Huskurer mot slemmig hosta?

Stereo

Trådstartare
Hjälp! Har hostat i ungefär två månader nu och det blir bara värre och värre. Fick Mollipect av läkaren för ca 1,5 vecka sedan och tyckte det dämpade en del, men gjorde ett ofrivilligt uppehåll på en dryg dag och hostan kom tillbaka med besked!

Nu kan jag inte sovaaaa... hostan släpper lite om jag står upp och lutar huvudet något bakåt, men så kan jag inte sova! Ligga eller sitta ger hostreflex ca en gång i minuten och jag håller på att bli knääääpppppp!! Får ibland upp stora slemklumpar :eek::wtf::yuck: men de senaste timmarna har varit bara torrhosta, fast jag KÄNNER att det är slemmigt i luftvägarna, lite segt att andas liksom. Måste andas aktivt, det går inte av sig själv. (Lungorna lät fin-fina när jag var hos läkaren.)

Jag är desperat! Beredd att prova det mest flummiga woo woo:t. :D Era bästa huskurer - hit me! :)
 
Spolar du bihålorna med koksalt? Typ Nasaline? Jag upplever att slem ofta kommer därifrån om en är el varit rejält förkyld. Det går aldrig över av sig självt för mig utan kräver nån form av slemlösande medicin samt spolning av bihålor flera ggr per dygn så fort jag blir sjuk...:yuck:
 
Hjälp! Har hostat i ungefär två månader nu och det blir bara värre och värre. Fick Mollipect av läkaren för ca 1,5 vecka sedan och tyckte det dämpade en del, men gjorde ett ofrivilligt uppehåll på en dryg dag och hostan kom tillbaka med besked!

Nu kan jag inte sovaaaa... hostan släpper lite om jag står upp och lutar huvudet något bakåt, men så kan jag inte sova! Ligga eller sitta ger hostreflex ca en gång i minuten och jag håller på att bli knääääpppppp!! Får ibland upp stora slemklumpar :eek::wtf::yuck: men de senaste timmarna har varit bara torrhosta, fast jag KÄNNER att det är slemmigt i luftvägarna, lite segt att andas liksom. Måste andas aktivt, det går inte av sig själv. (Lungorna lät fin-fina när jag var hos läkaren.)

Jag är desperat! Beredd att prova det mest flummiga woo woo:t. :D Era bästa huskurer - hit me! :)
Koka färsk Timjan (helst backtimjan) och mynta. Sila av och låt svalna. Blanda med honung (har för mig effekten av honung minskar efter uppvärmning) . Drick under dagen.
Absolut bäst effekt har dock att äta mängder av färsk ananas, upptäckte jag av en slump. Var beredd på rejäl islossning.
 
Spolar du bihålorna med koksalt? Typ Nasaline? Jag upplever att slem ofta kommer därifrån om en är el varit rejält förkyld. Det går aldrig över av sig självt för mig utan kräver nån form av slemlösande medicin samt spolning av bihålor flera ggr per dygn så fort jag blir sjuk...:yuck:
Hur spolar man bihålorna? :confused: Det är ju jättesmå förbindelser till näsa/hals?
 
Jag har ungefär samma problem. Det ända som gör att jag får sova åtminstone lite är att ta hostmedicinen cocilane. Den är hostdämpande och på recept. Jag tar den bara på kvällen och ibland mollipect på dagen för att få upp slemmet.
 
Hur spolar man bihålorna? :confused: Det är ju jättesmå förbindelser till näsa/hals?

Googla på nässköljning ;) Finns smidiga grejr på apoteket, har en spruta som hter Nasaline. Jag gör sedan egen saltlösning på typ 1 liter (vanligt alt + ljummet vatten) , de små dospåsarna för 2,5 dl som följer med, räcker ingen vart när jag behöver spola...
 
Koka upp ca 1 liter vatten med en hel skivad citron i, tillsätt en (bestick inte mått) rågad matsked honung och oregano - tror jag brukar ha i 1-1,5 matsked (mått). Blanda ihop och låt dra. Sila av och drick direkt eller spara i kylen. Bara att värma sen.

Jag upplever att det hjälper iaf!
 
Slutar alltid tvärt med ALLA mjölkprodukter under 3-4 dagar när jag är slemmig efter en förkylning som borde gått över. Det brukar funka för mig..
Oooh, undrar om det är detta som gjort det värre? Eftersom man ska dricka mycket plus att jag inte varit hungrig har jag druckit massa mjölk för att ändå få i mig någonting. Ska genast byta till vatten!
 
Koka färsk Timjan (helst backtimjan) och mynta. Sila av och låt svalna. Blanda med honung (har för mig effekten av honung minskar efter uppvärmning) . Drick under dagen.
Absolut bäst effekt har dock att äta mängder av färsk ananas, upptäckte jag av en slump. Var beredd på rejäl islossning.
Okej. Detta ska jag prova. Blir genast en promenad till affären, jag ÄLSKAR ananas! :love:
 
Spolar du bihålorna med koksalt? Typ Nasaline? Jag upplever att slem ofta kommer därifrån om en är el varit rejält förkyld. Det går aldrig över av sig självt för mig utan kräver nån form av slemlösande medicin samt spolning av bihålor flera ggr per dygn så fort jag blir sjuk...:yuck:
Aldrig gjort, låter jätteläskigt. :D Men som sagt, desperate times... Ska kika på hur man gör!
 
Jag har ungefär samma problem. Det ända som gör att jag får sova åtminstone lite är att ta hostmedicinen cocilane. Den är hostdämpande och på recept. Jag tar den bara på kvällen och ibland mollipect på dagen för att få upp slemmet.
Jag har fått cocillana utskrivet men har inte hämtat ut det, tyckte Mollipecten gav så bra resultat (första veckan). Ska gå och hämta ut cocillanan också...
 
Jag har fått cocillana utskrivet men har inte hämtat ut det, tyckte Mollipecten gav så bra resultat (första veckan). Ska gå och hämta ut cocillanan också...
Har du slem i luftrören behöver det komma upp. Därav hostan. Dämpar du den funktionen finns risk för lunginflammation. Jobba på att bli av med slemmet istället för att dämpa hostan så länge det är slemmigt.

Lagom med rörelse hjälper slemmet att komma upp.
 
Nosebuddy. Ser ut som... Men beroendeframkallande.
Googla på nässköljning ;) Finns smidiga grejr på apoteket, har en spruta som hter Nasaline. Jag gör sedan egen saltlösning på typ 1 liter (vanligt alt + ljummet vatten) , de små dospåsarna för 2,5 dl som följer med, räcker ingen vart när jag behöver spola...
Det är näsan man sköljer med dom grejerna, bihålorna kan man knappast skölja själv … det går till så här: https://www.1177.se/fragor--svar/na...lpmedel/hur-gar-det-till-att-spola-bihalorna/
 
Det är näsan man sköljer med dom grejerna, bihålorna kan man knappast skölja själv … det går till så här: https://www.1177.se/fragor--svar/na...lpmedel/hur-gar-det-till-att-spola-bihalorna/
Jag har aldrig haft bihåleinflammation, men Gode Gud i himlen, se till så att jag heller aldrig får det och att jag för alltid kommer slippa utsättas för detta!

Jag har inte heller haft vaxproppar som behövts spolas ut, men det är jag också livrädd för, så de här två sakerna ingår i människoplågeri! Är det ens lagligt?! :nailbiting::crazy::eek:
 
Precis den här tråden behöver jag. Började i juni och går inte över. Mollipect är ju bara bra när man tar den men nån bot är det inte. Läkaren hade ingen aning om vad jag har eller varför. Gäller ost som mjölkprodukt eller bara mjölk? Har ett paket långfil som jag inte öppnat :crazy:.
Sitta och sova i fåtölj går nästan bra, bara lite host och slem. Himla irriterande.
 
Det är näsan man sköljer med dom grejerna, bihålorna kan man knappast skölja själv … det går till så här: https://www.1177.se/fragor--svar/na...lpmedel/hur-gar-det-till-att-spola-bihalorna/

Aha, läkaren sa åt mig att jag skulle spola ur bihålorna på detta vis :o Det är flera år sedan... nåväl, det har iaf funkat för att nån gång bli av med bihåleinflammation, som aldrig går över hos mig om jag inte gör detta vid minsta känsla av förkylning. Rätt eller fel.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
2 861
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp