Hvilken Ridkjol

MimmiNO

Trådstartare
Hei,
Jeg fryser så jeg funderer på å kjøpe en ridkjol.
Har sett på Börjes, Hööks, Jacson og Horze sin modeller. Horze sin tror jeg blir for liten i midjen.

Vil gjerne høre om erfaringer med disse ridkjolene, og gjerne om hvordan dragkjedjan holder (ikke åpner seg under ridning), om kjolen sitter godt rundt bena under ridning, om dere har opplevd at dragkjedjan ødelegger salen osv.

Jeg er ganske kort (155 høy) og rund, så om noen har anbefalinger om andre merker så er det verdt å tenke på. :)
 
Hööks egna är alldelles för lång för mig (ca160cm). Förutom att den blir väldigt lång så hamnar bensnörena på fel ställe (under knät) vilket resulterar i att de gått sönder ett flertal gånger.
 
Hei,
Jeg fryser så jeg funderer på å kjøpe en ridkjol.
Har sett på Börjes, Hööks, Jacson og Horze sin modeller. Horze sin tror jeg blir for liten i midjen.

Vil gjerne høre om erfaringer med disse ridkjolene, og gjerne om hvordan dragkjedjan holder (ikke åpner seg under ridning), om kjolen sitter godt rundt bena under ridning, om dere har opplevd at dragkjedjan ødelegger salen osv.

Jeg er ganske kort (155 høy) og rund, så om noen har anbefalinger om andre merker så er det verdt å tenke på. :)


Jag har uhips som jag är jättenöjd med. Sitter bra, skyddar utan att vara ivägen. Den är lite kortare också, går lite nedanför knäna på mig som är 157 cm. Men den täcker inte hela benen då så du behöver ordentliga stövlar. Jag har bara överdragskjolen oftast som skyddar emot vind och regn, men det går att lägga till ett mellanlager så blir det varmare.

Ett minus är att dragkedjan kan skava sadeln, jag har inte sett det på min gamla sadel eller när jag ridit men hört från andra att det hänt.
 
Jag har uhips som jag är jättenöjd med. Sitter bra, skyddar utan att vara ivägen. Den är lite kortare också, går lite nedanför knäna på mig som är 157 cm. Men den täcker inte hela benen då så du behöver ordentliga stövlar. Jag har bara överdragskjolen oftast som skyddar emot vind och regn, men det går att lägga till ett mellanlager så blir det varmare.

Ett minus är att dragkedjan kan skava sadeln, jag har inte sett det på min gamla sadel eller när jag ridit men hört från andra att det hänt.

Har Uhip elastik i midjen? Det står ingenting om midjemål på siden så jeg er redd den skal bli for liten.
 
Den är elastisk på ryggsidan, men inte fram. Jag har den i small och mätte snabbt nu, cirka 39 cm rakt över midjan.
Hei, takk, men det hjelper ikke meg, for jeg må vite hvor stor den er i de største størrelsene for å vite om den passer.
 
Ingen som har Jacson Svea Täckkjol? Ser den har knapper bak, så mindre risk for skav fra dragkjedjan?
 
Jag har kjolar i olika tjocklekar från Uhip och en från Stierna. Stiernas är av bättre kvalitet och den är helt vattentät vilket inte Uhips är.
 
Jag har kjolar i olika tjocklekar från Uhip och en från Stierna. Stiernas är av bättre kvalitet och den är helt vattentät vilket inte Uhips är.
Hur är de i skillnad gällande värme?
Jag beställde precis hem en ny kjol från uhip (nordic), men börjar fundera på om jag inte borde tagit stiernas istället. Valde uhips varmaste variant, är väldigt frusen..
 
Stiernas är inte så tjock men är lika varm som Uhips tjockare. Tycker att Stiernas är smidigare än de tjockare från Uhip. De tunna Uhip-kjolarna är smidiga men kalla. Värmer knappt något.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
990
Senast: Lobelia
·
Utrustning Jeg vil gjerne høre erfaringer med Equito baselayers. Er de tykke eller tynne i stoffet. Fleece for inni? Puster de? Hvor elastiske...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: MimmiNO
·
Avel Jeg tenker å bedekke min hoppe e. CARANO ue. LEONID, men har ingen erfaring med hingstevalg. Hoppen har sprangstamme, men jeg ønsker et...
Svar
0
· Visningar
528
Senast: Bandida
·
N
Utrustning Hei. Jeg er på utkikk etter å kjøpe en laser til bruk på hest. Har forhørt meg litt rundt med mine behandlingskollegaer, og Er ikke...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: Nangilima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp