Hvilken farge har hoppa mi?

V

VerIng

Jeg har problemer med å få lagt ut bilder, men hvis det er noen med kjennskap til vindottgen her inne som orker å ta en titt på vipen min så blir jeg veldig glad.
Hoppa heter Frída fra Lofossen og er 2 år. Hun er veldig lys om sommeren, og da blekner det mørke i ansiktet og ålen til brunt fra mørkegrått/svart. Lurer på om det er blakkgenet fra hennes pappa som har slått igjennom? Det fins bilder av Frída og hennes foreldre i galleriet på vipen min. Pappa´n er Kolgrimur fra Kjarnholtum og mamma´n er Yrja fra Monan. Morfar er Thröstur fra Teigi.

Hva kan man kalle hennes farge:)?

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=3136
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hvilken farge har hoppa mi?

Tusen takk for svar:). Mm er Brana fra Teland og mmf er Kulur fra Eyrarbakki.
Planen er å bedekke Frída neste år slik at hun kan få et føll før vi begynner innridningen. Det skal bli moro å begynne å lete etter hingst med stamme som passer, og se hvilke farger man kan få i tillegg. Dette er min første hoppe med papirer, så det er jo veldig moro å kunne avle på henne. Når jeg kjøpte henne var jeg heller ikke helt klar over hvor god stamme hun har, men kjøpte henne mest ut fra farge og lynne. Stammen er bare et stort ekstra pluss:).
 
Sv: Hvilken farge har hoppa mi?

Försökte också lägga in en färgfråga här där islandsfolket håller till men den blev flyttad till avel o där får man ju inga svar...

Hoppas att silverkedjad kan hjälpa mig också...

Jag har hört att det kan vara svårt att se skillnad på en mörkt gulbrun häst och en ljust brun häst... Hur vet jag vilken färg mitt ettåriga sto har?

Sommarpälsen har precis kommit fram o jag tycker att hon har en mycket gulare ton än mitt äldre sto som är mer rödbrun i färgen.

Pappa till årsstoet är gulbrun, mamma är svart.
 
Sv: Hvilken farge har hoppa mi?

Brun från gulbrun skiljer du lättast åt när de är helt nyfödda, sedan kan de vara förvillande lika om den gulbruna är "sotig" i nyansen.

Se bara på halvblodet Bernstein och hans som Ravell som lätt skulle tas för vilken brun som helst - om de nu inte gav isabellföl alltså ;)
 
Sv: Hvilken farge har hoppa mi?

Silverkedjan skrev:
Brun från gulbrun skiljer du lättast åt när de är helt nyfödda, sedan kan de vara förvillande lika om den gulbruna är "sotig" i nyansen.

Åh, hur ser man det på dem som små?? Jag tyckte det var supersvårt att se vad min kille skulle bli för färg som nyfödd, var helt övertygad om att han var brunskäck!! Han var ju brun liksom :smirk: men icke då, han blev gulbrunskäck!

Nyfödd
"Snygg" övergångsfärg ;)
Som han ser ut nu
 
Sv: Hvilken farge har hoppa mi?

Tack för svar... Börjar tro mer o mer på att min lilla tjej faktiskt bär på ett gulanlag... Hon är bara ett år o vinterpälsen (fölluddet) har precis ramlat av så vi får väl se vad som händer med färgen... tyvärr såg jag henne inte som riktigt liten eftersom jag inte ägde henne då, men jag tycker att hon ljusnar mer o mer när den riktiga sommarpälsen sätter sig... Kanske får jag aldrig veta förrän hon ger en avkomma med ett tydligt anlag...:p Snygg är hon i alla fall :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp