Husköpstråden del 3

Jag småletare efter ett eget ställe där jag kan ha djuren hemma.
Tittade på ett igår som det i annonsen syntes på bilderna att det fanns mycket att åtgärda bla behöver taket bytas. Det hänvisades till att det fanns besiktningsprotokoll men något sådan hittade jag inte i annonsen så förväntade mig att den fanns utskriven på visningen. Åkte dit, som sagt medveten om att det fanns renoveringsbehov, och blev ändå förvånad.
Efter visningen så konstaterade jag att (det hänvisades även på visningen till hemsidan för besiktningsprotokoll men de hade glömt lägga ut det så lyckades tigga till mig en papperskopia)
1. Taket behöver bytas
2. Det går inte att elda i kaminerna eftersom sotaren vägrar gå upp på det usla taket för att sota. Mäklaren kunde inte säga om eldstäderna var för ved eller koks.
3. Alla våtutrymmen är utdömda och jag som lekman kan se att de inte håller måttet alls.
4. Alla fönster är i kritiskt behov av renovering
5. Elen är utdömd trots att elbesiktning inte gjorts, rätt illa med andra ord, bla trasiga vägguttag, ogjordade ledningar till jordade kontakter, en öppen glödlampa inne i duschutrymmet som var i storlek med en garderob m.m.
6. Taket till utbyggnaden utdömt.
7. Grunden kunde inte undersökas men man misstänker fukt.
8. (stod inte med i protokollet) utbyggnaden ser ut att vara hemproducerad, utan kunskap om byggnation. Den har bla sjunkit ca 1 dm jämfört med huset och golvet svajar. Planlösningen är...orginell (nu var jag snäll) och med tanke på hur väggar ser ut både in och utifrån så bör den rivas. (Det är även i utbyggnaden som den originella elen i duschen finns representerad).
9. Det luktar rök och någon söt parfym i hela huset, extremt kväljande.
10. De 5 boxarna är inte godkända att ha häst i då de var byggda av ca 2 cm plankor. Håller alltså inte för en hästspark.
11. Ett av uthusen var så uselt så det troligen måste rivas. Timmerhus där bakväggen mer eller mindre lossnat från resten och taket hade sett mycket bättre dagar.

Alltså jag förväntade mig ett dåligt tak och att man skulle få måla om kåken inte att det skulle vara ett helårsprojekt att få det beboligt.
Utgångspriset är satt med tanke på just renoveringsbehov enligt mäklaren. Någon stackare har bjudit utgångspris men inga fler bud har kommit så verkar som om fler än jag ser det hela som ett rejält överpris. Vissa sällskap var på platsen i ca 10 min innan de åkte igen. Skulle gissa på att det var 15 till 20 intressenter på visningen, säger väl en del om skicket kontra hur annonsen var gjord
Så superbesviken. Älskade marken men skulle max betala hälften av utgångspriset.

Edit kraken som bjudit på huset kan inte sett besiktningen iom att den inte fanns på hemsidan och budet kom innan visning eller precis då visningen började. Mänskan kan alltså inte veta vad den bjudit på
Jösses! :eek:
Det där lät inte ens som ett renoveringsobjekt. Snarare ett "riv och bygg nytt"-ställe. Det borde vara prissatt efter marknadsvärdet på marken bara.
Som vi var inne på tidigare i tråden - mäklare... :cautious:
 
Idag blir det husvisning. Sambon har pratat med besiktningsmannen, han får ju inte råda/avråda till köp men hade sagt ”jag hade kunnat tänka mig att köpa huset själv om jag letat hus”. Tänker att det är gott betyg ändå. Jag har pratat med banken, verkar vara grönt ljus där med (de skulle höra av sig om det var något men inte gjort det än, bor ju i liten håla så husen är relativt billiga). Så nu hoppas vi bara att känslan för huset infinner sig och att massa andra människor inte får samma känsla och vill ha huset 😂 Sambon är supertaggad, jag vågar inte tro på något förrän jag ser att vi skrivit kontraktet.
 
Det är grotesk budgivning på huset vi är sugna på. Det är vi och en budgivare till. Just nu leder vi, med 1,2 miljoner utöver utgångspris 🤯 vi har diskuterat här hemma vad som anses vara lockpris, då vi tycker att huset var för billigt prissatt!
 
vi har diskuterat här hemma vad som anses vara lockpris, då vi tycker att huset var för billigt prissatt!
Påtagligt låga utgångspriser jämfört med marknadspris verkar vara mer regel än undantag på många håll imho. Om det är en medveten prispolitik eller om mäklarna faktiskt inte har en susning om var ribban ligger går förstås inte att veta. Sen beror det ju på prisläget i stort, en miljon över utgångspris på ett hus för 5-6 mkr är väl inte mycket att säga om medan en miljon över utgångspris på ett hus för 2 mkr är en annan sak... :meh:
 
Påtagligt låga utgångspriser jämfört med marknadspris verkar vara mer regel än undantag på många håll imho. Om det är en medveten prispolitik eller om mäklarna faktiskt inte har en susning om var ribban ligger går förstås inte att veta. Sen beror det ju på prisläget i stort, en miljon över utgångspris på ett hus för 5-6 mkr är väl inte mycket att säga om medan en miljon över utgångspris på ett hus för 2 mkr är en annan sak... :meh:
Ett hus för 1,5 mille i det här fallet 😅
 
Imorn ska vi (eller ja, mäklaren givetvis) förhandsvisa lägenheten för två sällskap.
Hoppas sååå att någon av dem vill köpa.

Lyan borde ej vara svårsåld, men det vore så otroligt skönt att få den såld redan nu, och slippa fota och ha riktiga visningar och hej och hå. Upptäckte en fuktskada under kylen samma dag som vi köpte huset, så den håller på och torkar. Kommer inte kunna fota förrän den är fixad, så det vore tacksamt att slippa det 🤯🙈
 
Hur ser läget ut prismässigt hos er?

Här verkar det vara tvärnit. De hus som ligger ute får ungefär kring utgångspris, 100-200 tkr över max och ibland under. Det är skillnad på flera hundra tusen från vårens galna budgivningar. Samtidigt läser jag att priserna enbart ska ha fallit 1% här inne i stan och 2% utanför, men det verkar inte gälla den kommun där vi tittar. Var på visning på ett jättefint hus i söndags på 170 kvm som enbart fått in ett enda bud på budstart 6,4. Det känns helt upp och ner i min värld som enbart varit med i svängen nu när det varit het marknad. Dessvärre är det inte vårt drömhus så vi ska inte buda.

Har vi tur så håller sig marknaden relativt stabil här inne i stan så vi ändå kan sälja vår lägenhet i augusti för ett okej pris. Men husen får gärna fortsätta denna utveckling :angel:
 
Påtagligt låga utgångspriser jämfört med marknadspris verkar vara mer regel än undantag på många håll imho. Om det är en medveten prispolitik eller om mäklarna faktiskt inte har en susning om var ribban ligger går förstås inte att veta. Sen beror det ju på prisläget i stort, en miljon över utgångspris på ett hus för 5-6 mkr är väl inte mycket att säga om medan en miljon över utgångspris på ett hus för 2 mkr är en annan sak... :meh:

Enligt Boolis statistik har budgivningarna gått upp ca 10,5% från budstart under våren. Nere på 8,2% i maj dock. Ska bli intressant att se vad junis statistik landar på sen.
 
Enligt Boolis statistik har budgivningarna gått upp ca 10,5% från budstart under våren. Nere på 8,2% i maj dock. Ska bli intressant att se vad junis statistik landar på sen.

Verkligen tvärnit! Hade man kunnat sia hade jag gärna sålt lägenheten i mars och köpt hus nu… Där vi har letat är det nog en kombo av att det kommit ut många fler objekt än vanligt också, tror några fick hybris när de såg vad husen gick för - men många har inte sålt/fått sämre betalt än vad man tidigare kunnat ana.

Likadana hus:

1) Vårat. köpt i mars -22, renoveringsobjekt. Bra läge. 6,6 miljoner
2) Samma storlek, bra läge, renoverat. 8 miljoner
3) Samma storlek, hyfsat renoverat. Kanske liiiiite sämre läge (närmre större väg) men marginellt. Mindre anmärkning om fukt på vind på besiktning. 5,8 miljoner.

Så ja, tvärnit.
 
Verkligen tvärnit! Hade man kunnat sia hade jag gärna sålt lägenheten i mars och köpt hus nu… Där vi har letat är det nog en kombo av att det kommit ut många fler objekt än vanligt också, tror några fick hybris när de såg vad husen gick för - men många har inte sålt/fått sämre betalt än vad man tidigare kunnat ana.

Likadana hus:

1) Vårat. köpt i mars -22, renoveringsobjekt. Bra läge. 6,6 miljoner
2) Samma storlek, bra läge, renoverat. 8 miljoner
3) Samma storlek, hyfsat renoverat. Kanske liiiiite sämre läge (närmre större väg) men marginellt. Mindre anmärkning om fukt på vind på besiktning. 5,8 miljoner.

Så ja, tvärnit.

Ja det är ju det där, vi hade också sålt i våras om vi haft en spåkula. Det fina i kråksången för vår del är att vi ändå sannolikt kommer att köpa för samma belopp som planerat, så med denna utveckling kommer vi få mycket mer hus för pengarna.

Sen det där med räntan.. det orkar jag inte tänka på 😅 Känns som att månadskostnaderna kommer skjuta i höjden närmsta åren, med inflation och allt. Men äsch vad gör det, ge mig en liten plaskpool till ungen i trädgården och en flaska billigt rosé så är jag nöjd med livet sen.
 
Ja det är ju det där, vi hade också sålt i våras om vi haft en spåkula. Det fina i kråksången för vår del är att vi ändå sannolikt kommer att köpa för samma belopp som planerat, så med denna utveckling kommer vi få mycket mer hus för pengarna.

Sen det där med räntan.. det orkar jag inte tänka på 😅 Känns som att månadskostnaderna kommer skjuta i höjden närmsta åren, med inflation och allt. Men äsch vad gör det, ge mig en liten plaskpool till ungen i trädgården och en flaska billigt rosé så är jag nöjd med livet sen.
Jag tror absolut att folk är väldigt försiktiga nu! Dels har det ju varit världens flyttrace de senaste två åren = många som velat flytta har gjort det. Dels skräms man av all mediarapportering - i början av coronapandemin nitade ju marknaden också initialt. Min hobbyanalys är att priserna kommer sänkas några procent eller stanna, men inte så mycket mer än så. Vi har fortfarande bostadsbrist och villor i Stockholmsområdet kommer nog fortsatt bli mer eftertraktat eftersom marken att bygga villor på är begränsad.
 
Hur ser läget ut prismässigt hos er?

Här verkar det vara tvärnit. De hus som ligger ute får ungefär kring utgångspris, 100-200 tkr över max och ibland under. Det är skillnad på flera hundra tusen från vårens galna budgivningar. Samtidigt läser jag att priserna enbart ska ha fallit 1% här inne i stan och 2% utanför, men det verkar inte gälla den kommun där vi tittar. Var på visning på ett jättefint hus i söndags på 170 kvm som enbart fått in ett enda bud på budstart 6,4. Det känns helt upp och ner i min värld som enbart varit med i svängen nu när det varit het marknad. Dessvärre är det inte vårt drömhus så vi ska inte buda.

Har vi tur så håller sig marknaden relativt stabil här inne i stan så vi ändå kan sälja vår lägenhet i augusti för ett okej pris. Men husen får gärna fortsätta denna utveckling :angel:
Grannen sålde igår. +1,8 miljoner 😱 jag tyckte att utgångspriset på 6 miljoner var vansinnigt med tanke på renoveringsbehovet. Jag bor alltså i lilla staden Skellefteå! Vi har enorm inflyttning så jag tror inte marknaden lugnar sig så mycket här, behovet av boende är enormt.
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 469
Senast: Ajda
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
73 74 75
Svar
1 484
· Visningar
77 134
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 890
Senast: zassoo
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • hjälm till avlångt huvud?
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp