Huvudet i vädret

F

Fresting

Min isis har en kroppsbyggnad som gör att han för det mesta går med huvudet väldigt högt, dessutom är han lite nervös och när han spänner sig lyfter han det ännu högre. Detta leder till att han utvecklar aldeles för mycket underhalsmuskler och sämre med muskler i överlinjen, Nu har han fått två månaders vila och tappat allt så nu kan jag börja bygga kondition och muskulatur från grunden. Finns det några tips för hur jag ska få ner hans huvud lite? Han är fyrgångare med trav som starkaste gångart.
 
I ridning kan du börja i paddock, men denna övning är precis lika användbar på uteridning också. Att börja lära hästen till böjning, ett stort problem för denna typ av häst är just sättet dom börjar styva sig på.

En passtaktig häst återfinner man oftast styvheten i ländryggen, eller bogar som är spända och styva. En häst med mycket travtakt styvar sig också, fast på ett litet annat sätt. Du kan prova själv så förstår du, din häst styvar av sidorna och att försöka böja på hästen i det läget är nära nog omöjligt.

Man måste alltså försöka få hästen att börja böja sig i sidan, istället för att styva den. En bra övning som hjälper din och hästens balans, samt bättrar takten är.

I paddock om du rider på spåret i vänster varv, ställ hästen utåt höger. En bra hjälp är att lägga en volt lite här och där, men håll hästen utåt ställd. För att kunna genomföra detta krävs att du rakställer höften i färdrktning, om du börjar vrida dig vill hästen också göra det.

När ni kan denna övning, går det nämligen att arbeta hästen från bägge håll oavsett vilket varv man ligger i. Detta tränar diagonalerna, och målet är att hästen skall sänka huvudet och sträcka ut överlinjen. Det kommer den att göra, men det tar lite tid och tålamod i anspråk.

En övning som får hästen att komma upp med ryggen en liten stund är, utåt ställd häst rida i yttertygeln men inte röra inner. Tryck fram hästen till trav med något lättat säte, ca 10 m ta ner hästen till skritt genom yttertygeln. Låt hästen sträcka ut överlinjen, och upprepa samma procedur.

Gemensamt för dessa hästar är, vid en tempoökning åker huvudet upp som ett periskop och hästen sänker ryggen. Känner du igen detta, det beror på svag ländrygg och hästen kompenserar detta genom att spreta sidorna ut i bakbenen.

Innan du börjar träna din häst på allvar, försäkra dig om att den inte har fysiska blockeringar som orsakar stress och andra spänningar.
 
Bojs övningar är bra och vad jag förstått traditionella inom islandsträning men jag är ju en omständig själ och gillar att ´klydda till det lite så här kommer mitt sätt.

Symptomen är en stel ländrygg men det blir så för att hästen bär för mkt vikt fram vilket gör det svårt för den att flytta på sina bogar vilket gör att den blir som Titanic att styra och huvudet åker upp.
Risken med det vanliga sättet med ställning och böjning är att man bara flyttar halsen i sidled och bogarna blir kvar på sin plats. Jag vill permanent lära hästen att vara lätt fram så jag slipper tjaffsa om det sen.
finns olika sätt. ÄR hästen riktigt stel så är det smart att börja från marken med att göra en sån simpel sak som att be hästen flytta bakbenen sidledes genom att du tar huvudet mot dig samtidigt som du puttar på bakdelen. Ge omedelbar eftergift. Sen ska du få den att flytta frambenen i sidled och det är svårt för en häst som är framtung så det kan behövas oändligt mkt tryck. Sen lär du hästen att gå i sidled genom att skifta flytta fram och flytta bak. Den ska gå RAKT i sidled och korsa benen , inte framåt eller bakåt så att gå med nosen mot ett staket är praktiskt. Så fort hästen fattar så avsluta övningen för dagen.
När hästen flyttar bogen så måste den lägga över vikt på bakbenen.
Uppsuttet så kan man rida en rak häst på en fyrkant. Absolut utan att dra i innertygeln utan med lika mkt i bägge händerna, gärna aningen mer på inner. Innan varje hörn så ska du svänga genom att flytta bogen, inte huvudet och det gör man genom att ge eftergift på yttertygeln, en mm eftergift-hästen flyttar bogen inåt, fånga upp, ge eftergift-hästen flyttar bogen inåt o.s.v. Rakställ och gör likadant i nästa hörn. Hjälp gärn ahästen genom att i varje hörn rikta din navel mot hästen sytteröra och ta bak och spänn till ytterskinka.När hästen gör övningen perfekt så avsluta för dagen.
efter hand så slipper man rida en fyrkant utan kan gå över till 6 kanter, till 8 kanter och till en hel volt, enbart genom eftergift på innertygeln. Stöd upp hästen med ytterskinka och dra ALDRIG i innertygeln utan styr med naveln.
Byta varv ofta och gör det genom total eftergift för hästen till lång och låg och i skritt.
efter ett tag så kommer du att få ställning i nacke och hals och du har kroniskt botat stelheten genom att lära hästen något så enkelt som att frivilligt flytta bogarna och lägga vikten bakåt.
Finsn fler övningar men jag hinner inte skriva mer.
 
Innan varje hörn så ska du svänga genom att flytta bogen, inte huvudet och det gör man genom att ge eftergift på yttertygeln

efter hand så slipper man rida en fyrkant utan kan gå över till 6 kanter, till 8 kanter och till en hel volt, enbart genom eftergift på innertygeln.

Ska det vara så här?

mandalaki
 
Tack för era tips, när jag läser det så inser jag ju att han är svår att böja också. Känner mig dum som inte har sett sambandet förrut. :)
 
Nja traditionell islandshästträning vill jag nog inbte kalla detta, ;) därför att även inom dressyr för förvänd och galoppombyte använder man denna övning. Det för att kunna stärka och styra en diagonal i taget, även många inom western tränar hästen på detta vis. Här sker denna övning mer genom galopp, och en orsak är bla för att förbättra takten som annars kan bli mycket 4-taktig.

För våran ras funkar den som jag beskrev, men även detta att hindra hästen på ett mjukt sätt att öka tempot som kompensation. Den måste då söka andra alternativ till att klara av det hela på ett bekvämt sätt, och överlag får man en bättre takt och övningen fungerar även som lösgörande.

Man kan med tiden och hästens ork, bättre på genom att öka drivningen och på så sätt träna en diagonal i taget. Här kan man då verkligen komma åt den diagonal som faktiskt är hästens svaga, och som annars kan vara svår att nå. :crazy:
 
Njae, man måste vara en himla skicklig ryttare för att lyckas med såna saker och det är få av oss som är det.
Jag får lära mig diverse islandsätt att lossa hästar på nu då jag börjat rida för en islandsinstruktör och jag har fått göra det du säger. Resultatet är en häst som känns mkt mjuk men som går så totalt på bogarna att det är sanslöst, MEN som ändå lyckas frikoppla tillräckligt många kroppsdelar för att lyckas övertyga tränaren om att den böjer på sig. Vissst töltar den fint på det viset men det blri inget att sätta in på hållbarhetskontot direkt....
 
Ja men isåfall är du bara i början, förtsättning följer på den övningen. Nämligen att öka på drivningen så att repektive diagonal börjar jobba, starten är endast till för att få hästen till att mjukna och slappna av och börja anta en något rörligare form.
 
Ja, jag vet vad du menar men rörlig form på det viset på en häst med huvudet i vädret innebär frikopplande av kroppsdelar, dvs ingen böjning av ryggraden.
 
Din häst är ungefär som min pålle. Jag rekommenderar att du tar hjälp av en tränare, som jobbar enligt centerad ridning och enligt akademiska principer. Du har ett mycket hårt jobb framför dej.

Nu när hästen har vilat, sko bak med 10 mm. Normalskodd, inget påhitt med gångartsskoning, bara 10 mm bak o normalt fram.

Rid hästen mycket böjd i nacken, med långa tyglar, Dra aldrig upp hästen med förhållningar. Använd sätet mycket. Du måste få hjälp med en bra sits, som stöder o hjälper hästen. Hela kroppen ska stödja hästen. Du måste hjälpa hästen finna de laterala gångarterna, och det gör att DU VISAR hästen, med höftrörelserna, den laterala gångarten. När hästens högra fram (du ser på bogen att benet rör sej framåt) skjut fram höften o hela kroppen följer med, tillbaka med benet o skjut fram andra höften när andra benet går framåt. Du styr hästens rörelser mot det laterala. Ryggrörelserna ska kännas och alltid finnas. En spänd häst har dåliga eller inga ryggrörelser alls. Jag vet inte om jag alls förklarar detta bra.

Att hästen blir spänd, beror på att hästen INTE ALLS FÖRSTÅR VAD DU VILL. Hästen kämpar för att göra dej till viljes, men misslyckas o blir mera spänd.

Jag rekommenderar verkligen att du finner en bra och RÄTT tränare till din häst. Tyvärr finns det få, som klarar detta. PM:a gärna!

Det här är mycket svårt att klara själv, och kräver handledning och träning.

Lena
 
Min ena pålle har varit sådan, trots att han har naturlig hållning och lätt för form så har han gärna styvat sig när formen blev för hög, och så har han varit som tuggummi... när man ställt honom åt ett håll så går det ju bra men direkt du släpper tygeln så har han fallit tillbaka rakställd. Men nu har jag fått förklaringen... tänderna.. hade en tandläkare i munnen på honom och hans spända bogar och hals kommer från tänderna. Första gången jag satt på honom efteråt så var det som en helt ny häst!!!

Ville bara dela med mig av min nyfunna glädje... :banana:
 
Har haft samma problem med samma typ av häst. Vi kom på rätt väg när jag fick hjälp att lära mig longera ordentligt med dubbla linor och flytta ut bogen och få henne att gå ner i form utan mig på ryggen. Jobbade mycket med det och det blev stor skillnad.
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 624
Senast: Efwa
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
18 426
Senast: Lickety
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 651
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp