Hutlösa försäkringsbolag!!!

C

camillak

Jag har haft en häst försäkrad i A**** som jag sålde. Detta försäkringsbolags policy är att de ligger ute med en risk så jag får ändå betala kvarstående belopp fram till 1 årsdagen på tecknandet av försäkringen!!!! Dvs i mitt fall 2300 kr. Hur F*n är det möjligt att det får gå till så här!!
Försäkringstagare i detta bolag (jag) ska alltså betala försäkring på en häst jag inte längre äger samt gäller inte heller försäkringen för nästa ägare trots att jag får betala!!! :confused::devil:

Jag är uppriktigt förbannad, tänk om vi "vanliga" människor skulle kräva betalning för något liknande! Tack och lov är mina andra hästar försäkrade i ett annat bolag som INTE har denna policy.

När jag frågade representanter för försäkringsbolaget svarade dom att det står i försäkringsvillkoren. Det gör det säkert men jag har inte orkat läsa igenom hela den luntan med papper som följer med när man tecknar försäkring hos detta bolag.
Som hästägare kan jag se en tendens till ökade kostnader och försämrade villkor hos försäkringsbolag och även andra "myndigheter". Är det inte dax att vi hästägare börjar att reagera och protestera gemensamt mot alla försämringar?
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Oj, är det så alltså? Det låter ju galet i mina öron :(
Om försäkringen ändå är betald så borde den ju iaf "följa" hästen om den stannar kvar i samma bolag, då skulle man ju kunna göra upp med den nya ägaren om premien. Om hästen stannar i bolaget så måste alltså den nya ägaren teckna en ny (ytterligare) försäkring på hästen då?

Vad är det för risk bolaget pratar om och varför skall du som inte äger hästen längre betala för den isf? :confused:
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

det finns flera anledningar till att jag aldrig mer kommer använda Agria, bla denna. Sålde en häst, nya ägaren valde att teckna försäkring i sitt egna bolag, jag fick då betala resterande tusenlapp på min häst försäkring.
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Ja, jag bytte bolag jag också i våras. Jag tyckte att jag betalade hutlösa premier för försäkringar som de försämrade ngt otroligt. Svår att ha att göra med blev de på slutet också tyckte jag :(

Men detta tyckte jag var vedervärdigt vansinnigt, vilket sätt att behandla sina kunder :devil:
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Kan du inte låta hästen fortsätta vara försäkrad då? Om det inte kostar dig mer oavsett?
Så kan de nya ägarna försäkra om hästen när försäkringen är slut?

Men ja, jag tycker agria suger, Enda bra med agria är deras katastrofförsäkring som ingår i alla försäkringar "gratis" (de har säkert höjt premien på de andra försäkringarna för att kunna erbjuda detta...)
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Sålde en katt som jag TRE gånger sade upp försäkringen för innan den togs bort, men fick ju snällt betala premien varenda gång, trots att de lovade att genast ta bort den. *SUCK*
Tacka vet jag sveland.
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Så här blir det hos de flesta bolag när man väljer att dela upp fakturan för månadsvis betalning. Man tecknar försäkringen för en period d v s ett år och då tar bolaget också ut avgiften för hela det året. Om man väljer att betala en gång per så är den ju redan betald för hela perioden med en gång. men när man väljer att dela upp betalningen fortsätter det tiden ut.
Tror bara det är när man har samlingsavtal som man slipper ifrån det hos de flesta bolagen och bara betalar för den tid man har hästen försäkrad. Det sådan försäkring som större hästägare t ex uppfödare som både får nya föl och säljer hästar varje år, brukar ha. Vet att samma gäller för Sveland att man inte kan säga upp en försäkring under pågående period.
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

men på sveland upphör försäkring att gälla om man byter ägare.
i övrigt kan man inte säga upp någon försäkring ÖHT innan årsförfallodatum, utan måste göra et ägarbyte för att kunna byta försäkringsbolag.

i de flesta fall får man då tillbaka det man har betalat på försäkringen, om man betalat på årsbasis, men även det som är kvar av månaden om man har månadsvis.
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Jag fick inte något tillbaka när jag sålde häst i våras från Sveland och den nya köparen inte ville överta försäkringen.
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

hmm.. jag undrar jag....

om man läser i försäkringsavtalslagen så står det förljande:
Försäkringstagarens rätt att säga upp försäkringen i förtid
6 § Försäkringstagaren får säga upp försäkringen att upphöra före försäkringstidens utgång, om

1. försäkringsbolaget väsentligt åsidosätter sina skyldigheter enligt denna lag eller enligt försäkringsavtalet,
2. försäkringsbehovet faller bort eller det inträffar någon annan liknande omständighet,
3. försäkringsbolaget har ändrat försäkringsvillkoren med stöd av 8 §,
4. försäkringen har förnyats enligt 4 § och försäkringstagaren ännu inte har betalat premie för den nya premieperioden, eller
5. det i annat fall föreligger en ny omständighet av väsentlig betydelse för försäkringsförhållandet.

Om inte annat anges, får uppsägningen verkan dagen efter den dag då den kom fram till försäkringsbolaget. Försäkringen kan också sägas upp med verkan från och med en viss dag i framtiden.

Om försäkringstagaren efter förnyelse enligt 4 § tecknar en motsvarande försäkring hos ett annat försäkringsbolag utan att betala premie för den förnyade försäkringen, anses denna uppsagd med omedelbar verkan.

se speciellt punkt 2.
om en såld häst inte är att behov av försäkring har upphört, så vet jag inte vad som är det?
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

å här är det klippt och klistrat från svelands egna folder, där de hävisar till FAL.

29320510.jpg
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Jag har alltid fått tillbaka min försäkringspremie om jag sålt en häst innan årsförfallodagen ?

Är detta något nytt ? Eller har du höjt hästen och har den på konto som det ännu inte blivit reglerat på så du är skyldig A... pengar ?

Mia
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Jag har med snällt fått betala hela premien hos A. fast hästen flyttades till annat bolag. Hos Sveland har jag alltid fått pengar tillbaka.
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Och jag fick betala premie på mitt fullblod i 4 månader efter att han blivit utdömd och var avlivad. Stor nytta med en försäkring på en häst som inte ens är i livet.. Men detta ska vara ändrat nu, tyvärr så är ju nya hästen också försäkrad i A***a och har så varit sen hon föddes så jag byter inte, men kommer aldrig att nyförsäkra ett djur där.
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Man ingår ett avtal om en försäkringsperiod av 1 år, då får man betala för 1 år även om hästen säljs efter 1 månad och nya ägaren inte vill överta försäkring.
Så är det med alla avtal, de är bundna för en period.
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Det verkar konstigt, dock vet jag att en krockad bil där man köper in bilen innebär avdrag på totalsumman för att täcka mellanskillnaden upp till årspremien. Dock kan du inte bara säga upp försäkringen på lägenheten utan att iaktta årsförfallodag, det måste till en försäljning för att det ska vara möjligt. Gäller även för hundar tecknade i andra bolag, likaså katter mm.

Ta tex ett avtal om el bundet i 2 år, skulle du vilja byta bolag efter ett år måste du lösa avtalet först med gamla bolaget innan du kan teckna ett nytt med annat bolag. MEN säljer du din bostad, så upphör avtalet att gälla eftersom det är ett avtal mellan dig på en specifik adress och detta bolag.

Samma sak gäller för bundet lån till bostadsrätt, villa, fritidshus mfl.

Men det är ju fullt möjligt att bolagen kan tillämpa olika tillvägagångssätt, som konsument måste man sätta sig in i vad för avtal man ingår.
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Nej denna policy har inte alla försäkringsbolag alls! Du tecknar vanligtvis en försäkring på ett år- sytet var från början att man inte skulle kunna "hoppa" mellan bolag. Agria bland andra har satt det i ett annat sammanhang TYVÄRR. Folksams hästförsäkringar slutar att gälla om hästen byter ägare exempelvis. Damen på Agria hänvisade till att de följer lagen men andra bolag då? Jag påpekade detta samt att om du säljer en bil upphör säljarens betalnings skyldighet vid ägarbyte. "ja men nu är det ju ingen bil det är frågan om" Nej men lagen måste väl gälla alla oavsett vad du försäkrar eller? Nu kan säkert bolagen, vilket ju oxå visar sig med olika policyn, välja själva hur mycket de vill utnyttja sina kunder. Aldrig mer att jag inte orkar igenom försäkringsvillkor. Tråkigt bara för alla som liksom jag tar över en försäkring och inte läser på före.
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Ja men om du tittar i Cillas inlägg (nr 10) så har hon lagt in villkor för ett bolag (Sveland?) och så som punkt 2 är skriven har jag upplevt att det vanligtvis är skrivet i kontrakten.

Fast som bl a du har påpekat så kanske olika bolag har olika avtal. :)
Tyvärr läser man (jag) ju sällan igenom precis allt innan man skriver under.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 980
Senast: nullo-modo
·
Juridik & Ekonomi Min cykel blev stulen på vår innergård för ungefär ett år sedan. Jag anmälde till försäkringsbolaget och fick ut ersättning. I våras så...
2
Svar
27
· Visningar
5 664
Senast: 360
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 724
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 736
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp