Husköpstråden del 3

Huvudvärken med lånen lösta. De hade gjort brygglånet för litet, och pratade med typ 10 personer innan det blev rätt. Fick ta ett blancolån som vi sen betalar av en vecka senare, så blev en bra lösning ändå. Även om jag på princip är allergisk mot blancolån, tror jag ska bli förmån för lyxfällan direkt.
 
Vi får tillträde om en vecka och har, efter flera veckors längtan, en liten dipp och en "vad har vi gett oss in på"-svacka.
Kanske för att det har varit så ovanligt fint och lugnt och härlig grannsämja i vårt nuvarande område, kanske för att jag gjorde misstaget att gå med i "vi som bor i xxx"-gruppen på facebook och förfäras över epa-traktorer, inbrottstjuvar osv osv, kanske för att jag helt enkelt är trött och sliten efter en vår med husköp, lägenhetsförsäljning och nytt (chefs-)jobb. Kanske för att jag sitter här med ryggskott och inte förstår hur jag ska kunna lyfta en enda kartong eller städa ett enda skåp den närmsta veckan.

Men så går jag ned i källaren och tallar lite på kartongerna med grill och loungeset som vi var iväg och köpte häromveckan och då längtar jag ihjäl mig.
 
Vi får tillträde om en vecka och har, efter flera veckors längtan, en liten dipp och en "vad har vi gett oss in på"-svacka.
Kanske för att det har varit så ovanligt fint och lugnt och härlig grannsämja i vårt nuvarande område, kanske för att jag gjorde misstaget att gå med i "vi som bor i xxx"-gruppen på facebook och förfäras över epa-traktorer, inbrottstjuvar osv osv, kanske för att jag helt enkelt är trött och sliten efter en vår med husköp, lägenhetsförsäljning och nytt (chefs-)jobb. Kanske för att jag sitter här med ryggskott och inte förstår hur jag ska kunna lyfta en enda kartong eller städa ett enda skåp den närmsta veckan.

Men så går jag ned i källaren och tallar lite på kartongerna med grill och loungeset som vi var iväg och köpte häromveckan och då längtar jag ihjäl mig.
Dom där "vi som bor i"-grupperna ska man sky som pesten om man inte vill fördjupa sig i epa-traktorer, barn på cykel som KANSKE kan vara på väg att göra busstreck, "skumma" skåpbilar eller att folk minsann aldrig kan lära sig att inte plocka upp hundbajset efter sig 😂
I vår by handlar allt i gruppen om nån unge som fått tag på spritpenna och klottrat plus snott en blomkruka från byagården. Innan dess skulle ett mellanstadiebarn som åkt kickbike på golfbanan polisanmälas. Det är ett ganska speciellt, äldre, klientel som håller gruppen levande om vi säger så.
Trots allt ovanstående trivs vi toppen i vår by, allt härj på Facebook får andra sköta. Men vi håller visst avstånd till några av de mer aktiva medlemmarna i gruppen i fråga :D
 
Dom där "vi som bor i"-grupperna ska man sky som pesten om man inte vill fördjupa sig i epa-traktorer, barn på cykel som KANSKE kan vara på väg att göra busstreck, "skumma" skåpbilar eller att folk minsann aldrig kan lära sig att inte plocka upp hundbajset efter sig 😂
I vår by handlar allt i gruppen om nån unge som fått tag på spritpenna och klottrat plus snott en blomkruka från byagården. Innan dess skulle ett mellanstadiebarn som åkt kickbike på golfbanan polisanmälas. Det är ett ganska speciellt, äldre, klientel som håller gruppen levande om vi säger så.
Trots allt ovanstående trivs vi toppen i vår by, allt härj på Facebook får andra sköta. Men vi håller visst avstånd till några av de mer aktiva medlemmarna i gruppen i fråga :D

Jag känner lite likadant. Min by är helt ok och lär inte vara speciellt avvikande från standard "by på landet" men ibland låter det som om vi typ har gängskjutningar :rofl:
 
Väntar på att vår mäklare ska höra av sig. Riktiga visningen igår (efter ett par förhandsvisningar med struliga folk) och han skulle ringa runt vid lunch.
Lunch har absolut varit i min värld. Så nervös att jag mår illa.
 
Här kämpas det på med uppackningen. Det tar sån tid!
Min man och barn är bortresta på en egen liten semesterresa, de planerade för att komma hem idag då de varit borta en vecka, men har så trevligt att de stannar några dagar till :p Skönt för mig som kan fixa i huset och trädgården, men det hade varit fint att få hem bilen så jag kan köra iväg med skräp och handla lite tunga/otympliga grejer :D
 
Ok lite halvt OT
Nu har jag hört rykten om huset jag skrev om i #199. En person som bor i närheten hade förvånat uttalat sig till en kollegas särbo om att folk är galna som betalar 1 mille för stället i fråga då det är röta i stommen. Någon sådan nämndes inte i besiktningsprotokollet men med tanke på hur eftersatt underhållet var så skulle det inte förvåna mig. Hade jag köpt hade jag gjort ny besiktning och varit med och ställt frågor bla om stommen.
Frågan är är det ens lagligt att sälja utan att meddela ett så betydande och känt fel?
 
-Vet inte om vi har någon allmän husfixar-tråd där detta kanske passar bättre?-

Igår var jag och sambon på vår (!) gård och skrev en lista på vad vi kan fixa redan innan vi flyttar in. Våra säljare är ju nu våra hyresgäster fram tills de byggt klart sitt nya hus på den avstyckade tomten och jag är där varje dag hos hästen i stallet så man hinner ju visualisera hur man vill ha det i huvudet medan man ändå är där 😅 Vi har en gammal och sliten ekonomibyggnad närmast vägen som fått stå kvar pga det döljer vägen och dess ljud bra, taket behöver fixas till dock då det öh, saknas lite delar :angel:. Jag som aldrig ens varit inne där tog och kollade in där och det hade faktiskt blivit ett bra hönshus! Massa öppningsbara luckor/fönster ut mot gräset/gödselstacken som man kan hägna in. Tur vi skriver ner alla idéer och kan rangordna dem innan jag hinner börja på allt...
 
-Vet inte om vi har någon allmän husfixar-tråd där detta kanske passar bättre?-

Igår var jag och sambon på vår (!) gård och skrev en lista på vad vi kan fixa redan innan vi flyttar in. Våra säljare är ju nu våra hyresgäster fram tills de byggt klart sitt nya hus på den avstyckade tomten och jag är där varje dag hos hästen i stallet så man hinner ju visualisera hur man vill ha det i huvudet medan man ändå är där 😅 Vi har en gammal och sliten ekonomibyggnad närmast vägen som fått stå kvar pga det döljer vägen och dess ljud bra, taket behöver fixas till dock då det öh, saknas lite delar :angel:. Jag som aldrig ens varit inne där tog och kollade in där och det hade faktiskt blivit ett bra hönshus! Massa öppningsbara luckor/fönster ut mot gräset/gödselstacken som man kan hägna in. Tur vi skriver ner alla idéer och kan rangordna dem innan jag hinner börja på allt...
Där är vi också nu. Alltså, vi har inte tillträde än på ett tag, men hästarna går på bete på "vår" gård.

Det innebär att vi åker dit flera gånger i veckan och då har vi med saker som kan ställas i stallet så länge.

Jag bävar inför den riktiga flytten, för detta är jobbigt nog. Det är mycket som måste fixas innan.
 
Där är vi också nu. Alltså, vi har inte tillträde än på ett tag, men hästarna går på bete på "vår" gård.

Det innebär att vi åker dit flera gånger i veckan och då har vi med saker som kan ställas i stallet så länge.

Jag bävar inför den riktiga flytten, för detta är jobbigt nog. Det är mycket som måste fixas innan.
Jag tycker det är så udda för jag tänker "Hmm, får jag hälla ut schampovattnet från hästen här?" innan jag hinner förstå att, tja jag äger ju stället så jag får nog hälla det vart jag vill egentligen 😂 Vårt är ju inflyttklart som tur är, det kommer bli en del små renovering löpande sen när vi flyttat in. Vi har fördelen också med att de stora sakerna som soffa och säng i lilla huset vi hyr nu ska hivas pga sönderslitna. Egentligen hade vi behövt ny soffa typ nu men inte en chans att jag köper en soffa till skithuset vi hyr nu, nope! Inget nytt ska besudlas av det gamla huset utan det får vänta till vi är i det nya. Sen har vi trevliga vänner i hyresgästerna/säljarna så vi får ställa saker i källaren redan nu.
 
Där är vi också nu. Alltså, vi har inte tillträde än på ett tag, men hästarna går på bete på "vår" gård.

Det innebär att vi åker dit flera gånger i veckan och då har vi med saker som kan ställas i stallet så länge.

Jag bävar inför den riktiga flytten, för detta är jobbigt nog. Det är mycket som måste fixas innan.
Vi fick tillträde till vår gård i mitten av oktober förra året. Till nyår flyttade vi in. Då hade vi smällt upp en lösdrift i en befintlig byggnad, stängslat och bytt ut köket (till 90% - sista delarna ligger fortfarande hemma ...). Åkte 6,5 mil enkel väg för att fixa grejer efter jobb och stall.

Det var tungt. Fast nu ett halvår senare så är jag fortfarande så himla glad för att vi kom hit, och även om det varit (och är) en massa jobb. För det är så himla givande.

Ni har det allra bästa framför er!
Egen gård och hästarna hemma är magiskt, och ni kommer få det så himla bra :love: När har ni tillträde?
 
Det hade ju varit enklare att inte ha köpt ett hus just nu….

Fattig som en kyrkråtta (nåja, så illa är det kanske inte men ALLT blir dyrare än väntat), jag har covid, min man ryggskott och på det så har vår dotter som äntligen blivit frisk från öroninflammation fått höstblåsor. Sa jag också att jag är gravid i v30? Och att målaren kommer på torsdag, och köket måste vara klart då? Det är en bit kvar tills vi är klara. Glad att vi (min man hehe) förbjöd mig från att börja med annat än kök och vardagsrum och tomt, det är liksom kaosigt nog.

Men det kommer vara värt det 🫶❤️ Eller hur….?
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 457
Senast: Ajda
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
73 74 75
Svar
1 484
· Visningar
77 091
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 889
Senast: zassoo
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp