Husköps-tråden del 2 :)

Ska eventuellt buda på hus idag. Ska bara försöka få tag på besiktningsmannen först för att försöka reda ut hur allvarliga två fel är.
Det är mögeldoft i en kall skrubb under trappan nere i källaren vilket får oss att tveka rejält. Mäklaren säger att han tror att det är för att den är kall och att det löser sig med hjälp av värme... Men sånt vet ju inte vi 😅🙈
 
Ska eventuellt buda på hus idag. Ska bara försöka få tag på besiktningsmannen först för att försöka reda ut hur allvarliga två fel är.
Det är mögeldoft i en kall skrubb under trappan nere i källaren vilket får oss att tveka rejält. Mäklaren säger att han tror att det är för att den är kall och att det löser sig med hjälp av värme... Men sånt vet ju inte vi 😅🙈

Blir alltid nervös när mäklare tror saker. :p

Vad är det andra felet? Och vad är det för hus!?
 
Blir alltid nervös när mäklare tror saker. :p

Vad är det andra felet? Och vad är det för hus!?

Det andra felet är mikrobiell tillväxt på innertaket på vinden. Besiktningsmannen var inte orolig över det alls dock, men sa att ventilationen i huset bör ses över.

Skrubben får oss dock att backa. Huset är supermysigt, men inte perfekt (läget är rätt dåligt och det är ju svårt att ändra 😝). Hade läget varit bättre hade vi velat utreda skrubben, för då hade det ju varit värt. 😊
 
Iih, vi sålde bostadsrätten för en vecka sen och ska ut den 16/10 :nailbiting: Har haft span på ett "kommande" potentiellt drömhus som aldrig verkar bli redo, och nu såg jag av en slump att mäklaren hade mailat mig för över en vecka sen och bett mig ringa upp. Dåligt för mina nerver att se det beskedet så en fredagkväll och vara tvungen att vänta till måndag. Annonsen är fortferande kvar så det borde ju inte vara sålt än. Eller...
 
Iih, vi sålde bostadsrätten för en vecka sen och ska ut den 16/10 :nailbiting: Har haft span på ett "kommande" potentiellt drömhus som aldrig verkar bli redo, och nu såg jag av en slump att mäklaren hade mailat mig för över en vecka sen och bett mig ringa upp. Dåligt för mina nerver att se det beskedet så en fredagkväll och vara tvungen att vänta till måndag. Annonsen är fortferande kvar så det borde ju inte vara sålt än. Eller...
Ring idag, en del mäklare verkar alltid svara i sin mobil.
 
Ring idag, en del mäklare verkar alltid svara i sin mobil.
Jag vet, men just det får mig att avhålla mig från att störa under en helg :D Har varit med om en släkting som blivit uppringd under påskaftonskvällen bla. Försöker vila i att om dom inte skrivit på en kontrakt redan bör dom inte göra det innan måndag morgon heller, och jag svarade på mailet om hen nu skulle jobba helg. Annonsen är åtminstone fortfarande kvar! :up:
 
Väcker återigen liv i denna gamla tråd. Senast jag gjorde det var januari 2019 då vi påbörjade vårt husletande. Ännu inget hus, men över 100 (det är sjukt när jag skriver det!) husvisning senare. Idag står vi i valet och kvalet om vi ska buda på ett hus vi verkligen gillar, men med en tomt ut mot bussgata och höga lägenhetshus 😫 Så svårt att veta vad man ska kompromissa med...

Ingen annan som letar hus? Eller fritidsbostad eller vad som helst? Saknar en sån här tråd!
 
Väcker återigen liv i denna gamla tråd. Senast jag gjorde det var januari 2019 då vi påbörjade vårt husletande. Ännu inget hus, men över 100 (det är sjukt när jag skriver det!) husvisning senare. Idag står vi i valet och kvalet om vi ska buda på ett hus vi verkligen gillar, men med en tomt ut mot bussgata och höga lägenhetshus 😫 Så svårt att veta vad man ska kompromissa med...

Ingen annan som letar hus? Eller fritidsbostad eller vad som helst? Saknar en sån här tråd!
Allt utom läget går att ändra.
 
Väcker återigen liv i denna gamla tråd. Senast jag gjorde det var januari 2019 då vi påbörjade vårt husletande. Ännu inget hus, men över 100 (det är sjukt när jag skriver det!) husvisning senare. Idag står vi i valet och kvalet om vi ska buda på ett hus vi verkligen gillar, men med en tomt ut mot bussgata och höga lägenhetshus 😫 Så svårt att veta vad man ska kompromissa med...

Ingen annan som letar hus? Eller fritidsbostad eller vad som helst? Saknar en sån här tråd!

Joo, vi letar fortfarande hus 🙈
Ska kolla på ett imorn som är lite över budget, men som har ett litet hus på tomten som man kan hyra ut vilket ju känns som en bra grej 😁

Sen ska vi kika på ett på måndag med. 👍

Svårt det du skriver med vad man kan kompromissa med. Kan ni ser själva leva där? 😁
 
Allt utom läget går att ändra.
Ja, det är ju så alla säger och de orden ekar i våra huvuden. Därav vår tveksamhet till detta. Suck! Samtidigt tickar det våra krav på alla andra jävla punkter, och genom åren har vi bara hittat 2 andra hus som gjort det (vilka båda blev för dyra för oss). Och läget handlar ju inte bara om den exakta tomten. Huset ligger lägesmässigt i det område vi helst vill bo. Men inte bäst i det området då. Men då hade huset varit kanske 1 miljon dyrare.
 
Senast ändrad:
Joo, vi letar fortfarande hus 🙈
Ska kolla på ett imorn som är lite över budget, men som har ett litet hus på tomten som man kan hyra ut vilket ju känns som en bra grej 😁

Sen ska vi kika på ett på måndag med. 👍

Svårt det du skriver med vad man kan kompromissa med. Kan ni ser själva leva där? 😁

Fan, så skönt att höra 😂 Även om jag också lider med er som också letat länge, såklart! Berätta! Vad är det för hus ni ska kolla på? Tror ni det kommer bli något köp på något av dem? Hur många har ni kollat på hittills? Är det Göteborg ni letar i? Har bara fått för mig att ni bor där! Många frågor 😁

Vi kan absolut se oss själva leva där. Känns som ett toppenbra hus för oss. Bussen vänjer vi oss vid, det är 40-gata och med en högre häck kommer den inte störa oss nämnvärt. Vi har bott precis intill spårvagn och det blev vardag. Men de höga hyreshusen med finfin insyn rakt ner i vår trädgård och alla eventuella fester, liv, rörelser däromkring? Det som gör mig mest tveksam! Vafan 😩 Jag är ljuskänslig och stör mig på sånt. Samtidigt går alla naturtomter också bort pga att både jag och min man är djävulskt mörkrädda. Lagom är svårt att hitta tydligen!
 
Väcker återigen liv i denna gamla tråd. Senast jag gjorde det var januari 2019 då vi påbörjade vårt husletande. Ännu inget hus, men över 100 (det är sjukt när jag skriver det!) husvisning senare. Idag står vi i valet och kvalet om vi ska buda på ett hus vi verkligen gillar, men med en tomt ut mot bussgata och höga lägenhetshus 😫 Så svårt att veta vad man ska kompromissa med...

Ingen annan som letar hus? Eller fritidsbostad eller vad som helst? Saknar en sån här tråd!

Åh, vad roligt med en sånhär tråd. :)
Jag har en visning bokad på fredag :) Tror inte det kommer bli nåt pga olika anledningar, men kul att komma igång lite iaf!
Shit 100 visningar!!
Vad letar ni efter? :) Alltså vad är era krav och önskemål?
Allt utom läget går att ändra.
Håller med!
Joo, vi letar fortfarande hus 🙈
Ska kolla på ett imorn som är lite över budget, men som har ett litet hus på tomten som man kan hyra ut vilket ju känns som en bra grej 😁

Sen ska vi kika på ett på måndag med. 👍

Svårt det du skriver med vad man kan kompromissa med. Kan ni ser själva leva där? 😁

Kul med visningar! Vad har ni för önskemål?
 
@strawberrysylt Åh, vad roligt att fler letar hus och man kan följa era processer 😊 Var letar du någonstans och vad letar du efter? Även om vi sett över 100 hus så tycker jag fortfarande det är kul med husvisningar, man lär sig jättemycket! Både om hus, marknaden och vad man själv vill ha Så det är jättebra att komma igång och titta på hus som du gör, även om du tror att just detta hus kanske inte är "the one".

Våran kravlista är:
- Minst 125 kvm
- 3 sovrum samt någon möjlighet till kontor (ex i källare, i garage eller något extrarum). Sovrummen ska helst inte ligga i källaren utan över mark.
- Inte ren norrtomt (kan gå om tomten går runt huset på ett bra sett och så man kan bygga ut ev uteplats till sidan av huset med bättre läge)
- Inte för nära och i samma nivå som hav/sjö
- Inte helt öppen planlösning mellan kök och vardagsrum (men får bra om man enkelt kan göra om det)
- Rimliga renoveringsbehov (dvs ANTINGEN renoveringsbehov inne ELLER ute, inte både och)
- Minst två toaletter, gärna något med badkar
- Inte bredvid hårt trafikerad väg eller i närheten så man hör konstant buller men inte heller läskig naturtomt utan synliga grannar

Sen har vi saker vi ser som plus om huset har, men absolut inga krav:
- Relativt nybyggt med platta på mark
- Så underhållsfritt som möjligt dvs typ tegel- eller putsfasad och lagom tomt
- Tomt med kvällssol
- Uterum
- Väl omhändertaget och renoverat successivt under åren, så det märks att ägarna brytt sig om huset över tid
- Braskamin eller öppen spis

Vi har upptäckt att det absolut svåraste kravet att möta är antalet rum. Väldigt många villor här har 2 sovrum, kanske något till men då i t.ex. källaren vilket vi inte tycker är optimalt.
 
@strawberrysylt Åh, vad roligt att fler letar hus och man kan följa era processer 😊 Var letar du någonstans och vad letar du efter? Även om vi sett över 100 hus så tycker jag fortfarande det är kul med husvisningar, man lär sig jättemycket! Både om hus, marknaden och vad man själv vill ha Så det är jättebra att komma igång och titta på hus som du gör, även om du tror att just detta hus kanske inte är "the one".

Våran kravlista är:
- Minst 125 kvm
- 3 sovrum samt någon möjlighet till kontor (ex i källare, i garage eller något extrarum). Sovrummen ska helst inte ligga i källaren utan över mark.
- Inte ren norrtomt (kan gå om tomten går runt huset på ett bra sett och så man kan bygga ut ev uteplats till sidan av huset med bättre läge)
- Inte för nära och i samma nivå som hav/sjö
- Inte helt öppen planlösning mellan kök och vardagsrum (men får bra om man enkelt kan göra om det)
- Rimliga renoveringsbehov (dvs ANTINGEN renoveringsbehov inne ELLER ute, inte både och)
- Minst två toaletter, gärna något med badkar
- Inte bredvid hårt trafikerad väg eller i närheten så man hör konstant buller men inte heller läskig naturtomt utan synliga grannar

Sen har vi saker vi ser som plus om huset har, men absolut inga krav:
- Relativt nybyggt med platta på mark
- Så underhållsfritt som möjligt dvs typ tegel- eller putsfasad och lagom tomt
- Tomt med kvällssol
- Uterum
- Väl omhändertaget och renoverat successivt under åren, så det märks att ägarna brytt sig om huset över tid
- Braskamin eller öppen spis

Vi har upptäckt att det absolut svåraste kravet att möta är antalet rum. Väldigt många villor här har 2 sovrum, kanske något till men då i t.ex. källaren vilket vi inte tycker är optimalt.

Åh, ni verkar ha klart för er vad ni letar efter! Kan tänka mig att det är till både för- och nackdel?
Bra att veta vad man vill ha, men också svårare att hitta...?
Jo, visst lär man sig mycket genom att gå på visningar!
Jag har gått på ett tiotal visningar tidigare för flera år sen med mitt ex, men detta är första gången själv.
Vi letar efter väldigt olika hus! 😅
Jag vill ha;
- Litet, inte för stort. Behöver bara rymma mig
- Avsides, inte mitt i smeten
- Möjlighet att ha hönor. Det är ett stort plus om uthus/hönshus redan finns, men annars bara platsen finns för att fixa det
- Trädgård med möjlighet att odla lite t ex lite potatis, morötter, gräslök, hallon kanske nåt äppelträd och förstås en schersminbuske!
- Cykelavstånd till jobbet och min pappa (har dock ingen riktigt bestämd km-siffra)
- Och ja, det bör väl finnas el och vatten då :p Det finns inte i detta jag ska kolla på nu, men ja, jag drömmer väl om det ändå....
- Nära vatten för bad (och till allt om nu inte vatten finns indraget då^^) (ingen bestämd km-siffra, men nära)
- Välskött, inga stora grejer som behöver fixas! Bara typ kosmetiska grejer och ev hönshus
- inte för dyrt

Extra bonus om man kan gå ut naken i trädgården 😅 Inte för att jag skulle göra det, men just att man skulle kunna ^^.

Det är väl typ drömmen! 😍
Jag letar i mellersta Dalarna, och ni? :)
 
Joo, vi letar fortfarande hus 🙈
Ska kolla på ett imorn som är lite över budget, men som har ett litet hus på tomten som man kan hyra ut vilket ju känns som en bra grej 😁

Sen ska vi kika på ett på måndag med. 👍

Svårt det du skriver med vad man kan kompromissa med. Kan ni ser själva leva där? 😁
Är det det röda som de sänkt 500k?
 

Liknande trådar

Svar
49
· Visningar
2 030
Senast: Mia_R
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
249
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
108 641
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp