Bukefalos 28 år!

Hva er lagom storlek for en hopphest?

Haffe

Trådstartare
Min kompis skal kjøpe ny hopphest. Hun ser nå på en som er 1.75 høy og normal 'lengde' i kroppen. Dette er en tevlingshest som hun skal konkurrere 1.40 og g.p. klasser med. Men nå er hun litt forvirret for visse sier at en så stor hest blir for stor på hoppbanen. (Kommer mest å ri innomhus, 20x40 og 20x60.) Hun er selv 1.65. Hva synes dere? Dessuten; Er en 1.68 cm. hest passe for en rytter på 1.65? Noen fråger her som jeg håper buke folket kan hjelpe meg med!!! :confused:
 
En lång ryttare har ju inga problem med en häst på 175 cm.
Men den du beskriver tycker jag verkar VÄL liten för en SÅ stor häst?!

Likaså är väl så pass stora hästar inte de man först väljer om man främst rider inomhustävlingar?

Själv har jag en häst på 171 cm, stor och grov med stooor galopp.
Han är PERFEKT för tävlingar på stora utebanor, men tävlingar i ridhus är mest vägg-hinder-vägg, dvs JÄTTETRÅNGT!
 
Jag är 166 cm... och har en pålle på 165 cm i mankhöjd. Hon är placerad 1.40 hoppningar. Jag tycker att vi ser ganska bra ut tillsammans... :D
 
hesten hörs ut som en bra hopp hest om man tenker på hinder som er 130 cm höye,men hun borde ikke ha en så¨höy hest om hun bare er 165 höy selv.en hest på 160-170 er nok passe for henne.
skal hun konkurrere noe med hesten da?
isåfall kan det väre bra med en höyere hest.
( må bare si at det är göy å skrive norsk igjen,har ikke gjordt det på sikkert 3 år.har nesten glemt all norskan)
 
jag tror dels att det beror på vilken modell på häst det är. Alltså - jag rider flera hästar bla en D-ponny ganska "rejäl" i typen och känner mig inte stor, sem rider jag ett ÄDELT och KÄNSLIGT halvblod på ca 170 cm och känner mig inte liten, sen rider jag ett havblod som är medel grov/lång osv. mellan 160-165 cm och känner mig lagom på honnom också...=)
Varför en häst på 175 cm kan tyckas vara för stor som banhoppningshäst kanske kan ha något att göra med att är den då storgalopperad blir det väl lätt trångt åt en så stor häst inne på banorna svårt att hitta bra avstånd osv...
Nån annan direkt orsak kan inte jag komma på i alla fall??!!
 
Jag är 166cm lång och väger 58 kilo. Jag har en stor ganska grov Capitol-häst på 1.78cm som jag rider svår hoppning med. Det funkar fint. Jag har mindre hästar också som jag har mycket större problem att få till inomhusritterna på.
 
Helena L*ndbäck är ju 1,58 och hon red ju den stora hingsten So What framgångsrikt.
Jag själv rider en häst på knappt 1,70 och är lika kort som Helena.
Det beror nog främst på hur man rider och hur hästen är att rida, inte på hur stor man själv och hästen är.
Vi kortisar skulle ju får rida ponnyer annars. Det enda jobbiga är när man ska upp på hästen och inte har pall...
 
Hehe håller helt med, jag kommer inte upp på min stora utan hjälp. :D
 
Skall hon tävla såpass höga klasser borde hon vara såpass rutinerad så hon känner om hästen är för stor för henne :confused:
 
"Jag har en stor ganska grov Capitol-häst på 1.78cm"

ÄLG kallas det då :angel:



hm om hon är förliten känner hon själv om hon är tillräkligt rutinerad, det beror mkt på hur hästen är att rida faktiskt.
tkr att min brors halvblod på 167-168 nåt är jätte stor o jobbig att rida (han är ganska grov).
och sen sitter jag på en häst på 170 som känns bra mkt mindre trots samma str på galoppen.
 
hun har vært en trogen ponnyryttare to år over da hun ikkelenger egentlig kunne være det. Hun synes alle hester (les: over 1.55) virker høye som berg :) Dog merker hun ikke skillnad på 1.65 og 1.75 bare er trøga att få i hop!! :crazy: Hon tevlade på høgt plan med ponny, så nog er hun rutinerad :banana:
 
Tycker att mitt halvblod på ca 172 är lagom för mig och jag har gått från ponny nyligen. Hon är lätt i kroppen och det gör ju en del. :banana:
 
Min kompis som är 160 cm hade en häst som var 180 cm hög. Hon tävlade honom i fälttävlan med placeringar upp till NM. Jag tycker att din kompis ska provrida de hästar hon tycker är intressanta, oavsett mankhöjd, och känna efter vem som passar bäst.
 
Fast sådana problem har långt ifrån alla med hästar under
1.65..många små hästar har stor galopp och är snabba och smidiga :smirk:
 
Det är väl inte idealiskt med en sådan stor häst till en ryttare på 1.65, men å andra sidan hittar man väl aldrig en häst som stämmer till 100 %. Har hästen andra förtjänster kanske det kan bli bra ändå
 
Jag är 170 cm och tävlar en 6-åring på 178 cm e. Cockpit. Visst är han stor och jag tar mig inte upp utan pall, men i de lägre klasserna som vi tävlat än så länge har det inte varit några problem inomhus. Däremot går det inte så bra på stora utomhusbanor för då blir han för stark och springer iväg utan att bry sig det minsta om mig :D Men det blir nog bättre till våren för han blir bättre och bättre i dressyren.
 
Skulle inte köpa så stor häst, tkr att alltför många småtjejer sitter och jobbar livet av sig med stora starka hästar... :crazy: Varför ska man ha så stor häst???? Det blir ju bara mer häst att rida.... Själv är jag 177, och jag skulle ALDRIG köpa en häst som va tio cm längre än mig själv......
 
Jag tycker inte det är storleken som räknas... :D...utan hur smidig hästen är. Jag har en stor häst som är över 1.80 men han är väldigt smidig och hoppar med en lätthet som inte alltid finns hos mindre hästar. Min andra häst är ca 1.63 och det är väl en mer normal storlek på en hopphäst. Tyvärr är han lite liten när det gäller utomhustävlingar. Han kan gå fort men har inte så vägvinnande galopp. Passar man bara ihop med hästen så är det inga problem anser jag...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 036
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jeg er medrytter 2 dager i uken på en ponni hvor hesteier ikke er mye til stede. Jeg vet ikke hvor mange andre medryttere han har men...
Svar
1
· Visningar
1 162
Senast: mandalaki
·
Gravid - 1år Hei Her kommer en tråd fra en som leser mye på Bukefalos,men skriver lite. Jeg fikk en datter den 2.april,terminen var 2.juni,så det...
Svar
8
· Visningar
1 289
Senast: vindvissla
·
K
Foder & Strö Da hesten min har begynt å synke litte inn i flankene o.l. vil jeg få han litt rundere. Har fått tips om lucerne. Handlet dette i...
Svar
3
· Visningar
903
Senast: KorsmoLappen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp