Husvagn och Campingtråden

toughcookie

Trådstartare
Inte är det väl bara jag som älskar att campa med tält eller husvagn?
Tänkte att vi kan ha en tråd där vi delar med oss av bra att ha saker och fiffiga lösningar men även tipsa om bra eller mindre bra ställen att campa på runt om i världen.

Jag är uppvuxen med tältcamping runt om i hela Europa och älskade det då och har fortsatt att försöka få in mina barn på samma linje men de är av en annan sort och uppvuxna med helt andra bekvämligheter så det har gått sådär. Ett par nätter har varit helt ok men inga längre perioder.

Så förra sommaren spontanhandlade jag en äldre husvagn, i första hand för att ha när jag åker på aktiviteter med hundarna men vi hann även med en vecka i Dalarna med familjen.
Den här sommaren blir det en semestertripp på två veckor och jag hoppas få många tillfällen att åka ut på kortare turer också.
 
Jag var på fyra campingar förra året där hundar var välkomna på samtliga.
Kristinehamns Herrgårdscamp - trivs jättebra här och har bott i stuga, tält och nu senast med husvagn. Har aldrig varit där under högsäsong men det finns jättefina marker att gå med hund och är väldigt nära brukshundsklubben.
Furuvik - tyckte campingen var otroligt tråkig men vi var bara där två nätter.
Leksands sommarland - jättefint men jag tar nog inte med hund dit igen om jag åker med barnen för då vill vi vara i parken och då blir hundarna ensamma för mycket.
Kneippbyn på Gotland - var där under lågsäsong (Gotland Dogshow) så det var nog bara vi hundidioter där just då.
 
Jag skulle vilja ge mig iväg någonstans över midsommar, bara jag och hundarna. Runt 20 mil från Västerås.
Tips?
 
Även jag spontanköpte en äldre husvagn för ett par år sedan.
Mot bakgrund av det, delar jag nu gärna med mig av råd och tips om husvagnsrenovering... :grin:
 
Ni är gammaldags - numera är det husbil som gäller!;)

Vi är långliggare, hela sommarhalvåret för tolfte året på samma plats. Det är väl också gammalmodigt, men vi trivs.

Angående hundar så har var och varannan campare, både lång- och korttidsboende, hund eller hundar.
 
Men om man är långliggare med husbil, har ni dubbla bilar då så ni kan göra utflykter osv?

Jag skulle gärna ha husbil så jag kunde ta med hästarna på släp men den budgeten finns inte nu tyvärr (och kommer förmodligen aldrig ha heller).

Jag har alltid tyckt att säsongscamping är töntigt, då kan man ju lika gärna köpa stuga men har nu insett tjusningen och funderar på att ställa vagnen på säsong inom ett par år om jag hittar något ställe inom lämpligt avstånd så man kan åka dit ofta.
 
Även jag spontanköpte en äldre husvagn för ett par år sedan.
Mot bakgrund av det, delar jag nu gärna med mig av råd och tips om husvagnsrenovering... :grin:

Sambon och jag köpte en äldre husvagn i höstas. Tar gärna emot tips och råd angående husvagnsrenovering!
Vårat husvagnsköp var inte spontant, utan vi hade pratat ett tag om att köpa något.
Nu blev inte fabrikatet det som jag ville ha, men vi höll oss till ett svenskt känt märke iallafall.
 
Mitt första tips är att inte köpa gammal husvagn (Polar 470 -77) i februari, när det är minus tio och allting är hårt, stumt, och luktfritt. :angel:
Jag rev två väggar och byggde upp igen, behöll bara aluminiumskalet. Träläkten i väggkonstruktionen hade förmultnat till något som närmast liknade snus i konsistens, och frigolitisoleringen hade sugit vatten(!) och vägde fyra gånger så mycket som ny frigolit.
Nya träläkt och ny frigolit limmades mot aluminiumskalet, sedan kläddes insidan med tunn plyfa som limmades och sköts fast med klammerpistol. Håligheter fylldes upp flödigt med fogskum som sen skars rent, och utvändigt tätades alla skarvar och fogar med butylgummimassa i fogspruta.

Ny 230V-el drogs, 12V-elen revs ut tillsammans med vatten/avlopp, gasol och den vattenburna värmen. Vagnen optimerades för campingplatsanvändande helt enkelt, med tillgång till el eller elverk och toa. Det gamla halvkassa 12V/gasolkylskåpet revs ut och ersattes av ett modernt 50 cm brett 230V kylskåp, med kapacitet att kyla och hysa både mat och öl.
Den nedbäddbara smäckiga och veka sittgruppen med långsoffor revs ut och jag reglade upp en rejäl 140 cm säng på tvären, med stuvutrymme under. Ny 140 cm madrass köptes, man sover lika bra som hemma. I bakänden av vagnen finns 1+1 sittningen kvar, att äta och pyssla vid. Det hela blev rätt bra faktiskt, efter omständigheterna. :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Mitt första tips är att inte köpa gammal husvagn (Polar 470 -77) i februari, när det är minus tio och allting är hårt, stumt, och luktfritt. :angel:
Jag rev två väggar och byggde upp igen, behöll bara aluminiumskalet. Träläkten i väggkonstruktionen hade förmultnat till något som närmast liknade snus i konsistens, och frigolitisoleringen hade sugit vatten(!) och vägde fyra gånger så mycket som ny frigolit.
Nya träläkt och ny frigolit limmades mot aluminiumskalet, sedan kläddes insidan med tunn plyfa som limmades och sköts fast med klammerpistol. Håligheter fylldes upp flödigt med fogskum som sen skars rent, och utvändigt tätades alla skarvar och fogar med butylgummimassa i fogspruta.

Ny 230V-el drogs, 12V-elen revs ut tillsammans med vatten/avlopp, gasol och den vattenburna värmen. Vagnen optimerades för campingplatsanvändande helt enkelt, med tillgång till el eller elverk och toa. Det gamla halvkassa 12V/gasolkylskåpet revs ut och ersattes av ett modernt 50 cm brett 230V kylskåp, med kapacitet att kyla och hysa både mat och öl.
Den nedbäddbara smäckiga och veka sittgruppen med långsoffor revs ut och jag reglade upp en rejäl 140 cm säng på tvären, med stuvutrymme under. Ny 140 cm madrass köptes, man sover lika bra som hemma. I bakänden av vagnen finns 1+1 sittningen kvar, att äta och pyssla vid. Det hela blev rätt bra faktiskt, efter omständigheterna. :)


Bilder??
Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska ha kvar den här vagnen eller om jag ska byta under året. Eftersom det blev ett sånt spontanköp så är jag såhär i efterhand inte helt nöjd med planlösningen och jag inbillar mig att det vore smidigt med en kassett toa.
 
Nu börjar det suga ordentligt i husvagnstarmen och jag funderar på att ta med mig den till helgens hundutställning "bara för att".
I måndags kröp jag in i den och vilade en stund bara för att det är så mysigt :o.

Tyvärr finns varken tid eller ekonomi just nu för att pyssla något med den men den är fullt funktionsduglig som den är så jag får nöja mig med det.
 
Vi köpte också lite spontant en husvagn för runt 3 år sedan. Första sommaren åkte vi på semester en vecka här i närheten och sedan blev det inte så mycket mer.
Året efter for vi nog bara iväg en helg på hundutställning.
Men förra året var vi faktiskt hela vägen ner till Ullared och Öland.
Däremellan så bor vi i vagnen varje gång vi hälsar på hos min far. Så egentligen används den mest som stuga.
Trodde att vi skulle använda den mer då vi köpte den för att slippa bo på hotell när man skall på utställning..men jag tycker att den är opraktisk och tar tusen år att komma fram med, jag vill ha husbil.

Vi har gjort om en del, bla har vi tagit bort en garderob, och den stora sittgruppen man skulle bädda ut, där har vi gjort en dubbelsäng. Överslafen som gick att fälla ner över lilla sittplatsen har vi också tagit bort och gjort en hylla där istället. Gasolen är borta, då den inte fungerade och vi insåg att i vi ändå alltid skulle stå där det finns el och annars köpa ett elverk. Nya dynor har jag också sytt.
 
Vi köpte en husbil i våras, hela sommaren gick åt till att laga läckage känns det som :devil: Men några turer han vi med, det blev några 100-mil i alla fall. I vinter har vi haft den i fjällen, får se vart vi styr i sommar!
 
Här är det husbil som gäller :) !
För två år sedan var vi på en femveckors semester till Lofoten, en helt fantastisk resa. I sommar styr vi kosan mot Nordkap, hoppas att det blir lika bra!
 
Vi campar vi med! Nyligen köpt "ny" (ny för oss) husvagn, förnyade oss med 25 årsmodeller så det blev lite skillnad! Mer praktiskt med den nya planlösningen (våningssäng m.m), annars är det mer charm i de äldre vagnarna. Måste bara hitta någon som kan ta hand om vår gamla kabe nu också! Kan man skriva "Säljes endast till rätt hem" i en husvagnsannons kanske? ;)
Vi åker runt och campar, har inte testat säsongscamping och tror inte det är riktigt vår grej.
 
Jag älskar att tälta! :love: Ska vara hyfsat primitivt, och helst där det är varmt och finns roliga djur:

 
Hjälp, vi kommer att bli med husvagn ikväll. Har efter lite velande om vi är "husvagnstyper" eller ej, kommit fram till att småbarnsårens semestrar nog underlätas av ett boende på hjul...
Hur gör vi nu? Vi har som sagt var snart en vagn, men sedan då :)
 
Vi har som sagt var snart en vagn, men sedan då :)
Matchande träningsoveraller. :D
Sen behöver ni väl strängt taget bara husvagnsspeglar till bilen, och litet semester. :up:
Förslagsvis även öva på att sätta upp förtältet. Murphy säger att om ni inte övat så kommer första uppsättningen att bli i ösregn och/eller inför månghövdad publik. Samma gäller backning av ekipaget i trånga utrymmen.
En bra uppladdning inför semestern är att botanisera bland trevliga campingar på nätet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 971
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 746
Senast: Josseliten
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 721
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 210
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp