Huvudbry tvättsymboler

ExtraW

Trådstartare
Blir galen haha! :rofl:

Snälla kan någon förklara symbolen ”får ej torkas”….ska man ständigt blöta ner det så det aldrig torkar eftersom det inte får torkas :confused:

Och snälla kan någon tala om vad det är för skillnad mellan dropptorka och plantorka (förstår skillnaden mellan att hängtorka).

Snälla hjälp mig grubblar ihjäl mig :p:D:o

4348232D-3B07-416B-9DC1-3582C608FA30.jpeg
 
"Handtvätt" är min favorit, speciellt i corona och förkylningstider. Fler plagg borde påbjuda denna påminnelse.
 
Eller är dropptorka att de hänges vertikalt eftersom symbolen har tre vertikala streck? Isåfall undrar jag vad skillnaden mellan att dropptorka och hängtorka är? :confused:
Det borde stå Centrifugeras ej på dropptorksplagget också. Häng på galge riktigt blött och låt det droppa, tex i duschen. Hängtorka borde vara att centrifugera men sen hänga upp att torka - på streck eller galge. Alltså inte torktumla.
 
Det borde stå Centrifugeras ej på dropptorksplagget också. Häng på galge riktigt blött och låt det droppa, tex i duschen. Hängtorka borde vara att centrifugera men sen hänga upp att torka - på streck eller galge. Alltså inte torktumla.
Aha så dropptorka är hängtorka fast utan centrifugering! Då förstår jag, tack! Men ”får inte torkas” vad fasiken menas med det??? :confused:
 
Blir galen haha! :rofl:

Snälla kan någon förklara symbolen ”får ej torkas”….ska man ständigt blöta ner det så det aldrig torkar eftersom det inte får torkas :confused:

Och snälla kan någon tala om vad det är för skillnad mellan dropptorka och plantorka (förstår skillnaden mellan att hängtorka).

Snälla hjälp mig grubblar ihjäl mig :p:D:o

Visa bifogad fil 103373

Jag gissade att det handlade om att kläderna ska torkas utan påverkan av värme, alltså inte i exempelvis torkskåp eller i solen. Jag fann visst stöd för min tolkning här: https://www.tretti.se/vardagen/post/hjaelp-vad-betyder-tvaettsymbolerna/

"Två diagonala streck betyder att plaggen ska torkas i skuggan".
 
Aha så dropptorka är hängtorka fast utan centrifugering! Då förstår jag, tack! Men ”får inte torkas” vad fasiken menas med det??? :confused:

Får inte värmetorkas borde det stå, det ska torka i rumstemperatur.

Jag gissade att det handlade om att kläderna ska torkas utan påverkan av värme, alltså inte i exempelvis torkskåp eller i solen. Jag fann visst stöd för min tolkning här: https://www.tretti.se/vardagen/post/hjaelp-vad-betyder-tvaettsymbolerna/

"Två diagonala streck betyder att plaggen ska torkas i skuggan".

Man får skilja på "inte i värme" och "inte i solljus". Plagg som inte tål solljus brukar vara blekningskänsliga. De som inte ska värmetorkas har oftast värmekänsliga fibrer.
 
Man får skilja på "inte i värme" och "inte i solljus". Plagg som inte tål solljus brukar vara blekningskänsliga. De som inte ska värmetorkas har oftast värmekänsliga fibrer.

Ja, eller regnkläder vars limning släpper om de utsätts för värme - vilket blir fallet om de hänger i solen eller i torkskåp med värme på.

Sol ger ju inte bara ljus, utan det är i allra högsta grad en värmekälla.

Men när jag läser igen så ser jag din poäng!
 
Jag förstår inte hur någon kan köpa skitkläder som inte tål vanlig tvätt och åtminstone mild centrifugering. Undantag bröllopsklänningar o dylikt förståss.
 
77349792-710B-4B4D-AB34-BC49074B9D37.jpeg

Det som jag ringat in! Först olika exempel på sätt att torka och sen ”får inte torkas”? :confused: :confused: :confused:
 
Ja, eller regnkläder vars limning släpper om de utsätts för värme - vilket blir fallet om de hänger i solen eller i torkskåp med värme på.

Sol ger ju inte bara ljus, utan det är i allra högsta grad en värmekälla.

Men när jag läser igen så ser jag din poäng!

Ja, ett plagg som inte tål värmetorkning bör ju inte heller hängas i solljus. Däremot kan det finnas plagg som tål värme men inte ljus, därav behovet att skilja på symbolerna.
 
Nej! Men är oerhört nyfiken :rofl:
Det är väl troligen på grund av att det är ett skitplagg och tillverkningsföretaget då säkrar upp för att slippa klagomål. Eller så är det lost in translation. Asiatisk tvättsymbol som någon översatt tokigt.
 
Men så att jag förstår rätt nu: skillnad mellan hängtorka och dropptorka är att vid dropptorka centrifugerar man inte men det gör man vid hängtorka! Varför står inte det med i beskrivningen :idea:
 

Liknande trådar

Hemmet Behöver hjälp, tvättade en kofta på handtvättsprogram, men när jag tog ut den ur maskinen (0530 imorse) så var den såå blöt. La den på...
Svar
19
· Visningar
1 610
Senast: BernT
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 118
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 146
Senast: Urigurien
·
Kropp & Själ Finns det någon här som känner igen sig, är likadan eller kan relatera till problemet på något sätt? Det skulle vara skönt att få prata...
21 22 23
Svar
451
· Visningar
29 871
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp