Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är lite osäker på vad du menar med huvudpressning, Men det är inte ovanligt att de trycker huvudet mot en. Vissa katter är ju väldigt så att de vill trycka huvudet mot en eller stångas och andra gör det inte alls.Är detta huvudpressning? Jag har läst att katter bara gör det mot väggar, golv och dylikt. Inte mot människor. Men det här känns udda.
Visa bifogad fil 179621
Med huvudpressning menar jag att katten trycker huvudet/pannan mot t.ex. en vägg. Och då är det fara å färde.Jag är lite osäker på vad du menar med huvudpressning, Men det är inte ovanligt att de trycker huvudet mot en. Vissa katter är ju väldigt så att de vill trycka huvudet mot en eller stångas och andra gör det inte alls.
som en aggressionshandling?Med huvudpressning menar jag att katten trycker huvudet/pannan mot t.ex. en vägg. Och då är det fara å färde.
Jaha det har jag aldrig hört talas om eller varit med om. Det du har där är snarare mys. Att pressa sin panna mot någon när man är katt är ju snarast ett sätt att säga du är vän. Dvs det motsatta mot det du beskriver.Med huvudpressning menar jag att katten trycker huvudet/pannan mot t.ex. en vägg. Och då är det fara å färde.
Nej. Det är ett uttryck för ohälsa som kräver veterinärvård.som en aggressionshandling?
Jaha det har jag aldrig hört talas om eller varit med om. Det du har där är snarare mys. Att pressa sin panna mot någon när man är katt är ju snarast ett sätt att säga du är vän. Dvs det motsatta mot det du beskriver.
Jo jag hittar lite amerikanska länkar på temat men de känns lite oklara. Tänker att det beteendet dels borde skilja sig från det vanliga myset och dels komma med en hel uppsättning andra symptom?Att trycka huvudet mot saker är ett sätt för katter att försöka lindra smärta eller yrsel.
Jo jag hittar lite amerikanska länkar på temat men de känns lite oklara. Tänker att det beteendet dels borde skilja sig från det vanliga myset och dels komma med en hel uppsättning andra symptom?
Katten har på sistone blivit ännu gosigare än vanligt. Hon har haft en del hälsoproblem på sistone och om några veckor ska hon även utredas för diskbråck. Neurologisk utredning är gjord men sista momentet blev inte gjort. I stället hittades toxoplasma som katten fått behandling för. Fram till veterinärbesöket så ska katten gå på låg dos Bonqat som är mot nervsmärta. Så ja, jag är rätt vaksam på hur det är med henne. Hon trycker dock inte huvudet mot min hand hela tiden utan bara ibland.Mina har alltid stuvat huvudet hårt in i handen när de vill gosa. Inte stångas alltså, utan att man ska hålla pannan eller runt nosen en stund.
Är det ett ovanligt beteende för katten ifråga? Isf skulle jag vara mer vaksam på symptom.
Gosigheten kan ju vara endera pga mer smärta - många katter drar sig undan av smärta dock. Eller pga bonqaten, att hon mår bättre av den och är gosigare för att hon mår bättreKatten har på sistone blivit ännu gosigare än vanligt. Hon har haft en del hälsoproblem på sistone och om några veckor ska hon även utredas för diskbråck. Neurologisk utredning är gjord men sista momentet blev inte gjort. I stället hittades toxoplasma som katten fått behandling för. Fram till veterinärbesöket så ska katten gå på låg dos Bonqat som är mot nervsmärta. Så ja, jag är rätt vaksam på hur det är med henne. Hon trycker dock inte huvudet mot min hand hela tiden utan bara ibland.
Jag tror att Bonqaten gör henne gott, för hon är inte lika sur på sin syster och de kan vara rätt nära varandra nu. Igår låg Toni med ansiktet mot Linas rumpa och sen delade de på en portion flytande godis.Gosigheten kan ju vara endera pga mer smärta - många katter drar sig undan av smärta dock. Eller pga bonqaten, att hon mår bättre av den och är gosigare för att hon mår bättre