Husköpstråden del 3

Hur lång tid tog det för er innan ni hittade ert hus? Hur många visningar? :)
Vi köpte första huset vi tittade på men vi gick på några andra husvisningar också. Kunde inte släppa det första huset så blev att vi köpte det. Tog kanske 3 månader totalt. Men vi var bara intresserade av ett väldigt specifikt område inom en specifik budget.
 
Tittade på hus i ett halvår kanske, men gick bara på en mer visning. Vi letade dock gård och hade väldigt specifika krav, så fanns inte så mycket att titta på.. men tycker jag lärde mig mycket av den visningen, lägenhetsköpen och av att läsa annonser.
 
Vi letar hus och nu har min man blivit galen och anmält oss till visning på en gård med skogsbruk. Visst är det 25% i kontantinsats som gäller då?
 
Hur lång tid tog det för er innan ni hittade ert hus? Hur många visningar? :)

Vi letade hus aktivt i 2,5 år och gick på över 100 visningar, kanske uppemot 120-140 st. Vill tillägga att vi tyckte det var ganska kul tidsfördriv att gå på visning och vi gick även på hus som vi eg visste att vi inte ville/kunde köpa som en del större renoveringsobjekt etc. Men de allra flesta hus vi kollade på, gick vi för att kolla på seriöst så att säga. Vi var bara väldigt kräsna och petiga. Jag tycker faktiskt det var jättesvårt att hitta bra och funktionella och omhändertagna hus med rätt tomt, på rätt läge, till rätt pris.

Vi budade endast på 3 st hus under vår resa, så det var väldigt få hus som levde upp till våra krav (vilka jag tycker var ganska rimliga men det var så svårt att hitta hus som tickade alla boxar och vi ville helst inte kompromissa).

Vi hittade vårt rätta hus till slut, men vi kompromissade då litegrann med läget som är lite mer off än vad vi eg önskat. Jag kan än idag störa mig litegrann på det, men är också väldigt nöjd med huset och tomten i övrigt så det väger ändå upp faktumet att vi får ett par km till förskola, lekparker, skogen etc.
 
Hur lång tid tog det för er innan ni hittade ert hus? Hur många visningar? :)

Vi gick på totalt fyra visningar under ett åra tid ungefär och bjöd på två av husen. Nu letar vi efter en stuga och har väl letat aktivt i 2 år. Vi har varit på fem visningar, tror jag att det är och bjudit på två. I maj förra året kom drömstället, men jag fick kalla fötter pga av allt prat om höjda räntor då det även behövdes lite arbete med plintgrunden som var svår att kostnadsmässigt uppskatta. I somras var vi förbi stugan och då sved det faktiskt lite i hjärtat.

Nu funderar vi på att köpa tomt i samma område som det senare och bygga oss en liten timrad stuga, men det är så attans svårt att uppskatta byggkostnader och det är ju också en massa arbete att stå i innan vi kan flytta in.
 
Vi letar hus och nu har min man blivit galen och anmält oss till visning på en gård med skogsbruk. Visst är det 25% i kontantinsats som gäller då?
Det varierar nog mellan bank, och hur stor skogen är.
Jag bor på en mindre gård/ lantbruksfastighet men eftersom vi skulle ha det som boende och inte verksamhet räckte 15% som vanligt för vår bank. Har vänner som lagt 0 kr kontant när de köpt gård/verksamhet. Så verkar variera.
 
Det varierar nog mellan bank, och hur stor skogen är.
Jag bor på en mindre gård/ lantbruksfastighet men eftersom vi skulle ha det som boende och inte verksamhet räckte 15% som vanligt för vår bank. Har vänner som lagt 0 kr kontant när de köpt gård/verksamhet. Så verkar variera.
Intressant! Har precis sökt kontakt med min bank för att kolla läget. Skulle hellre lägga 15% 😄
 
Det tog nog två år, gick på typ tio visningar innan vi hittade och fick köpa vårt drömställe.

Vi köpte första huset vi kollade på så det gick snabbt. Men jag förstår att det inte hör till vanligheterna 😅

Vi köpte första huset vi tittade på men vi gick på några andra husvisningar också. Kunde inte släppa det första huset så blev att vi köpte det. Tog kanske 3 månader totalt.

Vi var på visningar i flera år innan första huset. Blev nästan alltid alldeles för dyrt. Men sedan för andra gången så var det en enda visning

Bodde i huset i sex år innan jag köpte det.

Tittade på hus i ett halvår kanske, men gick bara på en mer visning.

Vi letade hus aktivt i 2,5 år och gick på över 100 visningar, kanske uppemot 120-140 st.

Vi budade endast på 3 st hus under vår resa, så det var väldigt få hus som levde upp till våra krav

Oj, shit!! :O Men ja, jag/vi skulle nog också kunna hamna där :p Tycker man lär sig mkt på visningar plus att det är kul förstås.
Vi gick på totalt fyra visningar under ett åra tid ungefär och bjöd på två av husen. Nu letar vi efter en stuga och har väl letat aktivt i 2 år.


Tack för svaren allihop! Fler som köpt första huset ni tittat på, lite häftigt och vågat! Grattis :) och grattis till er andra också såklart!
Och några som tittat i flera år...
Där är vi inte än, vi har tittat i ungefär 3 månader, så det är ju inte alls lång tid. Men spännande att höra och spännande att se var vårt hus ligger... Det vore roligt att hitta det i år, men vi får se :). Kanske blir flera år, det ska ju kännas rätt :) men hoppas i år.
Vi har varit på 6 visningar hittills.
 
Hur lång tid tog det för er innan ni hittade ert hus? Hur många visningar? :)
Vi letade hus lite inaktivt i flera år, gick på nån visning om året när vi tyckte det såg bra ut men var väl liksom inte riktigt framme i tanken helt. Sen blev jag gravid och hus blev mer aktuellt, när vi fick veta att det skulle bli tvillingar insåg vi väl att vår lilla 2a inte skulle funka så länge så då började vi söka aktivt. Vi var länge ganska kräsna dock och de få hus vi ville ha blev för dyra. Tillslut närmade sig våra ungar ett år och vi blev mer desperata efter mer yta så tillslut köpte vi ett hus långt från vad vi tidigare haft som krav men nära till förskola, stort och rymligt och barnvänligt område. Det är inte där vi vill bo på sikt men det har blivit väldigt bra och passar vår nuvarande situation perfekt.
 
Här hos oss är det bara jag som tittar på husannonser. Jag drömmer om en liten mysig hästgård i framtiden men sambon är väldigt motsträvig och vill absolut inte flytta så vi får se hur det går.
 
Vi köpte första huset vi var och tittade på. Sambon blev kär direkt, jag var inte lika övertygad men vi har bott här i snart 5 år nu.

Vi letade hus lite inaktivt i flera år, gick på nån visning om året när vi tyckte det såg bra ut men var väl liksom inte riktigt framme i tanken helt. Sen blev jag gravid och hus blev mer aktuellt, när vi fick veta att det skulle bli tvillingar insåg vi väl att vår lilla 2a inte skulle funka så länge så då började vi söka aktivt. Vi var länge ganska kräsna dock och de få hus vi ville ha blev för dyra. Tillslut närmade sig våra ungar ett år och vi blev mer desperata efter mer yta så tillslut köpte vi ett hus långt från vad vi tidigare haft som krav men nära till förskola, stort och rymligt och barnvänligt område. Det är inte där vi vill bo på sikt men det har blivit väldigt bra och passar vår nuvarande situation perfekt.

Vilken tur att det ändå blev att passa er 😊.
Ja, så kan det ju bli.
Vi sitter inte i sjön nu, men om vi får drömma och bli så lyckligt lottade att vi blir fler så behöver vi ju en annan boendelösning än just nu, absolut.

Här hos oss är det bara jag som tittar på husannonser. Jag drömmer om en liten mysig hästgård i framtiden men sambon är väldigt motsträvig och vill absolut inte flytta så vi får se hur det går.

Åh... hoppas att ni kan enas om något båda vill.
 
Oj, shit!! :O Men ja, jag/vi skulle nog också kunna hamna där :p Tycker man lär sig mkt på visningar plus att det är kul förstås.



Tack för svaren allihop! Fler som köpt första huset ni tittat på, lite häftigt och vågat! Grattis :) och grattis till er andra också såklart!
Och några som tittat i flera år...
Där är vi inte än, vi har tittat i ungefär 3 månader, så det är ju inte alls lång tid. Men spännande att höra och spännande att se var vårt hus ligger... Det vore roligt att hitta det i år, men vi får se :). Kanske blir flera år, det ska ju kännas rätt :) men hoppas i år.
Vi har varit på 6 visningar hittills.

Vi hade kunnat tänka oss flera av de hus vi inte fick, men det fanns många andra med samma tankar. Gillar inte att gå på visning så gjorde hård selektion innan visning, så de flesta hus var tillräckligt bra när man kom dit. Men har man inte rätt ekonomiska förutsättningar så hjälper det inte.
 
Ska ha ut fotograf den 20/1 för att fotografera huset inför fösäljning så rensar som en tok nu inför kommande visning.

Hur mycket bör man städa garderob mm? Kikar folk in där på visning?
 
Ska ha ut fotograf den 20/1 för att fotografera huset inför fösäljning så rensar som en tok nu inför kommande visning.

Hur mycket bör man städa garderob mm? Kikar folk in där på visning?
Jag brukar öppna och kolla, men då kollar jag på vad garderoben innehåller i form av korgar/lådor/stänger. Inte det faktiska innehållet. Huset vi köpte kollade jag dock inte i garderoberna för där visste jag att vi skulle slänga ut alla så det kvittade.
 
Ska ha ut fotograf den 20/1 för att fotografera huset inför fösäljning så rensar som en tok nu inför kommande visning.

Hur mycket bör man städa garderob mm? Kikar folk in där på visning?
Skulle jag vara seriöst intresserad av huset skulle jag nog öppna alla dörrar för att se. Men så länge det inte är fullt kaos skulle jag nog inte tänka på det, du bor och lever ju i huset.
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 893
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
78 735
Senast: Kilauea
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 931
Senast: zassoo
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp