Husköpstråden del 3

Jag brukar öppna och kolla, men då kollar jag på vad garderoben innehåller i form av korgar/lådor/stänger. Inte det faktiska innehållet. Huset vi köpte kollade jag dock inte i garderoberna för där visste jag att vi skulle slänga ut alla så det kvittade.

+ @Unafraid

Har redan rensat ut garderoberna har ju en walk-in closet så den känner jag behöver vara mer iordning. Kanske fixa några snygga kartonger att "gömma" kläderna i t.ex

Tack för svar
 
Åh... hoppas att ni kan enas om något båda vill.
Ja vi får se hur det går. Jag tror ffa att min sambo är lite rädd för förändringar. Han är inte van att flytta och eftersom han trivs bra där vi bor nu så är han nog lite rädd att lämna det, man vet ju vad man har men inte vad man får sas. Jag är van att flytta, jag har flyttat 8 ggr på 32 år så jag är mer härdad på den punkten. Jag trivs också i huset, mer nu sen våra gamla idioter till grannar flyttade, men jag har också drömmar som ser lite annorlunda ut och eftersom jag flyttat så mycket så vet jag också att man kommer "hitta hem" i andra hus också även om det kan kännas vemodigt i början.
 
eftersom jag flyttat så mycket så vet jag också att man kommer "hitta hem" i andra hus också även om det kan kännas vemodigt i början.
Det där är så skönt tycker jag. Jag har också flyttat väldigt mycket och vet att "hemma" har jag med mig liksom. Jag skapar det där jag just då behöver bo (med viss miniminivå naturligtvis).

Men jag är rätt sugen på att hitta mitt långtidshem nu, och då behöver jag vara mer kräsen.
 
Ska ha ut fotograf den 20/1 för att fotografera huset inför fösäljning så rensar som en tok nu inför kommande visning.

Hur mycket bör man städa garderob mm? Kikar folk in där på visning?
Sen på bollen, men jag är också en sån som tittar i alla garderober och skrymslen. Inte för att se vad personen som bor där har eller vilken ordning det är - nej, jag tittar för att få en bild av husets skick. Jag vill se grunden - inte sminket...
I många äldre hus så är garderober inbyggda eller platsbyggda och då har det inte rustats inuti dom, man ser ofta ev. gamla läckor, tidiga eldragningar, hur väl det är isolerat och med vad, mm. ;)
 
Ska ha ut fotograf den 20/1 för att fotografera huset inför fösäljning så rensar som en tok nu inför kommande visning.

Hur mycket bör man städa garderob mm? Kikar folk in där på visning?

Ja jag öppnar dem absolut! Dels så ingår det ju i undersökningsplikten att kolla så mycket det går för att se eventuella tecken på skador etc, och dels vill jag veta hur mycket jobb och pengar jag behöver ta hand om. Det varierar väldigt hur bra garderober är inredda.

Jag lägger däremot inte en tanke på hur god ordning nuvarande ägare har, och jag har aldrig träffat någon ägare av objekt jag gått på visning av eller köpt, så det hade i vilket fall inte spelat någon som helst roll för hen.

När jag själv varit säljare har jag läst ner allting i IKEA-kassar eller flyttlådor, men mer för egen del att jag gillar INTE tanken på att okända människor tittat i mina personliga skrymslen, så det är mest för egen huvudfråga skull 😁

Så ja, folk öppnar absolut garderoberna på visningen, men huruvida du vill lägga energi på dem är mest upp till dig själv. Själva försäljningen eller priset kommer inte stå och falla med just garderoberna, det är mer en helhet att det inte bör märkas för mycket av den nuvarande ägarens personliga tillhörigheter.
 
Sen på bollen, men jag är också en sån som tittar i alla garderober och skrymslen. Inte för att se vad personen som bor där har eller vilken ordning det är - nej, jag tittar för att få en bild av husets skick. Jag vill se grunden - inte sminket...
I många äldre hus så är garderober inbyggda eller platsbyggda och då har det inte rustats inuti dom, man ser ofta ev. gamla läckor, tidiga eldragningar, hur väl det är isolerat och med vad, mm. ;)
Exakt så. Det kosmetiska el antal trådkorgar mm är helt ointressant i sammanhanget.
 
Då var vi på visning idag och det blir ett nej på gården med skog och sjö. Det var för mycket att göra med ALLT och tomten kändes inte trevlig bara. Inget för oss. Nästa helg har vi visning på något helt annat, ett nybyggt hus i ett litet, lantligt villaområde med gångavstånd till bad och båtplats. Min man tycker det är för själlöst och att vi inte ens behöver gå, men jag har anmält oss för vi behöver gå på olika visningar och se vad vi vill ha och tycker om i verkligheten.
 
Idag var vi på två husvisningar. Första var en nybyggd enplansvilla. Trevlig storlek på huset, lite för liten tomt kanske. Trevligt, mysigt område. Fanns två till likadana hus på gatan också till salu, en med pool. Tyvärr längre till badplats än jag önskade men båtplats fanns där iaf. Nästa hus en stor tvåplansvilla, också nybyggd. Mycket fina detaljer. Större tomt! Kändes jättemysigt, fick en superkänsla. Lite oklart med båtplats som vi vill ha dock, men verkar ev finnas väldigt nära. Finns bad för simkunniga väldigt nära. Vi har ett litet barn men det fanns en riktig badplats en liten bit bort också, även om det inte var så nära som jag önskat.

Eftersom alla var nybyggda måste tomterna göras i ordning med gräs osv men sista huset hade carport med laddstolpe samt förråd vilket de andra inte hade. Sista huset hade också fiber, inte de första.

Vi har lånelöfte på 5 miljoner men vill inte köpa för mer än 4,5 egentligen. Huset jag gillar ligger ute för 4,8 men har varit till salu i ett halvår. Hur lågt bud vågar man försöka lägga? 😬 Min man gillar att skambuda, jag tycker det är lite pinsamt. Men samtidigt, vad har man att förlora?
 
Idag var vi på två husvisningar. Första var en nybyggd enplansvilla. Trevlig storlek på huset, lite för liten tomt kanske. Trevligt, mysigt område. Fanns två till likadana hus på gatan också till salu, en med pool. Tyvärr längre till badplats än jag önskade men båtplats fanns där iaf. Nästa hus en stor tvåplansvilla, också nybyggd. Mycket fina detaljer. Större tomt! Kändes jättemysigt, fick en superkänsla. Lite oklart med båtplats som vi vill ha dock, men verkar ev finnas väldigt nära. Finns bad för simkunniga väldigt nära. Vi har ett litet barn men det fanns en riktig badplats en liten bit bort också, även om det inte var så nära som jag önskat.

Eftersom alla var nybyggda måste tomterna göras i ordning med gräs osv men sista huset hade carport med laddstolpe samt förråd vilket de andra inte hade. Sista huset hade också fiber, inte de första.

Vi har lånelöfte på 5 miljoner men vill inte köpa för mer än 4,5 egentligen. Huset jag gillar ligger ute för 4,8 men har varit till salu i ett halvår. Hur lågt bud vågar man försöka lägga? 😬 Min man gillar att skambuda, jag tycker det är lite pinsamt. Men samtidigt, vad har man att förlora?

Vad roligt att ni gillade hus nummer två!

Vi var också på visning häromdagen, men jag fick inte alls rätt känsla för det huset, tyvärr. Men det kommer :) Vi har ju inte tittat särskilt länge. Vi åkte till två andra områden och rekade senare och där kan vi tänka oss båda två. Synd att inget är till salu där just nu bara, men men :P

Har det varit till salu ett halvår till det priset kan ni ju absolut försöka ge mindre, tänker jag. Här har vi sett bud på minus 25 % och då på hus som just kommit ut. Man har väl egentligen inget att förlora på skambud, fast mäklarna tycker kanske inte det är jättekul om man skulle göra så återkommande? Om man ska leta ett tag vill man kanske hålla sig väl med mäklarna i området. Men jag vet inte, bara en tanke. Vad tycker ni det är värt? Är huset värt pengarna och man bara egentligen vill köpa för mindre känns det ju annorlunda än om man inte tycker det är värt priset, tänker jag.

Lycka till!
 
Vad roligt att ni gillade hus nummer två!

Vi var också på visning häromdagen, men jag fick inte alls rätt känsla för det huset, tyvärr. Men det kommer :) Vi har ju inte tittat särskilt länge. Vi åkte till två andra områden och rekade senare och där kan vi tänka oss båda två. Synd att inget är till salu där just nu bara, men men :P

Har det varit till salu ett halvår till det priset kan ni ju absolut försöka ge mindre, tänker jag. Här har vi sett bud på minus 25 % och då på hus som just kommit ut. Man har väl egentligen inget att förlora på skambud, fast mäklarna tycker kanske inte det är jättekul om man skulle göra så återkommande? Om man ska leta ett tag vill man kanske hålla sig väl med mäklarna i området. Men jag vet inte, bara en tanke. Vad tycker ni det är värt? Är huset värt pengarna och man bara egentligen vill köpa för mindre känns det ju annorlunda än om man inte tycker det är värt priset, tänker jag.

Lycka till!
Trevligt att åka och reka i områden i alla fall! När som helst kanske någon där vill sälja.

Det svåra tycker jag är känslorna om det verkligen, verkligen är rätt hus eller kommer det att komma något bättre? Och vill vi ha grannar eller inte? Vill vi kunna ha typ höns eller inte? Det verkar vi aldrig riktigt kunna bestämma oss över! Jag tror dock inte att vi kommer kunna hitta något som är helt och hållet perfekt med alla våra önskemål inom vår budget. Men med det sagt fick jag en riktigt härlig känsla av det här huset i alla fall. Vi har inte heller gått på så många visningar men jag har kollat på Hemnet i flera år 😁

Vi har bett om förtydligande kring var den utlovade båtplatsen som man ska kunna hyra finns någonstans då det känns viktigt för oss. Ska få svar imorgon. Min man vill börja med ett bud en miljon under begärt pris... Jag vill mer lägga mig på 800k under. Tror oavsett att de säger nej men då kan vi ju gå upp lite till och testa. Tycker nog huset är lite högt prissatt med tanke på att ingen köpt det ännu, men det är ju vår privatekonomi som gör att vi helst vill köpa det så billigt som möjligt såklart. Tack!
 
Idag var vi på två husvisningar. Första var en nybyggd enplansvilla. Trevlig storlek på huset, lite för liten tomt kanske. Trevligt, mysigt område. Fanns två till likadana hus på gatan också till salu, en med pool. Tyvärr längre till badplats än jag önskade men båtplats fanns där iaf. Nästa hus en stor tvåplansvilla, också nybyggd. Mycket fina detaljer. Större tomt! Kändes jättemysigt, fick en superkänsla. Lite oklart med båtplats som vi vill ha dock, men verkar ev finnas väldigt nära. Finns bad för simkunniga väldigt nära. Vi har ett litet barn men det fanns en riktig badplats en liten bit bort också, även om det inte var så nära som jag önskat.

Eftersom alla var nybyggda måste tomterna göras i ordning med gräs osv men sista huset hade carport med laddstolpe samt förråd vilket de andra inte hade. Sista huset hade också fiber, inte de första.

Vi har lånelöfte på 5 miljoner men vill inte köpa för mer än 4,5 egentligen. Huset jag gillar ligger ute för 4,8 men har varit till salu i ett halvår. Hur lågt bud vågar man försöka lägga? 😬 Min man gillar att skambuda, jag tycker det är lite pinsamt. Men samtidigt, vad har man att förlora?
Jag hade först tagit en rejäl fundering på hur man vill bo lantligt/landet eller villaområde.
Vad är viktigast? köpa rätt läge och renovera det? eller köpa nytt och inte vara 100% nöjd med läget?
Att skambuda hänger ju till stor del ihop med hur angelägen man är att få köpa det.
Det ni kan förlora vid skambud är ju givetvis att ni inte får köpa.
Jag tycker absolut man ger ett lägre bud när intresset inte verkar större.
Dock tror jag absolut man kan glömma att få ner en nyproduktion från 4,8 till 3,8. De marginalerna finns inte.
 
Jag hade först tagit en rejäl fundering på hur man vill bo lantligt/landet eller villaområde.
Vad är viktigast? köpa rätt läge och renovera det? eller köpa nytt och inte vara 100% nöjd med läget?
Att skambuda hänger ju till stor del ihop med hur angelägen man är att få köpa det.
Det ni kan förlora vid skambud är ju givetvis att ni inte får köpa.
Jag tycker absolut man ger ett lägre bud när intresset inte verkar större.
Dock tror jag absolut man kan glömma att få ner en nyproduktion från 4,8 till 3,8. De marginalerna finns inte.
Tror jag och min man vill lite olika så nån kommer att få kompromissa. Han pratar ofta om att han vill bo helt avskilt men när vi väl åker och tittar på något sådant inser han att han inte vill sitta och köra på en grusväg i två mil varje dag för att komma till motorvägen för att komma till jobbet. Han drömmer också om en stooor tomt och lite djur men i verkligheten orkar han nog inte ta hand om en sån apparat. Det är nog lite jag som insisterar på lantliga områden med grannar, där barnen kan leka och man kanske kan få lite kattvakt om man åker bort osv. Det som är absolut måsten för oss båda är nära till skog och sjö. För mig är det också ett måste med ett fräscht hus som är beboeligt på en gång, men det måste inte vara nybyggt som detta råkar vara. Sedan vill vi även efter husköp ha en bra ekonomi och inte att allt äts upp av amortering och ränta.

Just nu känner jag väl att jag gärna skulle bo i detta hus och område men får vi det inte så är det ingen katastrof, det kommer väl alltid nya hus. Men att vi skulle få det för en miljon under begärt är ju helt uteslutet, haha!
 
Trevligt att åka och reka i områden i alla fall! När som helst kanske någon där vill sälja.

Det svåra tycker jag är känslorna om det verkligen, verkligen är rätt hus eller kommer det att komma något bättre?

Ja, det är roligt och lärorikt :). Jag tycker det är skönt på ett sätt att låta processen ta ett tag, låta det sjunka in lite, som du skriver om din man också, inte så lätt att veta vad man egentligen vill ha när det väl kommer till kritan...

Fast just det där med rätt känsla vill jag ändå tro kommer att kännas när man hittat rätt :).
 
Idag var vi på två husvisningar. Första var en nybyggd enplansvilla. Trevlig storlek på huset, lite för liten tomt kanske. Trevligt, mysigt område. Fanns två till likadana hus på gatan också till salu, en med pool. Tyvärr längre till badplats än jag önskade men båtplats fanns där iaf. Nästa hus en stor tvåplansvilla, också nybyggd. Mycket fina detaljer. Större tomt! Kändes jättemysigt, fick en superkänsla. Lite oklart med båtplats som vi vill ha dock, men verkar ev finnas väldigt nära. Finns bad för simkunniga väldigt nära. Vi har ett litet barn men det fanns en riktig badplats en liten bit bort också, även om det inte var så nära som jag önskat.

Eftersom alla var nybyggda måste tomterna göras i ordning med gräs osv men sista huset hade carport med laddstolpe samt förråd vilket de andra inte hade. Sista huset hade också fiber, inte de första.

Vi har lånelöfte på 5 miljoner men vill inte köpa för mer än 4,5 egentligen. Huset jag gillar ligger ute för 4,8 men har varit till salu i ett halvår. Hur lågt bud vågar man försöka lägga? 😬 Min man gillar att skambuda, jag tycker det är lite pinsamt. Men samtidigt, vad har man att förlora?

Nu köpte jag för ”småpengar”, men huset låg först ute för 950.000kr, dock hade det legat ute lääääänge och jag hade på omvägar fått höra att han som skulle sälja redan hade flyttat typ 30 mil bort, så det var väldigt bökigt för honom att hålla huset i ordning och vintern var på ingående, så nu hade han sänkt till 850.000kr. Jag bjöd 600.000, han kontrade med 650, och jag svarade med 620, inte en krona till. Jag fick det.

Det såg förjävligt ut här inne rent ut sagt. 🙈😂 Även ute på gården. Dock var många stora poster gjorda som tak och uppvärmning, men jag sa så från början att jag skambudar 600, annars så skiter jag i det. Nu vart det ju 20’ till då, men mer hade jag inte betalat. Var verkligen ingen ”wow-känsla” heller utan det handlade mest om att bo billigt och slippa lägenhet. Nu efter 8,5 år så trivs jag bra ändå. ❤️
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 503
Senast: Ajda
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
73 74 75
Svar
1 487
· Visningar
77 381
Senast: Blyger
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 897
Senast: zassoo
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp