Huvudbry tvättsymboler

Visa bifogad fil 103388
Det som jag ringat in! Först olika exempel på sätt att torka och sen ”får inte torkas”? :confused: :confused: :confused:

Som sagt; "inte värmetorkas". Gissningsvis är det en dålig översättning bara. Ibland betyder det även mer specifikt "inte torktumlas", men jag hade inte chansat på det.

Men så att jag förstår rätt nu: skillnad mellan hängtorka och dropptorka är att vid dropptorka centrifugerar man inte men det gör man vid hängtorka! Varför står inte det med i beskrivningen :idea:

För att du fått tag på en dålig beskrivning...? Eller för att man förväntas komma ihåg sånt från sin hemkunskapsbok? 🤔
 
Som sagt; "inte värmetorkas". Gissningsvis är det en dålig översättning bara. Ibland betyder det även mer specifikt "inte torktumlas", men jag hade inte chansat på det.



För att du fått tag på en dålig beskrivning...? Eller för att man förväntas komma ihåg sånt från sin hemkunskapsbok? 🤔
Haha har googlat ”vad är skillnaden mellan dropptorka och hängtorka” som en galning innan jag startade denna tråden :rofl: Hittar ingen bra beskrivning! Men men har nog glömt detta sedan hemkunskapen så då får man kanske skylla sig själv om man inte lyssnade:D
 
Det är väl troligen på grund av att det är ett skitplagg och tillverkningsföretaget då säkrar upp för att slippa klagomål. Eller så är det lost in translation. Asiatisk tvättsymbol som någon översatt tokigt.

Jag har en del sådana plagg;
Vissa mönsterfärgade naturfiber tex, där värme eller ljus under torkning riskerar att ändra färgerna. En del specialstickade plagg (i mitt fall ull/siden) eller sidenskjortor, där värmetorkning kan göra att fibrerna reser sig och tyget får en annan yta och lyster än det hade från början. Och som @Philosophia skriver, plagg med limmade eller sömtätade sömmar som börjar läcka om de torkas så varmt att tätningen krymper eller släpper.

Kan ju tillägga att en anledning till att en del färgningar, impregneringar och tätningar numera ställer högre krav på hur man tvättar och torkar är att "tål allt-behandlingarna" fasas ut av miljöskäl.
 
Senast ändrad:
Haha har googlat ”vad är skillnaden mellan dropptorka och hängtorka” som en galning innan jag startade denna tråden :rofl: Hittar ingen bra beskrivning! Men men har nog glömt detta sedan hemkunskapen så då får man kanske skylla sig själv om man inte lyssnade:D
Ja, det är ju lite märkligt om det inte finns bra beskrivningar när man googlar. Känns som typisk sällankunskap som en hel del människor behöver få svar på när det dyker upp. 🤔
 
En fundering: Kan det handla om material som skinn som inte aktivt ska torkas utan som snarare ska återfuktas och smörjas in?
 
Haha har googlat ”vad är skillnaden mellan dropptorka och hängtorka” som en galning innan jag startade denna tråden :rofl: Hittar ingen bra beskrivning! Men men har nog glömt detta sedan hemkunskapen så då får man kanske skylla sig själv om man inte lyssnade:D
Man ska skilja torkanvisningarna från "inte centrifugera" eller "inte torktumla". Om det är så att de behandlingarna inte tåls ska det ju märkas med de symboler som finns för det istället/också.

I grunden handlar väl dropp/häng om saker som behöver torka i den form de ska bäras och/eller fritt hängande med tyngden åt rätt håll?
Tänker mig att sådant som bara kan bära en begränsad vattentyngd (typ sträcks ut för mycket annars) märks med hängtorkning. Det som kan funka med vilket som märks med dropptorkning och tål alltså att 'hängas' efter t.ex. en handtvätt med lätt urkramning.
Medan plantorkning handlar om att inte förstöra form på material som inte tål att sträckas (alls) när de är blöta och/eller som blir för tunga. Typexempel är tjocka stickade ylletröjor.

Så lite av en skala av tål noll, en del, eller mycket hängande tyngd i blött tillstånd...
 

Liknande trådar

Hemmet Behöver hjälp, tvättade en kofta på handtvättsprogram, men när jag tog ut den ur maskinen (0530 imorse) så var den såå blöt. La den på...
Svar
19
· Visningar
1 600
Senast: BernT
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 592
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Urigurien
·
Kropp & Själ Finns det någon här som känner igen sig, är likadan eller kan relatera till problemet på något sätt? Det skulle vara skönt att få prata...
21 22 23
Svar
451
· Visningar
29 709
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp