarna lär ju vilja göra så bra avans som möjligt eftersom han gör detta för att sälja, så kolla upp innan vad för arbetskraft/firmor de ämnar anlita.

Jag har utanför mitt jobbfönster ett helt sånt område. En firma som köpt upp ca 30 tomter. Husen ser jättefina ut och ligger på ca 5-6 miljoner. Husen byggs hastigt av undermåligt material av Polacker som jobbar dygnet runt och får bo i risiga husvagnar. Det är fuktproblem i fasader och en massa krångel.

Lite så jag tänker också, därför borde det gå att få någon typ av garanti på vad man köper tänker jag. Köper man annan nyproduktion så har man ju ofta en förening eller byggbolag som kan stå till svars, men här blir man ju helt ensam sen. Dock blir man ju grannar, så man kan ju hoppas att säljarna värnar om grannsämjan också och inte bygger skit.

Men om man kollar upp både husleverantör samt byggare, och dessa ser bra ut. Skulle man våga då?
 
Lite så jag tänker också, därför borde det gå att få någon typ av garanti på vad man köper tänker jag. Köper man annan nyproduktion så har man ju ofta en förening eller byggbolag som kan stå till svars, men här blir man ju helt ensam sen. Dock blir man ju grannar, så man kan ju hoppas att säljarna värnar om grannsämjan också och inte bygger skit.

Men om man kollar upp både husleverantör samt byggare, och dessa ser bra ut. Skulle man våga då?
Jag skulle våga. Huset ska ju slutbesiktigas och är det en husleverantör med god kvalité firmor med goda omdömmen så borde det vara safe.
Värre med lösvirkeshus.
 
Lite så jag tänker också, därför borde det gå att få någon typ av garanti på vad man köper tänker jag. Köper man annan nyproduktion så har man ju ofta en förening eller byggbolag som kan stå till svars, men här blir man ju helt ensam sen. Dock blir man ju grannar, så man kan ju hoppas att säljarna värnar om grannsämjan också och inte bygger skit.

Men om man kollar upp både husleverantör samt byggare, och dessa ser bra ut. Skulle man våga då?
Grannsämjan skulle jag inte lita på ett smack, tyvärr. Däremot som @Fetaost säger att kolla upp husleverantören och vilka material de har i sina hus (där finns mängder av sätt att fuska). Också vem som gör grund och vilken grund det är samt hur mycket isolering under. Vilka byggfirmor som ska inverka och om de använder underleverantörer.
 
Grannsämjan skulle jag inte lita på ett smack, tyvärr. Däremot som @Fetaost säger att kolla upp husleverantören och vilka material de har i sina hus (där finns mängder av sätt att fuska). Också vem som gör grund och vilken grund det är samt hur mycket isolering under. Vilka byggfirmor som ska inverka och om de använder underleverantörer.

Lita på skulle jag inte, men en kan ju hoppas. Annars tänker jag som du, att det borde gå att kolla upp en del innan köp!
 
Det finns garanti på nya hus.
Bor själv i nyproduktion och har "tvingat" byggbolaget att garantifixa några småsaker sedan vi flyttade in för tre år sedan.

"

Ger garanti i flera år​

Svensk lag stadgar att garantier för utförd entreprenad gäller i fem år efter färdigställande och slutbesiktning. Efter denna gäller att entreprenören har ett grundläggande ansvar för det arbete som utförts. En så kallad ansvarstid inträder som gäller i ytterligare tio år. Det betyder att entreprenören i vissa fall är ansvarig för fel som upptäcks i upp till tio år efter att slutbesiktning gjorts."

https://www.hus.se/garanti-entreprenad/
 
Plot twist, visar sig att en av mina bästa vänner är bekant med de som bygger. Reko par tydligen. So far so good. Men grannarna på andra sidan är tydligen helt psyko 😅 Man undrar ju om det är därför de styckar av och bygger ett helt hus emellan för att få nya grannar😂
Jag kan säga såhär, man vill INTE ha galna grannar. Jag skulle avstå av den anledningen direkt!
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom jag inte hittar någon, så skapar jag en ny Stör mig idag på att uråldriga lagningar inte håller tills man kilar vidare =...
Svar
1
· Visningar
204
Senast: manda
·
Svar
553
· Visningar
29 306
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp