Husköps-tråden del 2 :)

På lagfart, om fastigheten säljs för 6,3 så skulle lagfarten kosta 95 325?

Samt pantbrevet, om fastigheten skulle ha ett pantbrev på 3 milj (vilket inte är orimligt i sammanhanget, men som ett räkneexempel) och lånet blir 85% av 6,3 alltså 5 355 000 så skulle pantbrevet kosta 47 475 kr?

Alltså totalt 142 800 kr till Lantmäteriet, utöver de 945 000 kr i insats som ska till banken, är det som behövs i kontanta medel vid köp. Tänker jag rätt då?
Jag vågar inte uttala mig :o
 
Det man kan göra, om banken tillåter, är att låna till lagfart och pantbrev privat för att sedan höja bolånet (om utrymme finns) efter man flyttat in och då baka in privatlånet den vägen.
Alternativt ha kvar det som privatlån men då är ju räntan oftast mycket högre.
 
Jag vågar inte uttala mig :o

Jag tror det ska stämma, var så enligt uträkningen på länkarna i varje fall :D

Jag börjar tveka på om vi ska buda på huset. Det gör mig jätteledsen, jag är trött på att den här husdrömmen fortsätter att skjutas upp och också en oro för att priserna ska fortsätta stiga. Men vi påbörjar snart 1,5 års föräldraledighet med saftigt inkomsttapp och med ca 140 000:- extra som försvinner så är jag rädd att vi sätter oss i en onödigt tight situation. Vi skulle även behöva köpa innan vi säljer vilket innebär några månaders osäkerhet kring om och vad vi går med vinst. Med tre veckor kvar till förlossning, och sjuk hund under utredning vet jag inte om det är en optimal situation för oss. Suck..
 
Det man kan göra, om banken tillåter, är att låna till lagfart och pantbrev privat för att sedan höja bolånet (om utrymme finns) efter man flyttat in och då baka in privatlånet den vägen.
Alternativt ha kvar det som privatlån men då är ju räntan oftast mycket högre.

Vi kommer nog behöva belåna 85% så det kommer nog inte finnas utrymme att höja det på ett bra tag, och andra lån känns inte så bra tyvärr. Men visst, banken brukar ju alltid vara pigg på att låna ut med högre ränta :D
 
Vi kommer nog behöva belåna 85% så det kommer nog inte finnas utrymme att höja det på ett bra tag, och andra lån känns inte så bra tyvärr. Men visst, banken brukar ju alltid vara pigg på att låna ut med högre ränta :D
Man kan alltid värdera om en kort stund efter köp för att den vägen ha plats att stoppa in privata lån :) Om det är den enda lösningen man har. Alla sitter inte på flera hundra tusen extra.. nu kostar inte husen i vårat område så pass mycket, trots att priserna höjts rejält senaste åren - men det blir ändå mycket pengar extra att ha kontant.
 
Man kan alltid värdera om en kort stund efter köp för att den vägen ha plats att stoppa in privata lån :) Om det är den enda lösningen man har. Alla sitter inte på flera hundra tusen extra.. nu kostar inte husen i vårat område så pass mycket, trots att priserna höjts rejält senaste åren - men det blir ändå mycket pengar extra att ha kontant.
Begränsades inte möjligheten till omvärdring när amorteringskraven kom? Inte så att man inte kan värdera om men att det ställdes vissa krav, eller minns jag fel?

Edit: japp, man kan bara omvärdera var 5:e och för att få omvärdera direkt/kort efter köp så krävs det att man har gjort en mkt stor renovering i fastigheten (tex byggt ut eller likande).
 
Begränsades inte möjligheten till omvärdring när amorteringskraven kom? Inte så att man inte kan värdera om men att det ställdes vissa krav, eller minns jag fel?

Edit: japp, man kan bara omvärdera var 5:e och för att få omvärdera direkt/kort efter köp så krävs det att man har gjort en mkt stor renovering i fastigheten (tex byggt ut eller likande).
Var 5e år stämmer, och vad som räknas som stor renovering är nog lite olika i olika kommuner… här i vår kommun räckte det att bygga en altan 😅
 
Begränsades inte möjligheten till omvärdring när amorteringskraven kom? Inte så att man inte kan värdera om men att det ställdes vissa krav, eller minns jag fel?

Edit: japp, man kan bara omvärdera var 5:e och för att få omvärdera direkt/kort efter köp så krävs det att man har gjort en mkt stor renovering i fastigheten (tex byggt ut eller likande).
Det är också undantaget 5årsregeln om värdering avser en förhöjning av bolånet vilket det är om man ska baka in ett privatlån.
 
5 års regeln gäller väl om man vill ändra amorteringskravet? Allts om man vill omvärdera och därmed hamna under 70 % belåning och amortera 1 % per år (exv).

Att värdera om för att låna mer och fortsätta med samma amorteringskrav är inte bundet av 5 års regeln som jag förstår det.
 
Man kan alltid värdera om en kort stund efter köp för att den vägen ha plats att stoppa in privata lån :) Om det är den enda lösningen man har. Alla sitter inte på flera hundra tusen extra.. nu kostar inte husen i vårat område så pass mycket, trots att priserna höjts rejält senaste åren - men det blir ändå mycket pengar extra att ha kontant.

Det förutsätter ju dock att värdet höjts och det kan ju ta ett tag, för lång tid för att ha ett lån med hög ränta om man kan undvika det tänker jag! Vi har pengarna så skulle hellre betala kontant då, men känns lite tight precis just nu 😕
 
Jag kan inte så mycket om regler för omvärdering och baka in privatlån, men tycker mig ha hört flera gånger att det är en viss tid man måste vänta innan det kan bli aktuellt.
 
Det förutsätter ju dock att värdet höjts och det kan ju ta ett tag, för lång tid för att ha ett lån med hög ränta om man kan undvika det tänker jag! Vi har pengarna så skulle hellre betala kontant då, men känns lite tight precis just nu 😕
Fast om ni tar ett vanligt blanco på 150 så blir det bara några hundralappar (5-700 typ) i ränta per månad. Kan ju vara skönt att ha de 150 kvar som buffert kanske. Ja det är ju alltid bättre ha så lite lån osv som möjligt, men att minska sitt sparkonto/buffert avsevärt kan ju också orsaka onödig stress och otrygghet. Och ni kanske kan baka in det i huslånet redan efter 1-2 år så då kommer det ju inte ha kostat er så himla mycket.
 

Liknande trådar

Svar
44
· Visningar
1 515
Senast: Krålus
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
249
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
108 539
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp