huvudlag till känslig arab som inte gillar bett

RonjaH

Trådstartare
Jag har en arabvalack på sju år. När jag köpte honom reds han med pullarträns och vanligt tränsbett, vilket fungerade OK men inte var optimalt (det var tydligt att han inte gillade bettet i munnen). Jag bytte till ett tre-delat bett, fortsatte med samma träns. Gick lite bättre, men det var fortfarande mkt springande med huvudet upp i vädret och tuggande på bettet. Jag kör nu bettlöst, vilket funkar kanon. Han är mjuk och följsam och går lågt i form utan att köra upp huvudet. Vi byter av lite: ett enkelt cross-under på banan, och ponnyhack vid uteritterna. Han har dock väldigt lätt för att få skav av nosgrimman (jag rider INTE hårt. Vi tränar western så det är mkt lösa tyglar och tränset sitter lagom åtspänt), och ibland även av sidostyckena. Ibland får han till och med skav av grimman. Jag har sherpa ludd på de ställen det går, men ibland hjälper inte ens det.
Har funderat på att byta till träns utan något band på nosen alls, eller gå tillbaka till pullargrimman som inte ger tryck på de känsliga ställena, men hur ska jag kombinera detta med bettlöst? Vill ogärna sätta bett på honom igen då det går så bra utan...
 
På banan kanske du kan prova en halsring?

Annars så är det nog svårt att kombinera bettlöst med ingen nosrem. Men kanske att du kan hitta ett bettlöst som sitter mer stilla. Ett sidepull av bra kvalitet istället för crossunder? Min upplevelse är att bra, väl omhändertaget läder är bättre än fluff. Jag har ingen egen erfarenhet av märket, men är själv sugen på deuber & partner soft feel sidepull.

Annars kan det vara värt att testa ett smalt, lagom långt bett som antingen är rakt eller delat med lockup (många hästar upplever det som mildare än vanliga delade bett) och testa det utan någon nosgrimma alls. Min häst bråkar mycket mer med bettet om jag har pullar/aschen/Remont än utan. Det måste alltså inte vara bettet i sig.

Sedan gäller det att se till att hud och päls är i topptrim. Kontrollera foderstat, kanske smörja med något mjukgörande. Jag använder också pälsglans på utsatta ställen.
 
Många får skav av bitless bridle, dvs den med korsade band under käken.

Har du provat en vanlig nosgrimma tex remont? Du får sätta den högre upp om den ska användas som bettlöst träns, så köp en stl större och klä in den i fårskinn. Tyglarna fäster du i ringarna på nosgrimman. Ha gärna ett nackludd/skydd också. :)
 
Halsring skulle nog inte funka tyvärr, jag vill gärna tro jag kan styra så pass bra med vikt och skänklar, men sanningen är att mitt matvrak till pålle bara skulle och ställa sig i ett hörn och käka (rider i en äldre paddock med ganska igenvuxna kanter :))

Funderat starkt på att testa sidepull, kikat på lite olika märken. Vill självklart ha kvalitet men som vanligt är det surt att slänga ut pengarna om det sen inte skulle falla honom i smaken... Kan också vara värt att testa bett igen men utan nosgrimman. Känner inte till lock-up bett men läste lite snabbt, kanske kan funka. Även om problemet VERKAR vara att han har något i munnen (tänderna är kollade ua, men araber har ju ofta problem med att ha plats för bett som jag förstått).

Han har alltså inte fått skav av den rörliga delen på bitless bridle tränset, utan på den delen av nosgrimman som ligger stilla. Samma på mitt hackamore. Jag rengör hans ansikte väldigt noga varje gång, och smörjer in med Hästsalva. Foderstaten är ett problem, vi har ingen analys på hösilage så jag har fått räkna med standardvärden. Är det något han kan ha brist på (mineral eller dylikt) som gör att han blir känslig? Han har fått mineraler som tillskott varje dag i över ett år....
 
När jag provade crossunder på min gled nosdelen fram och tillbaka beroende på vilken tygel man tog i men det beror säkert på kvalitén också.

Jag är ingen expert men det finns något spårämne som de kan få dålig päls och känslig hud av om det finns en brist. Men om han ser blank och fin ut är det säkert inte det.

Jag smörjer min med vanlig babyolja om han är torr någonstans. Jag vet inte säkert men det påstås ju att det motverkar friktion och det funkar i alla fall på mig mot infanterield :angel:

Om inte annat kanske det går att hitta ett bett som i alla fall fungerar att variera med så nosryggen får vila. Skavsår är jobbiga, det tar en evighet för huden att bli stark igen även efter att det ser läkt ut. Min egen och även en annan häst i stallet joxar jättemycket med delade bett men fungerar på raka, min har ett Bombers barrel. Från bombers kan man få smalare bett än från många andra tillverkare just till trånga munnar. Min har 12 mm på sitt som är 13,5 cm. De kortare betten finns i 10 mm som standard och går att få ännu smalare. Men tyvärr kostar de ju ganska mycket om man inte är säker på att det kommer fungera.
 
Kolla på Taur.
Där köpte jag en riktigt bra hackamorträns som hasten trivdes bra med.
De har massor med olika bettlösa modeller
 
Kanske jag skulle kunna köpa ett billigare rakt bett och kombinera med träns utan nosgrimma, och se hur har reagerar på det?
Om det funkar så är det ju något av byta av med så skavsåren får läka ordentligt. Och sen investera i ett anatomiskt bett då. Babyolja ska jag testa, det är något vi har massor av hemma till sonen :)

Vill ju kunna fortsätta rida med hacket också då han svarar bäst på det, kommer nog skippa cross-under helt i framtiden. Det ger ju ändå ett annat tryck än hacket, känner hur hästen blir lite förvirrad ibland. Mitt hack är nog tyvärr inte den bästa kvalitet (köpt på börjes, jag ville bara testa om han funkade på det), men har kollat mkt på taur och kommer nog köpa ett av deras hackamore träns som verkar ha väldigt fint läder och med vadderade nosdelar.
 
Ska till H**ks i veckan och köpa lite annat, kollar på deras bett just nu...
Kanske ett rakt gummibett alt. rakt eggbett, eller ett ledat D-rings bett (varken helt rakt eller rökigt) skulle vara lämpligt?
 
Ska till H**ks i veckan och köpa lite annat, kollar på deras bett just nu...
Kanske ett rakt gummibett alt. rakt eggbett, eller ett ledat D-rings bett (varken helt rakt eller rökigt) skulle vara lämpligt?
Gummi i sig har jag inget emot men många gummibett är brutalt tjocka. Jag skulle nog köra på det vanliga raka. Det kommer ligga mest still.

Det med D-ringar liknar mitt Bombers fast mitt låser sig i en böj medan detta är rakare, mitt är den perfekta medelvägen för min häst som blir lite stum på helt rakt bett men är för känslig för delade. Den andra hästen i stallet som gillar raka bett gillar inte D-ringsbettet, varför är svårt att veta.
 
haha, jag menade såklart inte rökigt, minns inte vad jag skulle skriva men definitivt inte rökigt =)

Jag får se hur betten känns när jag är i affären, svårt att bedöma tjocklek på bilder. Men lutar nog åt att jag testar D-rings bettet eller ett rakt eggbett. Så får jag ta det därifrån, ska bli spännande att se hur han reagerar på att ha nosen fri men bett i munnen igen.
 
Jaa såklart jag menade rörligt! Skulle inte sagt nåt ;)
Satt på en halvtråkig föreläsning så var inte helt klar i huvudet när jag skrev...
 
  • Gilla
Reactions: Ace
OK, så vi har nu testat ett ledat D-rings bett. Körde utan både pannband och nosgrimma.
Han var (såklart) väldigt motvillig att ta bettet, och stod och tuggade ett bra tag. Väl ute på banan drog han fram huvudet en del, som för att komma undan. Han jobbade ändå på bra i skritt, bjöd framåt och gjorde vad jag bad om. Fortsatte dra fram huvudet då och då (inte våldsamt, kändes bara som att han ville meddela att han inte var helt bekväm med den nya utrustningen).

I traven var det dock som bortblåst, som att han glömde bort att han skulle tycka det var jobbigt med bettet.Tidigare när jag red med tränsbett körde han upp huvudet mkt i både skritt och trav, men nu jobbade han på bra och gick i låg form, vi lyckades med hyfsat godkända öppna och skänkelvikningar. Han var dock EXTREMT känslig för minsta lilla tygeltag.

Vet inte om jag ska testa något annat bett också (någon tipsade om NOVA-bett)... eller bara köra på det här och hoppas att han vänjer sig med tiden? Det gick ändå mkt bättre än med förra bettet. Då hade jag iofs också pullargrimman på, kan ju lika gärna varit den han inte tyckte om...
Många funderingar här!
 
OK, så vi har nu testat ett ledat D-rings bett. Körde utan både pannband och nosgrimma.
Han var (såklart) väldigt motvillig att ta bettet, och stod och tuggade ett bra tag. Väl ute på banan drog han fram huvudet en del, som för att komma undan. Han jobbade ändå på bra i skritt, bjöd framåt och gjorde vad jag bad om. Fortsatte dra fram huvudet då och då (inte våldsamt, kändes bara som att han ville meddela att han inte var helt bekväm med den nya utrustningen).

I traven var det dock som bortblåst, som att han glömde bort att han skulle tycka det var jobbigt med bettet.Tidigare när jag red med tränsbett körde han upp huvudet mkt i både skritt och trav, men nu jobbade han på bra och gick i låg form, vi lyckades med hyfsat godkända öppna och skänkelvikningar. Han var dock EXTREMT känslig för minsta lilla tygeltag.

Vet inte om jag ska testa något annat bett också (någon tipsade om NOVA-bett)... eller bara köra på det här och hoppas att han vänjer sig med tiden? Det gick ändå mkt bättre än med förra bettet. Då hade jag iofs också pullargrimman på, kan ju lika gärna varit den han inte tyckte om...
Många funderingar här!
Kul att det funkade bättre i alla fall.
Det är funderingarna som gör sporten ibland känns det som :D

Jag har en vanlig engelsk Nosgrimma trädd genom sidostyckena (stolpnosgrimma) för att stabilisera alltihop, men nu var ju målet att vila nosryggen förstås. Det finns oändligt med saker att prova. Jag skulle nog ge bettet en chans under en period för att låta hästen förstå vad den ska förvänta sig men i övrigt, prova på, många gillar novabett, min tycker att det smakar illa plus att jag tycker att det är läskigt att de kan bita av det. Han har ett sprenger duo men det smakar också päcka :yuck:, tydligen. Även om han går bra på det i ridningen.
 

Liknande trådar

Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
711
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 947
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 648
Senast: _FiA_
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 008
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp