Husvagnstråd

MikaTela

Trådstartare
Finns ju en campingtråd men den är ju lite mer vigd åt tältning och campingplatser känns det som.
Så jag startar upp en tråd där vi kan skriva vad vi har för husvagnar och vad vi har för planer med dom, renovering och resmål under året. :)
Ge varandra tips och råd! :)

Börjar med mitt ny förvärv då.
Köpte en Adria 330 -80 från ett dödsbo. Billigt och bra enligt mig och pojkvännen, 1000 kr skattad och besiktigad fram till oktober. Samma ägare sen -82 då den blev uttagen för första gången.

- Det har varit fukt men inte längre. Men vi ska se om man kan ta väck innerväggen där och se hur stor skada fukten har gjort.
- Vi ska täta listerna runt om.
- Vi ska byta gardiner och släng in en ny matta.
- Klä om dynorna.
- Göra en ordentlig genomstädning.
- Ev måla om inuti till en ljus färg för den ska kännas mer öppen.
- Pojkvännen vill sätta dit fler lampor utvändigt.
- Se om vi byter lampor invändigt.

Vad har ni förslag på tyg man kan klä dynorna med?
Ska jag låta det gamla tyget vara kvar och klä över det eller ska jag byta?
 
Sv: Husvagnstråd

:eek:
Är det bara jag som har husvagn på hela buke?! ;)

Vi brukar hyra en vagn på sommaren och campa med. Innan hyrde vi stuga men gillar vagnen bättre. Hyr helst en boggie. Modell spelar ingen större roll. Men den får inte vara för liten. Förtält är ett måste.
 
Sv: Husvagnstråd

Jag tycker nog att du ska ta bort det gamla tyget innan du sätter dit det nya. Jag kan noll om sömmnad. Men ta ett starkt tyg som även är lite smutsavvisande. Inte för mycket mönster heller. Blir nog för kluddrigt på så liten yta.
 
Sv: Husvagnstråd

Nej mönster går lite fetbort, men även helt enfärgat, vill gärna ha nyanser eller liiiiiiiite mönster. Bara för att slippa ett tråkigt utseende.
 
Sv: Husvagnstråd

Jag kan tänka mig typ blått med något lite mörkare blåmönstrat. Lite diskret sådär.
 
Sv: Husvagnstråd

ja precis. Lagom ska vara bäst!

Sen är frågan vad för tyg som lämpar sig bäst. :crazy:
Normalt är det ju nån slags väv på dynorna i äldre vagnar iaf.
 
Sv: Husvagnstråd

Jag har en vagn från 79 och jag har kört stenhårt på att allt i vagnen är från just slutet på 70-talet :D Tycker det är coolare att behålla så mycket det går av ursprunget.
De som varit inne i vagnen säger att det är riktigt coolt med all kult. :banana:

Gissa om det varit många besök på bla seconhand och loppisar :angel:

Måste visa ett kort från när miniindianen fyllde tre år och där syns bla de otroligt charmiga påslakanen som jag hittade hemma hos exexsvärmor samt de vackra gardinerna & dynorna som är orginal.
Tyvärr syns en för modern lampa i bakgrunden men den är numera utbytt.

DSCN0336.jpg
 
Sv: Husvagnstråd

Vad härlig din vagn ser ut att vara! :D

Tyvärr är vår så liten och mörk så behövs en ordentlig uppfräschning med ljusare färger än från 70-80talet.
Dynorna är orangebruna och gardinerna smutsiga och slitna, fd vita spetsgardiner. :crazy:
Dina dynor känns dessutom fräschare och på något vis ljusare än våra och dina gardiner lättar upp en hel del med sin klara gröna färg. :)

Vi ska ,tyvärr eller inte, måla luckor och skåp ljusare än den träfärg som är nu, troligen grå eller vita. Allt för att få in mer ljus och lura ögat att vagnen är rymligare än vad den är. :)

Slängde en snabb blick på fönstrena sist jag var förbi den och såg hur skitiga (repiga?) dessa var. Finns det något att göra åt dessa? Går det att putsa bort det mesta? Hur gör jag det bäst, är ju av plast man kan ju inte göra som med glas riktigt.
 
Sv: Husvagnstråd

Jag har världens söööötaste lilla vagn. min lilla pärla!
En Predom från -78 (en polsk vagn). Längd 4m, bredd 1.98m, tjänstevikt 560kg.
Den rymmer dubbelsäng, kök, matplats och garderob. (Det jag saknar är toalett, men jag har en potta under sängen för mycket trängande behov med långt till toa:o).
Alla originalhandlingar finns med, även reklambroschyren och den har bara haft två ägare innan.
Jag har klätt om dynorna i ett rött strukturerat tyg och har rödvitrutiga gardiner och dukar till det. Urgulligt (tycker jag och de som tittar in). Men jag har sparat den gröna norpiga originalklädseln under).
Allt i vagnen är i miniformat: kaffekokare, TV, diskställ osv
Kontrast till den stora Cheva som drar den...

Detta är en kovändning mot den 8 meter långa Mercedeslastbil med 5-7 sovplatser som vi hade när barnen bodde hemma:rofl:

Tyvärr kan jag inte lägga in bilder (får det inte att funka med Bukes instruktioner) annars hade jag gärna visat upp den.
 
Sv: Husvagnstråd

Buke info säger att jag ska bifoga filen via Bläddraknappen på den här sidan som jag skriver inlägget på
MEN här finns ingen Bläddra:confused::devil:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp