Husköpstråden del 3

Vi har tillträde 15 augusti och har pratat med 3 banker. Ingen vill diskutera räntor redan nu, såklart. De har bett oss återkomma när det är en månad kvar tills tillträde.

Mäklaren jagar oss och hetsar oss att välja bank, att de måste veta så de kan boka in banken på tillträdesdagen osv. Är det vanligt/normalt? :confused:
 
Vi har tillträde 15 augusti och har pratat med 3 banker. Ingen vill diskutera räntor redan nu, såklart. De har bett oss återkomma när det är en månad kvar tills tillträde.

Mäklaren jagar oss och hetsar oss att välja bank, att de måste veta så de kan boka in banken på tillträdesdagen osv. Är det vanligt/normalt? :confused:

Vi har också fått frågan om vilken bank vi har direkt efter kontraktsskrivning. De behöver boka tid hos banken, och vissa dagar är det svårare att få tid än andra. Tex fredag den 1 juli är en sån dag där många har tillträde = svårt att få tid hos banken.

Vi kör på rörlig ränta, det känns som skeppet för vettig bunden ränta redan har seglat… Vi får räntan på tillträdesdagen, men har fått en preliminär ränta av banken när vi skrev på lånehandlingarna för några veckor sen.
 
Vi har också fått frågan om vilken bank vi har direkt efter kontraktsskrivning. De behöver boka tid hos banken, och vissa dagar är det svårare att få tid än andra. Tex fredag den 1 juli är en sån dag där många har tillträde = svårt att få tid hos banken.

Vi kör på rörlig ränta, det känns som skeppet för vettig bunden ränta redan har seglat… Vi får räntan på tillträdesdagen, men har fått en preliminär ränta av banken när vi skrev på lånehandlingarna för några veckor sen.
Ja jag förstår att de behöver boka tid och att vissa dagar är svårare än andra. Och ja, vi kommer ju också få bestämd ränta först på tillträdesdagen men vi vill gärna kunna diskutera lite först, vi kommer inte köra på rörlig ränta.

Min fråga är väl egentligen; måste de veta 2-3 månader i förväg verkligen?

När har ni tillträde?
 
Vi har tillträde 15 augusti och har pratat med 3 banker. Ingen vill diskutera räntor redan nu, såklart. De har bett oss återkomma när det är en månad kvar tills tillträde.

Mäklaren jagar oss och hetsar oss att välja bank, att de måste veta så de kan boka in banken på tillträdesdagen osv. Är det vanligt/normalt? :confused:

Ja, det är fullt normalt. Ju tidigare desto bättre. Det är ju bara drygt två månader bort, och mäklaren har ju säkert även tänkt ha semester i sommar. Banken behöver ju också tid att förbereda lånehandlingarna. Det vanliga är ju att man har bestämt vilken bank man ska låna av innan man skriver kontrakt. Förhandla om räntor kan du ju ändå göra fram till tillträdesdagen. I teorin kan du ju även ändra vilken bank du vill låna av, men då finns ju risken att just den banken inte har någon ledig tid den dag då tillträdet ska ske enligt kontraktet.
 
Ja, det är fullt normalt. Ju tidigare desto bättre. Det är ju bara drygt två månader bort, och mäklaren har ju säkert även tänkt ha semester i sommar. Banken behöver ju också tid att förbereda lånehandlingarna. Det vanliga är ju att man har bestämt vilken bank man ska låna av innan man skriver kontrakt. Förhandla om räntor kan du ju ändå göra fram till tillträdesdagen. I teorin kan du ju även ändra vilken bank du vill låna av, men då finns ju risken att just den banken inte har någon ledig tid den dag då tillträdet ska ske enligt kontraktet.
Varför säger banken då att vi ska höra av oss närmare? Till o med den banken som mäklaren har samarbete med och som ringde upp oss på mäklarens uppdrag sa att det var alldeles för tidigt nu.. :confused:
 
Varför säger banken då att vi ska höra av oss närmare? Till o med den banken som mäklaren har samarbete med och som ringde upp oss på mäklarens uppdrag sa att det var alldeles för tidigt nu.. :confused:

Jag uppfattade det som att du menade att banken tyckte att det var för tidigt att prata om lånets detaljer, inte om att boka tiden.
 
Min fråga är väl egentligen; måste de veta 2-3 månader i förväg verkligen?

När har ni tillträde?

Vi köpte ju nyligen bara 1,5 månad innan tillträde. 21 dagar innan tillträde behövde vår bank ha de påskrivna papperna tillhanda från oss. Jag har hört att 10 dagar är absoluta minimum för att kunna lägga upp lånen. Vi valde bank 1 månad innan och det gick bra, men mäklaren sa att om vi hade velat ha tillträde i juli hade hen avrått det pga svårt att få tider med banken mitt i semestern.
 
Ja jag förstår att de behöver boka tid och att vissa dagar är svårare än andra. Och ja, vi kommer ju också få bestämd ränta först på tillträdesdagen men vi vill gärna kunna diskutera lite först, vi kommer inte köra på rörlig ränta.

Min fråga är väl egentligen; måste de veta 2-3 månader i förväg verkligen?

När har ni tillträde?
Men även om ni inte kan få veta vad räntan blir på tillträdesdagen så kan ni ju få veta vilken rabatt bankerna ger er och då avgöra vilken bank som troligen kommer ge bäst ränta. Eller? Jag fick veta min rabatt från banken jag valde långt innan tillträdet, var nog lite mer än 3 mån innan tillträdet jag fick den samt då vilken ränta det skulle ge just då. Var rabatten som avgjorde att jag valde den banken.

Vidare, vilken bankerna kanske har ändrat nu, min faktiskta ränta fick jag 3-4 veckor innan tillträdet. Detta var i dec förra året, hade tillträde i januari i år. Hade möte med min bankman 3-4 veckor innan tillträdet för att diskutera upplägg och fick då nya räntor (tyvärr sämre än de jag fick i november men ändå bra). Dessa räntor som jag fick i dec fick jag sen även på tillträdet. Enligt min mamma som jobbade på den banken fram till februari i år så håller banken sig till den ränta de har givit i 4 veckor. Men detta kanske är ändrat iom det osäkra läget.
 
Vi köpte ju nyligen bara 1,5 månad innan tillträde. 21 dagar innan tillträde behövde vår bank ha de påskrivna papperna tillhanda från oss. Jag har hört att 10 dagar är absoluta minimum för att kunna lägga upp lånen. Vi valde bank 1 månad innan och det gick bra, men mäklaren sa att om vi hade velat ha tillträde i juli hade hen avrått det pga svårt att få tider med banken mitt i semestern.
Oj det var långt innan. Jag var förbi banken och skrev på lånehandlingarna 4 dagar innan tillträdet. Min bank nämnde inget att det behövdes göras tidigare utan denna tid bokades då den passade både mig och min bankman.
 
Varför säger banken då att vi ska höra av oss närmare? Till o med den banken som mäklaren har samarbete med och som ringde upp oss på mäklarens uppdrag sa att det var alldeles för tidigt nu.. :confused:
Kan ett alternativ vara att välja rörligt lån, och sedan när ni skrivit på höra runt med andra bankerna och flytta bolånet till dom som erbjuder lägst fast ränta?
Vi flyttade bolånet till en annan bank ca 1,5 månader efter att vi flyttat in, då vi fick mycket bättre erbjudande.
 
Säljaren, till huset vi är sugna på, har tackat nej till dolda bud. Hen vill ha vanlig visning och budgivning. Så vi går på visning 15/6. Tror dock intresset är väldigt stort pga läget, så är inte allt för hoppfull om att vi lyckas få det till vettigt pris…
 
Oj det var långt innan. Jag var förbi banken och skrev på lånehandlingarna 4 dagar innan tillträdet. Min bank nämnde inget att det behövdes göras tidigare utan denna tid bokades då den passade både mig och min bankman.
Ja det borde ju gå att lösa med mycket kortare varsel, och uppenbarligen går det ju.
 
Men även om ni inte kan få veta vad räntan blir på tillträdesdagen så kan ni ju få veta vilken rabatt bankerna ger er och då avgöra vilken bank som troligen kommer ge bäst ränta. Eller? Jag fick veta min rabatt från banken jag valde långt innan tillträdet, var nog lite mer än 3 mån innan tillträdet jag fick den samt då vilken ränta det skulle ge just då. Var rabatten som avgjorde att jag valde den banken.

Vidare, vilken bankerna kanske har ändrat nu, min faktiskta ränta fick jag 3-4 veckor innan tillträdet. Detta var i dec förra året, hade tillträde i januari i år. Hade möte med min bankman 3-4 veckor innan tillträdet för att diskutera upplägg och fick då nya räntor (tyvärr sämre än de jag fick i november men ändå bra). Dessa räntor som jag fick i dec fick jag sen även på tillträdet. Enligt min mamma som jobbade på den banken fram till februari i år så håller banken sig till den ränta de har givit i 4 veckor. Men detta kanske är ändrat iom det osäkra läget.
De banker vi pratade med kunde inte garantera någon ränta i 4 veckor i dagsläget. Swedbank kunde man köpa någon slags ränteförsäkring hos men den räntan var bra mycket sämre än hos den bank vi nu valt.
Vi valde också tillträdesdag med medvetet god marginal till riksbankens nästa möte om höjd ränta, så förhoppningsvis hinner den inte höjas.
 
Hoppar in i tråden "after the fact", så att säga!

Vi hittade till sist drömgården, och jag är så lycklig över att äntligen kunna satsa på hästarna. Det har varit ett par jobbiga år med stallplatser för flera hästar...

På nyårsafton stod jag ensam i en sjöblöt hage och "smittade med mitt lugn", våra fyra hästar som oroligt sprang runt på grund av fyrverkerier överallt.

När jag stod där, och stövlarna bokstavligen sögs fast i leran, så sade jag till mig själv: "detta är första och sista gången på hyrd lösdrift, ALDRIG mer".

Nu under vintern-våren har tankarna gått att hitta en gård, eller helt enkelt sälja av hästarna och byta hobby.
För att sammanfatta så hittade vi en gård som vi lade ett bud på (lägre än utgångspris), och tack vare att högsta budgivaren backade ur, så fick vi den!

Sedan sålde vi vår egen villa, och sablar vilket bestyr det var att få rensat bort alla pryttlar.

Men affären gick över förväntan. Mäklaren fixade en förhandsvisning och huset kom inte ens ut på annat än hennes hemsida/sociala medier med utomhusbilder, och så var det sålt.

Köparna lade ett marknadsmässigt bud och från lör-mån så var allt klart.
Man pustar ut!
 
Men även om ni inte kan få veta vad räntan blir på tillträdesdagen så kan ni ju få veta vilken rabatt bankerna ger er och då avgöra vilken bank som troligen kommer ge bäst ränta. Eller? Jag fick veta min rabatt från banken jag valde långt innan tillträdet, var nog lite mer än 3 mån innan tillträdet jag fick den samt då vilken ränta det skulle ge just då. Var rabatten som avgjorde att jag valde den banken.

Vidare, vilken bankerna kanske har ändrat nu, min faktiskta ränta fick jag 3-4 veckor innan tillträdet. Detta var i dec förra året, hade tillträde i januari i år. Hade möte med min bankman 3-4 veckor innan tillträdet för att diskutera upplägg och fick då nya räntor (tyvärr sämre än de jag fick i november men ändå bra). Dessa räntor som jag fick i dec fick jag sen även på tillträdet. Enligt min mamma som jobbade på den banken fram till februari i år så håller banken sig till den ränta de har givit i 4 veckor. Men detta kanske är ändrat iom det osäkra läget.
Mer troligt var det nog så att din bank inte ändrade sin ränta under den perioden och därför fick du samma ränta vid tillträdet som de hade uppgett tidigare. Innan höjningarna som kommit nu under våren har räntorna legat hyfsat stilla länge. När vi köpte vårt hus och kontaktade banken fick vi veta vad de hade för ränta just då men att räntan bestämdes på tillträdesdagen. En vecka innan tillträdet höjdes räntorna med 0,1% 🤷‍♀️

Jag tycker att det är ett konstigt system att man ska förhandla räntor och skriva på lånepapper flera veckor/månader innan tillträdet men får inte veta räntan förrän vid tillträdet. Detta eftersom inte alla banker ändrar räntan samtidigt. Om jag har gjort research för att hitta banken med bäst erbjudande, skriver papper med dem, och sen går de och höjer sina räntor veckan efter men övriga banker höjer inte. Då är ju jobbet jag gjort förgäves, det blir mer ett lotteri. Vi brukar binda räntan på 1-2 år så det är inte bara att flytta lånet. Nu har vi haft tur att det blivit hyfsat bra ändå.
 
Mer troligt var det nog så att din bank inte ändrade sin ränta under den perioden och därför fick du samma ränta vid tillträdet som de hade uppgett tidigare. Innan höjningarna som kommit nu under våren har räntorna legat hyfsat stilla länge. När vi köpte vårt hus och kontaktade banken fick vi veta vad de hade för ränta just då men att räntan bestämdes på tillträdesdagen. En vecka innan tillträdet höjdes räntorna med 0,1% 🤷‍♀️

Jag tycker att det är ett konstigt system att man ska förhandla räntor och skriva på lånepapper flera veckor/månader innan tillträdet men får inte veta räntan förrän vid tillträdet. Detta eftersom inte alla banker ändrar räntan samtidigt. Om jag har gjort research för att hitta banken med bäst erbjudande, skriver papper med dem, och sen går de och höjer sina räntor veckan efter men övriga banker höjer inte. Då är ju jobbet jag gjort förgäves, det blir mer ett lotteri. Vi brukar binda räntan på 1-2 år så det är inte bara att flytta lånet. Nu har vi haft tur att det blivit hyfsat bra ändå.
Jo, jag håller med, men för egen del, så tycker jag att rörlig ränta är bäst i det avseendet.
Då kan du omförhandla både med den bank du har, eller hitta bättre villkor hos någon annan.
Ränteläget är osäkra för alla, och det vore konstigt om man kan föregå räntesats på lång sikt.

Huset är ändå inte i din besittning innan tillträdesdagen.

Vi sitter lite i samma sits, då vårt tillträde är senare i höst. Nu tror vi tyvärr att räntorna blir högre, men det kunde också varit tvärtom. Då hade man inte klagat.
 
Mer troligt var det nog så att din bank inte ändrade sin ränta under den perioden och därför fick du samma ränta vid tillträdet som de hade uppgett tidigare. Innan höjningarna som kommit nu under våren har räntorna legat hyfsat stilla länge. När vi köpte vårt hus och kontaktade banken fick vi veta vad de hade för ränta just då men att räntan bestämdes på tillträdesdagen. En vecka innan tillträdet höjdes räntorna med 0,1% 🤷‍♀️

Jag tycker att det är ett konstigt system att man ska förhandla räntor och skriva på lånepapper flera veckor/månader innan tillträdet men får inte veta räntan förrän vid tillträdet. Detta eftersom inte alla banker ändrar räntan samtidigt. Om jag har gjort research för att hitta banken med bäst erbjudande, skriver papper med dem, och sen går de och höjer sina räntor veckan efter men övriga banker höjer inte. Då är ju jobbet jag gjort förgäves, det blir mer ett lotteri. Vi brukar binda räntan på 1-2 år så det är inte bara att flytta lånet. Nu har vi haft tur att det blivit hyfsat bra ändå.
Tycker också det är konstigt system, vi har 1.77 på lånelöfte och sen vid tillträde 2 månader senare (gick fort för oss) 2.37… blev flera tusen mer i månaden på den ökningen. Tråkigt men inget att göra. Vi band i ett år, kollade ett par andra banker men alla hade högre ränta.
 
Jag småletare efter ett eget ställe där jag kan ha djuren hemma.
Tittade på ett igår som det i annonsen syntes på bilderna att det fanns mycket att åtgärda bla behöver taket bytas. Det hänvisades till att det fanns besiktningsprotokoll men något sådan hittade jag inte i annonsen så förväntade mig att den fanns utskriven på visningen. Åkte dit, som sagt medveten om att det fanns renoveringsbehov, och blev ändå förvånad.
Efter visningen så konstaterade jag att (det hänvisades även på visningen till hemsidan för besiktningsprotokoll men de hade glömt lägga ut det så lyckades tigga till mig en papperskopia)
1. Taket behöver bytas
2. Det går inte att elda i kaminerna eftersom sotaren vägrar gå upp på det usla taket för att sota. Mäklaren kunde inte säga om eldstäderna var för ved eller koks.
3. Alla våtutrymmen är utdömda och jag som lekman kan se att de inte håller måttet alls.
4. Alla fönster är i kritiskt behov av renovering
5. Elen är utdömd trots att elbesiktning inte gjorts, rätt illa med andra ord, bla trasiga vägguttag, ogjordade ledningar till jordade kontakter, en öppen glödlampa inne i duschutrymmet som var i storlek med en garderob m.m.
6. Taket till utbyggnaden utdömt.
7. Grunden kunde inte undersökas men man misstänker fukt.
8. (stod inte med i protokollet) utbyggnaden ser ut att vara hemproducerad, utan kunskap om byggnation. Den har bla sjunkit ca 1 dm jämfört med huset och golvet svajar. Planlösningen är...orginell (nu var jag snäll) och med tanke på hur väggar ser ut både in och utifrån så bör den rivas. (Det är även i utbyggnaden som den originella elen i duschen finns representerad).
9. Det luktar rök och någon söt parfym i hela huset, extremt kväljande.
10. De 5 boxarna är inte godkända att ha häst i då de var byggda av ca 2 cm plankor. Håller alltså inte för en hästspark.
11. Ett av uthusen var så uselt så det troligen måste rivas. Timmerhus där bakväggen mer eller mindre lossnat från resten och taket hade sett mycket bättre dagar.

Alltså jag förväntade mig ett dåligt tak och att man skulle få måla om kåken inte att det skulle vara ett helårsprojekt att få det beboligt.
Utgångspriset är satt med tanke på just renoveringsbehov enligt mäklaren. Någon stackare har bjudit utgångspris men inga fler bud har kommit så verkar som om fler än jag ser det hela som ett rejält överpris. Vissa sällskap var på platsen i ca 10 min innan de åkte igen. Skulle gissa på att det var 15 till 20 intressenter på visningen, säger väl en del om skicket kontra hur annonsen var gjord
Så superbesviken. Älskade marken men skulle max betala hälften av utgångspriset.

Edit kraken som bjudit på huset kan inte sett besiktningen iom att den inte fanns på hemsidan och budet kom innan visning eller precis då visningen började. Mänskan kan alltså inte veta vad den bjudit på
 
Senast ändrad:
Vi har tillträde 15 augusti och har pratat med 3 banker. Ingen vill diskutera räntor redan nu, såklart. De har bett oss återkomma när det är en månad kvar tills tillträde.

Mäklaren jagar oss och hetsar oss att välja bank, att de måste veta så de kan boka in banken på tillträdesdagen osv. Är det vanligt/normalt? :confused:
Jag har tillträde den 27:e juni hade möte med banken igår för att diskutera räntor, jag förhandlar inte i faktiskt ränta utan vilken rabatt jag har. Sen dras den rabatten på listräntan som är på tillträdesdagen. Vi skrev kontraktet den 27maj och då sa de att en månad var det kortaste man kunde ha för att säkert kunna hinna med allt.
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 884
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
78 709
Senast: Kilauea
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 931
Senast: zassoo
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp