Huvudmannen på skolan

Mirre

Trådstartare
Hur hittar jag vem som är huvudmannen för sonens skola? Det borde ju rimligtvis vara någon på kommunen. Rektorn vet vi vem det är men behöver hitta den som sas står över henne?
 
Kommunen eller styrelsen är huvudman för skollor. borde sitta inom barn och utbildnings nämnden
 
Huvudman är själva kommunen, det är inte någon person som kallas för det.

Om du inte hittar hur organisationen ser ut genom att titta på hemsidan så är det enklaste att ringa växeln och fråga (eller maila) vem som chefar rektor X, eller vem som ansvarar för den enhet där skola Y ingår. Vill du inte bara få ett namn på personen utan mer info om hur organisationen av skolenheterna fungerar så skulle jag fråga efter att få prata med någon administratör på skolkontoret eller liknande.

Antar det i första hand är de anställda tjänstemännen du söker, inte politikerna i nämnden (som formellt är allra överst, men vanligtvis mer sköter principbeslut än specifika individärenden)?
 
- - -
Antar det i första hand är de anställda tjänstemännen du söker, inte politikerna i nämnden (som formellt är allra överst, men vanligtvis mer sköter principbeslut än specifika individärenden)?
Politikerna bestämmer vad. Skolorganisationen (tjänstemännen) hur det sker.
(Skolan är väldigt lagstyrd.)

chef för skolan kan vara chef över hela skolorganisationen eller uppdelat på flera olika chefer
 
Titta på hemsidan vem som är huvvudman. Är det kommunen så finns det säkerligen en verksamhetschef över rektorn och över verksamhetschefen brukar utbildningschefen vara (titel är olika i olika kommuner, kan heta skolchef osv). Det brukar vara den högsta tjänstepersonen inom skolan. Över där finns sedan nämnden, som består av politiker och där är ordförande högst.
 

Liknande trådar

Samhälle När Tant konflikträdd krockar med tigermamman... Gymnasieungdomen skulle få åka på utlandspraktik om ett par veckor (blev tillfrågad och...
2
Svar
26
· Visningar
3 343
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Hästnyheter Genom hästunderstödda insatser öppnar Ulla-Karin Rosell och Tibro Ryttarförening dörrarna för barn som behöver hjälp att hitta tillbaka...
Svar
0
· Visningar
80
Senast: Gunnar
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 594
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp